تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819021177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم بسته مسئولان به روي 21 چشمي كه ديگر نمي‌بينند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چشم بسته مسئولان به روي 21 چشمي كه ديگر نمي‌بينند
هرچند با دستور شخص وزير بهداشت ماجراي نابينا شدن 21 چشم مربوط به 16بيمار بر اثر تزريق داروي اوستين در يكي از كلينيك‌هاي چشم پزشكي كشور در حال پيگيري است و قرار است نتايج اين پيگيري اطلاع رساني شود اما بنا به تأكيد رئيس بيمارستان چشم پزشكي فارابي تهيه داروي اوستين از مراكز نامعتبر علت نابينايي بيماران در كلينيك چشم‌پزشكي بوده است‌.
نویسنده : زهرا چيذري 


هرچند با دستور شخص وزير بهداشت ماجراي نابينا شدن 21 چشم مربوط به 16بيمار بر اثر تزريق داروي اوستين در يكي از كلينيك‌هاي چشم پزشكي كشور در حال پيگيري است و قرار است نتايج اين پيگيري اطلاع رساني شود اما بنا به تأكيد رئيس بيمارستان چشم پزشكي فارابي تهيه داروي اوستين از مراكز نامعتبر علت نابينايي بيماران در كلينيك چشم‌پزشكي بوده است‌.
اين بار هم پيشگيري در كشورمان مظلوم واقع شد و بي‌توجهي به آن قرباني داد. حدود يك هفته پيش بود كه خبري مبني بر نابينايي چند بيمار بر اثر تزريق دارويي در برخي رسانه‌ها و همچنين شبكه‌هاي اجتماعي انتشار يافت. در ابتدا با عنايت به انتشار شايعه‌هاي اينچنيني در شبكه‌هاي اجتماعي شايعه يا حقيقت بودن اين ماجرا محل ترديد بود و حتي از سوي وزارت بهداشت تكذيب شد اما در نهايت با مراجعه خبرنگاران به كلينيك مزبور مشخص شد كه اين خبر كاملاً صحيح بوده است و وزير بهداشت نيز دستور پيگيري وضعيت بيماران و داروي تزريق شده را صادر كرد. روز گذشته نيز دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي در پاسخ به وضعيت اين پرونده گفت: اين موضوع در حال بررسي است و نتيجه امروز يا فردا توسط رئيس سازمان غذا و دارو اعلام مي‌شود. به گفته وزير براي اين منظور در بيمارستان لبافي‌نژاد، بيمارستان فارابي و كلينيك محل حادثه، تيم ويژه‌اي تشكيل شده تا دارو از همه نظر بررسي شود؛ هم از نظر عملكرد كلينيكال و هم از نظر درماني و پيشگيري تا اگر دارو اصالت ندارد در بقيه مراكز استفاده نشود.
   بي‌اصالتي دارويي كه 16 نفر را نابينا كرد
موضع ابتدايي سازمان غذا و دارو در برابر ماجراي نابينا شدن 16 نفر از بيماراني كه تزريق اوستين داشته‌اند انداختن مشكل به گردن كلينيك و پزشك تزريق كننده بود، با اين توجيه كه بر اساس گزارش‌هاي اوليه داروي مذكور به‌صورت رسمي وارد كشور شده است و داراي برچسب اصالت با شناسه مشخص شركت رش سوئيس و توليد شده در كشور آلمان است، سابقه ورودش نيز مربوط به چند ماه گذشته است. بنابراين اگر مشكلي در دارو وجود مي‌داشت بايد نمونه‌هاي ديگر آن نيز داراي همين ايرادات مي‌بودند. با اين وجود محمود جباروند، رئيس بيمارستان فارابي درباره علت نابينايي افرادي كه داروي اوستين را تزريق كرده بودند، اظهار كرد: داروي تزريق شده از نوع غيرمعتبر بوده است و از مراكز مورد تأييد وزارت بهداشت تهيه نشده بود. چنانچه اين دارو از مراكز معتبر و مورد تأييد وزارت بهداشت تهيه و استفاده شود و شرايط تزريق استاندارد مهيا باشد، مشكلي روي نخواهد داد. بنا به تأكيد وي بيمارستان فارابي نيز از اين دارو استفاده مي‌كند كه آن را از داروخانه 13 آبان و ساير مراكز تأييد شده وزارت بهداشت تهيه مي‌كند، بنابراين مشكلي بروز نمي‌كند.
وزير بهداشت نيز در اين باره توضيح داد: به همه مراكز درماني اطلاع‌رساني شده كه اگر از اصالت دارو مطمئن نيستند و دارو از بازار قاچاق خريداري شده به هيچ وجه مورد استفاده قرار نگيرد. در عين حال شب گذشته دستور دادم كه براي دو ماه آينده اين دارو توسط وزارتخانه از مبدأ مورد اعتماد و با هزينه كمتر وارد كشور شود.
   بازگشت احتمالي درصدي از بينايي اين 16 نفر
به گفته وزير بهداشت دستگاه‌هاي قضايي پيگير موضوع نابينايي اين 16 نفر هستند و افرادي را كه سودجويي كرده و با سلامت مردم بازي مي‌كنند، شناسايي و به سرعت دستگير مي‌كنند يا شايد تاكنون دستگير شده‌اند! اين در حالي است كه با كمي دقت و نظارت مي‌شد از رخ دادن چنين اتفاقي جلوگيري كرد.  حالا اما 16 بيمار ديابتي كه درد و رنج ناشي از بيماري خود را به دوش مي‌كشيدند به دليل فقدان نظارت مناسب بر روند تهيه داروي با اصالت يا شرايط نامناسب تزريق و نگهداري دارو نور چشم‌شان را از دست داده‌اند. رئيس بيمارستان فارابي در رابطه با امكان بازگشت بينايي اين افراد گفت: اقدامات لازم براي حل اين عوارض انجام شده است و ممكن است درصدي از بينايي اين افراد از بين برود ولي قطعاً نابينايي مطلق در پي نخواهد داشت. وي تصريح كرد: وزارت بهداشت در حال پيگيري براي كشف منبع ورود اين دارو به كشور است و علت اين عارضه نيز همين منبع تأييد نشده است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن