تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815370915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتشار كتاب «تاريخ شفاهي جامعه روحانيت مبارز تهران»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: انتشار كتاب «تاريخ شفاهي جامعه روحانيت مبارز تهران»
گروه سياسي: كتاب «تاريخ شفاهي جامعه روحانيت مبارز تهران» با بررسي علل حضور مراجع و علماي شيعه در حوادث و رويدادهاي سياسي و اجتماعي ايران و نظريه انديشه سياسي شيعه در اجراي سياست توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) شكل‌گيري، رشد و پيروزي انقلاب اسلامي ايران مرهون تلاش‌هاي بي‌وقفه و همه‌جانبه جريان مذهبي‌اي است كه به رهبري امام خميني (ره) توانست انقلاب اسلامي ايران را با چند ويژگي عمده به نتيجه‌اي غيرقابل پيش‌بيني برساند . از شاخص‌ترين ويژگي‌هاي اين انقلاب، مي‌توان به دو اصل عمده و اساسي اشاره كرد:

1- انقلاب اسلامي ايران از ماهيتي كاملا مذهبي برخوردار است و اين موضوع باعث درخشندگي و تمايز اين انقلاب، از انقلاب‌هاي ديگر مي‌شود.

2- در تحولات نهضت‌ اسلامي ايران، همه شهرها و روستاها نقش داشتند به گونه‌اي كه نمي‌توان انقلاب اسلامي را مختص به شهر يا روستايي دانست. همه‌ مردم اين سرزمين در انقلاب نقش داشتند و بايد آن را متعلق به كل مردم ايران بدانيم. تمام قشرها در اين انقلاب مذهبي نقش ايفا كردند و هر يك از افراد و گروه‌ها بر مبناي شأن اجتماعي‌شان در حوادث و تحولات انقلاب حضور داشتند و به پيشبرد اهداف نهضت اسلامي همت گماردند.

نقش و جايگاه روحانيت مبارز و متعهد، ابتدا در رهبري نهضت و سپس در مسير انقلاب تا پيروزي نهضت اسلامي قابل تقدير است و به مقتضاي ماهيت مذهبي كه در سير حيات جديد آن نهفته مي‌باشد، اين جريان سياسي در ربع آخر قرن بيستم ميلادي در سطح جهان و ايران، اثربخش بوده است.

كتاب حاضر كه به شيوه‌ «تاريخ شفاهي» نگاشته شده، به بررسي تاريخ شكل‌گيري جمعيت سازماندهي‌ شده روحانيت به نام «جامعه روحانيت مبارز تهران» و نقش و جايگاه آن از آغاز نهضت تا پيروزي و پس از آن مي‌پردازد.

در آغاز سخن، شرحي از نظريه‌ انديشه‌ سياسي ولايت و حكومت در شيعه، با نگاهي به تاريخ صدر اسلام تا دوران قاجاريه ارائه و سپس به شناخت جايگاه مرجعيت در فقاهت شيعه پرداخته شده و درباره حضور مراجع زمان در تحولات سياسي و اجتماعي ايران معاصر سخن رفته است.

در اين پژوهش، درباره علل حضور مراجع و علماي شيعه در حوادث و رويدادهاي سياسي و اجتماعي ايران تحقيق و نظريه انديشه سياسي شيعه در اجراي سياست و حكومت اداري، بر اساس ديانت و شريعت ترسيم شده و سپس به عواملي از قبيل انزواي روحانيت پرداخته مي‌شود و اما آنچه هدف تحقيق را در ادامه روشن مي‌سازد. معرفي الگوي جديد مبارزه است كه با بهره‌بردن از تجربه‌هاي گذشته و آگاهي از فراز و نشيب‌هاي تاريخ ايران، در زمانه‌اي كه هرگز انتظار فرجي در جامعه به چشم نمي‌خورد، از قلب حوزه‌ علميه، و به پرچمداري يكي ديگر از مراجع شيعه، مبارزه با طاغوت آغاز شد.

حضور امام خميني (ره) و تفسير انقلابي ايشان از مفاهيم فرهنگ شيعه، همچون انتظار، تقيه، شهادت و زدودن زنگار تسليم‌طلبي و انزواگرايي از چهره اين مفاهيم، زمينه‌ تفكر و ذهنيت انقلابي را مهيا ساخت. حلقه‌اي از روحانيون جوان و نسل تربيت‌يافته‌اي كه در شمار مريدان ايشان بودند، با الگو قرار دادن رهبر خود، نهضت 15 خرداد 1342 را آفريدند. در اين پژوهش، ضمن بررسي روند رفتارهاي سياسي روحانيت آگاه و متعهد و چگونگي بروز فعاليت‌هاي آنان طي دوره‌ي تاريخي 1342 تا 1357 ، رابطه‌ بين رفتارها و حركت‌هاي سياسي مردم با نخبگان روحانيت در جريان مبارزه، ترسيم مي‌شود. علاوه بر اين، براي شناخت انگيزه‌ها و علل حاكم بر رفتار سياسي مردم و چگونگي حضور آنان در جريان نهضت، كه به انقلاب سال 1357 انجاميد، مراكز و كانون‌هاي حركت‌هاي سياسي، ايام و مناسبت‌هاي آغاز و تشديد فعاليت‌هاي انقلابي و انتشار اعلاميه‌ها و اطلاعيه‌هايي كه تشكل سازمان‌ يافته‌ روحانيت با نام جامعه روحانيت مبارز تهران انجام مي‌داد، معرفي مي‌گردد.

اين تحقيق به بررسي حوادث و رويدادهاي بعد از پيروزي انقلاب تا سال 1370 و نقش و جايگاه تأثيرگذار روحانيون فعال در جامعه روحانيت مبارز تهران پرداخته است. اگرچه شناخت تحولات بعد از سال 1370 و آغاز دوره چهارم مجلس شوراي اسلامي و حضور و ظهور تشكل منفك شده از جامعه‌ روحانيت مبارز تهران يعني «مجمع روحانيون مبارز» نياز به تحقيق جامع‌تري داد، اما در انتهاي اين پژوهش سعي شده است در يك جستار فرهنگي و اقتصادي به عوامل اين انفكاك و جدايي پرداخته شود و خوانندگان با جناح دوم روحانيون كه اصطلاحا به «جناح چپ» معروف شده‌اند، آشنا شوند.

چاپ اول كتاب «تاريخ شفاهي جامعه روحانيت مبارز تهران» نوشته مجيد نجف‌پور، مهرماه 87 با 332 صفحه و قيمت 25000 ريال و همچنين شمارگان 1000 نسخه توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي وارد بازار نشر شده است.
 شنبه 11 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن