تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820887514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرزمین عمر مختار؛ بحران داخلی و ماجراجویی غرب


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: سرزمین عمر مختار؛ بحران داخلی و ماجراجویی غرب


لیبی با وجودی که چهارمین سال سرنگونی رژیم معمر قذافی را پشت سر می‌گذارد، به سبب ادامه دخالت‌ های غرب و متحدانش و حمایت آنها از گروه‌های تروریستی مسلح، هنوز روی ثبات و امنیت را ندیده و این کشور هر روز آبستن ناآرامی‌ها و خشونت‌هاست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، موضع بین المللی در قبال بحران لیبی، با حالتی از آشفتگی و سردرگمی رو به رو است؛ در حالی که مصر و ایتالیا به صراحت خواستار دخالت نظامی برای سرکوب گروه های افراطی و آن گاه آغاز حل سیاسی بحران در این کشور شده اند، کشورهای دیگر اولویت را به حل سیاسی بحران و تشکیل دولت وحدت ملی می دهند.

با وجود ادامه خشونت و ناآرامی در سرزمین عمر مختار، کشورهای غربی که خود از عاملان اصلی به وجود آمدن این وضع هستند، ادعا می کنند خواهان حل سیاسی بحران لیبی هستند.

از سوی دیگر مصر و لیبی از شورای امنیت خواسته اند تحریم تسلیحاتی ارتش لیبی را با هدف مقابله با تروریسم لغو کند.

در سایه بررسی ها و رایزنی ها و اختلاف ها میان کشورهای منطقه ای درباره اوضاع بحرانی لیبی، رایزنی ها در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه ای به منظور کمک نظامی به ارتش لیبی ادامه دارد تا بتواند با گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های مسلح مقابله کند.   اردن پیش نویس قطعنامه مصری را درباره اوضاع لیبی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است که این قطعنامه لغو منع صادرات سلاح به ارتش لیبی تحت رهبری دولتی که از مجلس موجود در طبرق شکل گرفته است، می خواهد. سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، تاکید کرده است این کشور دولتی را که در طرابلس فعالیت می کند، به عنوان دولت قانونی لیبی به رسمیت نمی شناسد و فقط دولت موجود در طبرق را قانونی می داند.
این در حالی است که درخواست مصر برای تشکیل ائتلافی برای دخالت نظامی در لیبی به بهانه حمله به گروه های تروریستی در لیبی با مواضع ضد و نقیض  عربی و غربی رو به رو شده، کشوری که دچار دودستگی و شکاف شده است.

مقدمه چینی غرب برای دخالت نظامی دیگر در لیبی

اظهارنظرها و مواضع مقامات برخی کشورهای غربی نشان می دهد آن ها برای دخالت نظامی  دیگر در لیبی برنامه ریزی می کنند. جان لودریان وزیر دفاع فرانسه در اظهاراتی که بوی دخالت نظامی در لیبی از آن استشمام می شد،  در بازدید از پایگاه  نظامی فرانسه در نیجر ‌گفته بود لیبی در حالت هرج و مرج قرار دارد و به مکانی امن برای تروریست هایی تبدیل شده است که ثبات نیجر و حتی فرانسه را تهدید می کنند.با این حال فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در گفت و گو با رادیو فرانس اینتر هرگونه تصمیم کشورش برای دخالت نظامی در لیبی را انکار کرد و گفت فرانسه هرگز در لیبی دخالت نمی کند،‌زیرا جامعه بین المللی باید به مسئولیت خود و  تلاش برای ازسرگیری گفت و گوهای سیاسی عمل کند.

اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است در هراقدام نظامی علیه لیبی مشارکت خواهد کرد.

اگرچه نخست وزیر ایتالیا اعلام کرده است هنوز زمان برای دخالت نظامی در لیبی زود است. با این حال پائولو جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا پنجم دسامبر گذشته از آمادگی کشورش برای دخالت نظامی در لیبی سخن گفته بود.

اما آمریکا همچنان موضع مبهمی را در خصوص لیبی در پیش گرفته است و هر چند در ظاهر مدعی حمایت از گفت و گوها در این کشور شده، اما گزارش های رسانه ای از هماهنگی نظامی آمریکا با کشورهای همسایه لیبی پرده برداشته است.

به نظر می رسد مواضع کشورهای همسایه لیبی در خصوص بحران این کشور شفاف تر و واضح تر باشد، در حالی که کشورهای ساحل شامل موریتانی، مالی، نیجر، چاد و بورکینافاسو به صراحت از دخالت نظامی حمایت می کنند، موضع رسمی الجزایر به نظر می رسد به گفت و گو با تمام طرف ها متمایل است،‌این در حالی است که مصر به حمایت آشکار از یکی از طرف های درگیر(ژنرال حفتر) در لیبی و سودان نیز متهم به طرف دیگر است.

از سوی دیگر الجزایر، تونس و ایتالیا درباره خطرات بحران لیبی هشدار داده و خواستار هماهنگ شدن اقدامات برای مهار خطر شده اند.

مصر با بیان اینکه، تروریسم هرگز منتظر نخواهد ماند،‌ ایده انتظار را رد کرده است.

سامح شکری وزیر خارجه مصر گفته است چه دولتی قانونی و منتخب که از سوی پارلمان قانونی منتخب تشکیل شده یا دولت وحدت ملی که تشکیل شود،‌هر دو مسئولیت مهار تروریسم و ریشه کنی آن را برعهده دارند.

کشورهای ساحل آفریقا در نشستی که 19 دسامبر گذشته برگزار کردند، به صراحت خواستار دخالت نظامی در لیبی شده بودند.

محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور موریتانی گفته بود پنج کشور ساحل آفریقا رسما از شورای امنیت و صلح اتحادیه آفریقا خواسته اند نیروی بین المللی را برای دخالت نظامی در لیبی تشکیل دهد.

کشورهای غربی و همسایگان لیبی از این می ترسند که داعش و دیگر گروه های مسلح از خلاء قدرت در کشور نفت خیز لیبی سوء‌استفاده کنند.

کشوری با دو دولت و دو پارلمان

ارمغان غربی ها برای مردم لیبی، تنها خشونت و ناامنی و بی ثباتی نبوده است، بلکه در نتیجه این دخالت ها، امروز دو دولت و دو پارلمان در این کشور با یکدیگر رقابت کرده و خود را نماینده قانونی مردم لیبی می خوانند تا نشانه ای بر عمق دودستگی و نابسامانی سیاسی در این کشور باشد.

وجود دو دولت و پارلمان، یکی در شهر طبرق و دیگری در طرابلس، سبب تشدید بحران و افزایش بدبینی درباره دستیابی به راه حل سیاسی شده است.
به نظر می رسد دولت موجود در طبرق لیبی از دخالت نظامی در این کشور حمایت می کند، عقیله صالح رئیس پارلمان طبرق به صراحت خواستار دخالت نظامی در لیبی شده است.

اما دولت دیگر که در طرابلس فعالیت می کند، با دخالت نظامی در لیبی مخالفت کرده است، عمر حمیدان سخنگوی کنگره ملی در طرابلس در اظهاراتی در ماه سپتامبر گذشته گفته بود که کنگره به صراحت با دخالت نظامی در لیبی مخالف است.

مخالفان ایده دخالت نظامی در لیبی معتقدند این دخالت، سبب پیچیده تر شدن درگیری ها و بحران و تبدیل لیبی به کانونی خواهد شد که تروریست ها را از تمام مناطق جهان در خود جمع خواهد کرد.

تناقض در مواضع داخلی و همچنین بین المللی، میان کشورهای غربی که برخی از دخالت نظامی و برخی از راه حل سیاسی و کشورهای همسایه که قاطعانه از دخالت نظامی حمایت می کنند و کشورهای دیگر که از گفت و گو سخن می گویند و طرف سومی که جانبداری از یک طرف خاص در لیبی را در پیش گرفته است، تمام این وضعیت در سایه شکاف و دودستگی داخلی، سبب افزایش عمق بحران شده است تا هرگونه فرصت برای حل سیاسی را در هاله ای از ابهام قرار داده و راه حل نظامی را که برخی کشورهای غربی هم به آن دامن می زنند، نزدیک ترین راه قرار دهد.

سرنوشت گفت‌و‌گوهای ملی در لیبی

برناردینو لیون نماینده بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی، تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی را در صدر اولویت های خود قرار داده و در این زمینه ابراز خوش بینی کرده است.

لیون گفته است خواستار برگزاری دومین نشست گفت و گوهای سیاسی به صورت فوری شده است تا رایزنی ها و مباحثاتی که در ژنو درباره تشکیل دولت وحدت ملی و تدابیر امنیتی به عنوان مقدمه ای برای توقف رسمی درگیری ها انجام شد،‌تکمیل شود.

از سوی دیگر به گفته یک منبع نزدیک به هیات سازمان ملل متحد برای حمایت از لیبی ، رئیس این هیات به طرف های گفت و گو در لیبی گفته است در پی اقدام گروه مسلحی که خود را وابسته به داعش دانسته اند در قتل 21 مسیحی مصری، جلسات گفت و گوها به خارج منتقل می شود.

این منبع افزود انتظار می رود نشست طرف های لیبیایی در تونس یا مغرب برگزار شود، زمان جلسه گفت و گوهای لیبی شنبه یا یکشنبه آینده اعلام شده است.
شبکه اسکای نیوز عربی در این باره گزارش داده است که نشست گفت و گوهای لیبی طی روزهای آینده در مغرب آغاز می شود.

این در حالی است که وزیر خارجه لیبی(دولت طبرق) ابتدا خواستار تقویت توانمندی ارتش این کشور شده است. محمد الدایری تاکید کرده است حمایت منطقه ای به ویژه از سوی ارتش مصر به درخواست لیبی ادامه خواهد یافت. وی جامعه بین المللی را به سبب تنها گذاشتن لیبی مورد سرزنش قرار داده است.

الدایری گفت جامعه بین المللی که به لیبیایی ها برای رهایی از رژیم دیکتاتوری سابق کمک کرده است و آنگاه آن ها را رها کرد تا طعمه هرج و مرج و خلاء امنیتی شوند، باید به مسئولیت های قانونی خود در کمک فوری برای بازسازی ساختار ارتش لیبی و تسلیح آن عمل کنند.

المیادین در این زمینه گزارش داده است اردن پیش نویس قطعنامه ای در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داده است که خواستار لغو تحریم تسلیحاتی لیبی و نظارت بر گذرگاه ها و آب ها برای جلوگیری از ورود سلاح به آن می شود،‌ماموریتی که به نظر می رسد در کشوری چون لیبی غیر ممکن است.

از سوی دیگر برخی کشورهای اروپایی اخیرا در نشستی در رم با صدور بیانیه ای بر ضرورت پیشرفت در حل سیاسی بحران لیبی و تشکیل دولت وفاق ملی تاکید کرده و آمادگی خود را برای حمایت از چنین دولتی اعلام کردند.

برناردینو لیون، رئیس تیم سازمان ملل متحد در امور لیبی، اعلام کرده است به برگزاری جلسات گفت و گوی سیاسی میان طرف های مختلف بحران طی روزهای آینده ادامه خواهد داد و کسانی که در مسیر گفت و گوی سیاسی کارشکنی کنند، کنار گذاشته خواهند شد.

دولت های غربی مدعی شده اند هرگز اجازه نخواهند داد که پس از چهار سال از سرنگونی رژیم معمر قذافی، لیبی همچنان به سمت هرج و مرج و تروریسم پیش رود.
این واکنش ها در حالی صورت می گیرد که بر اساس گزارش رسانه ها، تروریست های داعش، 21 شهروند مسیحی مصری را در لیبی به قتل رساندند و متعاقب آن، جنگنده های مصری، مواضعی را در شهر درنه در شرق لیبی که گفته می شود به اشغال تکفیری ها در آمده است، بمباران کردند که در این بمباران، رسانه ها از کشته شدن هفت غیر نظامی از جمله سه کودک و یک زن خبر داده اند.

این در حالی است که کشورهای عربی تحرکاتی را به رهبری مصر و امارات در داخل شورای  امنیت سازمان ملل متحد آغاز کرده اند و تلاش می کنند کشورهای غربی از جمله ایتالیا و فرانسه را که از نظر آن ها بیشتر زیان را از هرج و مرج در لیبی متحمل شده اند، با خود همراه کنند.

این در حالی است که تحرکات خلیفه حفتر در لیبی همچنان ادامه دارد، تحرکاتی که با نگرانی هایی درباره کشتار مردم از سوی نیروهای وی به بهانه مبارزه با تروریسم همراه بوده است.

نیروهای حفتر به طور مشخص با گروه مسلح موسوم به فجر لیبی می جنگند. با این حال حفتر، قطر و ترکیه را به ادامه حمایت از گروه های تروریستی در کشورش متهم کرده است.

از سوی دیگر یک مسئول آمریکایی گفته است که برخی طرف ها در داخل و خارج مجلس لیبی از گفت و گوهای جاری استقبال نمی کنند.این طرف ها برای مشارکت خود در گفت و گوها شرط هایی قرار داده اند به عنوان مثال، ابوبکربعیره از نمایندگان مجلس، کنار گذاشته شدن کنگره ملی و گروه فجر لیبی و دولت عمرالحاسی را شرط شرکت در گفت و گوها اعلام کرده است. بعیره معتقد است اکنون زمان مناسبی برای توقف جنگ نیست . بعیره، جنگ را راه حل بحران لیبی می داند.

گفته می شود علی الترهونی، رئیس شورای شصت نفره تدوین پیش نویس قانون اساسی لیبی، در نهایت با برگزاری گفتگوی سیاسی موافقت کرده است و به گمان وی، مردم منتظر خلیفه حفتر هستند. الترهونی معتقد است که باید در انتظار پیشرفت در عملیات نظامی پیش از برگزاری گفتگوها ماند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از لیبی در جنگ با تروریست های تکفیری تاکید کرده است.

ایران با ابراز نگرانی از گسترش تروریسم در جهان و افزایش اقدامات تروریستی در لیبی، بر ضرورت حمایت از دولت لیبی در مقابله با تروریسم تاکید کرد.

توطئه آمریکایی غربی برای تجزیه لیبی
بیشتر قبایل لیبی درباره توطئه مشترک کشورهای اروپایی و آمریکا برای متلاشی کردن و تجزیه کشورشان هشدار داده اند.

قبایل لیبی درباره توطئه های خارجی برای تجزیه این کشور و اسکان گروه های تروریستی در آن در راستای این هدف هشدار داده و در عین حال حمایت خود را از تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی به گونه ای که تسلیم دیکته های آمریکا و دیگر کشورهای غربی نشود، مورد تاکید قرار داده اند.

هشدار قبایل لیبی در جریان نشستی برگزار شد که شیوخ این قبایل در یکی از شهرهای شرقی همزمان با نشست هایی در کشور مصر برگزار کردند که هدف از برگزاری این نشست ها، بررسی راه های مقابله با نقشه های آمریکا و انگلیس و همپیمانانش برای تجزیه لیبی و گسترش تروریسم در آن اعلام شده است.هشتاد درصد از قبایل لیبی در این نشست ها شرکت کرده اند.

بسیاری از گزارش ها و وقایع میدانی نشان می دهد که جنگ غربی ها علیه لیبی که به سرنگونی حکومت قذافی منجر شد، سبب ظهور پدیده تروریسم و گسترش آن و تبدیل خاک لیبی به مرکزی برای صادرات تروریست ها به تمام منطقه شده است.

از سوی دیگر فرمانده نیروی هوایی لیبی گفته است تعداد تروریست های داعش به بیش از پنج هزار نفر افزایش یافته که این افراد از سوریه و عراق آمده اند و شهر بنغازی هم به مرکزی برای این تروریست ها تبدیل شده است.

روزنامه الوسط لیبی هشدار داده بود که تروریسم همه از جمله حامیان مالی و تسلیحاتی شان را خواهد سوزاند.

کابوس لیبی و فرصت های حل مسالمت آمیز بحران

از روزی که غربی ها با  دخالت نظامی آشکار خود در لیبی به بهانه حمایت از آزادی و دموکراسی به عنوان پوشش و دستاویزی برای سرنگون کردن رژیم معمر قذافی، زمینه ورود موج خشونت و ناآرامی و تروریسم را به سرزمین عمر مختار فراهم کردند،‌تا امروز این کشور، روی آرامش و ثبات را به خود ندیده است.

انتشار تصاویر سر بریدن چندین شهروند مسیحی مصری به دست تروریست های تکفیری در لیبی، نشان داد که اوضاع امنیتی این کشور در سایه تشدید بحران سیاسی به مرز فاجعه باری رسیده است. کشوری که به سبب نداشتن دو دولت یکی از طرابلس و  دیگری در طبرق غرق در اختلافات و دودستگی های سیاسی است و متهم ردیف اول هم بدون هرگونه تردیدی غربی ها هستند که با دخالت ها و اقدامات غیر مسئولانه و ماجراجویانه خود، کشتار و ناامنی و بی ثباتی را به جای آزادی و آرامش و دموکراسی ادعایی خود به مردم لیبی هدیه داده اند، مردمی که چهار سال است شب ها و روزها را با کابوس رعب آور سپری می کنند .

هر چند سازمان ملل متحد برای حل مسالمت آمیز بحران در لیبی تلاش می کند، اما فعالیت گروه های تروریستی متعددی که بر اثر سیاست های اشتباه و دخالت های آشکار غربی ها در این کشور شکل گرفته اند، دورنمای روشنی را برای لیبی ترسیم نمی کند. فعالیت این گروه های مسلح نگرانی شدید کشورهای اروپایی را که فاصله زیادی میان آن ها و لیبی از نظر جغرافیایی وجود ندارد، به دنبال داشته است.

روزنامه ایندیپندنت انگلیس با اشاره به نگرانی شدید اروپایی ها از اوضاع  امنیتی لیبی نوشته است ناآرامی ها و بی ثباتی در خاورمیانه از سوریه تا عراق و سیناء در مصر و لیبی و شمال نیجریه سبب نگرانی شدید کشورهای غربی شده است.

این روزنامه با اعتراف به ناکارامدی ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش تاکید کرده است این حملات هوایی تاثیری بر داعش نگذاشته و انتظار می رود که افراط گرایی و ناامنی به کشورهای دیگری از جمله الجزایر و تونس هم منتقل شود.

مواضع متناقض هم سبب تشدید عمق بحران و دودستگی در لیبی شده است. چند ماه پیش، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، گفته بود با همکاری تمام طرف ها در لیبی برای دستیابی به توافق سیاسی و نه فقط «گفتگو برای گفتگو» تلاش خواهد کرد.

این رویکرد در زمینه حل سیاسی، نماینده بان کی مون را به سفر طرابلس و درخواست کمک از مفتی لیبی وادار کرد.

سازمان ملل متحد تمام طرف های درگیر در لیبی را به ازسرگیری گفتگوهای ملی با هدف کمک به خروج کشور از بحران کنونی تشویق کرده بود.

استفان دوگاریک، سخنگوی بان کی مون، گفته بود هیئت سازمان ملل متحد در لیبی همچنان به رایزنی های خود با تمام طرف ها در لیبی به منظور دستیابی به توافقی درباره زمان و مکان گفت‌وگوهای ملی ادامه می دهد.

نکته دیگر اینکه لیبیایی ها در حالی بر ضرورت تسلیح ارتش خود تاکید می کنند که غربی ها فقط به بیانیه های محکومیت انفجارهای تروریستی اخیر در شهر القبه اکتفا می کنند و آشکارا از مسئولیت خود در قبال رسیدن اوضاع لیبی به مرحله خطرناک فعلی شانه خالی می کنند.

به هر حال بحران لیبی در حالی همچنان ادامه دارد که چشمی به دخالت نظامی و چشم دیگر به راه حل سیاسی آن دوخته شده است.
  منبع: تسنیم


یک شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن