تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805347165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نواخته شدن ناقوس مرگ در کاروانسراهای خراسان‌جنوبی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳




1425706291418_111.jpg

تاریخ، گذشته و حضور کاروانیان را می‌توان در سکوت حاکم بر کاروانسراهای خراسان‌جنوبی مجسم کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، آن سال‌ها صدای زنگ شتران و حرکت آرام کاروانیان نویدبخش حیات و زندگی بود و از هر طرف که کاروانی وارد شهر می‌شد، سر میدان مردم شهر از کوچه و محله دور و بر کاروان جمع می‌شدند تا مایحتاج خود را خریداری کنند. پا که بر پلکان ورودی کاروانسرا می‌گذاری و گوشَت را به تاریخ می‌سپاری، صدای زنگ شتران و آواز دلنشین کاروانیان را از لابه‌لای خشت و گل‌هایش می‌شنوی. حتی اگر خوب گوش فرا دهی صدای زنگ کاروان از دور قابل شنیدن است و صدای خسته و آرام زنگ شتر نشان از بار سنگینش دارد. شتردارانی که از مناطق مرکزی فلات ایران به طرف قهستان و خراسان حرکت می‌کردند چه به قصد تجارت با محصولاتی مثل زغال، هیزم، خرما و یا زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) و کاروان‌هایی از ناحیه کاشمر با خشکبار از جمله کشمش، انجیر خشک هم‌چنین از دیگر شهرها مثل بیرجند و قائن و یزد با دیگر لوازم ضروری آن دوران‌ها. نقش کاروانسراها در سیر زندگی ایرانیان از زمان‌های کهن تا روزگار پهلوی اول، کاروانسراها نقش مهمی در سیر زندگی ایرانیان و روابط و تعامل اجتماعات گوناگون فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، آیینی، اعتقادی و… داشته‌اند. هنگامی که تنها وسیله رفت و آمد پای پیاده یا استفاده از چهارپا بود، طی کردن مسیرهای طولانی و صعب‌العبور برای خرد و کلان به وجود منازلی وابسته بود که در مسیر راه‌های ارتباطی قرار داشت که این منازل پل ارتباطی با منزلی دیگر تا رسیدن به نقطه هدف بود. این منازل امکانات ناچیزی داشتند که در مواردی توسط افراد و مسافران یا کاروان‌هایی که از شهری به شهری و از دیاری به دیار دیگر می‌رفتند فراهم می‌شد و رونق این کاروانسراها بستگی به میزان تردد مسافران و کاروان‌ها داشته چه کاروانسرایی که پرتردد می‌بود بالطبع دارای امکانات بیشتر و بهتری نسبت به کاروانسرای مشابه با تردد مسافران کمتر می‌داشت. اما شکل و ساختار کاروانسراها از جهت ساختمان، به شکل پیش آمده و در چهار جهت دارای در برای ورود و خروج کاروانیان بوده که با در ورود و خروج کالاها و چهارپایان تفاوت داشت و در وسط ساختمان آن بیشتر گنبدی وجود داشت که بهترین نقطه بنای کاروانسرا محسوب شده و این گنبد دارای بادگیرهایی بود که در مواقع گرم سال موجب خنکی و محلی برای فرار از گرمای تابستان و پناه‌گاهی برای کاروانیان برای رستن از گرمای شدید بوده است. کاروانسرای سرایان یادگاری از معماری دوره صفوی «محمد عرب»، مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرایان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که کاروانسرا از بناهای دوره صفوی است و به رباط شاه عباسی معروف است، گفت: این بنا در سال 82 و با شماره8733 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. وی ادامه داد: کاروانسرای سرایان به همراه آب انبار، مسجد، حمام و بازار یک مجموعه تاریخی را تشکیل می‌دهند. مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرایان افزود: بنا به شیوه دو ایوانی ساخته شده، فضاهای معماری آن شامل، سر در ورودی، هشتی، صحن، ایوان‌ها و حجره‌های متعدد است. عرب با بیان این‌که سردر ورودی بنا که در ضلع جنوبی آن واقع شده دارای طاق جناغی و تزئینات کاربندی است، اظهار کرد: پس از ورودی هشتی بنا قرار دارد که از طرفین به اتاق‌های فرعی و از مقابل به صحن منتهی می‌شود. در اطراف صحن حجره‌های متعدد برای استراحت و اقامت کاروانیان ایجاد شده و دو ایوان بنا در دو ضلع شمالی جنوبی قرار دارند و قوس طاق آنها از نوع جناغی است. وی ادامه داد: در چهارگوشه صحن راهروهایی تعبیه شده که به بخش‌های واقع در پشت ایوان‌ها و حجره‌ها راه دارند. مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرایان تصریح کرد: از دیگر کارونسراهای سرایان که هنوز آثاری از آن برجا مانده و در مسیر حرکت کاروان‌ها به سمت سرایان قرار دارد کاروانسرای مورشک یا رباط مورشک است که در منطقه‌ای خشک و کویری در حاشیه دق رباط، در فاصله 42 کیلومتری جنوب غرب سه قلعه در مسیر کاروانی یزد و مناطق مرکزی فلات ایران به طرف قهستان و خراسان واقع شده است. عرب گفت: این بنا با 577 مترمربع وسعت، با نقشه چهارضلعی کامل دارای سردر ورودی، حیاط، راهرو دور تا دور حیاط و حجره‌هایی برای سکونت و استراحت کاروانیان است. وی ادامه داد: مصالح استفاده شده در ساخت بنا به‌ترتیب فراوانی اول سنگ و سپس آجر است، از سنگ حتی در سقف‌ها، طاق‌ها و گنبدها نیز استفاده شده و از آجر در نقاطی که ضرورت داشته استفاده شده است. مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرایان افزود: ویژگی خاص این بنا این است که مصالح مورد استفاده در آن برخلاف سایر کاروانسراهای هم دوره که از آجر است، سنگ و مقدار کمتری آجر بوده و از این نظر نمونه جالب توجهی است. عرب اظهار کرد: دوره‌ی تاریخی این بنا بر اساس فرم معماری و نیز شهرت آن که میان مردم محل به رباط شاه عباسی شهرت دارد، به دوره صفویه تعلق دارد. لزوم مرمت کاروانسرای اصفاک بشرویه «هاشم اتفاقی»، سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه نیز به ایسنا گفت: با توجه‌ به‌ سبک‌ معماری‌ بنا و ویژگی‌های‌ ظاهر آن‌ این‌ طور به‌نظر می‌رسد که‌ بنا متعلق‌ به‌ قاجاریه‌ باشد و چون‌ این‌ بنا در روستای‌ اصفاک‌ واقع‌ شده‌ آن‌ را کاروانسرای‌ اصفاک‌ می‌گویند. وی با تأکید برلزوم مرمت این کاروانسرا افزود: سردر ورودی‌ بنا در وسط‌ ضلع‌ شمالی‌ آن‌ قرار دارد، در طرفین‌ این‌ ورودی‌ که‌ طاقی‌ با قوس‌ هلوچین‌ دارد تختگاه‌هایی‌ قرار گرفته، پس‌ از وارد شدن‌ از این‌ درب‌، با فضای‌ هشتی‌ مواجه‌ می‌شویم‌ که دارای سقف‌ گنبدی‌ رفیع‌ و با شکوه‌ و آجرچینی‌ فوق‌العاده‌ زیبا است. سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه گفت: در طرفین‌ هشتی‌ تختگاه‌هایی‌ متعلق‌ به‌ کاروانسرا قرار دارند که‌ هر یک‌ راه‌پله‌ای‌ رو به‌ پشت‌ بام‌ و اتاقی‌ بی‌روزنه‌ برای‌ آسودن‌ دارد، در طرفین‌ طاق ورودی‌ به‌ حیاط‌ پستوهایی‌ تعبیه‌ شده‌ است‌. اتفاقی اظهار کرد: حیاط‌ کاروانسرا فضایی‌ وسیع‌ و مستطیل‌ شکل‌ است‌ که‌ دور تا دور آن‌ را صفه‌ها و اتاق‌هایی‌ با ایوان‌ رو به‌ حیاط‌ تشکیل‌ می‌دهد. وی ادامه داد: ایوان‌ رو به‌ ورودی‌ حیاط‌ کاملاً مشابه‌ و هم‌ اندازه‌ با ایوان‌ روبرو، عریض‌تر و مرتفع‌تر از ایوان‌های‌ مجاورش‌ خودنمایی‌ می‌کند. سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری بشرویه گفت: فضای‌ زیر این‌ ایوان‌ صفه‌ای‌ است‌ که‌ در دیوارهای‌ اطرافش‌ طاقنماها و طاقچه‌هایی‌ قرار دارد و مختص‌ پذیرایی‌ از مسافران‌ و مهمانان‌ خاص‌ است‌، در وسط‌ اضلاع‌ شرقی‌ و غربی‌ بنا، صفه‌هایی‌ با یک‌ طاق معمولی‌ «مشابه‌ طاق سایر ایوان‌ها» و دو طاق کوچکتر در طرفین‌ مشاهده‌ می‌شود که‌ به‌نظر می‌رسد فضاهای‌ نشیمن‌ عمومی‌ این‌ کاروانسراست‌. اتفاقی یادآور شد: این بنای تاریخی درآبان‌ماه سال 1385 با شماره ملی 16475به ثبت ملی رسید. کاروانسرای کلمرد طبس تنها محل زندگی خانواده چوپان و دام‌هایش است «رسول بهبهانی»، رئیس اداره‌ی میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری طبس، نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که کاروانسرای کلمرد قدیم و جدید در کنار هم قرار دارند، گفت: کاروانسرای قدیمی بر اثر گذر زمان از بین رفته و تنها خرابه‌ای از آن بجای مانده، اما کاروانسرای جدید کاملاً سالم، در کنار جاده‌ای که حالا کم تردد است شکوه و تنهایی خاصی دارد. وی افزود: یکی از ویژگی‌های این بنا بلندای یکسان آن در دور تا دور بناست که به‌جز بادگیر حتی سردر ورودی نیز با دیوارها در یک سطح است. رئیس اداره میراث‌فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری طبس اظهار کرد: در دو سوی ورودی کاروانسرا در خارج بنا ایوانچه‌هایی وجود دارد که در هر طرف شش عدد است و در پای سکوی هر کدام افساربندی ایجاد شده که جای بستن دهانه اسب و شتر کاروانیان بوده است. بهبهانی تصریح کرد: هم‌چنین اجاق‌ها یا بخاری‌های دیواری این بنا در برخی ایوانچه‌های حیاط و هشتی ورودی در گوشه‌ها پیش‌بینی شده است، پشت بام این کاروانسرا نیز به زیبایی آجر فرش شده که جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است. وی ادامه داد: کاروانسرای قدیمی که مخروبه شده دارای مساحت ۸۵۵ مترمربع است، اما مساحت کاروانسرای جدید ۳۱۸۴ مترمربع است. رئیس اداره‌ی میراث‌فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری طبس گفت: این افزایش مساحت در طی ۱۰۰ سال در این دو بنا که کاربری یکسانی داشته، مبین این نکته است که این مسیر پر رفت و آمد شده بوده و احتیاج به وسعت و گنجایش بیشتر باعث افزایش سطح بنای جدید شده است. بهبهانی تصریح کرد: هم‌اکنون در داخل این مکان، یک مرد چوپان به همراه زن و فرزندانش زندگی می‌کنند، شاید حضور همین خانواده علتی بر سالم ماندن و دور بودن از گزند انسان‌ها به آن باشد. وی با بیان این‌که تا حدود ۱۵ سال قبل که مسیر طبس به یزد و تهران از این محل بود، مسافرینی که مسیر جنوب کشور به شرق و شمال شرق و بالعکس را می‌پیمودند در این مکان به استراحت می‌پرداختند، خاطرنشان کرد: اکنون کاروانسرای کلمرد تنها شاهد خانواده مردی چوپان و تعدادی دام است. گزارش از «سپیده قلندری اسفدن» خبرنگار منطقه خراسان‌جنوبی ایسنا

کاروانسرا

انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن