تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820887353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آزادي تكريت در عرض 72 ساعت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آزادي تكريت در عرض 72 ساعت
كمتر از دو هفته پس از شروع عمليات آزادسازي استان صلاح‌الدين، مقامات عراقي روز شنبه اعلام كردند كه آزادسازي كامل شهر تكريت در كمتر از 72 ساعت رخ خواهد داد؛ پيروزي‌اي كه اهميتي نمادين و استراتژيك دارد.
كمتر از دو هفته پس از شروع عمليات آزادسازي استان صلاح‌الدين، مقامات عراقي روز شنبه اعلام كردند كه آزادسازي كامل شهر تكريت در كمتر از 72 ساعت رخ خواهد داد؛ پيروزي‌اي كه اهميتي نمادين و استراتژيك دارد.
مقامات عراقي ضمن تأييد اينكه بخش‌هاي زيادي از شهر تكريت از كنترل تروريست‌هاي داعش خارج شده اعلام كردند به زودي آزادسازي كامل اين شهر را اعلام خواهند كرد. خالد العبيدي، وزير دفاع عراق در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني السومريه، اظهار داشـت: نيروهاي امنيتي، نيروهاي داوطلب مردمي و عشاير تكريت را به كنترل خود درآوردند. هادي العامري، رهبر نيروهاي مردمي عراق نيز اعلام كرده بود، شهر تكريت به طور كامل تحت كنترل نيروهاي عراقي است اما بازپس‌گيري كامل آن نياز به زمان دارد. از سوي ديگر، كريم النوري يكي از فرماندهان ارشد سازمان بدر و سخنگوي كميته‌هاي بسيج مردمي روز شبنه اعلام كرد: « بيش از 72 ساعت زمان نخواهد برد تا داعش از تكريت بيرون رانده شود. » وي كه از دامنه شهر تكريت با خبرگزاري فرانسه حرف مي‌زد افزود: «اخرين شبه‌نظاميان داعش كه در مركز شهر موضع گرفته‌اند از همه طرف تحت محاصره قرار دارند.» نوري خاطر نشان كرد كه تعداد اين شبه‌نظاميان «بين 60 تا 70 نفر» است. همچنين برخي منابع عراقي اعلام كردند كه اعضاي داعش تدابير امنيتي شديدي را براي تقويت دفاع در مقابل نيروهاي عراقي كه در چندين محور در شهر تكريت مي‌جنگند، اتخاذ كرده‌اند. اعضاي داعش پل اصلي شهر تكريت در شرق اين شهر را جهت متمركز شدن بر جبهه‌هاي ديگر منفجر كردند.  عمليات آزادسازي تكريت و استان صلاح‌الدين، با نيرويي حدود 30 هزار نفر، از يك‌شنبه اول مارس (10 اسفند) آغاز شد و تاكنون بيشتر نقاط استان به تصرف نيروهاي ارتش و مردمي و عشاير عراق در آمده است. اين عمليات كه بزرگترين عمليات عليه داعش در عراق است ضربه بزرگي براي داعش محسوب مي‌شود و زمينه را براي آزادسازي موصل فراهم مي‌كند.
علاوه بر بمب‌گذاري كردن مسيرها و ساختمان‌هاي مختلف و مين‌گذاري مسيرهاي اصلي در كنار تك‌تيراندازان وابسته به داعش، تلاش براي حفظ غيرنظاميان باعث كندي پيشروي نيروهاي دولتي و مردمي شده است. ابوعبدالله الاسدي» فرمانده لشكر 4 به تسنيم گفت: «نيروهاي ما عمليات آزادسازي تكريت را چند روز پيش آغاز كردند اما روند پيشروي آنان به‌دليل عوامل ميداني متعدد به‌كندي صورت مي‌پذيرد.» وي تصريح كرد كه اولين عامل كندي پيشروي نيروهاي داوطلب مردمي و ارتش عراق وجود تعدادي از غيرنظاميان و خانواده‌هاي عراقي در سطح اين شهر است، به‌طوري كه اين نيروها درحال حاضر به‌دلايل انساني تمايلي به استفاده از ضربات كوبنده خود ندارند و تلاش مي‌كنند تا كمترين آسيبي به اين خانواده‌ها نرسد.  در حالي كه عمليات آزادسازي تكريت ادامه دارد داعش براي ايجاد موازنه و انحراف تمركز نيروهاي دولتي از اين شهر حملاتي را در شهر الرمادي و فلوجه ترتيب داد كه خنثي شد. بر اساس گزارش‌رسانه‌ها نيروهاي ارتش عراق در جريان عمليات نظامي در شهر الرمادي و فلوجه در استان الانبار واقع در غرب عراق ۶۰ نفر از تروريست‌هاي داعش را به هلاكت رساندند.
  جان كري: ايران در عراق را درك مي‌كنيم
وزير خارجه امريكا گفت: ما مي‌دانيم كه ايران در عراق فعال است و فعاليت‌هاي ايران و گروه‌هاي شيعه نزديك به اين كشور در شمال و شرق عراق را زير نظر داشته و به خوبي از آنها اطلاع داريم. ما در اين باره با نخست‌وزير عراق صحبت كرده‌ايم و وي فعاليت نظامي ايران در عراق را تأييد كرده است. كري ادامه داد: ايران نيز در عراق منافعي دارد و ما اين مسئله را درك مي‌كنيم. آنها عليه داعش مي‌جنگند و ما نيز عليه اين گروه هستيم اما هيچ‌گونه هماهنگي‌درباره پرونده عراق و مبارزه با داعش ميان ايران و امريكا انجام نشده است. هر كشوري به نحوي عليه داعش مي‌جنگد.  كري در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره وضعيت حقوق بشر در مناطق آزاد شده نيز گفت: ما از نزديك وضعيت انساني در مناطق سني‌نشين را كه از دست داعش آزاد شده زير نظر داريم. در عمليات آزادسازي مناطق تحت كنترل داعش عشاير سني و ساكنان محلي نيز حضور داشته‌اند كه اين گامي مثبت است.
  تشكيل نيروي «شوراي بيداري نينوا»
نيروي شوراي بيداري نينوا كه قرار است در عمليات آزادي موصل شركت كند با مشاركت پنج عشيره تشكيل شد. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، شيخ «عبدالله محمود الطائي» عضو كميته تشكيل دهنده نيروهاي شوراي بيداري در استان نينوا، از مشاركت اغلب عشاير اين استان براي مقابله با تكفيري‌هاي داعش و آزادسازي شهر موصل خبر داد. بر اساس گزارش پايگاه خبري «دجله»، عشاير «شمر»، «عبيد»، «البوصالح»، «طي» و «البوحمدان» نيروهاي شوراي بيداري را در استان نينوا تشكيل دادند و تاكنون بيش از 300 نيرو به اين شورا پيوسته‌اند. الطائي افزود: نيروهاي شوراي بيداري نينوا در عمليات آزادسازي موصل شركت خواهند كرد و تكفيري‌هاي داعش را طي مرحله آينده از اين شهر بيرون مي‌كنند. همراهي عشاير با نيروهاي مشترك ارتش و داوطلب مردمي در روند مبارزه با داعش در استان صلاح‌الدين موجب شد كه تكفيري‌ها در بسياري از مناطق غافلگير شوند، به همين دليل تشكيل نيروهاي مشابه در استان نينوا مي‌تواند كمك‌ بسزايي در حملات عليه داعش در موصل شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 367]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن