محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853112452
ویتگنشتاین، باور دینی و فلسفه
واضح آرشیو وب فارسی:الف: ویتگنشتاین، باور دینی و فلسفه
حمزه نادعلیزاده، 5 اسفند 1393
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰
لودویگ ویتگنشتایننویسنده : ویلیام دانالد هادسونترجمه : مصطفی ملکیانناشر: هرمس، چپ اول ۱۳۹۳۱۵۰ صفحه، ۶۰۰۰ توماناین کتاب را فروشگاه اینترنتی شهر کتاب تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید*****سخن گفتن از درونیابیهای یک متفکر ـ در نوشتاری کوتاه ـ مشکل است، آن هم از دریافتهای فیلسوفی که زندگی فکریاش به متقدم و متأخر تقسیم میشود که حاصل ناآرامی اندیشهی اوست؛ لودویگ ویتگنشتاین(۱۹۵۱ ـ ۱۸۸۹). هادسون، عنوان کتاب پیش رو را «ربط فلسفهی ویتگنشتاین به باور دینی» انتخاب نموده است که از نگارش آن بالغ بر پنج دهه گذشته است. گرچه متن کتاب، منبعث از اندیشهی ویتگنشتاین، دیریاب است اما خواننده با گزارشی شیرین مواجه است که او را با تلاطم فکری ویتگنشتاین، همراه میسازد.ویتگنشتاین، زمانی تحصیلات خود را آغاز کرد که تقریبا شالودهی فلسفهی ارسطویی در مغرب زمین فرو ریخته بود. ارسطو در شناخت دنیای پیرامون، به دنبال ذات و ذاتیات اشیاء بود و لذا در منطق، «تعریف» را با «ذات و ذاتیات» ممکن میدانست و این اساس مکتب مشا قرار گرفت. «ذات» اندیشی، فصل جدایی ناپذیر اندیشهی ارسطوییست. این بنیان، در عصر جدید فروریخت و متفکران غربی را در گیر و دار فلسفی سختی وارد ساخت؛ اگر اشیاء، ذات نداشته باشند پس معنای آنها را چگونه مییابیم؟ آیا اساسا امور دارای معنا هستند؟ معنا در خارج از ذهن ما موجود است یا امری ذهنی است؟ ویتگنشتاین نیز در این عرصهی خطیر قدم گذاشت و در کتبی چون رساله، پژوهشهای فلسفی، کتاب آبی و کتاب قهوهای به این دغدغه و با نگرشی خاص پاسخ گفت.ویتگنشتاین در رساله که بازنمای تفکر متقدم اوست، رابطهی زبان و معنا را بررسی میکند چراکه اساس فکر او را تحلیل زبان تشکیل میداد. فرگه و راسل، اساتید وی، سبب شدند تا ویتگنشتاین همّ خود را بر مسألهی شناخت آن هم با تأکید بر منطق تحلیلی متمرکز کند. فرگه، قائل بود که منطق ارسطویی ناقص است و لذا نمیتواند برخی از استنتاجها را از آن توقع داشت. فیلسوفان تحلیلی معتقد بودند که با «زبان کامل» میتوان جهان را ترسیم نمود و به همین دلیل تلاش کردند زبانی کامل مانند ریاضی ایجاد نمایند تا بتوان جهان خارج را بواسطهی آن تحلیل و فهم کرد. از اینجاست که فرگه منطق را بر پایهی نمادهای ریاضی پیادهسازی میکند. فرگه معتقد بود که صدق حقایق منطقی، به صدق «اصول موضوعهی» آن میباشد؛ راسل نیز چنین عقیدهای داشت ولی سعی کرد با اصول موضوعهای دیگر، دستگاه منطقی دیگری را شکل دهد. ویتگنشتاین در این بین سؤال را بر خود اصول موضوعه متمرکز ساخت و پرسش اساسیاش را اینگونه مطرح نمود که اصول موضوعه، صدق خود را از کجا کسب میکنند؟ فرگه و راسل بر آن بودند که این اصول موضوعه بدیهیاند، اما این برای ویتگنشتاین کافی نبود. بزعم وی، معنای زبان، باید چیز معینی باشد و الا فرق نهادن میان سخن معنادار و بیمعنا منطقا محال میبود. هر زبان معنادار در تحلیل نهایی باید به چیزی که او «گزارههای ساده» میخواند تحویلپذیر باشد. گزارهی ساده نیز زنجیرهای از «نامهای بسیط» است. ویتگنشتاین معتقد بود که جهان یا واقعیت نیز باید در تحلیل نهایی، به اشیاء بسیط برسد و لذا زبان که از معنای جهان پرده بر میدارد همین حال را داراست. لذا منظور از «نام» اسامی درخت و نان و ... نیست، بلکه چیزی است که نمیتوان آن را به بسائطی دیگر تجزیه نمود، که با ترتیب خاصی، گزارههای بنیادین را تشکیل میدهند.در همین دوره است که ویتگنشتاین نظریهی تصویریاش را ارائه میدهد و طبق آن، جمله را تصویر میداند و میگوید: «گزاره، تصویری از واقعیت است. گزاره در تلقی ما، مدلی از واقعیت است». تصور کلی وی این بود که وقتی جملهای را سر هم میکنیم، از واقعیت یک ماکت میسازیم، به همین دلیل باید بین عناصر یک جمله با واقعیت، تناظر یک به یک وجود داشته باشد. بر همین اساس، زبان تنها از امور معیّنی گزارش میدهد که امکان صدق و کذب تجربی آنها وجود داشته باشد. یعنی محدودهی زبان، محدودهی جهان طبیعی است و لذا نمیتوان بوسیلهی زبان از مابعدالطبیعه خبر داد و باید در رابطه با جهان ناگفتنیها(ماوراء الطبیعه) سکوت کرد. بازی زبانیویتگنشتاین در دورهی دوم تفکر خویش، به نقد اثر متقدم خود یعنی رساله میپردازد و پایههای اساسی آن را مورد موشکافی و انتقاد قرار میدهد، نه آنکه تمامی سخنان خویش را نفی کند، بلکه ضمن نقد و ابطال برخی از دیدگاههای نخستینش، به انتظام جدیدی از سخنان پیشگفتهاش دست میزند. در دورهی قبل ویتگنشتاین معتقد بود زبان واحدی وجود دارد که باید آن را کشف نمود ولی این دیدگاه در دورهی متأخر کنار گذاشته شد. در همین دوره است که نظریهی معروف «بازی زبانی» را مطرح میسازد. او بازی زبانی را اینگونه تعریف میکند: «یک کلّ که مرکب است از زبان و افعالی که زبان با آنها در هم تنیده است» مثلا یک بنّا و کارگر را در نظر بگیرید. واژههایی نظیر آجر، ستون، بتن و ... برای این دو کاربرد خاصی دارد. مثلا اگر بنا بگوید آجر، کارگر میفهمد که بنا نیاز به آجر دارد. این یک بازی زبانی است، یعنی الفاظ و واژهها در یک بستر، کارکرد خاصی مییابند که ممکن است در بستری دیگر چنین کاربردی نداشته باشند. دغدغهی وی در دوران متقدم، معنای زبان بود، حال آنکه در دورهی متأخر بر کارکرد زبان تأکید کرد و توضیهی مشهودش این بود که «از معنا نپرسید، از استعمال بپرسید». منظور این ایده چیست؟ با توجه به مثالی که آورده شد، فیلسوف نباید به دنبال معنای مطابق با گزارهها باشد، بلکه باید به زمینههای زبانی ـ اجتماعی توجه نماید و از استعمال آن آگاه شود. اگر میخواهیم واژهای را توصیف کنیم باید به انواع استعمال آن توجه نماییم. از اینجاست که وی برای توضیح مقصود خود، از «بازی زبانی» بهره میگیرد. در واقع او زبان را با بازی مقایسه میکند و به مشابهتهای آن توجه میکند، قواعد بازی از قبل تعیین شدهاند، بازی امری جمعی است نه فردی، یعنی بازی جایی معنا مییابد که حداقل دو نفر قواعد آن را تعریف کرده باشند. زبان هم همینگونه است، زبان خصوصی وجود ندارد و قواعد آن از قبل تعیین شدهاند؛ مانند بازیهای گوناگون، زبان نیز دارای زمینههای مختلف و کارکردهای مختلفی است که باید برای تسلط بر هر یک، قواعد آن را آموخت. «اشکال زندگی»(Forms of life) در کاربرد واژهها دخیلند، مثلا واژههایی یکسان برای مؤمن و کافر، معانی متفاوتی میدهند که این به نحوهی زندگی آنها بر میگردد. کار فیلسوف این است که حد و مرز منطقی این بازیها را مشخص نماید و پیشفرضهای اساسی هر یک را بازنماید. طبق نظر متأخر ویتگنشتاین، زبان دیگر آیینهای برای جهان خارج نیست، بلکه فعالیتی است مانند دویدن. برای فهم زبان باید در شکل حیات زبان وارد شد تا آن را فهمید. برخلاف نگاه پوزیتیویستهای منطقی که زبان دین را بیمعنا قلمداد میکردند، ویتگنشتاین معتقد گشت که زبان دین در زمینهی خود دارای کاربرد و قابل فهم است اگرچه ممکن است در بستری دیگر فاقد استعمال باشد.ویتگنشتاین و دینویتگنشتاین مانند دیگر مسیحیان به کلیسا نمیرفت ولی زندگی بسیار ساده و به دور از تجمّلی داشت. با اینکه از خانوادهای ثروتمند بود ولی هم کارگری میکرد و هم باغبانی. او در رساله میگوید که مابعدالطبیعه حوزهی سکوت است، زیرا نمیتوان در مورد آن حکمی ایجابی یا سلبی داد و نورمن ملکوم از وی نقل میکند که گفته است «من مفهوم خالق را نمیفهمم». اما آثار تولستوی بر وی تأثیر بسزایی داشت تا آنجا که به گفتهی خود عمیقا تحت تأثیر کتاب وی در باب اناجیل قرار گرفته بود. به نظر، ملکوم جمعبندی خوبی از نسبت ویتگنشتاین با دین ارائه داده باشد آنجا که میگوید:«نمی خواهم این فکر را القا کنم که ویتگنشتاین ایمان دینیای را پذیرا شده بود ـ که یقینا نشده بود ـ یا شخص متدینی بود. اما گمان می کنم که در وی، به یک معنا، امکان دین وجود داشت. من معتقدم که او دین را نحوهی معیشتی میدید که خودش در آن مشارکتی نداشت اما با آن همدلی داشت و سخت مجذوب آن بود.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی مشروح با آیتالله جوادی آملی «فلسفه» تنها علم پاسخگوی وجود علم دینی است
گفتوگوی مشروح با آیتالله جوادی آملیفلسفه تنها علم پاسخگوی وجود علم دینی استآیتالله جوادی آملی معتقد است انسان اگر خودش را بشناسد نه بیراهه میرود نه راه کسی را میبندد این صراط مستقیم در درون ماست این چراغ را باید در درون خود روشن کنیم تا راه را ببینیم این در جایی مهندسی شداتکا به باورهای دینی مهمترین عامل کاهش جرائم اجتماعی است
حجت الاسلام طهماسبی اتکا به باورهای دینی مهمترین عامل کاهش جرائم اجتماعی است شناسهٔ خبر 2499849 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۰۷ استانها > قزوین قزوین- امام جمعه شهرستان البرز گفت مهمترین عامل پیشگیری از جرائم اتکا به باورهای دینی و ارزشهای اسلامی است به گزارش خبرنگار مهر حجت- سلامت اداری در وزارت جهاد کشاورزی ناشی از تقویت باورهای دینی است
مسوول امور استان های نمایندگی ولی فقیه سلامت اداری در وزارت جهاد کشاورزی ناشی از تقویت باورهای دینی است سمنان - ایرنا - مسوول امور استانهای حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت تقویت باورهای دینی در این وزارتخانه سلامت اداری آن را به همراه داشته است حجت الاسلام وتقویت باورهای دینی و اعتقادی جامعه مهم ترین وظیفه مداحان است
حجت الاسلام ایزانلو تقویت باورهای دینی و اعتقادی جامعه مهم ترین وظیفه مداحان است شناسهٔ خبر 2501765 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۳ استانها > خراسان شمالی بجنورد- معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت تقویت باورهای دینی و اعتقادی جامعه از مهم ترین وظایف مداحان بفرماندار ورامین: قیام 15 خرداد مردم دشت ورامین بر اساس باورهای دینی شکل گرفت
فرماندار ورامین قیام 15 خرداد مردم دشت ورامین بر اساس باورهای دینی شکل گرفتفرماندار شهرستان ورامین گفت قیام و نهضت خونین 15 خرداد سال 42 مردم دشت ورامین بر اساس باورها و ارزشهای دینی شکل گرفت و این مهمترین تفاوت آن با سایر قیامهای رخ داده در جهان است به گزارش خبرگزاری فارس ازمدارس انقلاب، خودباوری دینی را در دانش آموز بارور می کنند
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کرمان مدارس انقلاب خودباوری دینی را در دانش آموز بارور می کنند خبرگزاری پانا در جلسه ی مدیران آموزشگاهها و مسئولین اداره آموزش و پرورش راین که در محل سالن کنفرانس این اداره برگزار شد ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن ساعت 10 01 به گزارش خبرگزااز دیدگاه ویلیام جیمز و استاد مطهری کتاب «تاثیر عوامل غیرمعرفتی بر باور دینی» منتشر میشود
از دیدگاه ویلیام جیمز و استاد مطهریکتاب تاثیر عوامل غیرمعرفتی بر باور دینی منتشر میشودمدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره از انتشار کتاب تاثیر عوامل غیرمعرفتی بر باور دینی از دیدگاه ویلیام جیمز و استاد مطهری در آیندهای نزدیک خبر داد محمد روحانی امروزباورهای دينی بایداصلاح شود/کمبود اعتبارات فرهنگی یک چالش بزرگ است
در گفتگو با مهر عنوان شد باورهای دينی بایداصلاح شود کمبود اعتبارات فرهنگی یک چالش بزرگ است شناسهٔ خبر 2495411 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۷ استانها > هرمزگان حاجی آباد - نماینده ولی فقیه در حاجی آباد گفت همه متوليان فرهنگی به اين نتيجه رسيدند كه برای اصلاح وضعيت فرهنگی بايد بامام جمعه شهر دیّر: دشمن در تلاش برای دوری مردم از باورهای دینی است
امام جمعه شهر دیّر دشمن در تلاش برای دوری مردم از باورهای دینی استامام جمعه دیر گفت دشمن تلاش میکند با گسترش فساد و فحشاء و شبکههای ماهوارهای مردم را از باورهای دینی دور و بیحیایی را در جامعه نهادینه کند به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر حجتالاسلام سید علی حسینی ظهر امآشنا در دیدار با مراجع قم: در برنامههای فرهنگی دولت، دغدغههای دینی مورد نظر بوده است
آشنا در دیدار با مراجع قم در برنامههای فرهنگی دولت دغدغههای دینی مورد نظر بوده است سیاست > دولت - ایسنا نوشت مشاور فرهنگی رئیسجمهور در دیدار با برخی از علما و مراجع عظام تقلید در قم سیاستهای فرهنگی دولت تدبیر و امید را با ایشان در میان گذاشت حسام&zwباور های معمول در مورد خستگی
باور های معمول در مورد خستگی در این مطلب به حدس و گمانهای درست و نادرست درباره علت خستگی میپردازیم ۱ـ ورزش خستگی جسمی میآورد این جمله صحیح نیست علاوه بر محققان و پزشکان افرادی که پیوسته و مداوم ورزش میکنند نیز با این جمله موافق نیستند زیرا معتقدند ورزش نهتنها بر جسم بل-شیوه نیکو برای انتقال باورهای نیکو
شیوه نیکو برای انتقال باورهای نیکو آیا هنگامی که برای نماز صبح بر میخیزیم واجب است فرزندانمان را برای این فریضه شرعی بیدار کنیم اگر آنها را بیدار کردیم ولی با اصرار آنها بر ادامه خوابیدن مواجه شدیم چه کار باید انجام دهیم آیا تعلیمات دینیای که از طریق احادیث و علما به دستنمای باورنکردنی از مهر مادری خرچال +تصاویر
پرندهای استوایی نمای باورنکردنی از مهر مادری خرچال تصاویر به گزارش سرویس کشکول جام نیوز در این تصویر که پت کارتر برای اسوشیتدپرس ارسال کرده جوجه مارگردن چند روزهای را میبینید که سر به درون دهان مادرش شاید هم پدرش برده تا غذا بخورد مارگردن با نام علمی Anنماینده ولی فقیه در کردستان عنوان کرد ضرورت تلاش دستگاههای متولی حوزه فرهنگ برای تقویت ارزشهای دینی
نماینده ولی فقیه در کردستان عنوان کردضرورت تلاش دستگاههای متولی حوزه فرهنگ برای تقویت ارزشهای دینینماینده ولی فقیه در استان کردستان بر توجه ویژه دستگاههای متولی حوزه فرهنگ برای تقویت ارزشهای دینی و ترویج معروفات در جامعه تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج حجتالکتاب کاربردی «شبکه باور» منتشر شد
از سوی انتشارات سروش کتاب کاربردی شبکه باور منتشر شد شناسهٔ خبر 2494907 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۵ دین و اندیشه > سایر کتاب شبکه باور تالیف ویلارد وی کواین و جوزف اس اولیان با ترجمه امیر دیوانی از سوی انتشارات سروش منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر شبکه باور کتابی اسعابدینی: فردا پاکت خاصی باز نمیشود
عابدینی فردا پاکت خاصی باز نمیشود فردا مدت ها انتظار به پايان مي رسد و قرار است مالکان جديد سرخابي ها انتخاب شوند ورزش سه روز بیست و هفتم روزی است که قرار است پاکت های کسانی که در مزایده سرخابی ها شرکت کرده اند باز شود با این حال امیر عابدینی ادعا می کند فردا اتفاق خاصی ننماینده اقلیت دینی مجلس: من هم شهید «چپل هیل» هستم/ پروژه اسلامهراسی نتیجه دموکراسی غربی است
نماینده اقلیت دینی مجلس من هم شهید چپل هیل هستم پروژه اسلامهراسی نتیجه دموکراسی غربی استکارن خانلری گفت سکوت رسانههای غربی نشان دهنده فضای کاملا سیاسی و خودخواهانه غرب در رابطه با مسلمانان است کارن خانلری نماینده اقلیت دینی ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو ب-
گوناگون
پربازدیدترینها