واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: الگوهاي قرآني براي روحانيت اجتماعيقسمت دوم: شخصيت رسول اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم)
قسمت اول اين مطلب را در اينجا ببينيد.چنانچه روشن شد الگو، مسير حرکت و نحوه رفتن و تحرک را نشان مي هد به عبارت ديگر چگونه بودن و چگونه رفتن را براي خروج از ايستايي و سکون بيان مي کند. از اين رو، انسانهايي نيازمند اسوه و قدر شناس الگو هستند که اهل انتظار و قيام و اهل آمادگي و جهاد باشند و الا کساني که به زندگي يکنواخت روزمره دل خوش کرده اند را چه نياز به الگو و اسوه.بنابراين انسان در حرکت و تعالي خود نيازمند الگو است و الگو نياز راه و روش تعالي و حرکت را مي آموزاند.الگوي دوم شخصيت رسول اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) است. 2. رسول اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم)دومين، الگوي علمي و عملي قرآن کريم، وجود نازنين نبي خاتم حضرت محمد مصطفي(صلي الله عليه و آله و سلم) است. خداوند متعال مي فرمايد: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً(1) مهمترين ويژگي?هاي رسول اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) که مورد تأييد خداوند متعال بوده و پيروان واقعي او را نيز با آن?ها توصيف نموده است عبارتند از:مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمْ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً(2)جامعيت و تعادل شخصيتي رسول اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و مومنان راستن در عرصه فردي(ارتباط با خود و خدا) و عرصه اجتماعي(ارتباط با ديگران و اجتماع) از مهمترين پيام هاي اين الگو پذيري است. مهمترين عنصر در عملكرد پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) تأكيد بر عنصر محتواي باطني انسان و تربيت انسانها براي رسيدن به سعادت است. رسول اكرم چند كار مهم را همزمان انجام دادند:1- ارائه مدل هاي گفتاري و رفتاري به افراد جامعه براساس اصول فطرت و عقل بشر2- تربيت نيروهاي كارآمد و تأثير گذار در طول 23 سال در مكه و مدينه،3- ارائه مدل عملى در تنظيم رابطه مردم و حكومت كه در مدينةالنبى محقق شد. از جمله آنها: تشكيل سازمان سياسي بر محورهاي مشورت، مشاركت مردم در امورات سياسي و جامعه، ايجاد روحيه مسؤوليت پذيري، تأكيد بر همگرايي و وحدت ميان شهروندان، آزادي فكر و عقيدهبوده است. و همچنين پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) با مشخص نموودن اهداف دولت اسلامي در جهت تامين سعادت مردم، تامين رفاه، امنيت و استقلال جامعه و دولت اسلامي، زمينه را جهت رشد سياسي، فرهنگي و اقتصادي فرد و جامعه فراهم نمودند. 4- آگاهي بخشي و پر كردن خلأهاي اعتقادي و بينشي افراد جامعه و ايجاد انقلاب فكري و باطني در درون فرد و جامعه؛قرآن کريم، با جلالت شأن و رفعت جايگاه براي انبيائ الهي در امور سياسي و اجتماعي و امر رسالت پيامبر اعظم(صلي الله عليه و آله و سلم) را سفارش مي کند که همانند حضرت يونس با همه عظمت و رفعت مقام نباشد:فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلا تَكُنْ كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَكْظُومٌ (*) لَوْلا أَنْ تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ مَذْمُومٌ (*) فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنْ الصَّالِحِينَ(3)زيرا حضور در عرصه هاي سياسي و اجتماعي لوازمي دارد و اخلاق و تربيتي خاص را طلب مي کند. علامه طباطبايي (ره) در معناي اين آيه مي فرمايد:«و معناى آيه اين است كه: اى پيامبر! تو در برابر قضايى كه پروردگارت رانده، كه از راه استدراج هلاكشان كند صابر باش، و مانند صاحب حوت مباش، تا مثل او مالامال از اندوه و غيظ نشوى، و در آخر خداى را به تسبيح و اعتراف به ظلم ندا نكنى، و خلاصه صبر كن و از اين معنا كه مبتلا به سرنوشتى چون سرنوشت يونس و ندايى چون نداى او در شكم ماهى بشوى برحذر باش.»(4) منابع:1. احزاب/ 21.2. فتح/29.3. قلم/48- 50.4. الميزان، ج19، ص403.سيد مهدي موسوي، گروه حوزه علميه تبيان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]