تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820065993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بالاخره ريشه‌كني بيسوادي، ريشه‌اش را پيدا كرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بالاخره ريشه‌كني بيسوادي، ريشه‌اش را پيدا كرد
اعلام خبر اعمال محدوديت‌هاي اجتماعي و اقتصادي براي بيسوادان و همچنين برخورداري سوادآموزان و نوسوادان از مشوق‌هاي مالي، در دو روز گذشته بازتاب گسترده‌اي داشته است. مردمي كردن فرآيند سوادآموزي و ارائه الگوي موفقي از مديريت پديده بيسوادي در بستر جامعه از نقاط قوت اين طرح به شمار مي‌رود.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام 


اعلام خبر اعمال محدوديت‌هاي اجتماعي و اقتصادي براي بيسوادان و همچنين برخورداري سوادآموزان و نوسوادان از مشوق‌هاي مالي، در دو روز گذشته بازتاب گسترده‌اي داشته است. مردمي كردن فرآيند سوادآموزي و ارائه الگوي موفقي از مديريت پديده بيسوادي در بستر جامعه از نقاط قوت اين طرح به شمار مي‌رود.
هدايت ظرفيت‌هاي اجتماعي براي اصلاحات مدني و مديريت منابع گسترده براي مديريت ناهنجاري‌هاي اجتماع، تنها با پيمانكاري مردم امكان‌پذير است. به عبارتي در رفع موانع توسعه اجتماعي و فرهنگي كارفرما و پيمانكار همزمان مردم هستند. در اين بين نكته مهم، زبان و ادبيات طرح مسئله براي مردم است. اين زبان، از متغيرهاي زيادي پيروي مي‌كند كه موقعيت زماني، مكاني، فضاي فرهنگي و اقتصادي و سياسي و همچنين دامنه دربرگيري طرح اجتماعي را شامل مي‌شود، ريشه‌كني بيسوادي كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد مديريت دولتي و از بالا به پايين، نمره در خوري در آن نمي‌گيرد، يكي از اين پديده‌هاست كه در صورت سپرده شدن به مردم، مي‌تواند سرنوشت بهتري پيدا كرده و عقب‌ماندگي از برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور را جبران كند. سازمان نهضت سواد آموزي، بعد از گذشت بيش از 35‌سال فعاليت، هم شيوه مديريت و هم زبان طرح مسئله براي مردم را يافته است. به همين دليل است كه مردمي كردن ريشه‌كني بيسوادي، به محض رسانه‌اي شدن مورد استقبال قرار گرفت. مضاف بر اينكه طرح مذكور حمايت قانوني دولت را نيز دارد.
    نمايش الگوي  همكاري دولت و مردم
در اخبار روزهاي اخير آمده است كه طي مصوبه كميسيون اجتماعي دولت مقرر شده افرادي كه از سال 94 و 95 به بعد باسواد شوند از مشوق‌هاي مالي برخوردار و بالعكس بيسوادان با محدوديت‌هاي استفاده از خدمات اجتماعي مواجه شوند.
دست به كار شدن كميسيون اجتماعي دولت، بعد از اعلام وجود 9 ميليون و 719 هزار بيسواد بالاي شش سال در كشور، از سوي سازمان نهضت سوادآموزي يعني اين كميسيون هشدارهاي عددي و آماري را در اين حوزه جدي گرفته است.
اگرچه نهضت سوادآموزي توانسته رقم بيسوادي را در گروه سني بين 10 تا 50 سال مهار كند و از 3‌ميليون و 456 هزار نفر به يك ميليون و 800 هزار بيسواد در اين گروه برساند، با اين وجود تير خلاص به غول بيسوادي كه علاوه بر پايين نگه داشتن نرخ توليد سرانه ملي، هزينه‌هاي مادي و معنوي را متوجه كشور مي‌كند، دخالت مستقيم مردم در اين رابطه است. علي باقرزاده، معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نهضت سوادآموزي درباره جزئيات مصوبه دولت به رسانه‌ها گفت: دولت مصوبه‌اي در شرف ابلاغ دارد كه در كميسيون اجتماعي تصويب شده و براساس آن مقرر شده افرادي كه از سال 94‌و 95 به بعد باسواد شوند از مشوق‌هاي مالي برخوردار شوند. وي افزود: بالعكس اگر بيسوادان از اين فرصت استفاده نكنند، محدوديت‌هايي براي آنها در نظر گرفته خواهد شد كه مهم‌ترين آن عدم صدور و تمديد گواهينامه و پروانه كسب و ساير مجوزهايي است كه دولت داده است. همچنين استمرار حمايت‌هاي مالي افراد تحت پوشش كميته‌ امداد منوط به باسواد شدن آنها خواهد بود.  رئيس سازمان نهضت سوادآموزي با بيان اينكه كمك اقتصادي هم مي‌توانيم به فرد بيسواد انجام دهيم، گفت: هم‌اكنون در كشور براي با سواد كردن يك نفر ميانگين 550 هزار تومان هزينه مي‌كنيم كه اگر يك فرد خانواده بيسواد باشد و ديگر اعضا به او آموزش خواندن، نوشتن، حساب كردن و روخواني قرآن را حتي در حد كلمه كلمه خواندن بدهند، همين هزينه را به آن خانواده مي‌دهيم.  گروهي از صاحبنظران بر اين باورند كه اين طرح مي‌تواند در صورت موفقيت به عنوان نمونه مطلوبي از همكاري برد – برد دولت و مردم به ساير زمينه‌هاي اجتماعي و اقتصادي نيز تعميم داده شود.
    تأثير تشويق و تنبيه اجتماعي
علاوه بر اين با وجودي كه تشويق افراد به سوادآموزي مسن‌تر از مطرح شدن مشوق‌هاي اخير است، با اين حال تجربه نشان مي‌دهد نتيجه مطلوب را در اين حوزه حاصل نكرده است. بنابراين گروهي از صاحبنظران در كمك مصوبه دولت به ريشه‌كني بيسوادي ابراز ترديد مي‌كنند اما باقرزاده معتقد است: بيسواد به دليل بيسواد بودن يك فرد آسيب‌ديده و آسيب‌پذير است و از طرفي گواهينامه رانندگي‌اش را زودتر مي‌گيرد، تسهيلاتش را زودتر مي‌گيرد و زودتر تحت پوشش‌هاي مختلف قرار مي‌گيرد؛ همه از وجه آسيب‌رساني بيسواد غفلت كرده‌اند كه اين به خاطر بيسواد بودن منشأ بروز رفتارهايي مي‌شود كه به فرهنگ، اقتصاد و سرمايه‌هاي ملي در آينده، به ديگران در اجتماع و بهداشت خسارت مي‌زند و اين خسارت خيلي به چشم بقيه نمي‌آيد.  اما آنچه باعث مي‌شود تشويق و تنبيه اجتماعي بيسوادان به شكلي كه در مصوبه دولت آمده، همچنان به عنوان برگزيده‌ترين گزينه اجرايي تا كنون مورد توجه قرار بگيرد، وجود پشتوانه قانوني و فراتر رفتن مسئله از سطح وظايف يك سازمان و وزارتخانه و اجراي همزمان طرح‌هاي مكمل است.
    مكمل آموزشي - مهارتي
يكي از طرح‌هاي مكمل و كمكي در ريشه‌كني بيسوادي را نهضت سوادآموزي با همكاري سازمان فني وحرفه‌اي كشور و به موجب تفاهمنامه‌اي كه هفته گذشته بين اين دو سازمان به امضا رسيد، انجام مي‌دهد.  بر اساس اين تفاهمنامه استفاده از ظرفيت‌هاي سازمان نهضت سوادآموزي و آموزش فني و حرفه‌اي كشور در راستاي اجراي برنامه‌هاي آموزشي – مهارتي مورد نياز بيسوادان گروه سني 10 تا 49 سال مورد توجه قرار مي‌گيرد.
اين تفاهمنامه آموزشي – مهارتي تهيه‌ بانك اطلاعات سوادآموزان مهارت آموخته و تدوين استاندارد‌هاي آموزشي‌هاي مهارتي دوره‌هاي تكميلي بين سطوح تحصيلي دوره‌ سوادآموزي، تهيه بانك اطلاعاتي سواد‌آموزان فاقد مهارت، اجراي دوره‌هاي سوادآموزي در بين گروه‌هاي هدف و برگزاري آزمون‌هاي پاياني و صدور گواهينامه مربوط به سوادآموزي و شناسايي مشاغل و نيازهاي آموزشي گروه هدف را به دنبال دارد.  به استناد اين گزارش مي‌توان گفت كه سازمان نهضت سوادآموزي در اعمال مديريت بر پديده اجتماعي بيسوادي در بستر اجتماعي به بلوغ رسيده است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن