محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842974411
جام جم ایام - لباس زنان در عهد مغول
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
دوره مغول، ورود یک عنصر جدید به ایران است. عنصری که از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و مذهبی با ایرانیان متفاوت است. این عنصر بیگانه در برخورد با عنصر ایرانی دچار تغییراتی در برخی از مظاهر مختص خود شده است و تأثیراتی از خود برجا گذاشته است. از جمله این مظاهر لباس آن هم لباس زنان، موضوع این مقاله است.
در جامعه ایلی قرون 12 و 13 م . بنابر نحوه زندگی ساده و همگام با اقتصاد شبانی و به دلیل چالاکی در تحرک و کوچنشینی، لباس زنان بسیار ساده و در نزد همه طبقات یکنواخت و یک شکل بوده است و با لباس مردان چندان تفاوتی نداشته است. به طوری که تشخیص آن دو از یکدیگر حتی در فاصلههای نسبتاً نزدیک مشکل بوده است. 1 این جامه بلند بوده و از پارچه بوگران و یا بالداکن (بغدادی) دوخته میشد. از بالا به پایین باز میشده و بر روی سینه بر روی هم قرار داشته است. از طرف چپ با یک بند و طرف راست از طریق 3 بند بسته میشده است. پوستین آنان هم به همین شکل بوده و پشم پوستین رو به بیرون قرار داشته است و در پایین قسمت پشت، چاک داشته که قد آن تا زانو میرسید. 2
لباس زنان مغول در دوره چنگیز در دوران چنگیزخان طرح پوشاک کامل شد. از پارچه، لباس کیسه مانندی میدوختند و زنان در زیر این لباس شلوار بلند میپوشیدند. آنان این لباس را بر روی شانه راست گره میزدند و در سمت چپ کاملاً آزاد بود. لباسهای پوستی بزرگان هم به همین شکل بود. 3 طرز پوشاک
زنان شوهردار از نوع لباس دختران متمایز بود که این تمایز بیشتر در داشتن کلاه بود و زنان نمیتوانستند بدون بر سَر گذاشتن کلاه در ملأعام ظاهر شوند. زنان شوهردار در روی پیراهن خود، لباسی شبیه کیمونو میپوشیدند که بسیار گشاد بود، جلوی آن تا پایین باز و آستینها بسیار گشاد بود و تا نوک پا میرسید. 4 زنان شوهردار بر روی سَر چیزی از حصیر یا پوست درخت بافته شده داشتند که به اندازه 2 آرنج بوده و بخش پایانی آن به شکل مربع است. در بالای آن میله نازکی قرار دارد که از طلا، نقره و یا چوب است وگاهی به جای آن پَر مرغ میگذاشتند. این حصیر بافته از دستمال نازکی که از سَر بر روی شانهها میافتد، محافظت میکند. 5 این طرز آرایش سر را به مغولی بوقتاق (boqtaq) میگویند، که بعدها تا حدی تغییر شکل یافت و شبیه تاج گردید. طرز پوشش در تمدنهای دیگر بر شکل پوشش مغولی بی تأثیر نبوده است. برای مثال داشتن دستمال در جیب از زمان تماس با تمدنهای دیگر در میان مغولان متداول شد. 6
پوشش زنان در ایران در عهد مغول در دوره ایلخانی و تیموری، پوشش ایرانی تحت تأثیر نقاشیها و هنر چین (دوره سونگ و یوآن) تحول یافت. یکی از این تحولات، نوعی دوخت بود که دوخت مغولانه نام داشت. این نوع دوخت ابتدا مختص شاهزادگان و درباریان طراحی شده بود ولی کم کم میان مردمان رواج یافت. خیاطان به تدریج دوخت لباس با قالب تن افراد را در ایران رواج دادند 7 و حتی کلماتی مانند قیچی، الگو و اتو از جمله لغاتی است که از آن دوران معمول گردید. 8 در ادامه به معرفی پوششهای مختلف زنان در ایران در عهد مغول تا پیش از روی کار آمدن صفویان میپردازیم.
جبه: قبای بسیار گشاد با آستینهایی به همان شکل و بلند که قسمت بالاتنه آن از شانه چپ به طور مورب به زیر بغل راست میرود و با بندی به زیر سینه بسته میشده است. تمام بدن از گردن تا نوک پا را دربر میگرفت و یا شاید نوعی روپوش، مانتو یا شنل سراسری که آستین قبا از شکاف آن دیده میشد. 9 قبا : یکی از اصلیترین لباسهای زنان در این دوره است، که به آن در شعر حافظ نیز اشاره شده است. مانند این بیت : «سرو بالای من آنگه که درآید به سماع چه محل جامه جان را که قبا نتوان کرد» قبا به دو شکل بوده است: یکی قبای بلند، آستین کوتاه که جلوی آن باز و گرداگرد یقه پوست دوخته میشده و گاهی بر روی شانه نیز زردوزی و قلابدوزی میکردند. این قباها با آستین کوتاه چون کت بلند یا ارخالق خودنمایی میکرد. 10 گاه این نوع دارای آستین بلند نیز بوده است. 11 دیگری قبای سه ربعی، آستین کوتاه، جلو بسته و با شکافی در جلو دامن با یقه افقی که اغلب پوستدوزی میشده است. این قباها گاهی جلو باز نیز بوده که با دکمه بسته میشده است و یقه آن سه گوش تا به وسط سینه میرسیده است. 12 جنس این پوشش بیشتر از پارچه اطلس بوده است. 13 «قلندران حقیقت به نیم جو نخرند قبای اطلس آنکس که از هنر عاریست» پیراهن: پیراهن زیر با یقه گرد ساده که نزدیکترین تنپوش به بدن بوده است. و پارچه این پیراهن از پارچه گلدار و یا ساده تیره و یا رنگی بوده است. 14 پیراهنها از جنس حریر با نقشهای زیبا بوده است که معمولاً جلوی آن از یقه تا کمر باز بوده است. دو طرف یقه باز، برگردانی دارد که بر روی آن نقوش زردوزی شده است و یا دامن آن در جلو پیلیدار بوده و کمربند باریکی زینتبخش آن بوده است. این پیراهنها با آستینهای نسبتاً تنگ و گاهی بسیار بلند زیر قباهای آستین کوتاه و بلند پوشیده میشده است. 15 پیراهن دیگری نیز بوده که جلوی آن بسته میشده و یقه گرد داشته و بر دور یقه، به پهنای در حدود 4 انگشت، پارچهای از رنگ دیگر میدوختهاند. گاهی این پیراهن دارای یقهای بیضی شکل بوده و از کمر به پائین چین داشته است. 16 «پیراهنی که آید از او بوی یوسفم ترسم برادارن غیورش قبا کنند» مرقع : یا مرقعه، نوعی دلق یا خرقه بوده با وصلههای ناجور که اهل فقر به تن میکردند. این لباس پروصله را نیز زنان میپوشیدند. 17 «در آستین مرقع پیاله پنهان کن که همچو چشم صراحی زمانه خونریز است» من این دلق مرقع را بخواهم سوختن روزی که پیر می فروشانش به جامی برنمیگیرد برقع : پارچهای است که چهره را از نقطه مبدأ بینی میپوشاند و از اطراف و روی پیشانی به سربند متصل میشود. از یک قطعه پارچه به شکل چهره انسان درست میشده و تا روی زانوها آویزان میشده است. 18 این پوشش برای هنگامی که زنان از خانه خارج میشدند، مورد استفاده قرار میگرفت و ابن بطوطه استفاده از آن را برای زنان در شیراز متذکر میشود. 19 تو گر خواهی که جاویدان جهان یکسر بیارایی صبا را گو که بردارد زمانی برقع از رویت مقنعه : در این دوران مقنعه از پوششهای اصلی به شمار میآمد. مقنعهها به شکلهای گوناگون مورد استفاده قرار میگرفت. به مقنعه زن در تصویر شماره 4 دقت کنید. زن درباری روی مقنعه تاجی بر سَر دارد 20 و زنان روستایی نواری به دور آن میبستند. 21 روسری یا لچک: در آن دوران، انواع روسری کوچک و بزرگ با نوار یا تاجی همراه بود. 22 ملکه روسریی بر سر دارد که تا پایین گردن را میپوشاند. نوار دور سرش یادگار و نشانهای از پوششهای سر در عهد باستان است و آنچه روی سر به صورت مثلث رها شده است، تازگی دارد. 23
مقنعه و تاج (طرح از تاریخچه پوشش سر در ایران، ص 94) البته در طرحهای دیگر قبل از آن، سنبوسهای (مثلث) روی سر زن قرار میگرفته که میتواند پشت سر هم قرار بگیرد. 24
پوشش سر ملکه تیموری 894 هـ .
سنبوسه (مثلث ) سال 800 هـ . (طرح از تاریخچه پوشش سر در ایران، ص 95) چادر : در اواخر دوره ایلخانان چادر یکی از پوششهای مهم محسوب میشد. 25 ولی در اواسط قرن 9، زنان در بیرون خانه چادر سفید بر سر داشتند، اما در خانه بدون هیچگونه سرپوشی حرکت میکردند. و گاهی موها را روی سر جمع میکردند و گل و سنجاق زینتی به آن میزدند، ولی در اواخر آن قرن پوشش سر زنان به صورت کلاه سادهای درآمد. 26 به طور کلی، سرپوش بانوان، از عرقچین، چارقد، لچک، نوار، یک نوع روسری توری یا پارچهای به شکل مخصوص تشکیل میشده است. عرقچین در زیر لچک و مستقیماً روی موی سر استفاده میشد و معمولاً به دو طرف عرقچین، دو سر یک رشته دانههای قیمتی که از زیر چانه میگذشت، وصل میکردند. گاه بانوان گیسوان بلند خود را به وسیله توری محافظت میکردند. 27 کفش : بانوان این دوره، دو نوع کفش داشتند. نوعی ساق بلند که از گذشته رواج داشته است در تصویر شماره 8 این طرح مشخص است. نوع دیگر، کفش راحتی و سبک و پنجه کوتاه است، که گاه زائدهای در پشت سینه پا دارد و دور دهانه کفش را کنگرهدار میساختند. 28 ابن بطوطه در سفرنامهاش به پوشیدن کفش توسط زنان شیرازی اشاره کرده است. 29
طرح کفش ساده زنان (طرح از کلارا آبکار از پوشاک زنان، ص 164) زیورآلات : زیورآلات یک زن در این دوره شامل : گردنبند، گوشواره، موبند، تاج و همچنین رشتهای از مروارید که از زیر تاج از 2 طرف گوش تا زیر گلو ادامه یافته است. 30
زیورآلات اواخر ایلخانی (از هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، ص 385)
هیئت عمومی یک بانوی قرن 8 و 9 هجری (طرح از کلارا آبکار از پوشاک زنان، ص 165) نتیجه در این بررسی به دنبال این بودیم که تصویری نسبتاً جامع و کامل از پوشاک زنان در این عهد ارائه دهیم. زنان مغول که در دوره کوچنشینی پوشاک ساده و تقریباً یکسانی با مردان داشتند با تشکیل امپراتوری مغول و دستیابی به ثروتهای بیکران تمدنهایی چون چین و ایران، در مظاهر زندگیشان روی به تجملات آوردند. لباس و ملزومات آن چون زیورآلات یکی از این تجملات بود. اگر لباس زن مغولی را در جامعه ایلی قرون 12 و 13 میلادی با پوشاک زن قرن 15م . / 9هـ . مقایسه کنیم، تفاوت از زمین تا آسمان است. به نظر میرسد در جامعه اولیه نیاز به پوشاک در حدّ پوشاندن بدن بوده است. ولی با ایجاد امپراتوری و بالا رفتن سطح رفاه و زندگی، نه تنها در میان زنان اشراف مغول بلکه در میان عامه نیز، طرح و جنس تنوع مییابد. از این میان همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، روشهای مغولی تا حدی بر پوشاک ایرانی اثر گذاشت و در همان حال پوشاک ایرانی نیز با تغییراتی که با مذاق مغولان خوش آید، به دربار آنان راه یافت. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1. شیرین بیانی، زن در ایران عصر مغول، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1352، ص 67. 2. پلان کارپن، سفرنامه، ترجمه ولیالله شادان، فرهنگسرای یساولی، تهران، 1363 ، ص 34 . 3. برتولد اشپولر، تاریخ مغول در ایران، ترجمه محمود میرآفتاب، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1351، ص 442 و 443 . 4. شیرین بیانی، زن در ایران عصر مغول، ص 68 . 5. پلان کارپن، سفرنامه، ص 34 . 6. برتولد اشپولر، تاریخ مغول در ایران، ص 443 . 7. مهرآسا غیبی، هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، انتشارات هیرمند، تهران، 1378، ص 353 . 8 . همانجا. 9. همان، ص 371 . 10. همان، ص 370 . 11. جلیل ضیاءپور، پوشاک زنان ایران از کهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران، 1345، ص 159 . 12. همان، ص 158 و 159 . 13. راینهارت پیتران دزی، فرهنگ البسه مسلمانان، ترجمه حسینعلی هروی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1345، ص 333 . 14. مهرآسا غیبی، هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، ص 368 . 15. همان، ص 369 . 16. جلیل ضیاءپور، پوشاک زنان ایران از کهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی، ص 160 . 17. راینهارت پیتران دزی، فرهنگ البسه مسلمانان، ص 180و 181 . 18. همان، ص 62-66 . 19. ابن بطوطه، سفرنامه، ترجمه محمدعلی موحد، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1337، ص 194 . 20. سهیلا شهشهانی، تاریخچه پوشش سر در ایران، انتشارات مدبر، تهران، 1374، ص 94 . 21. مهرآسا غیبی، هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، ص 377 . 22. همان، ص 376 . 23. شهشهانی، تاریخچه پوشش سر در ایران، ص 95 . 24. همان، ص 94 . 25. مهرآسا غیبی، هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، ص 373 . 26. شهشهانی، تاریخچه پوشش سر در ایران، ص 97 . 27. جلیل ضیاءپور، پوشاک زنان ایران از کهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی، ص 161و 164 . 28. همان، ص 164 . 29. ابن بطوطه، سفرنامه، ص 194 . 30. مهرآسا غیبی، هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی، ص 379 . منابع : ابن بطوطه. سفرنامه. ترجمه محمدعلی موحد. بنگاه ترجمه و نشر کتاب. تهران. 1337 . اشپولر، برتولد. تاریخ مغول در ایران. ترجمه محمود میرآفتاب. بنگاه ترجمه و نشر کتاب. تهران. 1351 . بیانی، شیرین. زن در ایران عصر مغول. انتشارات دانشگاه تهران. تهران. 1352 . حافظ. دیوان اشعار. از روی تصحیح علامه محمد قزوینی. انتشارات پیام عدالت. تهران. 1381 . دزی، راینهارت پیتران. فرهنگ البسه مسلمانان. ترجمه حسینعلی هروی. انتشارات دانشگاه تهران. تهران. 1345 . شهشهانی، سهیلا. تاریخچه پوشش سر در ایران. انتشارات مدبر. تهران. 1374 . ضیاءپور، جلیل. پوشاک زنان ایران از کهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی. انتشارات وزارت فرهنگ و هنر. تهران. 1345 . غیبی، مهرآسا. هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. هیرمند. تهران. 1387 . کارپن، پلان. سفرنامه. ترجمه ولیالله شادان. فرهنگسرای یساولی. تهران. 1363 . منبع: زینب دهقان حسامپور، نشریه الکترونیکی زنان، شماره 26، سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصر
جمعه 8 اسفند 1393 ساعت 18:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - زنانی که مظفرالدین شاه را تهدید به قتل کردند
در روند نهضت عدالت خواهی مردم ایران در دوره قاجار برخی از زنان عضو انجمن های مخفی مظفرالدین شاه را تهدید به قتل کردند مشارکت توده زنان در کل روند انقلاب مشروطه فصلی کاملا نو در تاریخچه فعالیت های سیاسی اجتماعی زنان ایران گشود یکی از مسائل بسیار قابل توجه و نوپدید در جریان انقجام جم ایام - نانوایی که از زنان کتک خورد
در زمان قاجاریه و در دوران قحطی نان مانند سایر مایحتاج زندگی مردم گران شد و البته راه برای سودجویی عدهای باز شد گزارش زیر حکایت درگیری چند زن با نانوایی محلشان است که معترض گرانی و بی کیفیی نان بودند در خبری که روزنامه ایران سلطانی در همان دوره منتشر کرده خبر رسید که در کرمانزنان نقش مهمی در تربیت جامعه برعهده دارند
آیت الله نورمفیدی زنان نقش مهمی در تربیت جامعه برعهده دارند شناسهٔ خبر 2499588 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۱ استانها > گلستان گرگان- نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان این که بخش عمده مسئولیت سنگین پرورش کودکان بر عهده مادران است گفت زنان نقش مهمی در تربیت جامعه برعهدجام جم ایام - مجازات زنان پرحرف در زمان الیزابت اول
در انگلستان دوران الیزابت بسیاری از زنان را غرغرو و سرکش طبقهبندی میکردند از علل جای گرفتن در این طبقهبندی میتوانست غر زدن به شوهر غیبت و یا بلند حرف زدن باشد در نظر مردم آن زمان بددهنها و غرغروها نشان میدادند که مرد خانه به درستی نتوانسته است زن و زندگیش رارئیس بنیاد و پژوهشکده مطالعات تاریخ و انقلاب اسلامی: شناخت خط امام(ره) از رسالتهای زنان متعهد جامعه است
رئیس بنیاد و پژوهشکده مطالعات تاریخ و انقلاب اسلامی شناخت خط امام ره از رسالتهای زنان متعهد جامعه استرئیس بنیاد تاریخپژوهی ایران معاصر گفت یکی از رسالتهای زنان متعهد جامعه ما شناخت خط امام ره است و تمام تلاش دشمن این است که ما را از خط امام ره دور و منزوی کند به گزارش خبجام جم ایام - روایت گروگانگیری ولیعهد در اعترافات امیرحسین فطانت
در اواخر سال 1352 در دادرسی ارتش دادگاهی برگزار شد که در آن یک گروه دوازده نفره متشکل از روشنفکران مارکسیست به اتهام قصد گروگانگیری ولیعهد در مراسم اهدای جایزه به یکی از اعضای گروه در جشنواره فیلمهای کودکان محاکمه شدند ولیعهد در آن زمان پسری یازدهساله بود به گزارش خبرگزاجام جم ایام - آخرین ولیعهد قاجار چه سرنوشتی پیدا کرد
محمدحسن میررا ولیعهد احمدشاه بعد از خروج از کشور در 43 سالگی در لندن درگذشت محمدحسن میرزا فرزند محمدعلی شاه قاجار نایب السلطنه و ولیعهد برادر بزرگ خود احمد شاه قاجار در سال 1316 ق 1277 ش در تبریز به دنیا آمد مادرش ملک جهان خانم دختر کامران میرزا پسر ناصرالدین شاه بود در آنجام جم ایام - میسیونرهای زن در ایران عهد قاجار
فعالیت میسیونرهای مسیحی در ایران به زمانهای بسیار دور باز می گردد بنا به نقل برخی از منابع به زمانی که مسیحیت سالهای آغازین ظهور خود را در میان مردم می پیمود در همان منابع آمده است که مبلغان چه بصورت فردی و چه با هیئتهای همراه از حدود قرن دوم میلادی به طور مستمر فعالیت خود راجام جم ایام - عقیده ناپلئون درباره اسلام
متن زیر مقالهای است تحت عنوان عقیده ناپلئون درباره اسلام که درباره نگاه ناپلئون بناپارت پادشاه فرانسه نسبت به آیینهای آسمانی و بالاخص دین اسلام در یکم آذر 1327 در شماره 219 مجله آیین اسلام به چاپ رسیده است متن مقاله را به نقل از هفتهنامه آیین اسلام میخوانید &lجام جم ایام - اعلامیه بیطرفی ارتش و پیروزی انقلاب
اگرچه وقتی شاه در 26 دی ماه 1357 ایران را ترک کرد دیگر تقریباً بر همه کسانی که اطلاع بسندهای از اوضاع سیاسی و اجتماعی جاری و ساری در ایران داشتند آشکار شده بود که نظام شاهنشاهی پهلوی را هیچ گونه امیدی بهبقا و تداوم حیات نیست با این حال هنوز دولت بختیار که به تازگی از مجام جم ایام - دختر سبیلوی ناصرالدین شاه / عکس
عصمتالدوله ۱۲۳۴ تهران-۱۲۸۵ تجریش دختر ناصرالدینشاه مادرش تاجالدوله دومین زن عقدی ناصرالدینشاه و دختر سیفالله میرزا پسر فتحعلیشاه بود ناصرالدین شاه پدر عصمتالدوله در یکی از خاطرات خود درباره او مینویسد «وعده داشتیم خانه ظلالسلطان از صبح رفتیمجام جم ایام - تهران، روزگاری که باغ شهر بود
وقتی تهران در سال ۱۱۶۵ خورشیدی پایتخت ایران شد حدود ۱۰هزار نفر جمعیت داشت و کمابیش دو سوم از زمینهای درون حصار شهر یا خالی بود یا جایگاه باغها و کشتزارها طی ۳۸ سال سلطنت فتحعلیشاه تهران از حالت نیمه روستایی درآمد و در هیبت شهری نه چندان بزرگ نمودار شد تهران از قدیم به وجودجام جم ایام - 29 بهمن، آغاز قیام تاثیرگذار تبریز
امروز 29 بهمن 1393 هجری شمسی 28 ربیع الثانی 1436 هجری قمری 18 فوریه 2015 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 29 بهمن 1299 احمد شاه قاجار هیئتی را به کرج فرستاد تا از ورود قزاق ها به پایتخت جلوگیری کند پس از انتشار خبر حرکت گروهیجام جم ایام - اولین زن میلیونر ایرانی/ عکس
عکسی قدیمی از یکی از برندگان بلیط بخت آزمائی منبع شبکه اجتماعی از طهران تا تهران دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 22 02جام جم ایام - پول های بادآورده ای که باد برد
حاکمان سلسله پهلوی و بویژه پهلوی دوم در کنار مفاسد سیاسی و اخلاقی به مفاسد مالی و اقتصادی نیز آلوده بودند و در این مسیر گوی سبقت را از حاکمان مستبد و فاسد جهان ربودند بی تردید حجم انبوه ثروت بی حساب خاندان پهلوی و بخصوص محمدرضا پهلوی حاصل دسترنج و یا هوش و ابتکار وی نبود بلکهجام جم ایام - احمد شاه در 6 سالگی / عکس
احمدشاه قاجار ۱۲۷۵ تبریز — ۱۳۰۸ پاریس هفتمین و آخرین پادشاه قاجار در ایران بود او دومین پسر محمدعلیشاه و نخستین فرزند پسر او از ملکه جهان بود که در هنگام ولیعهدی پدرش در تبریز به دنیا آمد و پس از فتح تهران و خلع محمدعلیشاه توسط مجلس عالی رجال و بزرگان مملکت در ۱۲سالگی به سلجام جم ایام - روزی که بازی الک دلک ممنوع شد
در 1315 هجری قمری مقارن با سلطنت مظفرالدین شاه قاجار و وزارت نظمیه و احتسابیه کریم آقای منظم السلطنه برای اولین بار بازی الک دلک در تهران موقوف شد آن وزیر جز این کار به اموری دیگر نیز دست زد چنانکه شرح اقدامات نامبرده در مرآت الوقایع مظفری چنین آمده است «کریم آقای منظم-
گوناگون
پربازدیدترینها