تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819439965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد حجتي از عدم کيفيت لوله‌هاي پلي اتيلني آبياري تحت فشار


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ اسفند ۱۳۹۳ (۱۵:۴۸ب.ظ)
انتقاد حجتي از عدم کيفيت لوله‌هاي پلي اتيلني آبياري تحت فشار وزير جهاد کشاورزي بر نظارت و پايش اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت فشار در کشور تاکيد کرد و گفت: با وجود محدوديت منابع آبي، معتقديم بايد طرح‌هاي آبياري تحت فشار با جديت و سرعت بيشتري در زمين‌هاي کشاورزي کشور اجرايي شود.
به گزارش روابط عمومي خبرگزاري موج، محمود حجتي در نشست معاونان، مديران و کشاورزان نمونه و بخش خصوصي مشکلات و راهکارهاي اجراي طرح آبياري تحت فشار در زمين‌هاي کشاورزي کشور را مورد بررسي قرار داد و افزود: نبود آموزش، ترويج، پايش و نظارت بر اجراي طرح‌هاي سيستم‌هاي آبياري تحت فشار از عمده مشکلات بخش کشاورزي در مديريت مصرف بهينه آب است.
وي با بيان آنکه نصب کنتورهاي حجمي يکي از راهکارهاي مديريت بهينه مصرف آب در بخش کشاورزي است، اظهار کرد: به طور حتم نصب کنتورهاي حجمي در کنار اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت فشار مي‌تواند تأثير بسزايي در کاهش مصرف آب و افزايش بهره وري بخش کشاورزي داشته باشد.
وي يکي از مشکلات سيستم‌هاي آبياري تحت فشار در کشور را پايين بودن کيفيت ادوات آبياري از جمله لوله‌ها و پمپ دانست و تصريح کرد: متاسفانه مواد پلي اتيلن بکار رفته در ساخت لوله‌هاي آبياري تحت فشار از کيفيت خوبي برخوردار نيست به همين دليل بخشي از کشاورزان از ادوات بکار گرفته شده در اين بخش راضي نيستند.
وي اضافه کرد: به عنوان مثال مواد پلي اتيلن تهيه شده در کشور در بخش توليد قفس ماهي در بخش شيلات حتي مناسب نيست، بنابراين متعتقديم مواد پلي اتيلن تهيه شده درکشور مشخصات و ويژگي‌هاي مورد نظر ما در بخش سيستم‌هاي آبياري تحت فشار را تأمين نمي‌کند.
وي گفت: بارها گفته شده؛ مواد پلي اتيلن توليدي کشور کيفي نيست؛ زيرا از مواد درجه سه و حتي در توليد آن‌ها از بازيافتي‌ها استفاده مي‌شود.
حجتي افزود: در حال حاضر ما ادوات سيستم‌هاي آبياري تحت فشار را خريداري نمي‌کنيم، بلکه کشاورز و پيمانکاران اين محصولات را خريداري و نصب مي‌کنند، در صورتي که ادوات مورد نياز آبياري تحت فشار توسط معاونت آب و خاک کشاورزي با کيفيت و حجم زياد تهيه و تأمين مي‌شد و در اختيار کشاورزان قرار مي‌گرفت، مي‌توانست در کاربردي کردن سيستم‌هاي آبياري تحت فشار مؤثر باشد.
وي ادامه داد: به نحوي که وزارتخانه مواد اوليه را با کيفيت و قيمت مناسب از پتروشيمي يا بورس خريداري مي‌کرد و براي ساخت لوله به صورت حق العمل کاري در اختيار کارخانجات مي‌گذاشت تا محصول با کيفيت و قيمت مناسب توليد و تحويل کشاورزان شود.
وي افزود: پلي اتيلن به عنوان يکي از محصولات صنعت پتروشيمي قيمت آن به طور مستقيم به بهاي نفت وابسته است، بنابراين انتظار مي‌رفت با کاهش بهاي نفت به يک سوم، نرخ پلي اتيلن نيز کاهش يابد، اما؛ متاسفانه نرخ اين محصول کاهش پيدا نکرده است.
وي افزود: تنها مشکل در توليد لوله‌هاي سيستم آبياري تحت فشار نيست، بلکه در بحث پمپ و فيلتر نيز با مشکلاتي مواجه هستيم.
حجتي افزود: سيستم آبياري تحت فشار از هزينه بالايي برخوردار است که کشاورزان به تنهايي قادر به اجراي اين سيستم در اراضي کشاورزي خود نيستند در همين راستا دولت 85 درصد از هزينه‌هاي توليد را برعهده دارد، بنابراين بايد آنچه که در سيستم آبياري تحت فشار استفاده مي‌شود، مورد ارزيابي قرار گيرد.
وي يکي ديگر از مشکلات اجراي طرح سيستم آبياري تحت فشار را نبود آموزش، ترويج و فرهنگ سازي عنوان کرد و گفت: اجراي هر سيستمي در کشور نيازمند آموزش و پشتيباني است، بنابراين در حال حاضر کشاورزان نيز به آموزش و ترويج کارشناسان و متخصصان در اجرا و استفاده از سيستم‌هاي آبياري تحت فشار نياز دارند تا بتوانند با استفاده صحيح از اين روش به توليد اقتصادي دست پيدا کنند.
وزير جهاد کشاورزي يکي از اقدامات مهم موسسه تحقيقات آب و خاک را افزايش بهره وري در آب برشمرد و افزود: در تلاش هستيم از دانش، نوآوري و تکنولوژي‌هاي نوين سيستم‌هاي آبياري زيرسطحي که در ديگر کشورهاي پيشرفته بکار گرفته مي‌شود، نيز استفاده کنيم.
حجتي درباره توسعه کشت گلخانه اي در کشور، گفت: در نظر داريم با جديت کشت سبزي و صيفي را به سمت کشت گلخانه اي سوق دهيم؛ چرا که با کشت گلخانه اي خيار يک ميليون و 100 ميليون مترمکعب آب و با کشت گلخانه اي گوجه فرنگي بيش از 2 ميليون مترمکعب آب صرفه جويي مي‌شود که مي‌تواند در کاهش مصرف و مديريت مصرف نقش بسزايي داشته باشد.
وي اضافه کرد: با کشت گلخانه اي خيار، ديگر محصولات همچون فلفل و بادمجان نيز در گلخانه‌ها کشت مي‌شود و بايد کشت متراکم در گلخانه‌ها نيز مورد توجه قرار گيرد.
وي بر تعامل و همکاري وزارتخانه‌هاي نيرو و جهادکشاورزي تاکيد کرد و گفت: هم اکنون بخش کشاورزي نمي‌داند که چه ميزان آب دارد و از چه ميزان بهره مند مي‌شود، بنابراين از وزارت نيرو خواست تا هرچه سريع‌تر آب قابل قبول و متعارف بخش کشاورزي در دشت‌هاي مختلف کشور را تعيين و اعلام کند.
وي با بيان اينکه هر کجا محدوديت منابع آبي است پاي بخش کشاورزي و کشاورزان را به وسط مي‌آورند، افزود: کشاورزان ما به دليل قدمت اين بخش و اقليم خشک از گذشته تاکنون با مشکل کم آبي مواجه بوده‌اند، بنابراين بيشتر از کشاورزان ديگر کشورها در نحوه مصرف آب و مديريت آب کشاورزي دقت مي‌کنند.
وي درباره اسناد زمين‌هاي کشاورزي، گفت: در حال حاضر زمين‌هاي تصرفي کشاورزي کمتر از 10 درصد است که براي اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت فشار در اين زمين‌ها نمي‌توانيم اقدامي انجام دهيم.
به گفته وي، برخي از زمين‌هاي کشاورزي ما در تداخل با زمين‌هاي ملي است که در تلاش هستيم مشکلات اين بخش براي نصب سيستم‌هاي آبياري تحت فشار رفع شود.
در اين نشست مشکل اسناد زمين‌هاي کشاورزي و زمين‌هاي خرده مالکي، نبود آموزش لازم و ترويج کشاورزان، نبود نظارت بر اجراي طرح سيستم‌هاي آبياري تحت فشار و استفاده کشاورزان، نبود پشتيباني از تجهيزات و ادوات آبياري، کمبود اعتبارات، پايين بودن راندمان آبياري قطره اي در کشور، جلوگيري از حفر چاه‌هاي غيرمجاز و پلمپ آنان مطرح شد.
همچنين با دستور وزير جهادکشاورزي قرار شد کارگروهي براي پيگيري مشکلات مديريت اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت فشار و مديريت مصرف آب بخش کشاورزي تشکيل شود و اين کارگروه در ارديبهشت ماه سال آينده گزارش خود را ارائه دهد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن