تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798786200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالانه 100 میلیارد دلار فقط فرار مالیاتی داریم/ یک طلافروش دو برابر یک کارمند مالیات می‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: پژوهشگر حوزهٔ فقر و عدالت اقتصادی با بیان اینکه می‌توان کشور را با درآمد مالیات اداره کرد، گفت: سالیانه بین 80 تا 100 میلیارد دلار و دو برابر بودجه کل کشور، فقط فرار مالیاتی داریم.

پایگاه خبری تحلیلی تراز:حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفتگو با تزار، در پاسخ به این سؤال که مقام معظم رهبری فرمودند می‌توان کشور را با درآمد مالیات اداره کرد و چرا فقط از قشر پایین جامعه مالیات گرفته می‌شود، اظهار داشت: همین‌طور است و در همه‌جای دنیا دولت‌ها کارکرد اصلی‌شان این است که منابع و درآمدهای مالیاتی را جمع‌آوری و با آن کشور را اداره می‌کنند.
وی با بیان اینکه در کشور ما متأسفانه اصلاً رابطه کاملاً متفاوت است، افزود: دلیل اصلی آن‌هم این است که دولت‌ها به درامدهای نفتی وابسته‌اند و با توجه به این مسئله تمایلی به جمع‌آوری منابع مالیاتی ندارند، چون در همه جای دنیا مردم از پرداخت مالیات راضی نیستند و نمی‌خواهند مالیات بپردازند.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بالاخره کشور بایستی با منابع مالیاتی بچرخد و اداره شود و کسانی مالیات نمی‌پردازند و یا فرار مالیاتی دارند، این عوارض سنگینی بسیار برای کشور به همراه دارد، به همین دلیل در بسیاری از کشورها پیشرفته دنیا فرار مالیاتی یک جرم جناحی است.
راغفر با بیان اینکه علت فرار مالیاتی می‌توان به سهولت به تحقق یک جرم منجر شود، بیان کرد: وقتی بچه‌ای نمی‌تواند به مدرسه برود، یعنی آموزش‌وپرورش کافی و مناسب وجود ندارد، اگر این بچه بزرگ و وارد جرم و جرائم شود و اقدام خلافی انجام دهد و در این تخلف مرتکب قتل هم می‌شود، آن‌کسی که مالیات نداده، موجب شده که این جوان نتواند به مدرسه برود و به‌تبع آن شغل مناسب داشته باشد.
پژوهشگر حوزهٔ فقر و عدالت اقتصادی اضافه کرد: آن‌کسی که مالیات نپرداخته، موجب این جنایتی که رخ‌داده، شده است؛ و با عدم پرداخت مالیات دولت نتوانست آموزش مناسب را ارائه کند و این فرد به دامن بزه و جرم و جرائم افتاده است.
وی با اشاره به ادامه کشور با درآمد مالیاتی ادامه داد: با توجه به کارکردهای اقتصاد ایران این امکان کاملاً اجرایی است و بر اساس تخمین‌های رسمی چیزی در حدود 20 تا 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور که سالیانه بین 80 تا 100 میلیارد دلار می‌شود و این رقم معادل دو برابر بودجه کل کشور است، فقط فرار مالیاتی داریم.
این اقتصاددان ایرانی با اعلان اینکه دولت نه‌تنها می‌تواند مالیات‌بگیرید، بلکه می‌تواند کاملاً وابستگی به درآمدهای را قطع نفتی کند، گفت: دولت بااینکه منابع نفتی متعلق به نسل‌های بعدی است را می‌تواند ذخیره و یا از آن برای توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشور استفاده کند.
راغفر تصریح کرد: متأسفانه این اقدام منجر به بی‌عدالتی‌های فاحش به زیان گروه‌های پایین درآمدی می‌شود و کسانی که در بخش عمومی زحمت می‌کشند و کار و تلاش می‌کنند تا ریال آخر مالیاتشان می‌پردازند ولی افرادی که در بخش خصوص فعالیت می‌کنند، سهم و مشارکت خودشان را در پرداخت مالیات، به‌هیچ‌وجه‌ی نمی‌پردازند.
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: اکنون به‌طور متوسط یک کارمند معمولی دولت به‌طور متوسط 690 هزار تومان در سال مالیات می‌پردازد، درحالی‌که یک طلافروش در سال به‌طور متوسط یک‌میلیون و 600 هزار تومان مالیات می‌دهد و یا یک نمایشگاه خودرو فقط سالی یک‌میلیون و 500 هزار تومان و شاید کمتر مالیات پرداخت می‌کند؛ و یا برخی از دندان‌پزشکان در سال فقط یک‌میلیون و 300 هزار تومان مالیات می‌پردازند.
وی با بیان اینکه این‌یک جنایت واقعی است که در کشور صورت می‌گیرد؛ بیان داشت: این موارد فقط به خاطر ضعف دولت‌ها و نظام مالیاتی است و بنابراین قطعاً دولت می‌توانند حقوق مردم و بخصوص طبقات متوسط و پایین درآمدی جامعه را به سهولت از گروهای بالای درآمد بگیرد و آن را به نحو عادلانه‌ توزیع کند.
راغفر گفت: وقتی دولت مالیات را صحیح بگیر، ما می‌توانیم به‌سرعت به سمت یک جامعه عادلانه‌تر، سمت یک اقتصاد شکوفا و به سمت توسعه پیش برویم.
کار‌شناس مسائل اقتصادی در پایان اظهار داشت: متأسفانه اگر بخواهم کارشناسی شده عرض کنم، آنچه اتفاق افتاده است، بیش از هر چیزی نشانه از فقدان دولت در کشور بوده و است و دولت‌ها در ایران اصلی‌ترین وظیفه خودشان را جمع‌آوری مالیات است، انجام ندادند و به زیان گروه‌های درآمدی پایین جامعه و به نفع گروه‌های درآمدی بالای جامعه اقدام کردند که این باعث رشد نابرابرها و فقر در جامعه شده است و آن را نادیده گرفتند.




يكشنبه 3 اسفند 1393 ساعت 08:53





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن