تبلیغات
تبلیغات متنی
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852189901
به مناسبت تصویب قانون احداث راهآهن؛ چرا ایرانیها دغدغهی «احداث راهآهن» داشتند؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به مناسبت تصویب قانون احداث راهآهن؛
چرا ایرانیها دغدغهی «احداث راهآهن» داشتند؟
بسیاری از روشنفکران ایرانی دورهی قاجار و پهلوی اول، میان راهآهن و ایدهی ترقی، پیوندی تنگاتنگ و اجتنابناپذیر برقرار میکردند و آن را عاملی برای ورود ایران به مناسبات عصر جدید میدانستند.
عصر قاجار (از جنگهای روس تا تأسیس نظام مشروطیت)سرآغاز فصل جدیدی برای انتقال نگرشهای ترقیخواهانه در میان ایرانیان بود؛ جدا از آنکه طیف وسیعی از مفاهیم همچون آزادی، مشروطیت، قانون، تفکیک قوا و... در این دوران متولد شد، ضعفی در بینش و نگرش رجال سیاسی و حتی روشنفکران ایرانی بهوضوح به چشم میخورد. آن ضعف این است که کمتر دیده شده که ایده و تفکر تکنولوژی، مقدمه ورود تکنولوژی قرار بگیرد. در بهترین حالت، این دو همسانانگاری شدهاند و در حالت بدبینانه نیز تکنولوژی برتر از ایدهی تکنولوژی و مقدم بر آن قرار گرفته است.
علاوه بر این، در میان اندیشمندان این دوره، شاهد هستیم که برای مثال، نظام تعلیمو تربیت بهعنوان یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و ترقی کشور، نادیده انگاشته میشود و تکنولوژی برتر از آن قرار میگیرد. شواهد تاریخی این مسئله بسیار زیاد است. بسیاری از رجال و اندیشمندان سیاسی خواسته یا ناخواسته، مظاهر مدرنیته و پیشرفت را همسان با ایدهی آن قرار دادهاند و شیفتگی دیوانهواری به مظاهر مدرنیته داشتهاند. راهآهن یکی از این موارد بود. به این معنا که بسیاری از روشنفکران ایرانی در این دوره، میان راهآهن و ایدهی ترقی، پیوندی تنگاتنگ و اجتنابناپذیر برقرار میکردند و آن را عاملی برای ورود ایران به مناسبات عصر جدید میدانستند.
نخستین برخوردها
تحولات مربوط به دوران بعد از شکست ایران در جنگ با روسها، سبب شد تا عباسمیرزا «تمنای تکنولوژی» غربی و ضرورت بازسازی ارتش ایران را بهعنوان یک هدف بنیادین، در دستور کار قرار دهد و شاید همین سنگبنای نامطمئن و غلط را روشنفکران بعدی تا انتها ادامه دادند. هرچند در مورد عباسمیرزا باید عنوان کرد که وی بیشتر یک روشنفکر عملیاتی بود و از این دیدگاه شاید نتوان ایراد زیادی به تفکر وی وارد کرد، اما روشن فکران بعدی که عمدتاً پایهریزان تئوریک انقلاب مشروطه نیز بودند، همین ایده را از عباسمیرزا وام گرفتند. تمنای کسب فناوری و تکنیک فرنگی بهمنظور اصلاح سازمان نظامی ایران، نخستین زمزمههای رسمی فرستادن محصل به خارج و آشنایی ایرانیان با تحولات اروپای جدید را رقم زد.(1)
روشنفکران بعدی نیز این میراث را حفظ و شاخ و برگ آن را بیشتر کردند و نقطهی مشترک تمامی آنها این بود که درک صحیحی میان روند پیشرفت غرب با آنچه باید در ایران شکل میگرفت، نداشتند و شاید بهزعم آنها بهترین راه برای ایران، میانبر زدن بود؛ یعنی بدون گذار تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، باید به نقطهی نهایی پیشرفت دست مییافتند و در این راه، بهترین ابزار همان تکنولوژی بود.
برای مثال، ملکمخان راه برونرفت ایران از انحطاط را در تقلید از مظاهر تمدن غرب خلاصه میکرد و از این حیث، با روشنفکران پیش از خود هیچگونه تمایزی نداشت. او تصور میکرد اگر قوانین، تکنولوژی و آیین کشورداری اروپا در ایران رواج پیدا کند، به قول خودش، کشور در طول سه ماه سه هزار سال پیشرفت خواهد کرد.(2)
طالبوف، دیگر روشنفکر ایرانی این دوران نیز از این قافله عقب نماند. او از رویکرد به غرب و تأکید بر لزوم اقتباس از نوآوریها و پیشرفتهای غربی باز نماند، هرچند در این میان هدف لازم برای کشور را رسیدن به پیشرفت و ترقی و قدرت ایران برای مقابله با دستیازیهای سلطهگرانهی استعمارگران غربی و حفظ مذهب و استقلال ایران میدانست. طالبوف با اشاره به ضعف و عقبماندگی ایران و اهمیت و ضرورت برخورداری ایران و ایرانیان از تکنولوژی پیشرفتهی غربی چون تلگراف، تلفن و راهآهن، تأکید کرده است که باید «در ایران کارخانه بسازیم، از فرنگیان اوستاد چیتساز و ماهوتساز و مکانیک بیاوریم، وقتی که خودمان یاد گرفتیم، آنها را یعنی خارجه را بیرون بکنیم.»(3)
پادشاهان ایرانی نیز هیچگاه از قافلهی بزرگنمایی نقش تکنولوژی در پیشرفت ایران عقب نماندند و سعی کردند خود را با نظریات روشنفکران دوران همراه سازند. ناصرالدینشاه قاجار نخستین پادشاهی بود که به اروپا عزیمت کرد. بازدید از تمدن و تکنولوژی خیرهکنندهی آن روز غرب، شاه ایران را به فکر واداشته و او را مصمم به تغییر در بسیاری از امور کشوری و لشکری نمود.
نکتهی حائز اهمیت آن است که این تغییر هرچند لازمهی جامعه و هیئت حاکمه ایران بود، اما منشأ و بنیان این تغییر و اصلاحطلبی نیز مهم بود. به عبارت دیگر، این تغییرات، سطحی و به تقلید از غرب بود و بیشتر این فناوریها و تکنولوژیها وارداتی و محصول سفرهای ناصرالدینشاه بود و به دلیل نبودن متخصصان بومی آن در ایران، توسط اتباع بیگانه اداره میشد. مانند تأسیس ادارهی پست یا تجهیز ارتش، تأسیس خط راهآهن و... این اقدامات خود سبب نفوذ هرچه بیشتر قدرتهای غربی در دربار ایران شد.
راهآهن؛ مظهر بزرگنمایی تکنولوژی
پس از فراهم شدن این زمینهی تئوریک در آثار اندیشمندان آن دوران ایران، راهآهن بهعنوان یکی از مصادیق این بزرگنمایی تکنولوژی و عدم درک ریشههای صحیح پیشرفت تمدن غرب، مورد بررسی قرار میگیرد.
ناصرالدینشاه که دورانی در حدود پنجاه سال را حکومت کرد، یکی از افرادی بود که همواره تمنای تکنولوژی غربی و راهآهن بهعنوان یکی از مهمترین مظاهر آن را داشت. وی حتی تا یک قدمی احداث راهآهن نیز پیش رفت، اما در نهایت درگیر بازی روس و انگلیس شد و برای بسط روابط با کشور روسیهی تزاری، حاضر شد احداث راهآهن از سوی انگلیسیها را ملغی اعلام کند.
از همان ابتدا که توسط ناصرالدینشاه قاجار بحث احداث راهآهن در ایران مطرح شد، عمدهی افراد شروع به اغراق و بزرگنمایی در این زمینه کردند و گویا قرار است صرفاً با احداث راهآهن، تمامی مشکلات ایران یکشبه حل شود. نظریات طرفداران احداث راهآهن را در این زمان میتوان در سه دسته مورد بررسی قرار داد:
گروهی معتقد بودند که احداث راهآهن میتواند اقتصاد داخلی کشور را رونق دهد و امنیت را برای کشور فراهم کند. به عقیدهی این گروه، ایران عصر ناصری میتوانست با برخورداری از این دو مؤلفه، مسیر ترقی را در پیش بگیرد.
دستهی دوم طرفداران احداث راهآهن در ایران، اما معتقد بودند اقتصاد ایران از ضعف سنتی بودن رنج میبرد و تنها راهکار خروج از این بنبست، این است که به اقتصاد پویای جهانی متصل شود و راهآهن همان ابزار رؤیایی است که میتواند در این مسیر کارساز باشد.
دستهی سوم طرفداران احداث راهآهن، اما معتقد بودند میتوان از ابزار راهآهن برای گسترش و تعمیم علم و دانش در ایران عصر ناصری استفاده کرد و از این طریق، موجبات پیشرفت جامعه را فراهم کرد. فارغ از درستی یا غلط بودن نظریات این افراد، یک نکته کاملاً مشخص است و آن هم اینکه این گروه کاملاً در نظریات خود در ارتباط با راهآهن، نظراتی اغراقآمیز دارند.
میرزا یوسفخان مستشارالدوله از جمله اندیشمندانی بود که اهمیت زیادی برای مظاهر مدرنیته و بهویژه راهآهن قائل بود و اعتقاد داشت راهآهن ابزاری قوی برای نظمو ترتیب ملت و مملکت فراهم میکند و ایران را به گلستان تبدیل میکند.(4) وی معتقد بود کسی که به ساختن راهآهن در ایران اقدام کند، قطعاً زمینهی احیای کشور را نیز فراهم خواهد کرد.
مستشارالدوله، افزایش ثروت در ایران بهعنوان شرط اول مملکتداری، ازدیاد تجارت و زراعت، ازدیاد صنایع در حرف متنوعه، صاحب بضاعت شدن رعایا و تحصیل اسباب کشت و زرع از خارجه و ازدیاد قوت و قدرت دولت را از برکات احداث راهآهن میداند و بر تحقق این مسئله تأکید میکند.
روشنفکران و نویسندگان ایرانی فعال در روزنامهی «اختر» نیز از همین زاویه و دیدگاه به راهآهن مینگریستند و معتقد بودند که غرب با راهآهن ترقی را ممکن ساخته است و ممالک غربی توانستهاند با استفاده از راهآهن آبادانی مملکت خود را به درجهی بسیار بالایی برسانند. مادامی که در ممالک شرقیه راهآهن که واسطهی آسانی مراودات است ساخته نشده است، کار تمدن و آبادانی نیز به درجهی مطلوب رسانیده نمیشود.(5)
برخی نیز در اهمیت جایگاه راهآهن، راه افراط را در پیش گرفته بودند و اساساً معتقد بودند که راهآهن علت تمام پیشرفتهای غرب و پسرفت و عقبماندگی شرق است و معتقد بودند دولتمردان ایران و عثمانی تاکنون در احداث راهآهن، تعلل و کوتاهی کردهاند و باید هرچه سریعتر در این زمینه قدم بردارند.(6)
حاجی محمد میرزا کاشف با تأمل در اسباب زوال قدرت و ثروت در ایران و تسلط اروپا بر دنیا به این نتیجه رسید که علت اصلی پیشرفت غرب، انکشاف قوهی بخار-شمندوفر یعنی راهآهن و علت فقر و پریشانی و فلاکت ایران و صد قسم معایب ما از نداشتن راهآهن است. وی مینویسد:
«نگارندهی این اوراق محض غیرت مسلمانی و وطندوستی، که به اهل آسیا عموماً و به ملل اسلام خصوصاً بهقدر قوه خدمتی کرده باشد، پس از چندین سال تحصیل، درس و بحث و اجتهاد در مدارس فرانسه و تحقیقات لازم از اطراف، آن معما را حل و آن معما را اینطور شکافت که در میان آن اصول بزرگ که ترقی، قدرت و ثروت مملکت فرنگستان را به مقام حالا رسانده، از همه جامعتر، از همه بزرگتر، از همه سادهتر و از همه مفیدتر، راهآهن است.»(7)
وی برای اثبات ادعای خود، سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه را مثال میزند و معتقد است فرانسه قبل از اختراع راهآهن، خراب و ویران بود و فقط دهات و ایالات ساحلی آن به دلیل موقعیت طبیعی که داشتند از وضعیت بهتری برخوردار بودند، اما بعد از احداث راهآهن، فرانسهی نمونهای از بهشت برین شده است و وجبی زمین بایر و خراب و غیرمفید در آن یافت نمیشود.(8)
البته نباید ناگفته بماند و از یاد برود که در این میان، تحرکات اندیشمندان و سیاستمداران غربی حاضر در فضای ایران آن دوره نیز خود عامل مؤثری در این زمینه بود. برای مثال شیل، سفیر انگلیس در ایران، گمان میکرد که احداث راهآهن در ایران و پیوند آن با راهآهنهای بینالمللی نیز قدرت ایران را افزایش میدهد و استعدادهای بالقوهی آن را که بر اثر فقر و نیازمندی روی زمین مانده است، بیدار میکند.(9)
نتیجهگیری
نگارنده در این یادداشت تلاش کرده است تا به آسیبشناسی مسئلهای بپردازد که میتوان از آن با عنوان «تمنای تکنولوژی» بهعنوان هستهی مرکزی مدرنیتهی ایرانی یاد کرد. همسانانگاری میان ایده و تکنولوژی و برتر دانستن تکنولوژی نسبت به تفکر و ایدهی استفاده از تکنولوژی، همواره دو گفتمان مسلط در میان اندیشمندان و رجال سیاسی ایرانی بوده است. به این معنا که اندیشمندان ایرانی همواره پایههای مدرنیته و ارکان اساسی پیشرفت و ترقی غرب را نادیده گرفتهاند و صرفاً محصول نهایی آن را که همان نظم و پیشرفت است دیدهاند و در این میان، تلاش کردهاند از ابزار تکنولوژی غربی بهعنوان میانبری برای رسیدن به این پیشرفت و ترقی استفاده کنند.
بخشی از تاریخ روشنفکری ایران نیز معطوف جدال در باب فواید راهآهن و اغراق و بزرگنمایی در اهمیت آن در زمینهی دستیابی به پیشرفت و تمدن شده است. حال آنکه شاید در زمانی که این مباحث اوج گرفت، اصول اولیهی تمدن همچون تعلیم و تربیت و نقش مدارس و دانشگاهها، مورد بحث جدی واقع نشده بود.
پینوشتها
1. مستشارالدوله، میرزا یوسفخان، یک کلمه، مجموعه رسایل قاجاری، کتاب هفتم، به کوشش صادق سجادی، تهران، نشر تاریخ ایران، 1364ش.
2. نقش روشنفکران در تاریخ معاصر ایران، مؤسسهی فرهنگی قدر ولایت، ص 16 و 19.
3. عبدالرحیم طالبوف، مسالکالمحسنین، به همت محمد رمضانی، تهران، چاپخانه کلالهخاور، بیتا، ص 49.
4. فریدون آدمیت، فکر آزادی و مقدمهی نهضت مشروطیت، تهران، سخن، ص 183 و 184.
5. روزنامهی اختر، 1295ق، سال چهارم، شمارهی 34.
6. حاجی محمدمیرزا کاشف، تغییرات و ترقیات در وضع مسافرت و حمل اشیا و راهآهن، کتابخانهی مجلس، نسخهی شمارهی 26612.
7. همان.
8. همان.
9. آدمیت، همان.
محمد شیخانی، دانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه امام رضا (ع)
منبع: برهان انتهای متن/
93/12/09 - 01:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
از تصویب قانون احداث راه آهن سراسری ایران تا انحلال پیمان ورشو
امروز در تاریخ از تصویب قانون احداث راه آهن سراسری ایران تا انحلال پیمان ورشو تصویب قانون احداث راه آهن سراسری ایران انحلال پیمان ورشو درگذشت پادشاه سلسلهٔ گورکانیان هند کودتا در سوریه و از مهمترین رخدادهای تاریخی امروز است به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگارانتصویب حقوق «مالکیت اقتصادی» بزودی در دولت/ ارسال لایحه «مالکیت فکری» به مجلس
تصویب حقوق مالکیت اقتصادی بزودی در دولت ارسال لایحه مالکیت فکری به مجلس جامعه > قضایی - ایسنا نوشت وزیر دادگستری گفت حقوق مالکیت اقتصادی طی روزهای آینده در دولت تصویب و به مجلس ارسال میشود حجتالاسلام و المسلمین پورمحمدی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیتوسط معاونت فرهنگی قوه قضاییه صورت میگیرد برگزاری همایش «چالشها و راهکارهای قانونی حمایت از کودکان بدسر
توسط معاونت فرهنگی قوه قضاییه صورت میگیردبرگزاری همایش چالشها و راهکارهای قانونی حمایت از کودکان بدسرپرست و بیسرپرستمدیرکل فرهنگ حقوقی – قضایی جامعه قوهقضائیه از برگزاری همایش سه روزه حمایت از کودکان بدسرپرست و بیسرپرست خبر داد و گفت ارائه مقالات بازدید از کانونهای اصلاحخوش چهره مهمان این هفته برنامه «ما ایرانیها»
خوش چهره مهمان این هفته برنامه ما ایرانیهابرنامه ما ایرانیها امشب با موضوع بینظمی و بیبرنامگی و مسئولیت ناپذیری و حضور محمد خوش چهره روی آنتن شبکه 2 سیما میرود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس پنجمین قسمت از برنامه «ما ایرانیها» به بررسی وسخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتوگو با فارس: «ابتکار» باید تابع قانون باشد/صرف بودجه شهرها
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتوگو با فارس ابتکار باید تابع قانون باشد صرف بودجه شهرهای آلوده برای سایر مصارف عین بیعدالتی استسخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه رئیس سازمان محیط زیست باید تابع قانون باشد گفت اینکه بودجه شهرهای آلوده صرف سایر اقداماهمچنان عیوب راهآهن بر مزایایش میچربد نماینده مردم اردبیل موافقان احداث راهآهن را به مناظره دعوت کرد/حسرت دا
همچنان عیوب راهآهن بر مزایایش میچربدنماینده مردم اردبیل موافقان احداث راهآهن را به مناظره دعوت کرد حسرت داشتن فرودگاه مناسب را در راهآهن تکرار نکنیمنماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی موافقان ادامه احداث راهآهن اردبیل را به مناظره منطقی و علمی و فنی دآییننامه اجرایی قانون حمایت خانواده مشتمل بر ۶۹ ماده و ۱۰ تبصره تصویب شد
آییننامه اجرایی قانون حمایت خانواده مشتمل بر ۶۹ ماده و ۱۰ تبصره تصویب شد آییننامه اجرایی قانون حمایت خانواده مشتمل بر ۶۹ ماده و ۱۰ تبصره از سوی آیتالله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به تصویب رسید به گزارش نامه نیوز در اجرای مواد ۱۷ ۲۱ ۴۱ و ۵۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱ ۱۲ ۱چرا ایرانیها کالای خارجی میخرند؟
چرا ایرانیها کالای خارجی میخرند بیش از ۷۲ درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی برنامه پایش شب گذشته علت اصرار بر خرید کالای خارجی را کیفیت این نوع کالاها عنوان کردند تاریخ انتشار دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۳۱ بیش از ۷۲ درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی برنامه پایش شب گذشته علت اصچرا بهجای «گوگل» سراغ «پارسیجو» برویم؟
چرا بهجای گوگل سراغ پارسیجو برویم فناوری اطلاعات > اینترنت - ایسنا نوشت گاهی معنای واژهای را نمیدانید یا درباره مسالهای به اطلاعات بیشتر نیاز دارید به دنبال مکانی روی نقشه جغرافیا میگردید یا فیلم و تصویر خاصی را جستوجو می&اختصاصی فارس/از سوی رئیس قوه قضاییه آییننامه اجرایی قانون حمایت خانواده مشتمل بر ۶۹ ماده و ۱۰ تبصره تصویب شد
اختصاصی فارس از سوی رئیس قوه قضاییهآییننامه اجرایی قانون حمایت خانواده مشتمل بر ۶۹ ماده و ۱۰ تبصره تصویب شدآییننامه اجرایی قانون حمایت خانواده مشتمل بر ۶۹ ماده و ۱۰ تبصره از سوی آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به تصویب رسید به گزارش خبرنگار قضایی فارس در اجرای مواد ۱۷کمال گرایی در ارتقای استانداردهای زیبایی شناسی بصری چرا داوران بخش هنر وتجربه به فیلم «مردی که اسب شد
کمال گرایی در ارتقای استانداردهای زیبایی شناسی بصریچرا داوران بخش هنر وتجربه به فیلم مردی که اسب شد جایزه دادند در حالی بیانیه هیات داوران بخش هنروتجربه به دلیل کمبود وقت در اختتامیه خوانده نشده بود اهدای جایزه به فیلم مردی که اسب شد برای بسیاری از افراد علامت سوال بود و حالا گفتحلیلی بر چرایی و نحوه گریختن رئیس جمهور یمن «فرار»؛ فصل مشترک روسای جمهور وابسته
تحلیلی بر چرایی و نحوه گریختن رئیس جمهور یمنفرار فصل مشترک روسای جمهور وابستهنقطه مشترک برخی از این دیکتاتورهای بواسطه وابستگی که به قدرت های خارجی داشتند در وهله اول فرار و پناهندگی در کشورهایی بوده که به آنان متعهد شده اند و سرنوشت مشترک برخی از این شخصیتها نیز فرار با لباسخاطرهنوشتهای احسان محمدحسنی وعده صادق «حاجقاسم»/ چرا تابلوهای صداقت آمریکایی جنجالی شد؟
خاطرهنوشتهای احسان محمدحسنیوعده صادق حاجقاسم چرا تابلوهای صداقت آمریکایی جنجالی شد تلفن همراهم زنگ خورد یکی از همراهان حاجی بود گفت تا یک ساعت آینده به دفتر شما میرسیم آدرس را چک کرد و خداحافظی من ماندم و بهت و حیرت از وعده صادق سرلشکری که امروز امید مستضعفان جهان استبا اجرا در شهر زنجان تور کنسرت «چرا رفتی» پایان مییابد
با اجرا در شهر زنجانتور کنسرت چرا رفتی پایان مییابدکنسرت چرا رفتی به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری با اجرا در شهر زنجان به تور خود در سال جاری پایان میدهد به گزارش خبرگزاری فارس این کنسرت روز جمعه 8 اسفند ماه در سالن انقلاب شهر زنجان برگزار خواهد شد تور کاتريش در راه تصويب قانون جديد براي اسلام
6 اسفند ماه اتريش در راه تصويب قانون جديد براي اسلام در عین حال سازمانهای اسلامی اتریش اعلام کردهاند که در نظر دارند برای اعتراض به قانون جدید اسلام به دادگاه مراجعه کنند به گزارش سرويس ديني جام نيوز اتریش قصد دارد قوانین جدید را درباره جایگاه اسلام و مسلمانان در این-2800 روز پس از تصویب قانون تعرفه پرستاری
2800 روز پس از تصویب قانون تعرفه پرستاری قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تاریخ ششم تیر ماه ۱۳۸۶ با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصوب رسید و امروز بعد از گذشت هفت سال و هشت ماه پرستاران همچنان چشم انتظار اجرایی شدن این قانون هستند پرستاران در همه جای دنیا به عنوان خط مق۲۸۰۰ روز پس از تصویب قانون تعرفه پرستاری/ وعده های ۴ وزیر
گزارش مهر در آستانه روز پرستار ۲۸۰۰ روز پس از تصویب قانون تعرفه پرستاری وعده های ۴ وزیر شناسهٔ خبر 2501613 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲ ۲۸ جامعه > بهداشت و سلامت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تاریخ ششم تیر ماه ۱۳۸۶ با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصوب رسید و امروز بعد از گذشت-
گوناگون
پربازدیدترینها