تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804358615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از هنرصنعت فرش در همدان گزارش می‌دهد گره‌‌های گره‌گشا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از هنرصنعت فرش در همدان گزارش می‌دهد
گره‌‌های گره‌گشا
گره‌‌های فرش، چه پررمز و رازند، آن گاه که خود گره‌گشا می‌شوند و علاوه بر انتقال فرهنگ و احساس یک سرزمین، منبعی درآمدزا می‌شوند برای مردمان آن خطه.

خبرگزاری فارس: گره‌‌های گره‌گشا



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هنرصنعت فرش در همدان، از پیشنیه‌ای قوی و غنی برخوردار است، به طوری که هنوز نام آن در بلندای تاریخ این خطه جاوید است و ماندگار. گره‌‌های فرش، چه پررمز و رازند، آن گاه که خود گره‌گشا می‌شوند و علاوه بر انتقال فرهنگ و احساس یک سرزمین، منبعی درآمدزا می‌شوند برای مردمان آن خطه. فرش همدان از دیرباز به ارزانی نیز معروف بوده، شاید به همین دلیل، اقبال برای خرید این نوع فرش بیش از سایر نقاط بوده است، هرچند از طرح و رنگ‌های زیبای آن نیز نباید غافل شد که چشم‎نواز بودند و مشتری‌پسند. ناگفته نماند این روزها نقش‌های اصیل و به نسبت رسمی جای خود را به طرح‌های خاص همدانی داده به طوری که دیگر چندان خبری از «طرح ترنج مخصوص همدان» نیست و «طرح ترنج در رنج، فراموشی دست و پا می‌زند».

فرش همدان، در تب و تاب مشکلات است و غرق در انبوهی از معضلات؛ این هنرصنعت نیاز به توجه دارد تا علاوه بر ماندگاری شاخه‌ای از فرهنگ این دیار، بستری برای ایجاد شغل برای مردمانش باشد. در همین راستا با تعدادی از مسئولان مرتبط با فرش در استان به گفت‌وگو نشستیم. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در این زمینه در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر لزوم توجه به هنرصنعت فرش، آن را بهترین بستر برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال دانست و اظهار کرد: از آن جا که حوزه فرش با کمترین هزینه بیشترین آورده را دارد، می‌توان آن را بهترین مصداق برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست. احمد علی‎بابایی با بیان اینکه با اختصاص 3 میلیون تومان، می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت فرشبافی برای استان شغل ایجاد کرد، خواستار توجه به این ظرفیت شد و از مسئولان درخواست کرد که نسبت به این حوزه توجه عمیق‌تری صورت گیرد. وی با اشاره به فعالیت 50 هزار بافنده در سطح استان به صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت اظهار کرد: استان ظرفیت فعال شدن 100 هزار بافنده را دارد مشروط بر اینکه برای تولیدات آنها بازار فراهم کنیم.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه به آینده بازار فرش امیدواریم، افزود: امسال در بحث آموزش فرشبافی به علاقمندان جدی‌تر از سال‌های گذشته ورود کرده‌ایم. وی با بیان اینکه امسال 2 هزار و 200 نفر را زیر پوشش آموزش‌های قالیبافی قرار داده‌ایم، گفت: سال گذشته یک‌هزار نفر در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده بودند که با این اوصاف با رشد صددرصدی در این زمینه مواجه هستیم. علی‌بابایی این اقدام را نوعی بسترسازی و ایجاد زیرساخت برای تربیت بافنده دانست و ادامه داد: با آموزش بافنده‌ها، انتظار می‌رود در یک فضای کاری مستقر شوند و بتوانند در عرصه تولید وارد شده و برای خود و جامعه کسب درآمد کنند. وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور از اینکه توانسته‌اند شغل‌های موجود در عرصه فرشبافی در استان را حفظ کنند، ابراز خرسندی کرد و گفت: باید فضای صادراتی برای فرش ایجاد شود تا شاهد رشد این هنرصنعت و افزایش کارگاه‌های فرشبافی در سطح استان باشیم. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: تا وقتی فضای صادراتی برای فرش دستباف فراهم نشود آن طور که باید، نیز شاهد کاهش مشکلات آن نخواهیم بود.

وی با یادآوری اینکه فرش بهترین منبع برای افزایش اشتغال در جامعه است، دلیل این ادعا را فعال شدن بیش از 29 شغل جانبی در کنار آن دانست. علی‌بابایی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی فرش دستباف، کمبود مواد اولیه را یکی از مشکلات عمده دانست و گفت: باید در خرید مواد اولیه پرتوان ظاهری شد که این امر نیازمند ورود بخش خصوصی و صرف هزینه است. وی گفت: اگر به صورت عمده نسبت به خرید مواد اولیه از دار قالی و ابزار و نقشه گرفته تا الیاف مورد استفاده در فرش مثل ابریشم و نخ و غیره از بازارهای اصلی، اقدام کنیم می‌توانیم نسبت به توزیع آن در بین عوامل بافت وارد کار شویم. رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت همدان افزود: برای احیای فرش در سطح استان در راستای سیاست مرکز ملی فرش تفاهمنامه سه‌جانبه بین استاندار، مرکز ملی فرش و سازمان صنعت، معدن و تجارت منعقد شده که مرکز ملی فرش در قالب تفاهمنامه با استان‌ها سیاست‌های راهبردی و توسعه فرش را دنبال می‌کند. وی مدت زمان این تفاهمنامه را سه سال دانست و ادامه داد: امیدوارم طرفین بتوانند به تعهدات خود در عملیاتی کردن مفاد تفاهمنامه اقدام کنند و زمینه‌ساز قوی‌تر آموزش و تأمین امکانات و توسعه فرش باشند. علی‌بابایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعزام هنرجویان رشته فرش همدان به مسابقات المپیاد فرش کشوری اظهار کرد: این المپیاد هرساله زیر نظر مرکز ملی فرش ایران برگزار می‌شود که امسال کرمان میزبان این دوره شده است.

وی با بیان اینکه امسال سه نفر از همدان در سه گرایش به المپیاد فرش اعزام شدند، هدف از برگزاری این المپیاد را کسب مهارت‌های عملی دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد و نمونه استان، آشنایی بیشتر با فرش دستباف و رشته‌های مرتبط با آن و ترویج فرهنگ فرشبافی عنوان کرد. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه در پی ایجاد فضای مناسبی برای تولید فرش در استان ایجاد هستیم تا فارغ‌التحصیلان این رشته نیز در شغل‌های مربوط به خود فعال شوند، تأکید کرد: همدان می‌تواند نیاز استان‌های غرب کشور به این رشته دانشگاهی را رفع کند. وی با بیان اینکه متأسفانه خلأ وجود دانشگاه فرش در غرب کشور احساس می‌شود، ابراز داشت: موافقت‌های اولیه در خصوص ایجاد این دانشگاه در استان گرفته شده که برای اجرای آن نیازمند همت همگانی و مضاعف مسئولان هستیم. علی‌بابایی افزود: از طریق هنرصنعت فرش به سرعت می‌توانیم خلأ شغلی و درآمدی را پر کرده و بخش عمده‌ای از مشکلات بیکاری را حل کنیم. وی با اشاره به اینکه 12 مربی کارآزموده فرش در همدان فعال هستند، گفت: یک دوره آموزشی بازآموزی مربیان را نیز طی امسال در سطح استان برگزار کردیم. رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در ادامه با بیان اینکه استان همدان قطب تولید فرش دستباف است، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات بخش قالیبافی به صورت متمرکز باعث ایجاد تحول در این حوزه می‌شود که باید این مهم مد نظر باشد.

در ادامه با یکی از مربیان فرش در استان همدان به گفت‌وگو نشستیم؛ او که 12 سال است در حوزه فرش فعالیت می‌کند، گفت: در حال حاضر بیش از 300 بافنده خانم زیر نظر من مشغول فرشبافی و قالیبافی هستند. فاطمه بداغی با بیان اینکه بافنده‌ها بعد از اینکه آموزش‌های لازم را نزد من فرا می‌گیرند، کار فرشبافی را در منزل خود انجام می‌دهند، اظهار کرد: البته اکثر آنها گرایش به بافت فرش ابریشم دارند. وی پرداخت اجاره برای کارگاه‌های فرشبافی، بیمه، مواد اولیه و دستمزد کم را بخشی از مشکلات پیش روی قالیبافان عنوان کرد. این مربی فرشبافی در ادامه با بیان اینکه فرش دستباف باید مطابق با سلیقه مشتری باشد، ادامه داد: هر چه فرش‌های دستباف با ذائقه و سلیقه مشتری همخوانی داشته باشد، به همان میزان نیز بازارپسندتر خواهد بود. وی با بیان اینکه امروزه بازار، علاقه‌ای به فرش‌های با زمینه تیره و نقوش خلوت ندارد، گفت: در راستای سلیقه مشتری بیشتر به دنبال بافت فرش‌های رنگ‌ روشن و پر از گل و بته می‌رویم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز با اشاره به اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در بخش فرشبافی گفت: وجود بافندگان ماهر و خوش‌ذوق در بخش فرشبافی یک ظرفیت عظیم است که باید از آن استفاده شود. حمیدرضا متین با اشاره به اینکه 95 درصد بافندگان استان را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: در حال حاضر قریب 50 هزار بافنده در استان فعال هستند که ظرفیت لازم برای افزایش این تعداد در استان وجود دارد. وی از برنامه‌ریزی برای استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت فرشبافی در استان خبر داد و گفت: در سال آتی توجه به این مهم در دستور کار سازمان قرار دارد. رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان هنر فرشبافی و توسعه آن را نیازمند استفاده از علوم و فنون روز و یا حداقل انتقال تجارب به یکدیگر دانست و تأکید کرد: در این راستا اجرای برنامه‌های آموزشی را در برنامه داریم که امسال نیز کارهای خوبی در این راستا صورت گرفته است. انتهای پیام/3140/غ40

93/12/17 - 10:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن