تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819665647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها دخالت غيرنهادينه مراجع غيردانشگاهي را به رسميت نمي‌شناسد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها دخالت غيرنهادينه مراجع غيردانشگاهي را به رسميت نمي‌شناسد
در پي نشر اخبار مداخلات اخير مراجع غيردانشگاهي در فرايند مديريت و اداره فعاليت‌هاي دانشگاهي و طرح آن در شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين شورا با صدور بيانيه‌اي مراتب نارضايتي خود را از آنچه كه دخالت مراجع غيردانشگاهي در مديريت و اداره فعاليت‌هاي دانشگاهي ناميد، اعلام كرد.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام 


در پي نشر اخبار مداخلات اخير مراجع غيردانشگاهي در فرايند مديريت و اداره فعاليت‌هاي دانشگاهي و طرح آن در شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين شورا با صدور بيانيه‌اي مراتب نارضايتي خود را از آنچه كه دخالت مراجع غيردانشگاهي در مديريت و اداره فعاليت‌هاي دانشگاهي ناميد، اعلام كرد.
حفظ حرمت دانشگاه‌ها و مراكز علمي كشور گروه و جناح خاص نمي‌شناسد و همه با هر مرام و مسلك اجتماعي و سياسي خواستار آنند. از آنجايي كه دانشگاه به عنوان پيشاني جامعه علمي كشور زير ذره‌بين افكار عمومي و داراي اثرگذاري اجتماعي بالاست، حفظ حريم آن به معناي ميزان احترام به جامعه علمي در جامعه است.  به همين دليل است كه واكنش‌ها به يك تصميم قضايي در برابر يك تصميم فرهنگي به رغم گذشت حدود 20 روز از آن همچنان ادامه دارد. بيانيه شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها كه روز گذشته منتشر شد در اين راستا است.  اين شورا در بيانيه‌اي اعلام كرد: سياست‌ها و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حقوق و تكاليف مسئولان دانشگاه‌ها را تعيين كرده و هيچ‌گونه فرصتي براي دخالت غيرنهادينه مراجع غيردانشگاهي را به رسميت نمي‌شناسد.
متن بيانيه به شرح ذيل است: «سياست‌ها و مصوبات ابلاغي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، چارچوب اجرا، هدايت و ارزيابي فعاليت‌هاي فرهنگي دانشگاه و مدار و مبناي مديريت رؤسا و مسئولان فرهنگي است. بر مبناي فتواي مقام معظم رهبري، ترويج موسيقي مغاير با اصول سياست‌هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي است و استفاده از موسيقي در ضمن فعاليت‌هاي فرهنگي دانشگاه مبتني بر مراعات فتواي فوق و انجام برنامه‌ها در چارچوب مقررات جاري در دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌ها از عالي‌ترين مراكز فرهنگي و فرهيختگي نظام جمهوري اسلامي و از پيشگامان توسعه معنويت، اخلاق و فرهنگ ديني و تعظيم شعائر ديني همچون مراسم اعتكاف دانشگاهيان، جماعت‌هاي پرشور مساجد دانشگاه‌ها است. سياست‌ها و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حقوق و تكاليف رؤسا و مسئولان دانشگاه‌ها را براي اداره فرآيندهاي جاري در دانشگاه‌ها تعيين كرده است و هيچ‌گونه فرصت و رخصتي براي دخالت غيرنهادينه مراجع غيردانشگاهي را به رسميت نمي‌شناسد. بر همين اساس شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي ضمن احترام به اهتمام دلسوزان و مراعات ارزش‌هاي ديني و اسلامي در دانشگاه‌ها، مراتب نارضايتي خود را از دخالت‌هاي اخير در دانشگاه‌ها اعلام داشته و انتظار دارد مسئولان مربوطه، تدابير و تمهيدات مناسب را براي كنترل اينگونه مداخلات اتخاذ كنند. »  بر اساس اين گزارش به دنبال برگزاري يك كنسرت در دانشگاه فردوسي، رئيس و معاون فرهنگي اين دانشگاه به دادستاني مشهد احضار و معاون فرهنگي براي مدتي بازداشت بوده است. گزارش‌هاي رسيده حاكي از آن است كه اين كنسرت بر اساس اختيارات داخلي دانشگاه و با تصميم و تصويب شوراي فرهنگي آن برگزار شده است. دادستاني مشهد برگزاري اين كنسرت را با حرمت و حريم رضوي در تعارض دانسته و علت اقدام خود را اين مسئله اعلام كرده است.  دامنه واكنش‌ها به اين اقدام دادستاني مشهد، در حالي گسترده مي‌شد كه ضيا هاشمي، معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم با انتقاد از اين اقدام گفت: اين حق را براي دانشگاه قائل هستم كه اقامه دعوا كنند و رفتارهاي سبك را به چالش گيرند.
وي در واكنش به بازداشت معاون فرهنگي دانشگاه فردوسي مشهد به دليل برگزاري كنسرت بدون مجوز گفت: از مجريان قانون توقع پاسخگويي دارم. ما در مقابل قانون سرخم مي‌كنيم اما توقع داريم كه مجريان قانون هم در مقابل قانون سرخم كنند و نگذارند كه سوءتفاهم‌ها به اين جايگاه برسد. وي با بيان اينكه تجارب سال‌هاي اخير به ما نشان داد كه پول زياد راه نجات جامعه نيست، گفت: قدرت و ثروت بدون آگاهي نمي‌تواند ما ره به سرمنزل مقصود برساند چرا كه امروز قدرت نه در ثروت و زور بلكه در علم نهفته است.  جمعي از دانشجويان و تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه فردوسي مشهد نيز در همان زمان با صدور بيانيه‌اي خواستار حفظ حرمت و حريم دانشگاه توسط دستگاه قضايي شدند.
بر اين اساس بيانيه شوراي اسلامي شدن دانشگاه را نيز مي‌توان تأكيدي بر حفظ حدود و حريم قانوني فعاليت‌هاي دانشگاهي به ويژه در حوزه فرهنگ و در عين حال رعايت احترام دانشگاه به عنوان محل توليد و ترويج علم دانست.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن