تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805540843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتگوی بین ادیان از ایجاد اختلافات مذهبی جلوگیری می کند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاد دانشگاه الهیات سوئیس:
گفتگوی بین ادیان از ایجاد اختلافات مذهبی جلوگیری می کند

دانشگاه فردوسی


شناسهٔ خبر: 2502218 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
استانها > خراسان رضوی

مشهد- استاد الهیات سیستماتیک دانشگاه الهیات بازل کشور سوئیس گفت: به دلیل وجود تعداد زیادی مسلمان در سوئیس گفتگوی میان اسلام و مسیحیت به عنوان گفتگوی میان ادیان از اهمیت بسیاری برخوردار است. به گزارش خبرنگار مهر، راینهولد برنهارد روز شنبه در نشست علمی با موضوع آیا عیسی مسیح(ع) سدی برای گفتگوی بین ادیان است که در تالار اجتماعات دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار شد اظهار داشت: در دورانی هستیم که گفتگوی بین اسلام و مسیحیت به عنوان گفتگوی بین ادیان اهمیت بسیاری دارد.وی با اشاره به وجود انواع نسخ خطی قرآن کریم در موزه قرآن آستان قدس گفت: در بازدید از این موزه از دیدن نسخه های خوشنویسی قرآن کریم بسیار شگفت زده شدم و از این که اولین شکل چاپ قرآن کریم در پازل سوئیس بوده افتخار می کنم.برنهارد به ارائه آماری از گرایش های دینی مردم در سوئیس پرداخت و ادامه داد: بیش از ۲۹ درصد مردم سوئیس به پروتستان و ۳۸ درصد به کاتولیک و بیش از ۵ درصد مردم به سایر فرقه های مسیحیت گرایش دارند و حدود پنج تا ۶ درصد مردم سوئیس را مسلمانان تشکیل می دهندوی افزود: با این حال بیش از یک پنجم مردم سوئیس اعلام کرده اند که به هیچ دینی وابستگی ندارند و این تعداد بیشترین جمعیت این کشور را نشان می دهد.استاد الهیات سیستماتیک دانشگاه الهیات بازل سوئیس گفت: با وجود جامعه ای شدیدا سکولار در سوئیس چالش هایی در ارتباط مسیحیان با پیروان سایر ادیان در این کشور مشاهده می شود.وی برخی از چالش های میان مسیحیان و دیگر مردم را برشمرد و گفت: به عنوان مثال چالش ازدواج مسلمانان و مسیحیان و یا حضور دانش آموزان غیرمسیحی در مدارس سوئیس و نیاز این دانش آموزان به برگزاری رسوم مذهبی خود از چالش های پیش روی مردم در سوئیس است.برنهارد افزود: همچنین در روابط انجمن های مسلمانان با دولت می توان به موضوع پوشش معلمان در مدارس اشاره کرد که آیا معلمان اجازه دارند با پوشش اسلامی در کلاس های درس حاضر شوند یا نه.وی با بیان این که بیش از ۵۰ سال است که در الهیات مسیحی مسئله رودرویی و ارتباط با مسلمانان مطرح است گفت: در این زمینه پرسش اصلی و مرکزی این است که آیا مسیح(ع) چالش و مانعی در برابر مواجهه مسیحیت و اسلام است.برنهارد گفت: برای فهم دین و حقیقت ایمان نباید به وقایع تاریخی همچون شورای کالسدون که مسیح را انسانی با ماهیت الهی معرفی می کند مراجعه کنیم بلکه باید به متون مسیحی پیش از آن مانند کتب عهد جدید ارجاع دهیم.وی با اشاره به برخی بندهای انجیل، نمونه هایی برای انحصار حقیقت در مسیحیت بیان کرد و گفت: برای اظهار نظر و تفسیر این سخن های انحصاری در مورد عیسی (ع) از سه روش فهم زبان، تفسیر بافت تاریخی و استفاده از شیوه الهیات سیستماتیک استفاده می کنیم.برنهارد گفت: از منظر زبانی و با توجه به مباحث هرمنوتیک، می توانیم بگوییم که این سخنان یا سخنان عیسی(ع) نیست و سخنان پیروان او است و یا این سخنان، برداشت پیروان عیسی(ع) از آن حضرت است، مانند فرزندی که مادر خود را بهترین مادر دنیا معرفی می کند، این پیروان هم، مسیح را بهترین پیامبر معرفی می کنند.وی ادامه داد: از منظر تاریخی باید به جامعه ای که انجیل یوحنا در آن نوشته شده است، توجه کنیم و در نظر داشته باشیم که در آن زمان عداوت شدیدی میان مسیحیان و یهودیان وجود داشته و مسیحیان در شرایط سرکوب توسط یهودیان باید از خود دفاع می کردند.برنهارد افزود: به همین دلیل است که این یک حقیقت مطلق و عام جهانی نیست و می توان گفت مخاطب مسیحیان آن زمان، یهودیان همان عصر بوده اند.وی به تفسیر انحصار حقیقت در مسیحیت به شیوه الهیات سیستماتیک پرداخت و گفت: در بخش مکاشفات یوحنا در انجیل، نگاهی حاکی از تمرکز بر تجسد و این که مسیح از ازل نزد خداوند بود و این سنگ بنیان مسیح شناسی دروان بعد است.برنهارد ادامه داد: با این حال نظر یوحنا این است که مسیح چیزی فراتر از یک رسول است اما او را نیمه خدا یا شبه خدا معرفی نمی کند.وی با بیان این که یوحنا تمایزهایی بین خداوند و نشان خداوند و همچنین میان کلمه الوهی و تجسد قائل می شود، گفت: طبق این آموزه ها، خداوند چیزی فراتر از کلمه خداوند و است و این کلمه متفاوت از تجسد آن یعنی عیسی (ع) است.برنهارد افزود: با این نگاه متوجه گشایشی می شویم که خداوند را فراتر از مسیح معرفی می کند و همین می تواند دلیلی بر  جامیعت و جهانی بودن خداوند و عدم انحصار حقیقت خداوند نزد مسیحیت باشد.وی برای عدم انحصار خداوند در مسیحیت دو پیشنهاد ارائه کرد و گفت: اولین پیشنهاد این است که رابطه میان مسیح(ع) و خداوند و کلمه خداوند را با بشیریت را به صورت رابطه ای و نه ماهیتی ادراک کنیم و فهم رابطه ای را جایگزین فهم وجودشناختی در ذات مسیح(ع) قرار دهیم.برنهارد دومین پیشنهاد خود را ایده بازنمایی عنوان کرد و گفت: باید شناخت مفهوم رابطه خداوند و بشریت به منزله مفهومی مرکزی در مسیح شناسی تلقی شود.وی افزود: منظور از بازنمایی این است که هرکس بخواهد اراده و ذات خداوند را ببیند، در مسیح بنگرد و مسیح به عنوان انسانی باشد که حضور خداوند در او مشاهده می شود.برنهارد ادامه داد: در نتیجه این طرز تفکر، خداوند در وجودهای دیگر مانند قرآن کریم هم خود را بازنمایی می کند و به این  طریق خداوند خود را بدون هیچ شرطی در پیکرهای دینی دیگر به بشر نشان می دهد.وی افزود: با این اندیشه نه تنها علاوه بر تأکید بر شناخت خداوند از طریق مسیح(ع) می توان تفاوت میان آن ها را نمایان کرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن