تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820378390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قهرمانی فرهنگی به «خاص‌بودن» نیست


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
قهرمانی فرهنگی به «خاص‌بودن» نیست
قهرمانی فرهنگی به «خاص‌بودن» نیست بابایی، شاعر و فعال فرهنگی نوشت: تا مادامی که «سبک زندگی عمومی» و قواعد و مفاهیم آن، ساخته و پرداخته و تبیین و ترویج نشده است، وجود «سبک زندگی اختصاصی» تیغ دولبه‌ای است که می‌تواند به یک موضوع تهدید برانگیز و پرمناقشه تبدیل شود.


به گزارش فرهنگ نیوز ، با وجود احتمالات فراوانی که در راه تعریف و ساخته شدن «سبک زندگی» برای مردم ایران اسلامی تأثیرگذارند، لازم است به دو موضوع در این رابطه توجه کرد:
 
اول ــ برای توفیق در آرمان‌های بلند انقلابی و اسلامی و نگرش ولایی، ناچاریم گزینه‌های حیاتیِ «سبک زندگیِ» خود را تبیین و ترویج کنیم. این خصائص و ویژگی‌های کلّی، نوعی روش رفتاری به وجود می‌آورد که به آن «سبک زندگی عمومی» می‌گوییم، یعنی رواج باورهایی که عموم شهروندان امّت واحده، نسبت به آن دل‌بسته‌اند و ارادت دارند. این باورهای عمومی در سطوح زیرین و تمام مراتب زندگی به‌صورت شکلی دیده می‌شود. تبدیل این باورهای کلّی (مانند قانونگرایی، دین‌مداری، میانه‌روی اقتصادی و سیاسی، فضیلت علم و کار، نشاط جسمی و روحی، و...) به ظواهر «سبک زندگی» را در شاخه «سبک زندگی عمومی» بحث می‌کنیم.
 
دوم ــ برخی از مشاغل، اصناف، جنسیت‌ها، اقوام و برخی گرایش‌های متنوع و سلائق متفاوت، در چارچوب‌‌ همان «سبک زندگی عمومی» باید دارای تعاریف و وجوهی حاکی از یک «سبک زندگی اختصاصی» باشند، برای مثال: معلمان، دانشجویان، روحانیون، هنرمندان، و... حتی در فضای جنسیتی، زنان و مردان،... و در محدوده طوایفی، اقوام مختلف (لر‌ها، آذری‌ها، کرد‌ها، بلوچ‌ها و...) و در دیگر موقعیت‌های اجتماعی، مشاغل و اصناف و انواع مختلف گروه‌ها و افراد، ناگزیرند که «سبک زندگی اختصاصی» داشته باشند.
 
نکته بسیار حیاتی اینجاست تا مادامی که «سبک زندگی عمومی» و قواعد و مفاهیم آن، ساخته و پرداخته و تبیین و ترویج نشده است و تا هنگامی‌که این قواعد و مفاهیم، به مقبولیت عمومی نرسیده است، وجود «سبک زندگی اختصاصی» تیغ دولبه‌ای است که می‌تواند به یک موضوع تهدید برانگیز و پرمناقشه تبدیل شود. ما در رفتار و گفتار اهل بیت علیهم السلام با مفهوم پراهمیتی به‌نام «سیره» و «سیره‌شناسی» مواجهیم. این ذوات مقدسه علیهم السلام در سلوک ویژه فردی و اجتماعی خویش از دو جنبه در پی آن بودند که «سیره» درست را هم بشناسانند و هم الگوی کاملی از آن ارائه دهند. اراده آن معلمان الهی علیهم السلام بر این بود که کلیت «درست اندیشی» و «کمال خواهی» را به همه اصناف آموزش دهند و از طرفی دیگر تبدیل آن مفاهیم کلی به سیره صنفی را زیر نظر بگیرند و علی الدّوام، دلسوزانه با رفتار و گفتار، درستی و نادرستی و کمال و نقص تابعین را به آن‌ها گزارش دهند. سلوک علما و فقها و مراجع دینی و معرفتی در طول عمر مکتب شیعه نشان‌دهنده همین نکته است که به‌تبعیت از سیره آل الله علیهم السلام، آن‌ها نیز اقدام به تبیین شفاهی و یا تألیف کتبی با مضامین متنوع اخلاقی و اعتقادی و کاربردی می‌کردند. حتی وجود رساله‌های فقهی در مکانیزم تقلید (ارتباط کتبی میان مراجع و مقلدین) حاصل یک تیزهوشی ساختاری است.
 
در تاریخ زندگی موحدین و عرفای شیعی سلسله‌ای از کتب و رساله‌های باارزش سیر و سلوک (به‌تبعیت از حدیث شریف عنوان بصری) دیده می‌شود. حتی بسیاری از اندیشمندان حوزه فکری دین، اخلاق اصناف می‌نوشتند. تبیین اخلاق فتیان به جوانمردان و ورزشکاران و لوطی‌های محلات و یا تدریس مکاسب به تجار و بازاریان و متمولین از همین قاعده است. حتی با بررسی سطحی به دست می‌آید که متکلمین شیعی بر اساس همین بنای درست، کتب «اعتقادات» می‌نگاشتند. علمایی که در طول قرون و اعصار با «سبک زندگی» مردم درگیر بوده‌اند، به‌صورت عملی و علمی سعی بر اصلاح آنان داشتند. این دامنه به‌طور تمثیلی از «حلیة المتقین» و «جامع السعادات» تا «مفاتیح الجنان» و «مفاتیح الحیات» را دربر می‌گیرد.
 
اگر پیش از عمومیت یافتن «سبک زندگی عمومی»، «سبکهای زندگی اختصاصی» رسمیت پیدا کند کار برای بزرگان و معلمان آن قوم به‌شدت پیچیده و مشکل خواهد شد. قهرمانان هر قومی کسانی هستند که «سبک زندگی عمومی» را زنده و پررواج نگاه می‌دارند.
 
با این وجود دو جلوه اساسی، ماهیت «سبک زندگی صنفی» را تحت الشعاع قرار می‌دهد:
 
مثال جلوه اساسی اول نظامیان هستند که (در هر مکتب و مسلکی) آرایشِ سخت افزاریِ اختصاصیِ حکومت‌ها در مقابل تهدیدات امنیتی‌اند. پیچیدگی‌های موضوع امنیت که ساختار چندبعدی دارد در هر مکتب، استخوان بندیِ خاصی به هر سازمان نظامی می‌دهد. اولویت و ارجحیت هر مفهوم ارزشی از خاستگاه فکری رژیم‌های سیاسی نشئت می‌گیرد. می‌بینیم که در همه کشور‌ها تهدیدات ارضی یا تبعات قومیت‌گرایی یا مشکلات اقتصادی و فاصله‌های طبقاتی یا ربط و بسط‌های استثماری، مرزهای امنیتی را معین می‌کند. گاهی به‌واسطه اهمیت چالش‌هایِ فرهنگی و سیاسی، خاکریزهای نظامی‌گری کشور‌ها از حدود و ثغور جفرافیایی نیز فرا‌تر می‌رود (بعینه این عوارض را در برخوردهای زیادی طلبانه اسرائیل و آمریکا و انگلیس و یابرخی گروه‌ها و گروهک‌ها شاهدیم).
 
جلوه اساسی دوم که ماهیت «سبک زندگی صنفی» را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد، از لحاظِ «نرم افزاری» است. می‌دانیم که اصناف در هر کشوری راهگشای آن کشورند و با توجه به اینکه اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبنای اعتقادی و روحی دارد، باید در «سبک زندگی صنفی» در این نظام مقدس، جلوه‌های نرم افزاری و اعتقادی این نوع از رفتارهای شخصی و اجتماعی را مد نظر قرار داد. اصناف در جمهوری اسلامی ایران باید گوش به فرمان قانون باشند. «سبک زندگی اصناف» باید از لحاظ نرم افزاری به‌شدت تحت تأثیر نگاه و نگرش دینی باشد. روح حاکم بر رفتار بازاریان و صنعت‌گران و کشاورزان و باغداران و...، اعتقاد کامل و جامع و دل‌سپردگی عاشقانه بر مدیریت مجموعهٔ مدبّری است که آئینه حکمت الهی است.
 


منبع: تسنیم


93/12/19 - 09:10 - 2015-3-10 09:10:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن