تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827594890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نام گذاری در 4 قوم ایرانی این طوریه!


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
نام گذاری در 4 قوم ایرانی این طوریه!




نزد خانواده های بلوچ تاحدودی این پدیده رواج دارد که نخستین نوزاد خود را در صورت پسربودن به نام پدر و در صورت دختربودن به نام مادر وی نام گذاری کند. انتخاب اسامی روزهای هفته و به طور مشخص شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه برای پسران بلوچ مرسوم است.











مجله سپیده دانایی - مهدی علاقبند:

1- بلوچ ها

نزد خانواده های بلوچ تاحدودی این پدیده رواج دارد که نخستین نوزاد خود را در صورت پسربودن به نام پدر و در صورت دختربودن به نام مادر وی نام گذاری کند. انتخاب اسامی روزهای هفته و به طور مشخص شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه برای پسران بلوچ مرسوم است. اسم درختان مانند کنار (درخت سِدر) و کهور نیز برای پسران متداول است. اسم دختران در قالب های  ترکیبی از دو اسم مستقل یا دو اسم یا مفهوم جدید بسیار زیاد است؛ مثل صدگنج، زرگنج، نورگنج، مه گنج، درخاتون، نورخاتون، شاه بی بی، خیر بی بی و بی بی ناز.


نام گذاری در چهار قوم ایرانی



اسامی تصغیرشده نیز نزد بلوچ ها رواج دارد، و در روند تصغیرشدن حتی تغییر شکل نیز می دهند، مثل سوالک که مصغر صالح است. اسامی مصغر معمولا همراه با پسوندهای «اُک» و «اَک» و «وُ» و «ال» هستند و در کنار مفهوم تصغیری، معنای تحبیبی و ابراز محبت و عشق هم دارند که بیشتر غیررسمی و در دوران کودکی فرد به کار می روند، و در بزرگسالی که شخصیت او شکل می گیرد، حرف «ک» از تلفظ حذف می شود، اما چون هنگام صدور شناسنامه به این مسئله توجه نشده، مامور ثبت اشتباها نام را به همان صورت مصغر ثبت کرده است.

ترکیب واژه غم با اسامی به عنوان پیشوند، نشان دهنده نقش غم و بار فرهنگی حزن آلود آن نزد این قوم است، که شادی و خندیدن بیشتر مترادف با سبکی دانسته شده و غم نشان دهنده سنگینی و وقار و استواری قلمداد می شود. نام هایی چون «غمداد»، «غمدوست»، «غمشاد»، «غمک»، «غمین» از این نمونه اند؛ به ویژه ترکیب متناقض نمای «غمشاد» نمونه جالبی است از آنچه گفته شد.

ترکیب با کلمه گنج و لعل، به ویژه برای نام های زنان، جایگا ویژه ای دارد که مفهوم ارزش و ماندگاری را می رساند. گنج خاتون، گنج ملک، لعل بخش، لعل بی بی و لعل محمد نیز برخی از موراد این نوع ترکیب هستند. ترکیب با ماه نیز جایگاه مهمی در نام گذاری دارد، ماه بانو، ماه بی بی، ماه پری، ماه دُر، ماهرخ، ماه خاتون، ماه ملک، ماهک و ماهوار از ترکیب با این اسم ساخته شده اند.

ترکیب با کلمه «شاه» هم در اسامی زنان و هم در اسامی مردان رایج است؛ مانند شاه خاتون، شاه ناز، شاه محمد، شاه بیک و شاه پری؛ این ترکیب چه به صورت پیشوند و چه به صورت پسوند به معنای بزرگی، تک بودن و عظمت می آید و ربطی به مفهوم سیاسی شاه ندارد، و درست همانند ترکیب شاه توت یا شاه میوه است!

یکی از ویژگی های نام گذاری نزد بلوچ ها، موروثی بودن اسامی نزد برخی از خانواده هاست، به طوری که افراد آشنا به مسائل فرهنگ منطقه، می توانند از روی اسم فرد، انتساب و وابستگی های وی را به خانواده یا ایل مشخصی حس بزنند، این امر به دلیل اهمیت جایگاه خانواده و ایل نزد این قوم می باشد.

و نام هایی از فرهنگ های دیگر نیز نزد قوم بلوچ دیده می شوند، از اسامی خدایان زرتشتی گرفته تا نام های هندی و افغانی.


2- ترکمانان

در میان قوم ترکمن، نام ها عموما به صورت ترکیبی و یا با پیشوند و پسوندهایی است مانند: آق، آقا، امان، اشور، آراز، آی، آنه، آنا، اغول، امام، اله، ایشان، قلی، بابا، بای، بردی، بایرام، جان، خان، خوجه، قلی، قلیچ، نظر، بی بی، بیک، تاج، تاقان، تواق، جمعه، حالت، حالی، حاجی، خاله، خدا، خواجه، دردی، دولت، سلطان، شاه، سید، شیخ، صفر، طوی، تقان، گلدی، بهرام، طواق، عبد، عطا، عید، قربان، قزل، گل، محمد، مرحوم، مرد، مراد، ملا، ناز، نور، نیاز و نوروز.


نام گذاری در چهار قوم ایرانی



اسامی ترکیبی با این کلمات در بسیاری از موارد با املاها و تلفظ های گوناگون نوشته شده است، مانند اغول، اقول، اوغول، یا آشور، اشور، عاشور، آشر، عشور و نیز آراز، اراز، عاراز و موارددیگر که به دلیل فقدان و کمبود ادبیات مکتوب و جاافتاده، این گونه تفاوت ها بروز کرده و موجب تعدد نام های ثبتی شده است.

پیشوندهایی مانند شیخ، مختوم، خوجه و آقا، نشان دهنده گرایش های مذهبی اند که اسم را منسوب به خلفای راشدین می کنند؛ شیخ به عمر، مختوم به عثمان، خوجه به امام علی (ع) و آقا به ابوبکر انتساب دارند. همچنین استفاده از عبد و محمد به صورت ترکیبی در اسامی ترکیبی در نام های ترکمن فراوان مشاهده می شود. به طوری که در نمونه آماری، از هرکدام تقریبا یک صد اسم ترکیب با عبد و یک صد اسم در ترکیب با محمد وجود دارد. البته همان طور که در نام گذاری بلوچ ها گفته شد، ترکمنان پیشوند عبد را فقط با نام ها و صفات خداوند ترکیب می کنند.


3- اعراب خوزستان

در میان اعراب خوزستان، فرهنگ نام گذاری بسته به روستای عشیره ای منطقه درخصوص دختران، دیگر پاسخگوی وضعیت کنونی نیست. فرهنگی که نگاهی درجه چندم به دختران داشت و نام هایی مانند صخره (سنگ)، اسود (سیاه)، شوکه (خار و خاشاک)، بنات (دختران) عمدتا مربوط به این فرهنگ هستند، در حالی که اسامی جدید مثل امل، احلام و وداد، کم کم جای خود را به ویژه نزد نسل های جوان تر منطقه باز می کنند.


نام گذاری در چهار قوم ایرانی



در میان اعراب خوزستان، برخلاف اقوام دیگر، کلمه عبد منحصر به پیشوندی نام ها و صفات خداوند نیست، بلکه به کلماتی چون امام، امیر، باقر، زهرا و دیگر اسامی مورد احترام نیز اضافه می شود. به غیر از پیشوندهای یادشده، در موارد اندکی نیز غلام، مرحوم و ابو نیز به عنوان پیشوند استفاده شده است.


4- اکراد کردستان

در میان کردها، بیشترین ترکیب با نام محمد است که بیش از یک صد نام را شامل می شود. ترکیب با کاکا، شیخ، میرزا و شاه هم در مواردی وجود دارد و در نام زنان عمدتا با گل ترکیب می شود. ولی درمجموع، بیشتر نام ها در هردو جنس ساده هستند.

ویژگی دیگر نام های کودکان نزد اکراد، استفاده بیشتر آنها از مفاهیم روشنایی و طبیعت است، مانند روژین (مانند روز)، روناک (روشن و روشنایی)، سروه (نسیم)، سوما (روشنایی چشم)، شیلان (نام گل)، کژال (آهو)، گشین (بانشاط)، نشمین (زیبا).


نام گذاری در چهار قوم ایرانی



نکته دیگر غلط نویسی نام هاست، به دلیل ناآشنایی با الفبای کُردی، غلط نویسی های فراوانی به چشم می خورد. برای نمونه، «ئه» جزو حروفی است که در فارسی به کار نی رود. «ئه سرین» به معنای اشک است که در بیشتر موارد «اسرین» نوشته شده است یا «ئه وین» به معنای عشق است که به صورت «اوین» در ثبت احوال به ثبت رسیده است.

به کارگیری کلمه عبد در ترکیب کلمات هم به دلیل این است که اکراد معتقدند نامخدا را نمی شود به تنهای روی فرزندان خود بگذارند، به همین علت هم نام های خداوند با پیشوند «عبد» ترکیب شده است.








تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سبک زندگی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن