واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: منظور قرآن از اکثرهم لا یعقلون چه کسانی هستند؟
علی اکبر عین اللهی
کد خبر: ۴۷۷۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱ - 23 February 2015
دربحث مسائل اجتماعی هرگاه عده ای از فعالان و اندیشمندان به عقل جمعی تاکید می کننده عده ای که با مراجعه به رای عمومی مخالف هستند با استناد به قرآن تاکید می کنند قرآن فرموده است اکثرهم لا یعقلون و یا اکثرهم لا یعلمون حال سوال این است ؟ اشاره قرآن در این آیات به چه کسانی است؟
آیا قرآن به اجتماع مسلمانان اشاره دارد و می فرماید اکثر مسلمانان فکر نمی کنند و اکثر مسلمانان
نمی فهمند ؟
آیا قرآن به اجتماع غیر از مسلمانان اشاره دارد و آنها را خطاب قرارداده است؟
با مراجعه به قرآن آیاتی را که آخرش به اکثرهم لا یعقلون ختم می شود بررسی می کنیم تا دریابیم منظور قرآن چه کسانی است؟
در مراجعه به قرآن در می یابیم قرآن درباره سه گروه از مردم صحبت می کند یک گروه مومنان هستد که در شروع سوره بقره در4 ایه اوصاف آنان را بیان می کند و بعد فقط در دو آیه اوصاف کافران را بیان می فرماید بعد به عده قلیلی در بین مسلمان اشاره کرده و اوصاف منافقان و وضعیت حضور شان در جمع مسلمانان و زیانشان را در 13 آیه از آیه 7 تا آیه 20 شرح می دهد .
گروه آخر را کسانی معرفی می کند که در بین مسلمانان زندگی می کنند ولی جز کافران هستند منافقان به ظاهر اظهار ایمان می کنند ولی ایمانی ندارند آیه 13 سوره بقره به گفتگوی بین کسانی که مجهول هستند با منافقان اشاره دارد که از آنان می خواهد ایمان بیاورند منافقان امتناع می کنند و می گویند: (كَمَا آمَنَ النَّاسُ) که اشاره به توده مردم دارند که می توان از این ایه نتیجه گرفت ، اول اینکه ایمان عامه مردم مورد قبول است دوم اینکه منافقان در اقلیت قراردارند . پس سوال همچنان پابرجاست که اکثر هم که قرآن به آن اشاره دارد اکثر جامعه مومنان و مسلمانان است یا اکثر جامعه کفار و منکران؟
در مراجعه به قرآن سوره حجرات آیه 36 بطور مشخص اکثرهم لا یعقلون به جامعه مسلمانان توجه دارد و آنها کسانی هستند که حضرت را از بیرون خانه با صدای بلند صدا می کنند و خدا می فرماید اکثر کسانی از مسلمانان که تو را ای رسول این چنین صدا می کنند نمی فهمند پس این اکثر اشاره ای به کل مسلمانان ندارد بلکه عده محدودی هستند که بیشترشان این کار را از سر نادانی انجام می دهند در سوره شعرا(26) آیه 174 وقتی نعمت ها را می شمارد بعد می فرماید: (إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ) دوباره این عنوان در آیه 190 همان سوره تکرار می شود که می توانیم بگویم که منظور اکثر در قرآن غیرمومنان هستند و در حقیقت منظور اکثر مسلمانان نیست و به جوامع غیر از انان که در اکثریت قراردارند اشاره دارد .
در سوره نحل (16 ) در آیه 83 می فرماید:( يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا وَأَكْثَرُهُمُ الْكَافِرُونَ) با مراجعه مکرر به ایاتی که در آن به اکثر هم لا یعقلون در می یابیم که قرآن مقایسه بین دو گروه مومنین و کفار رابه انحای مختلف تکرار می کند و بطور مکرر می فرماید اکثر کفار از روی عدم تعقل و نادانی به کفر گرایش دارند و مسلمانان با دریافتن نشانه ها و تعقل ایمان می آوردند چنانکه در سوره رعد(13) آیه 3 می فرماید و یا در سوره آل عمران بطور مشخص بیان می کند و صفت فکر کردن را به مومنان نسبت میدهد، در آیه 191 آل عمران چنین می فرماید:( الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار)ِ قران تاکید دارد مومنان از قوه فکرشان استفاده می کنند و چنانکه در بالا آورده شده درباره کافران می فرماید اکثر آنها نمی فهمند و از قوه فکرشان استفاده نمی کنند قرآن هر جا که درباره مومنان صحبت می کند آنها را لقوم یتفکرون و یا لاولی الالباب ( خردمندان ) خطاب می کند در سوره طلاق آیه 10 می فرماید:(.... أُوْلِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ آمَنُوا قَدْ أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا ) خردمندان کسانی هستن که ایمان آوردند و به درستی که بر آنها ذکر را نازل کرده ایم .حال می توانیم بگویم که منظر قرآن از اکثرهم لا یعقلون با استناد به آیات بالا کافران هستند و این اشاره شامل مسلمانان نمی شود.
مومنان آنقدر برای خدا عزیز هستند که وقتی منافقان در آیه 13 سوره بقره توده مسلمانان و مومنان را مسخره و نادان خطاب می کنند لحن آیه بسیار شدید می شود و می فرماید خدا شما را استهزا و در گمراهیتان رها می کند تا سرگران باشید. حال چطور بعضی ها صفت کافران را به جمع مسلمانان نسبت می دهند جای تعجب دارد. از این گذشته در تاریخ تشیع جمع خبرگان قانون اساسی جمهوری اسلامی قابل تکرار نیست. علمای تراز اول همه کشور جمع شده اند و قانون اساسی جمهوری اسلامی را تصویب کرده اند که در آن رای اکثریت ملاک بسیاری از مقامات و تصمیم گیری ها در کشور باشد آیا آن جمع بی نظیر و تراز اول که هر کدامشان مثال زدنی و ملاک قضاوت است به مفاهیم قرآن این قدر اشراف نداشته اند که چنین تصمیم گرفته اند . در صورتی که چنین نیست آنان با آگاهی از فرهنگ قرآن و جایگاه مسلمانان در درک و شناخت و تاکید خداوند منان به اینکه همراهی او با جمع مسلمانان است این تصمیم تاریخ ساز را گرفتن و انقلاب را و اسلام را و نظام جمهوری اسلامی را تضمین کردند .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]