تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820002298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه اسلام در جنگ حفظ کرامت انساني است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ اسفند ۱۳۹۳ (۱۵:۲۶ب.ظ)
رئيس جامعة المصطفي: نگاه اسلام در جنگ حفظ کرامت انساني است موج - رئيس جامعة المصطفي العالميه با بيان اينکه حقوق بشر دوستانه يکي از مسائلي است که در اسلام مورد تاکيد فراوان قرار گرفته است گفت: نگاه نخست اسلام در جنگ و مخاصمات مسلحانه حفظ کرامت انساني است.
به گزارش خبرگزاري موج ازقم، حجت الاسلام والمسلمين اعرافي در همايش «اسلام و حقوق بشر دوستانه بين المللي» که در مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) برگزار شد با بيان اينکه اصول حقوق بشر دوستانه در فقه اسلامي وجود دارد اظهارداشت: اصولا حقوق بشردوستانه از جمله موارد و حقوقي است که در اسلام عينا و بلکه فراتر از آن وجود دارد.
وي با اشاره به اينکه بسيازي از مباحث فقهي ما مربوط به جلوگيري از وقوع جنگ و درگيري است افزود: منابع اسلامي نه تنها به حقوق بشر دوستانه در حين جنگ؛ بلکه به حقوق انسان ها پس از منازعه و جنگ نيز پرداخته است.
رئيس المصطفي از جهاد به عنوان يکي از آموزه هاي اصيل اسلامي ياد کرد و گفت: جهاد در اسلام يک واجب کفايي است؛ اما با اين حال اين فريضيه الهي به جز موارد استثنايي بر همگان واجب نيست.
وي ادامه داد: در اسلام جهاد و جنگ در راه خدا به موارد ضروري محدود گشته است که حتي در جنگ، رزمندگان مسلمان مجاز نيستند که هر گونه که بخواهند با دشمنان و اسيران جنگي برخورد کنند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه در اسلام احکام و مسائل گسترده اي پيرامون «جنگ» آمده است گفت: در اسلام ممنوعيت هاي زماني در وقوع جنگ وجود دارد که در چهار ماه از سال جنگ ممنوع گشته است و در هر حال مسلمانان نبايد آغاز کننده جنگ باشند.
وي در ادامه بيان داشت: در اسلام در مورد بکارگيري از سلاح در جنگ نيز ما روايات فراواني داريم که نشان مي دهد حتي در مقابله با دشمنان ما نبايد از حدود انساني پافراتر نهيم.
امام جمعه قم با تاکيد بر اينکه کرامت انساني و ارزش هاي متعالي اخلاقي و آينده جامعه بشري نبايد در نبردها زيرپا گذاشته شود افزود: دين مبين اسلام حتي در شرايط فوق العاده کرامت انساني را مدنظر قرار داده است؛ حتي اگر منجر به شکست آنان در جنگ شود.
رئيس جامعة المصطفي با بيان اينکه ما در دوران دفاع مقدس بسياري از اين اصول اسلامي را رعايت مي کرديم افزود: در جنگ تحميلي حداکثر تلاش خود را مي کرديم که غير نظاميان خسارت نبينند و آسيب هاي مدني کمتري بر مردم تحميل شود.
وي ادامه داد: ما در طول جنگ تحميلي هشت ساله عظمت اخلاقي خود را که مبتني بر فقه ائمه اطهار عليهم السلام بود به جهانيان نشان داديم.
عضو جامعه مدرسين با بيان اينکه استکبار جهاني مبناهاي اصول اخلاقي را در بسياري از جنگ ها زير پا گذاشت گفت: سلاح هاي کشتارجمعي در بستر تمدن مادي و دنياخواهانه ساخته شده اند.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي با تاکيد بر قاعده سازي نبردها بر اساس فقه و قواعد اسلامي و شيعي تصريح کرد: فقه شيعه نظام حقوقي پيشرو و مترقي را به وجود آورده که بايد به آن افتخار کنيم.
وي در کنار منابع اسلامي مراجعه به احکام عقل و سيره هاي عقلايي مستقل را از ديگر راهکارهاي روش شناسانه در حقوق بين الملل در قلمرو منازعات و جنگ ها دانست که بايد مورد توجه قرار گيرند.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي در ادامه با تاکيد بر جايگاه حوزه علميه قم در اشاعه فرهنگ صلح دوستي و حقوق بشر دوستانه بر ضرورت بازسازي نظام هاي آموزشي در سطح جهاني به منظور تحقق اصول و قواعد اسلامي در جنگ ها و نبردها اشاره کرد و گفت: حوزه علميه قم در اين زمينه مي تواند نقش آفريني بسزايي داشته باشد و المصطفي نيز به دليل ابعاد بين المللي خود مي تواند در اين راستا گام هاي اساسي بردارد.
وي در پايان برگزاري چنين نشست هايي را موجب تعميق باورها در زمينه اصول و قواعد ديني در جنگ ها دانست و افزود: بايد هر چه بيشتر در زمينه ترويج مکتب اهل بيت عليهم السلام و منطق انقلاب اسلامي در مسائل حقوق بشر دوستانه تلاش کنيم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن