تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835841655
- بازی های رایانه ای با اعصاب و روان کودک چه می کند؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بازی های رایانه ای با اعصاب و روان کودک چه می کند؟ سایت خبری نیروی انتظامی استان البرز روز یکشنبه در گزارشی با عنوان "بازی های رایانه ای با اعصاب و روان کودک چه می کند؟" به تاثیرات بازی های رایانه ای بر روی افکار و رفتار کودکان پرداخت.
در این گزارش آمده است : بازی های آتاری و میکرو، از نمونه های ابتدایی بازی های رایانه ای است که بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خو د در آورده اند.
این پدیده جدید دانش بشری که تقریباً در همه شئون زندگی انسان راه یافته است، همچون دیگر ساخته های دست بشر دو رو دارد که یک روی آن استفاده صحیح در کارها و کمک به رشد و سعادت بشر است و روی دیگر آن استفاده غلط است که معمولاً جز در موارد علمی و شغلی از آن استفاده می شود.
بازی های رایانه ای بیشتر از همه، کودکان و نوجوانان را شیفته خود می کند. پیشرفت کیفیتی این بازی ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج یافته و بازار اسباب بازی و لوازم صوتی تصویری را به تسخیر خود درآورده است.
این بازی ها که دارای تصاویر دو بعدی، موسیقی و... است، تا ?? درصد با تصاویر واقعی انطباق دارد. چیزی که اخیراً بر تعداد طرفداران این بازی ها افزوده ، قیمت مناسب آنها برای مصرف کننده است. علاوه بر این چون کودک و نوجوان خود اجرا کننده و در بطن بازی است و همراه با سایر شخصیت های بازی درگیر ماجراهایی می شود که طراح آن برای او تدارک دیده است، این نوع بازی، برایش بسیار جذاب است.
این بازی ها با استفاده از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را برای کودکان که شیفته جنب و جوش هستند، ارزانی می دارد و همین جذبه، روح و جسم آنان را مطیع خود ساخته و به عالمی از تخیلات می برد تا جایی که کودک، خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می پندارد.
- اثرات مثبت بازی های رایانه ای
** یادگیری را آسان و توجه کودکان را جلب می کند.
با رایانه هر چند بار که بخواهند، می توانند موضوعی را ببینند و مرور کنند.
برنامه های بسیار متنوعی وجود دارند که به کودکان امکان می دهد تا نقاشی ها یا داستان هایی را خلق کنند و یا بازی های در بازار موجود است که کودکان را به تاریخ یا جغرافیا علاقه مند می کند.
برنامه های آموزشی به کودکان کمک می کند تا مهارت هایی را تمرین کنند.
کودک بدون کثیف کردن لباس ها و اطراف می تواند به راحتی نقاشی بکشد و رنگ ها را عوض کند. مثلاً اگر از رنگ سبز نقاشی اش خوشش نیامد به رایانه می گوید رنگ قرمز را انتخاب کن، رنگ قرمز رضایت او را فراهم نکرد، رنگ آبی و...
بازی های رایانه ای هم چنین به کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماریی هایی چون «فلج مغزی» یا «نارسایی در تشخیص واژه ها» کمک می کند.
بیش تر برنامه های رایانه ای در وقت وهزینه، صرفه جویی های بسیاری به همراه دارند.
مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکل های مختلف و ساده به کودک آموزش می دهد.
به عقیده بعضی از پزشکان، بازی های رایانه ای به کودکان کمک می کند که به داروهای مسکن کمتر احتیاج پیدا کنند.
بازی های رایانه ای بچه ها را وارد دنیایی می کند که کنترلش در دست آنهاست و به همین دلیل آنها از این بازی لذت می برند.
باعث هماهنگی چشم و دست و پرورش عضلات ظریف کودک می شود.
وسیله کمک آموزشی برای معلولین و پر کردن اوقات فراغت آنان است.
دلیل عمده ناراحتی صرع، مربوط به کسانی می شود که نسبت به نور حساسیت دارند و تحمل چشمک های پی در پی نور در بازی های رایانه ای برای آنان دشوار است.
- اثرات منفی بازی های رایانه ای آسیب های جسمانی است
چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض می گردد.
مشاهدات نشان داده است که نوجوانان چنان غرق بازی می شوند که توجه نمی کنند تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی بر خود فشار می آورند.
به دلیل این که کودک در یک وضعیت ثابت تا ساعت ها می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشکل می شود و فرد، مبتلا به آرتروز می شود. همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار نسبتاً ثابت و طولانی مدت با رایانه است.
پوست فرد در معرض مداوم اشعه هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود.
ایجاد تهوع و سرگیجه خصوصاً در کودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض بازی های رایانه ای است.
هیجان همیشگی هنگام بازی، بر روی ارگانیسم فرد تأثیر گذاشته وپی آمدهای منفی بردستگاه گردش خون و گوارش می گذارد، هم چنین این هیجان های دروغین، سلامت روانی کودک را به خطر می اندازد.
به نظر برخی از متخصصان اعصاب و روان، بازی های پرهیجان رایانه ای که طی آن، صفحه نمایش گر رایانه، از فلاش ها و شعاع های خیره کننده نوری پوشیده می شود، سبب بروز هیجانهای شدید عصبی در نوجوانانی می شود که از نظر عصبی ضعیف هستند و برای ابتلا به صرع، آمادگی دارند.
دلیل عمده ناراحتی صرع، مربوط به کسانی می شود که نسبت به نور حساسیت دارند و تحمل چشمک های پی در پی نور در بازی های رایانه ای برای آنان دشوار است.
حدود یک درصد از نوجوانان غیرمبتلا به بیماری صرع، به نور حساسیت دارند؛ در حالی که این رقم در میان بیماران مبتلا به این بیماری، پنج درصد است که حتی در مواردی هنگام بازی صرع به مرگ گزارش شده است.
مادر یک نوجوان?? ساله در یک بررسی که روزنامه انگلیسی «سان» در این باره انجام داد گفت: پسرم بر اثر بازی های رایانه ای «نینتندو» جان سپرده است.وی افزود که پسرش پس از یک ساعت بازی، دچار تشنج شد و به زمین افتاد و چند دقیقه بعد، جان سپرد.
آسیب های روانی تربیتی
تقویت حس پرخاشگری
مهمترین مشخصه بازی های رایانه ای حالت جنگی اکثر آنهاست و این که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بار می آورد.
خشونت" مهمترین محرکه ای است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های کامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می شود، برخی از چهره های معروف هالیوود که در فرهنگ ما انسان های ضد ارزش و غیراخلاقی هستند، در این بازی ها به صورت قهرمان های شکست ناپذیر جلوه نمایی می کنند.
**انزوا طلبی
کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند درون گرا می شوند. در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می گردند. روحیه انزواطلبی باعث می شود که کودک از گروه همسالان جدا شود که این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است.
مادری می گوید: فرزندم به بازی های رایانه ای معتاد شده است. او هر روز خود را به صفحه تلویزیون می رساند و از دنیای بیرون به کلی بی خبر است، حتی متوجه رفت و آمد میهمانان نمی شود و همیشه بعد از دست کشیدن از این برنامه با سردرد و کسالت مواجه می شود.
تصور بیشتر خانواده ها این است که در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فکری مداوم دارد. اما این مداخله، فکری نیست بلکه این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند.
** تنبل شدن ذهن
در این بازی ها به دلیل این که کودک و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها را پیدا می کند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود.
تصور بیشتر خانواده ها این است که در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فکری مداوم دارد. اما این مداخله، فکری نیست بلکه این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند.
ما هر چه در این مسیر حرکت کنیم و بازی ها را گسترش دهیم، انسان هایی را تحویل جامعه خواهیم داد که سرخورده، افسرده، غیرمتحرک و غیرسازنده هستند و خود اتکایی آنها بسیار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت، در حالی که برای جامعه، نیاز به انسان هایی خلاق، مبتکر و متفکر داریم.
** تاثیر منفی در روابط خانوادگی
با توجه به این که زندگی در کشور ما نیز به طرف ماشینی شدن پیش می رود و در بعضی خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی از مردان بیش از یک شغل دارند، خود به خود روابط عاطفی و در کنار هم بودن خانواده کمتر شده و عده زیادی از این وضع و وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی که باعث سرد شدن روابط خانوادگی شده ناراضی هستند و حالا نیز جعبه جادویی دیگری یا جاذبه سحرآمیزتری به نام رایانه اضافه بر این وضعیت شده و مشکلات را دو چندان کرده است.
** افت تحصیلی
به دلیل جاذبه مسحور کننده ای که بازی های رایانه ای دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می کنند، حتی بعضی از کودکان صبح، زودتر از وقت معمول بیدار می شوند تا قبل از مدرسه کمی بازی می کنند و وقت های تلف شده را هم بدین صورت جبران کنند.
یکی از والدین اظهار می دارد که در سال گذشته پسرم بهترین نمرات را داشته اما از وقتی که رایانه برایش خریده ایم روزی ? الی ? ساعت وقت خود را صرف بازی می کند و از لحاظ تحصیلی افت پیدا کرده است.
** افت اخلاقی
اشاعه فرهنگ برهنگی و ترویج ضد اخلاقی ، از آفت های دیگر بازی های رایانه ای است. نبردهای تن به تن دختران نیمه عریان، رقص و موسیقی غربی و ... در این گونه بازی ها تبلیغ شده است و متأسفانه بی هیچ گو نه محدودیتی، در فروشگاه ها به معرض فروش گذاشته می شود.
برخی از برنامه های رایانه ای ، با بازی های ساده شروع شده و به تصاویر مستهجن ختم می شوند؛ در برخی از این بازی ها، جایزه پیروزی، ظاهر شدن عکس های مستهجن بر روی صفحه رایانه شماست.
بی تردید در ساخت و تولید این بازی ها، دست سازمان های جاسوسی سیا، موساد و... در کار است و می خواهند ذهن و روان کودکان ما را مسموم کنند.
** زمینه ساز از خود بیگانگی
دنیای مجازی ولی نزدیک به واقعیتی که در بازی های رایانه ای به تصویر کشیده می شود، آن قدر مسحور کننده و جذاب است که مخاطب کودک و نوجوان در معرض تأثیر تمام باورهایی قرار می گیرد که از سوی طراحان این بازی ها به او القا می شود.
متأسفانه این گونه بازی ها، بی هیچ کنترل و نظارتی از سوی مراجع ذی صلاح، به آسانی در دسترس فرزندانمان قرار می گیرد و حقیقت ها و واقعیت های موجود را به آسانی وارونه جلوه می دهند
فرد، دچار از خودبیگانگی شده و مانند آن ها می اندیشد. برای نوجوانی که در حال بازی است فرقی نمی کند که دشمن کیست؛ دشمن همان است که بازی می گوید.
در میان انبوه بازی های رایانه ای که اکنون به آسانی در دسترس کودکان قرار می گیرند، بازی هایی وجود دارند که در آن مسایل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور های مسلمان بویژه ایران، مورد گستاخی قرار می گیرد.
2098/1200
03/12/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
- هنر قصه گویی داستان ها را در درون کودک ماندگار می کند
هنر قصه گویی داستان ها را در درون کودک ماندگار می کند کرمانشاه - ایرنا - نویسنده و پژوهشگر حوزه قصه و نمایش کودک گفت قصه زمانی در وجود کودکان حک و ماندگار می شود که با هنر قصه گویی آمیخته شود به گزارش روز چهارشنبه ایرنا محمد سیمزاری در نشست تخصصی با موضوع کاتارسیس در جریان قصبازیگر «پیشتازان فضا» جنگ ژاپن و آمریکا را مرور میکند - اخبار ایران و جهان |
اتفاقات واقعی دوران کودکی بر صحنه تئاتر بازیگر پیشتازان فضا جنگ ژاپن و آمریکا را مرور میکند شناسهٔ خبر 2492074 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۷ هنر > تئاتر جرج تاکی بازیگر مجموعه پیشتازان فضا قصد دارد نمایش موزیکالی را بر اساس جنگ میان ژاپن و آمریکا در جنگ جهانی دوم و با بهرهپلیس اطلاعات کافی نسبت به بازیهای رایانهای ندارد
جانشین پلیس اطلاعات و امنیت ناجا پلیس اطلاعات کافی نسبت به بازیهای رایانهای ندارد جانشین پلیس اطلاعات و امنیت ناجا وجود بازارهای زیزرمینی را به عنوان چالش مهم بازیهای رایانهای در کشور مطرح کرد و گفت پلیس اطلاعات کافی و مناسبی نسبت به بازیهای رایانهای ندارد به گزتنهایی مهمترین عامل گرایش کودکان و نوجوانان به بازی های رایانه ای است
یک کارشناس روان شناسی در گفت و گو با پانا تنهایی مهمترین عامل گرایش کودکان و نوجوانان به بازی های رایانه ای است خبرگزاری پانا کارشناس روانشناسی گفت اعتیاد به بازی های رایانه ای اعتیاد رفتاری است که ذهن و روان کودکان را به طور دائم تحت تاثیر این بازی ها قرار می دهد ۱۳۹۳ پنجبهروان: بازیکن نباید به خبرنگار اهانت کند
بهروان بازیکن نباید به خبرنگار اهانت کند مسئول برگزاري مسابقات سازمان ليگ گفت با مسببان درگيري ديدار نفت آبادان و پارسه برخورد قاطع ميکنيم ورزش سه غلامرضا بهروان درباره درگیری و اتفاقات رخ داده در بازی پارسه و نفت آبادان گفت ما با خاطیان این درگیری حتماً برخورد قاطع خواهیمبهروان: بازيکن نبايد به خبرنگار اهانت کند
بهروان بازیکن نباید به خبرنگار اهانت کند مسئول برگزاري مسابقات سازمان ليگ گفت با مسببان درگيري ديدار نفت آبادان و پارسه برخورد قاطع ميکنيم به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس غلامرضا بهروان درباره درگیری و اتفاقات رخ داده در بازی پارسه و نفت آبادان گفت ما با خاطیعصر امروز هنرمندان سینما و تلویزیون به دیدار جانبازان اعصاب و روان رفتند+ عکس
عصر امروزهنرمندان سینما و تلویزیون به دیدار جانبازان اعصاب و روان رفتند عکسبه مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هنرمندان سینما تلویزیون و رسانه با جانبازان اعصاب و روان بیمارستان نیایش دیدار کردند به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس به مناسبت سی و ششمین ستفاهم نامه آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازیهای رایانه ای امضا شد
در یوم ا 22بهمن تفاهم نامه آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازیهای رایانه ای امضا شد خبرگزاری پانا روز دوشنبه 20 بهمن در سازمان دانش آموزی تفاهم نامه ای بین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازی های رایانه ای در جهت هم افزایی تولید معرفی و استفاده صحیح از بلزوم تزريق سرمايه براي ساخت بازيهاي رايانهاي بومي
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵ ۵۶ب ظ قاسم جعفري از بيتوجهي مسؤولان به مفاهيم بازيهاي کامپيوتري انتقاد کرد لزوم تزريق سرمايه براي ساخت بازيهاي رايانهاي بومي رئيس فراکسيون کودک در مجلس با انتقاد از بيتوجهي مسؤولان به خطرات بازيهاي رايانهاي بر کودکان گفت بايد نگاه امام خميني ره به کودتصويب برنامه ملي بازيهاي رايانهاي
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵ ۲۰ب ظ در مرکز ملي فضاي مجازي کشور انجام ميشود تصويب برنامه ملي بازيهاي رايانهاي کميسيون عالي ارتقاي محتواي مرکز ملي فضاي مجازي برنامه ملي بازي هاي رايانهاي را براي طرح در شوراي عالي فضاي مجازي به تصويب رساند به گزارش خبرگزاري موج از مرکز ملي فضاي مجازينقش بازيهاي رايانهاي در درمان بيماريهاي حرکتي
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱ ۴۲ق ظ روان شناس و نور وسايکولوژيست تاکيد کرد نقش بازيهاي رايانهاي در درمان بيماريهاي حرکتي روانشناس و نوروسايکولوژيست با بيان اين که انجام بازي رايانهاي سبب هماهنگي بين چشم و دست ميشود گفت با بهرهگيري از بازيهاي رايانهاي ميتوان بر بيماريهاي حرکتي کوباربی جدید در اینترنت با کودکان چت میکند
باربی جدید در اینترنت با کودکان چت میکند شرکت سازنده عروسک معروف باربی اعلام کرده نسل جدیدی از این اسباب بازی ارایه خواهد کرد که قادر است در اینترنت با کودکان گفتگو کند مکالمات آنها را به خاطر بسپارد و همبازی کودکان در فضای مجازی شود به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز قرار استبازیگر بیشتر انتخاب میشود تا انتخاب کند
حمیدرضا پگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بازیگر بیشتر انتخاب میشود تا انتخاب کند حمید رضا پگاه گفت به نظر من بازیگر بیشتر انتخاب میشود تا انتخاب کند و این فرصتها را نمیتوان از دست داد بلکه باید سعی کرد تا آن نقش به نحو احسن ایفا شود حمیدرضا پگاه بازیگر سینما و تلویزیوفوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان: علایم وسواس در کودکان/ اختلال شخصیت از ۱۸ سالگی بروز میکند
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان علایم وسواس در کودکان اختلال شخصیت از ۱۸ سالگی بروز میکندیک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت کودکان مبتلا به وسواس موقع نوشتن مشق از پاککن زیاد استفاده کرده وسایل خود را مدام چک و آنها را با نظم خاصی میچینند توصیه میشود والدین تسلیم خو- بازیهای رایانه ای زمینه ساز تقویت پرخاشگری در کودکان است
بازیهای رایانه ای زمینه ساز تقویت پرخاشگری در کودکان است زنجان - ایرنا - یک کارشناس تربیتی کودک و نوجوان گفت بازی های رایانه ای می تواند زمینه ساز تقویت پرخاشگری و ناسازگاری در کودکان و نوجوانان شود مهناز کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود با رشد تکنولوژی و گطراحی بازی رایانهای «کابوس مرگ» پایان یافت/ توزیع بازی از سال تحصیلی آینده
طراحی بازی رایانهای کابوس مرگ پایان یافت توزیع بازی از سال تحصیلی آینده دبیر کل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان از پایان یافتن مرحله طراحی بازی رایانهای کابوس مرگ با موضوع هلاکت سلمان رشدی خبر داد و گفت مصمم هستیم این بازی سال تحصیلی آینده به دست دانشآموزان برسد بهاز حضور در نماز جمعه اهل سنت تا حضور بر بالین کودکان سرطانی گزارش تصویری از حضور کاروانهای سرزمین برادری در
از حضور در نماز جمعه اهل سنت تا حضور بر بالین کودکان سرطانیگزارش تصویری از حضور کاروانهای سرزمین برادری در استانهای کردستان و گلستاندر سه روز گذشته کاروان سرزمین برادری به سه استان کردستان گلستان و سیستان و بلوچستان سفر کرده و میهمان اهل سنت این خطههای کشورمان شد به گزار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها