تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817239590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستفروشان مترو هر روز بهتر از دیروز/شاغلین بدون شغل مترو را دریابید!


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
دستفروشان مترو هر روز بهتر از دیروز/شاغلین بدون شغل مترو را دریابید!
لزوم ساماندهی یک معضل اجتماعی
دستفروشان مترو هر روز بهتر از دیروز/شاغلین بدون شغل مترو را دریابید! از مدت ها پیش ساماندهی دستفروشان نه تنها در مترو که در کلیه معابر شهری به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های شهروندی مطرح بوده و و هیچ چیز نتوانسته از این موضوع نتوانسته دردی از این رفتار اجتماعی را دوا کند.


گروه اجتماعی فرهنگ نیوز: هدست، کمربند، دستکش، باتری، جوراب، بادکنک و.... کلید واژه هایی هستند که در صورت سفر با مترو به هر کجای شهر چند بار به گوش می رسد. دستفروشانی که از لابلای جمعیت خود را به واگن های انتهایی یا ابتدایی قطار می رسانند و به طور مداوم این جملات و کلمات را تکرار می کنند.
 
جایی برای سؤال نیست که چرا این کار و چرا مترو؟ مصون ماندن از سرما، تعدد و تنوع سنی و شغلی مسافرین، حضور کمرنگ تر مأمورین و ... دست به دست هم داده است تا دستفروشان سرو صدای حرکت واگن ها، تردد دشوار در واگن ها و سختی های دیگر را به جان بخرند و ساعت های متمادی را در واگن های مترو سیر کنند و اجناس خود را به فروش بگذارند.
 
از نگاه رفتارشناسی اجتماعی، دستفروشی در رديف مشاغل کاذب يا بيکاری مخفی قرار می‌گيرد.از مدت ها پیش ساماندهی دستفروشان نه تنها در مترو که در کلیه معابر شهری به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های شهروندی مطرح بوده و مقاله ها، یادداشت ها و ارائه تصاویر متنوع از این موضوع نتوانسته دردی از این رفتار اجتماعی را دوا کند.
 
بر اساس یک پژوهش علل عمده‌ی روی آوردن این افراد به دستفرشی، مشکلات فردی (سرمایه انسانی اندک) مثل نداشتن مهارت و حرفه و تحصیلات پایین می باشد، از سوی دیگر درآمد ناکافی، اختلافات و مشکلات خانوادگی (طلاق، خیانت و اعتیاد همسر) و مشکلات فرهنگی و نداشتن موقعیت اجتماعی، این افراد را ناگزیر به سمت این مشاغل سوق می‌دهد.
 



 
این در حالی است که در سالهای اخیر دستفروشانی در مترو دیده می شوند که وجاهت اجتماعی بالاتری نسبت به سالهای گذشته  دارند و این یعنی رشد طبقاتی در صنف دستفروشان که حاوی پیامهایی جدی برای مسئولان می باشد.
 
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در خصوص دست‌فروش‌ها در ایستگاه های مترو در مصاحبه خود با فارس گفت: در این زمینه شرکت بهره‌برداری مترو هیچ مسئولیتی را ندارد و باید دستگاه‌های قضایی، انتظامی و بهزیستی همکاری‌های لازم را انجام دهند.
 
نایبی در تدوین طرح جدیدی برای ساماندهی دست‌فروشان در واگن‌های مترو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این طرح با همکاری دستگاه‌های قضایی، انتظامی و بهزیستی اجرا خواهد شد.
حال جای این سؤال می ماند که آیا دستفروشانی که اقدام به این کار می کنند تنها باید با قوانین سلبی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرد یا می توان با تنظیم دستورالعمل های ایجابی و اجرایی نسبت به ساماندهی آنها اقدامی اصولی صورت داد؟ ضمن اینکه تعداد زیادی از آنها زن های سرپرست خانواری هستند که برای رفع نیاز زندگی چاره ای جز این پیدا نکرده اند که لا اقل یک انگشت اتهام را می توان به سمت تشکل های مردم نهاد گرفت.
 
مجید ابهری کارشناس جامعه شناسی در این زمینه می گوید: در کشور انگلستان و بعضی از کشورها مثل مالزی و ترکيه، اينگونه افراد به طور مشارکتی در دکه‌های مختلف در ايستگاه‌های مترو و مدخل و خروجی آنها مشغول به کار هستند و اگر پليس افراد را به غير از اين اماکن دستگير کند، مجازات سنگينی در انتظار آنهاست.
 



 
ايجاد پوشش‌های حمايتی برای زنان سرپرست خانوار و ايجاد مشاغل خانگی برای آنها هم می‌تواند از اينگونه عوارض آزاردهنده اجتماعی جلوگيری کند. تقسیم کردن دستفروشان در ایستگاه های مختلف، ارائه کارت و راحت کردن ساختار اداری این فعالیت برای آنها گوشه ای از اقداماتی است که عملیاتی شدن آن می تواند زمینه ساماندهی اولیه این عده را فراهم کند. در عین حال راهکارهایی برای مجزاکردن افراد سودجو و جلوگیری از فعالیت آنها نیر باید فراهم شود.
 
راهکارهای ارائه شده و تهیه گزارشات مختلف اگر منجر به وضع قوانینی کاربردی در این زمینه نشود هم باعث آزرده خاطر شدن شهروندان و در عین حال مشکلات روحی و روانی بسیاری خواهد شد که دامان دستفروشان را به مرور زمان خواهد گرفت و نه تنها این درد دوا نخواهد شد بلکه تبعات آن در جامعه بر سنگینی آسیب های اجتماعی کشور خواهد افزود.
  




93/11/29 - 13:52 - 2015-2-18 13:52:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن