محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829238755
۲۰ فرمان یک مرجع تقلید برای جنگ با داعش
واضح آرشیو وب فارسی:الف: ۲۰ فرمان یک مرجع تقلید برای جنگ با داعش
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
پس از ادامه یافتن درگیری های داخلی کشور عراق و استمرار جنایت های داعش در بخش هایی از عراق و ناکارآمدی نیروهای ائتلاف بین الملل برای از بین بردن داعش، آیت الله العظمی سیستانی در نامه ای خطاب به مجاهدان عراقی، توصیه هایی را به آنها گوشزد کردند.به گزارش حوزه نیوز؛متن کامل این نامه بدین شرح است:بسم الله الرحمن الرحیمالحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على خير خلقه محمد وآله الطيبين الطاهرين.رزمندگان عزیزی که خداوند آنها را برای حضور در جبهه های جهاد و جنگ با تجاوزگران برگزیده، بدانند:*رعایت حدود جهاد شرط دریافت فضل الهی۱. خداوند متعال همان گونه که مؤمنان را به جهاد فراخوانده و آن را ستون دین قرار داده و مجاهدان را بر خانه نشینان برتری داده، به همان شکل برای جهاد آداب و حدودی را قرار داده که مطابق حکمت و فطرت است که شما باید این آداب را بدانید و رعایت کنید و هر کس این حدود را به شایستگی رعایت کند، لایق دریافت فضل و برکات الهی خواهد بود و هرکس این آداب را رعایت نکند، از اجر و پاداش او کاسته می شود و به آرزوی خویش نمی رسد.*آداب عمومی جهاد۲. جهاد آدابی عمومی دارد که باید حتی در جنگ با غیر مسلمانان رعایت کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله نیز اصحاب خویش را پیش از رفتن به جنگ به این آداب توصیه می کردند و از امام صادق علیه السلام نیز در حدیث صحیح آمده که فرمود: (هرگاه رسول خدا(ص) می خواستند افرادی را به جنگ بفرستند، آنها را فرا می خواندند و پیش روی خود می نشاندند و می فرمودند: به نام خدا و در راه خدا و بر ملت رسول خدا رهسپار شوید: غلوّ نکنید، اعضای کشته شدگان را نبرید، نیرنگ نکنید، پیران فرتوت و کودکان و زنان را نکشید و هیچ درختی را قطع نکنید مگر اینکه مجبور شوید.*آداب جنگ با مسلمانان سرکش۳. جنگ با مسلمانان سرکش و باغی نیز آدابی دارد که از امام علی علیه السلام برای چنین روزهایی به دست ما رسیده و ایشان نیز در سیره خود این آداب را رعایت کرده و در سخنان خویش اصحاب و یاران خود را به آن توصیه می فرمود و تمام امت اسلام نیز بر رعایت این آداب اجماع دارند و حجت میان آنها و خداوند است، شما نیز باید به این آداب و سیره امام علی(ع) عمل کنید. امام علی علیه السلام در یکی از سخنان خود ضمن تاکید بر توصیه های پیامبر(ص) در مورد حدیث ثقلین و غدیر و غیر این دو می فرماید: به اهل بیت پیامبر(ص) خود بنگرید و به ویژگی های آنها پایبند باشید و از آنها پیروی کنید که در این صورت آنها شما را از راه هدایت خارج نمی کنند و موجب گمراهی شما نمی شوند؛ پس اگر رفتند شما هم بروید و اگر ایستادند شما هم بایستید و از آنها پیشی نگیرید و از آنها نیز عقب نمانید که هلاک می شوید.*دقت در موارد مشتبه۴. جانب خدا را در جان ها و کشتن انسان ها رعایت کنید تا در هر شرایطی کسی را که خداوند کشتن او را جایز نمی داند نکشید که یکی از بزرگ ترین گناهان کشتن انسان های بی گناه و یکی از بزرگ ترین حسنات، حفظ جان آنها است که خداوند متعال نیز در کتاب خود بر آن تاکید کرده است. بدانید که کشتن انسان های بی گناه آثار خطرناکی در زندگی دنیا و پس از آن دارد و در سیره امیرالمؤمنین علیه السلام آمده که ایشان در مورد این امر بسیار احتیاط می کردند و در نامه خویش به مالک اشتر نیز فرمودند:از ریختن خون ها به غیر از راه حلال برحذر باش که هیچ چیز همانند این کار، عذابی سخت و پیامدهای دشوار نخواهد داشت و موجب قطع نعمت و رسیدن اجل نخواهد شد. این خداوند است که در مورد ریختن خون انسان ها در روز قیامت حکم می کند بنابراین از قدرت خود در راه خونریزی حرام استفاده مکن که این موجب ضعف حکومت تو و بلکه زوال و نابودی آن می شود عذری در این زمینه نزد خداوند و نزد من در قتل عمد نخواهی داشت، زیرا سزای آن قصاص است.پس شما نیز اگربه موردی مشتبه برخورد کردید که احتمال اشتباه در قتل دادید یا اینکه ترسیدید تیر شما به هدف مورد نظر اصابت نکند و منجر به کشتن افراد بی گناه شود، احتیاط کنید.*رعایت پیران، کودکان و زنان۵. جانب خدا را در ارتکاب محرمات در مورد دشمنان رعایت کنید به ویژه در مورد پیران و کودکان و زنان و حتی اگر اینها از بستگان دشمنان شما باشند، باز هم حرمت آنها باید حفظ شود به جز در مورد اموال دشمنان که باید تصرف شود.*به خانه ها و منازل تعرض نکنیدسیره امیرالمؤمنین(ع) نیز بر این بود که با وجود اصرار برخی همراهان خود به ویژه خوارج، از تعرض به خانه ها و منازل و زنان و بستگان دشمنان خود خودداری می کرد و می فرمود: مردان با ما جنگیدند و ما نیز جنگیدیم، اما به زنان و کودکان نمی توان تعرض کرد، چون آنها مسلمان هستند و ما نمی توانی متعرض آنها شویم، اما تمام آنچه از اموال و ابزارها که برای جنگ با شما از آن استفاده کرده و کمک جسته اند ومتعلق به لشکر است، از آن شما است و آنچه که در خانه های آنها است، میراث خانواده آنها می باشد و شما در اموال موجود در خانه ها و زنان و کودکان حقی ندارید.*پرهیز از تهمت- حرمت ها را مباح نشمارید۶. مراقب باشید تا برای مباح شمردن حرمت ها به دین مردم تهمت نزنید، همان گونه که خوارج در صدر اسلام عمل کردند و پیروان دور از فقه آنها نیز در روزگار ما عمل می کنند و با استناد ناصواب به برخی نصوص، مرتکب همان جنایت های خوارج می شوند و مسلمانان را به مصیبت خود گرفتار ساخته اند.*هر که شهادتین بگوید مسلمان است/هر بدعتی موجب کفر نمیشودبدانید که هرکس شهادتین بگوید مسلمان است و خون و مال او محترم است حتی اگر گمراه باشد و بدعت گذار باشد؛ چرا که هر بدعتی موجب کفر نمی شود و هر بدعتی موجب جدایی اسلام از صاحب آن نمی شود و چه بسا انسانی به خاطر گناه و فسادی که مرتکب شده در حالی که مسلمان است نیز سزاوار قتل باشد.خداوند متعال خطاب به مجاهدان می فرماید: يا أيّها الذين آمنوا إذا ضربتم في سبيل الله فتبيّنوا، ولا تقولوا لمن ألقى إليكم السلام لست مؤمناً تبتغون عرض الحياة الدنيا. روایات فراوان از امیرالمؤمنین علیه السلام آمده که ایشان از تکفیر تمام دشمنان خود نهی می کرد ـ که خوارج موجود در لشکر ایشان مایل به این کار بودند ـ بلکه می فرمود: اینها افرادی هستند که گرفتار شبهه شده اند اگر چه این نمی تواند رفتار آنها را توجیه کند. در روایت معتبر از امام صادق از پدر بزرگوارش علیهماالسلام آمده که فرمود: علی علیه السلام کسی از دشمنان خود را مشرک و منافق نمی نامید بلکه می گفت: آنها برادران ما هستند که شورش کرده اند و در مورد دشمنان خود می فرمود: ما با آنها به خاطر اینکه آنها را کافر می دانیم یا آنها ما را کافر می دانند نجنگیدیم.*تعرض به غیرمسلمانان خیانت است۷. از تعرض به غیر مسلمانان با هر دین و مذهبی بپرهیزید که آنها در پناه امان مسلمانان هستند و هرکس به آنها تعرض کند خیانتکار است و خیانت از زشت ترین اعمال در قضاوت و فطرت و دین خداوند سبحان است و خدای عزوجل در مورد غیر مسلمانان فرمود: لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم ولم يخرجوكم من دياركم أن تبرّوهم وتقسطوا اليهم إنّ الله يحب المقسطين. پس شایسته نیست که مسلمان اجازه دهد به حرمت های غیر مسلمانانی که در پناه مسلمانان هستند تعرضی بشود بلکه مسلمانان باید بر آنها همانند خانواده خویش غیور باشند و در سیره امیرالمؤمنین علیه السلام نیز آمده هنگامی که معاویه؛ سفیان بن عوف از بنی غامد را برای دفع برخی شورش ها در اطراف عراق فرستاد و او به مسلمانان و غیر مسلمانان اهل انبار تعرض کرد، امیرالمؤمنین(ع) از این کار او بسیار اندوهگین شد و در سخنان خود فرمود: این مرد بنی غامد بر اهالی انبار وارد شد و حسان بن حسان البکری را کشت و لشکر شما را از محدوده مجاز خارج ساخت و به من خبر داده اند برخی از لشگریان وی به زنان مسلمان یا زنان غیر مسلمان هم پیمان با ما تعرض کرده اند و گردنبند و زیور آلات آنها را به حرام کشیده است و پس از آن هم با دست پر برگشته اند و کسی هم حرفی به آنها نزده و خونی از اینها نریخته؛ اما اگر مرد مسلمانی از اندوه این کار جان بدهد، بر او سرزنشی نیست بلکه از نظر من سزاوار است.*تصرف مال مسلمانان جایز نیست۸. جانب خدا را در اموال مردم رعایت کنید که مال مسلمانی بر مسلمان دیگر جایز نیست؛ مگر اینکه از جان و دل راضی باشد پس هرکس از راه قهر مال مسلمانی را به دست بیاورد، گویی آتش به دست گرفته. خداوند سبحان می فرماید: إن الذين يأكلون أموال اليتامى ظلماً إنّما يأكلون في بطونهم ناراً وسيصلون سعيراً. و در حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله آمده که فرمود: هر کس از مال مسلمانی به ناحق چیزی بدزد خداوند پیوسته از او روگردان و خشمگین خواهد بود و حسنات او را ثبت نخواهد کرد تا اینکه توبه کند و مال را به صاحب آن بازگرداند.*بازگرداندن اموال مردمدر سیره امیرالمؤمنین علیه السلام نیز آمده که ایشان از حلال شمردن اموال دشمنان خود در جنگ نهی می کردند به جز اموالی که در اردوگاه جنگی آنها به دست می آمد و هر کس از دشمنان نیز که دلیل می آورد، مالی که در لشگر بوده مال شخصی او بوده آن مال به او بازگردانده می شد. در روایتی از مروان بن حکم آمده که گفت: هنگامی که علی(ع) ما را در بصره شکست داد، اموال مردم را به آنها بازگرداند؛ هر کس دلیل می آورد به او می داد و هر کس دلیل نمی آورد، او را قسم می داد.*رعایت محرمات الهی۹. جانب خدا را در تمامی محرمات و ارتکاب محرمات با دست و زبان رعایت کنید و از مؤاخذه کسی به گناه دیگری بپرهیزید که خداوند سبحان می فرماید: (ولا تزر وازرة وزر أخری) پس کسی را با شک و گمان نگیرید تا اینکه مطمئن شوید که اطمینان موجب احتیاط است و شک و گمان موجب تجاوز بی دلیل به دیگران می شود و مراقب باشید بغض شما نسبت به دشمنان باعث نشود دست به حرام آلوده کنید که خدای سبحان می فرماید: (وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ.*اعضای کشته شدگان را نبریداز امیرالمؤمنین علیه السلام نیز آمده که ایشان در یکی ازخطبه های خود در جنگ صفین در توصیه های خود فرمود: اعضای کشته شدگان را نبرید و هرگاه به خانه های آنها رسیدید پرده ای را کنار نزنید و به خانه ای وارد نشوید و چیزی از اموال آنها برندارید مگر آنچه که در اردوگاه بوده و زنان را آزار ندهید حتی اگر به شما و امرا و بزرگان شما دشمنان دهند. و در روایت آمده که ایشان در پایان جنگ جمل به خانه ای بزرگ رسید و در زد، هنگامی که در باز شد زنانی را دید که در حیاط خانه مشغول گریه هستند و چون امام را دیدند فریاد زدند و گفتند این قاتل عزیزان ما است اما ایشان چیزی نفرمود و پس از آن در حالی که به اتاق های خانه که بزرگان دشمنان حضرت، مانند مروان بن حکم و عبدالله بن زبیر در آنها مخفی بودند اشاره کرد و فرمود: اگر می خواستم عزیزان شما را بکشم افراد موجود در این اتاق را می کشتم.*به دشمنان دشنام ندهیداز امیرالمؤمنین روایت شده هنگامی که شنید برخی یاران ایشان مانند حجر بن عدی و عمرو بن الحمق در زمان جنگ صفین به اهل شام دشنام می گویند، فرمود: (من دوست ندارم شما دشنام بدهید اما بهتر است که شما اعمال خود و حال آنها را توصیف کنید و به جای دشنام دادن به آنها این چنین بگویید: خداوندا خون ما و آنها را حفظ کن و میان ما اصلاح کن و آنها را هدایت کن تا افراد نادان حق را بشناسند و افراد گمراه دست از دشمنی خود بردارند. آنها گفتند ای امیرالمؤمنین(ع) ما اندرز شما را می پذیریم.۱۰. مراقب باشید قومی را تا زمانی که با شما جنگ ندارند، از حقوق خود محروم نکنید حتی اگر بغض شما را داشته باشند که در سیره امیرالمؤمنین علیه السلام آمده که ایشان با مخالفان خود مانند سایر مسلمانان رفتار می کرد البته تا زمانی که وارد جنگ نشوند. و هیچ گاه جنگ با آنان را آغاز نمی کرد مگر اینکه خودشان آغاز کنند. ایشان زمانی در کوفه مشغول سخنرانی بودند گروهی از خوارج برخاستند و گفتند (لا حکم إلا لله) و ایشان فرمود: (سخن حقی است که از آن استفاده باطل می شود. شما نزد ما سه ویژگی دارید: ۱-مانع ورود شما به مساجد برای نماز نمی شویم، ۲-تا زمانی که همراه ما هستید شما را از خراج محروم نمی کنیم ۳-جنگ با شما را آغاز نمی کنیم مگر اینکه شما آغاز کنید).*برطرف کردن شبهات۱۱. بدانید که بیشتر دشمنان شما در جنگ، دچار شبهه شده اند و فریب خورده اند پس کاری نکنید که شبهات دشمنان شما در اذهان مردم قدرت بگیرد تا مردم به آنها ملحق شوند بلکه با رفتار نیکو و نصیحت و عدالت و گذشت به جا و پرهیز از ظلم، کاری کنید که شبهات دشمنان در مورد شما بی اثر شود؛ چرا که هر کس شبهه ای را از ذهن مسلمانی دفع کند، گویی او را زنده کرده و هرکس شبهه در ذهن کسی بیندازد گویی او را کشته است.*اتمام حجت قبل از جنگسیره ائمه اهل بیت علیهم السلام نیز این گونه بوده که به رفع شبهه توجه داشته اند تا نزد خدای خویش سربلند باشند و امت را تربیت کنند و عواقب امور را رعایت کرده باشند و موجب کینه مردم به ویژه نسل های بعدی نشوند. در برخی احادیث از امام صادق علیه السلام آمده که امام علی علیه السلام در روز بصره (جنگ جمل) هنگامی که لشکرها به حرکت درآمدند به اصحاب خود فرمود: تا جایی که عذری میان ما و آنها و میان خداوند موجود است در جنگ با آنها عجله نکنید و خطاب به اهل بصره نیز فرمود: ای اهل بصره آیا من را حاکمی ظالم می پندارید؟ گفتند نه. فرمود: آیا سوگندی را زیر پا گذاشته ام؟ گفتند نه. فرمود: آیا من دنیایی را برای خویش و اهل بیت خود جمع کرده ام که شما خشمگین شده اید و پیمان شکسته اید؟ گفتند نه. فرمود: آیا حدود خدا را فقط در میان شما اجرا کرده ام و در میان دیگران تعطیل کرده ام؟ گفتند نه. و چنین سخنانی را امام حسین علیه السلام نیز در کربلا بیان کردند و در واقع منظور ایشان از این سخنان روشن شدن امور و رفع شبهات بود تا حجت بر همه تمام شود. پس جنگ با هیچ قومی در اسلام جایز نیست مگر اینکه حجت بر آنها تمام شود و روشن شود که ما پیمان نشکسته ایم.*هشدار نسبت به ظلم و آثار آن۱۲. کسی گمان نکند ظلم اثری دارد که عدالت ندارد؛ چرا که این تفکر از نگاه سریع به امور و بی توجهی به عاقبت و نتایج متوسط و دور امور و بی اطلاعی از سنت های زندگی و تاریخ امت ها حاصل می شود چرا که همه اینها در مورد ظلم و کشتار و تحریم احساسات دشمنان و تهدید جامعه به ما هشدار می دهد و در حدیث شریف آمده که: هرکس عدالت بر او سخت باشد، ظلم بر او سخت تر است و در اتفاقات تاریخ معاصر نیز عبرت های زیادی برای تامل وجود دارد که برخی حاکمان برای تثبیت پایه های حکومت خود به ظلم و ستم روی آوردند و به صدها هزار انسان ستم روا داشتند تا اینکه خداوند از جایی که انتظار نداشتند آنها و حکومت آنها را نابود ساخت.*عدم پیشدستی در نبرد۱۳. حتی اگر خویشتنداری و تامل و اتمام حجت و رعایت موازین و ارزش های انسانی اندکی خسارت نیز برای ما داشته باشد، باز هم این کار برکت و عاقبت بهتری خواهد داشت و در سیره ائمه علیهم السلام نیز مثال های زیادی در این باره وجود دارد تا جایی که آنها با مسلمانان وارد جنگ نمی شدند تا اینکه طرف مقابل جنگ را آغاز کند و در حدیث آمده در روز جنگ جمل هنگامی که لشگریان خارج شدند، منادی امیرالمؤمنین فریاد زد کسی از شما جنگ را آغاز نکند تا به شما بگویم. برخی از اصحاب گفتند آنها تیر اندازی کردند و ما گفتیم ای امیرالمؤمنین آنها تیر انداختند. حضرت فرمود: دست نگه دارید. دوباره تیر انداختند و افرادی را از ما کشتند و گفتیم ای امیرالمؤمنین آنها ما را می کشند. حضرت فرمود: به نام و یاری خدا بروید. و امام حسین علیه السلام نیز در روز عاشورا همین گونه رفتار کردند.*رفتار خیرخواهانه۱۴. با مردمی که روبرو می شوید با خیرخواهی رفتار کنید و از آنها حمایت کنید تا آنها جانب شما را بگیرند و شما را یاری کنند بلکه تا جایی که می توانید ضعیفان را یاری کنید که برادران شما هستند و با آنها مهربان و دلسوز باشید و بدانید که شما در پیشگاه خدای سبحان هستید و افعال شما را ثبت می کند و به نیت های شما آگاه است.*ادای نمازهای واجب۱۵. از ادای نمازهای واجب غافل نشوید که مسلمان در پیشگاه حساب خداوند هیچ عملی بهتر از نماز ندارد و نماز ادبی است که انسان باید در مقابل آفریننده خویش رعایت کند. نماز ستون دین و ملاک قبولی اعمال است و خداوند آن را در شرایط سخت و دشوار و جنگی تخفیف داده تا جایی که اگر کسی در تمام وقت نماز مشغول جنگ باشد برای هر رکعت می تواند به یک تکبیر اکتفا کند حتی اگر انسان رو به قبله نباشد. خداوند می فرماید: (حافظوا على الصلوات والصلاة الوسطى وقوموا لله قانتين، فإن خفتم فرجالاً أو ركباناً، فإذا أمنتم فاذكروا الله كما علّمكم ما لم تكونوا تعلمون).علاوه بر این خداوند به مؤمنان فرموده که مراقب جان و سلاح خود باشند و همه باهم نماز نخوانند بلکه به نوبت نماز بخوانند. در سیره امیرالمؤمنین(ع) نیز آمده که نماز از وصیت های ایشان به اصحاب بوده و در خبر معتبر از امام باقر علیه السلام آمده که درباره نماز خوف و در حالت جنگ فرمود: هرکس رو به هر طرفی که دارد با اشاره نماز بخواند حتی اگر با دشمن رو در رو درگیر باشد که لشکریان امیرالمؤمنین در شب صفین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را فقط با تکبیر و لا اله الا الله و سبحان الله و الحمدلله و دعا ادا کردند و همین نماز آنها بود و حضرت نیز آنها را به اعاده نماز امر نکرد.*یاد خدا در شرایط سخت۱۶. بسیار ذکر خدا بگویید و قرآن بخوانید و از ملاقات با خدا و بازگشت خود به سوی او یاد کنید همان گونه که امیرالمؤمنین علیه السلام نیز همین گونه بود و از ایشان روایت شده که آن چنان مراقب ذکر و ورد خویش بود که در شب صفین بساطی میان دو صف برای ایشان پهن شد و مشغول نماز شد در حالی که تیرها از اطراف ایشان رد می شد اما حضرت هیچ توجهی به آن نداشت.*مایه زینت اسلام باشید۱۷. از خداوند کمک بخواهیم که رفتار شما با دیگران در جنگ و صلح همانند پیامبر و اهل بیت علیهم السلام باشد تا مایه زینت و ارزش اسلام باشید؛ چرا که این دین بر اساس نور فطرت و شهادت عقل و اخلاق بنا شده و همین بس که پیامبر ما پرچم تعقل و اخلاق را برافراشتند و در دعوت خویش مرم را به تامل و تفکر در این زندگی و عبرت آموزی از احوال دنیا فرا خواندند و در نظام تشریعی خود نیز برای برانگیختن گنجینه های مدفون عقل ها و قواعد فطرت تلاش کرد. خداوند متعال می فرماید: ونفس وما سوّاها فألهمها فجورها وتقواها قد أفلح من زكّاها وقد خاب من دسّاها و امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: و خداوند پیامبران و انبیای خود را یک پس از دیگری به میان مردم فرستاد تا میثاق فطرت را به انسان ها یادآوری کنند و آنها را به یاد نعمت های فراموش شده خدا بیندازند و حجت را بر آنها تمام کنند و گنجینه های پنهان در عقل ها را زیر و رو سازند و اگر مسلمانان در این سخنان و تعالیم تفکر می کردند و به آن عمل می مردند، برکات بر آنها نازل می شد. از استناد به برخی اتفاقات و نصوص مشتبه بپرهیزید که این امور باید به اهل علم واگذا رشود تا مفاهیم آن را استخراج کنند.*از شتاب و عجله بپرهیزید۱۸. از عجله و شتاب در هنگام تامل و دوراندیشی بپرهیزید تا موجب هلاکت شما نشود؛ چرا که بیشترین امید دشمن شما این است که شما را بدون اینکه تامل و تفکر کنید به محل مورد نظر خود بکشاند. پس صفوف خود را منظم کنید و کاملا هماهنگ باشید و در اقدامات خود عجله نکنید مگر اینکه کاملا آن را بسنجید و ابزارها و مقدمات آن را فراهم کنید. خداوند سبحان می فرماید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِيعًا)، و می فرماید: (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ) شما باید بیشتر از دشمنان خود قوی باشید؛ چرا که شما برحق هستید و بدانید که اگر دردی به شما می رسد به آنها هم می رسد، اما شما به خدا امیدی دارید که آنها ندارند. البته ممکن است آنها نیز امید بیهوده و موهوم همچون سراب داشته باشند که جز بر تشنگی آنها نخواهد افزود و تمام حجت آنها شبهات است و دیدگان آنها کور و نا بینا است.*خیرخواه مردم و حامیان خود باشید۱۹. اما مردمی که نزد شما هستند و دشمن آنها را سپر خود قرار داده باید برای حامیان خود خیرخواه باشند و قدر فداکاری و ایثار آنها را بدانند و آنها را نیازارند و گرفتار گمان های بیهوده در مورد این مجاهدان نشوند که خداوند سبحان هیچ حقی را برای کسی بر دیگری قرار نداده مگر اینکه او نیز چنین حقی داشته باشد.*از اشتباهات برادران خود گذشت کنیدبدانید که هیچ کس مانند برادران شما به فکر شما نیستند و خیر شما را نمی خواهند به شرط آنکه صاف و خالص باشید و اگر زمانی لازم شد از اشتباهات همدیگر گذشت کنید حتی اگر این اشتباهات بزرگ باشد چرا که هرکس گمان کند یک غریبه برای او و خانواده اش و اهل کشورش خیر خواه تر از دیگران است دچار توهم شده و هر کس بخواهد اموری را تجربه کند که قبلا تجربه شده پشیمان خواهد شد. و بدانید که اگر از همدیگر گذشت کنید اجز زیادی خواهید داشت و اجر شما نزد خداوند ضایع نمی شود بلکه آن را به طور کامل در برزخ و قیامت به شما خواهد بخشید. و هر کس حامیان مسلمانان را حمایت کند یا مراقب اهل و عیال آنها باشد همانند همان مجاهدان اجر و پاداش خواهد داشت.*پرهیز از تعصبات بیهوده۲۰. همه باید مراقب باشند که تعصبات بیهوده را کنار بگذارند و اخلاق پسندیده داشته باشند که خداوند انسان ها را به صورت اقوام و ملت های مختلف آفرید تا با همدیگر آشنا شوند و تجربیات و منافع خود را رد و بدل کنند و یار همدیگر باشند. پس مراقب باشید که افکار بیهوده و خودپسندی به سراغ شما نیاید. ببینید در گذشته گه بلایی بر سر شما و مسلمانان کشورهای دیگر آمد و چگونه انرژی و توان و نیرو و اموال و ثروت آنها در راه ضربه زدن به همدیگر از بین رفت در حالی که باید این قدرت در راه پیشرفت و توسعه و اصلاح امور مسلمانان استفاده می شد. پس مراقب فتنه ای باشید که فقط گریبان ظالمان را نخواهد گرفت. اما فتنه که ایجاد شده پس تلاش کنید آن را خاموش کنید و از شعله های آن برحذر باشید و به ریسمان خدا چنگ بزنید و متحد باشید و بدانید که خداوند اگر دل های شما را خیر خواه ببیند به شما بهتر از آن را می دهد که از شما گرفته که خداوند بر همه چیز توانا است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
20 فرمان یک مرجع تقلید برای جنگ با داعش
20 فرمان یک مرجع تقلید برای جنگ با داعش آیت الله العظمی سیستانی در توصیه ها و نصایح خویش به مجاهدان عراقی آنها را عزیزان خویش خواند و از آنها خواست به سیره امام علی علیه السلام در زندگی و جنگ علیه کفار و مرتدین و خوارج اقتدا کنند خبرگزاری حوزه پس از ادامه یافتن درگیری های داخلیسخنان فرمانده کل سپاه درباره جنگ با داعش
سخنان فرمانده کل سپاه درباره جنگ با داعشتاریخ انتشار شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱ ۱۸ سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجتمع فرهنگی تربیتی امام رضا ع و در جمع بسیجیان جامعه زنان نواحی با بیان اینکه سپاه و بسیج دو نماد مقدس است اظهارداشت این دو نمادروایت یک فرمانده از جنگ روانی و فروریختن دژ داعش در عراق
روایت یک فرمانده از جنگ روانی و فروریختن دژ داعش در عراق یک فرمانده عملیاتی در نیروهای الحشد الشعبی روایتی از نحوه مقابله هادی العامری در جنگ روانی با داعش بیان کرد و گفت دو روز پیش داعش برای رییس سازمان بدر در کرکوک کمین گذاشت اما این کمین به رغم شلیک های متعدد بافرمانده کل سپاه: ایران در عراق بلای جان داعش شده/ تجربه نظامی ما در مقایسه با جنگ تحمیلی قابل مقایسه نیست
فرمانده کل سپاه ایران در عراق بلای جان داعش شده تجربه نظامی ما در مقایسه با جنگ تحمیلی قابل مقایسه نیست فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت زمانی که داعش در عراق شروع به اقدامات تروریستی کرد هیچ کشوری همانند ایران با قاطعیت به کمک ملت عراق برای نابودی داعش نشتافت به گز20 فرمان سیستانی به جنگجویان علیه داعش
یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۰ خبرگزاری حوزه نوشت همزمان با اوج گیری درگیری ها در عراق بین ارتش و نیروهای مردمی از یک سو و تروریست های داعش از سوی دیگر آیت الله العظمی علی سیستانی طی فرمانی به رزمندگان عراقی توصیه های لازم برای تحقق جهاد واقعی را در قالب 20 فرمان صادر کرد و از آن- منابع رسمی: اردن در جنگ زمینی علیه داعش شرکت نمی کند
منابع رسمی اردن در جنگ زمینی علیه داعش شرکت نمی کند تهران - ایرنا - منابع رسمی در اردن اعلام کردند که ورود این کشور به جنگ زمینی علیه تروریستهای داعش نادرست است به گزارش روز شنبه روزنامه اردنی الغد این منابع گفتند که از سوی بالاترین مقامات اردن تاکید شده که نظامیان اردنیفرمانده ميداني داعش به هلاکت رسيد
فرمانده ميداني داعش به هلاکت رسيد فرمانده ميداني داعش در درگيري با نيروهاي کرد در حومه کوباني به هلاکت رسيد روز نو فرمانده ميداني داعش در درگيري با نيروهاي کرد در حومه کوباني به هلاکت رسيد به گزارش روزنو فرمانده ميداني داعش که ابوعبدالله کوزوويي خوانده مي شد در درگيرحمله جنگنده هاي ليبي به داعش
۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳ ۱۶ب ظ حمله جنگنده هاي ليبي به داعش جنگنده هاي ارتش ليبي يک کاروان از جنگجويان گروه تروريستي داعش را نزديک شهر سرت هدف قرار دادند به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج جنگنده هاي ارتش ليبي يک کاروان متشکل از 10 خودروي جنگجويان داعش را که در حال حرکت به سوي ميجنگ با داعش، جنگ صلیبی شد!/ داعش، علت سوزاندن خلبان اردنی را بیان کرد
جنگ با داعش جنگ صلیبی شد داعش علت سوزاندن خلبان اردنی را بیان کرد گروه داعش در بیانیه خود اعلام کرد الکساسبه را از آن جهت سوزانده است که خلبان اسیر با هواپیماهایش برای ائتلاف صلیبی آمریکایی اقدام به بمباران مناطق مسکونی و کشتار زنان و کودکان و مردان مسلح کرده بود به گزارجنگ با داعش، صلیبی شد!/ داعش، علت سوزاندن خلبان اردنی را بیان کرد
جنگ با داعش صلیبی شد داعش علت سوزاندن خلبان اردنی را بیان کرد گروه داعش در بیانیه خود اعلام کرد الکساسبه را از آن جهت سوزانده است که خلبان اسیر با هواپیماهایش برای ائتلاف صلیبی آمریکایی اقدام به بمباران مناطق مسکونی و کشتار زنان و کودکان و مردان مسلح کرده بود به گزارش پاناکامی حمله داعش به فرمانده سپاه بدر عراق
رسانه های عراقی گزارش داد ناکامی حمله داعش به فرمانده سپاه بدر عراق رئیس پلیس شهر داقوق تاکید کرد مهاجمان پس از این حمله متواری شدند و زخمی های این حمله که حال سه تن از آنان وخیم است به بیمارستان انتقال یافتند به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز شبکه "السومریه"گفتوگوی مشروح با حجتالاسلام فرمانیان داعشیها به نام جهاد سر میبرند/ 2 علت شکلگیری گروههای تکفیری
گفتوگوی مشروح با حجتالاسلام فرمانیانداعشیها به نام جهاد سر میبرند 2 علت شکلگیری گروههای تکفیریعضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت جنایات تکفیریها تمام نمیشود مگر اینکه حکومتهای اسلامی معتدلی در جهان اسلام شکل بگیرد یعنی خواسته بسیاری از مسلمانان جهان این است که ا1500موصلی آماده جنگ با داعش هستند
1500موصلی آماده جنگ با داعش هستند عضو شورای استان نینوا گفت شمار داوطلبان مردمی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش از شهر موصل تا زمان حاضر به 1500 نفر رسیده است به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران العالم ابنیان الجربا در گفتوگو با سومریه نیوز اظهار داشت علاوه بر اینمرجعیت عراق قتل خلبان اردنی توسط داعش را محکوم کرد
مرجعیت عراق قتل خلبان اردنی توسط داعش را محکوم کردمرجعیت دینی عراق زنزده زنده سوزاندان خلبان اردنی توسط عناصر تکفیری داعش را محکوم کرد به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس مرجعیت دینی عراق اعلام کرد که اقدام داعش در زنده زنده سوزاندان معاذ الکساسبه خلبان اردنی «وحشی بود۵۶ حمله جنگنده های اردنی به مواضع داعش
۵۶ حمله جنگنده های اردنی به مواضع داعش اردن اعلام کرد ۵۶ سورتی حمله به مواضع گروه تروریستی داعش صورت داده است فرمانده نیروی هوایی اردن تاکید کرد این حملات فقط جنبه آغاز حملات به تروریست های داعش را دارد به گزارش «گروه ترجمه» پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر روزنامه انگسردار سپاه در جنگ با داعش به شهادت رسید +عکس
سردار سپاه در جنگ با داعش به شهادت رسید عکس سیدرضا حسینی مقدم روز گذشته شنبه ۱۸ بهمنماه در جریان مقابله با تروریستهای داعش در شهر سامرا به شهادت رسید روز نو سیدرضا حسینی مقدم روز گذشته شنبه ۱۸ بهمنماه در جریان مقابله با تروریستهای داعش در شهر سامرا به شهادت رسید به گزارجان آلن: نیروهای عراق با پشتیبانی «ائتلاف»، علیه داعش وارد جنگ خواهند شد
جان آلن نیروهای عراق با پشتیبانی ائتلاف علیه داعش وارد جنگ خواهند شدهماهنگ کننده ائتلاف نمایشی ضد داعش اعلام کرد که قرار است به زودی نیروهای عراق با حمایت ائتلاف ضد داعش وارد جنگ زمینی با تروریستهای داعش شوند به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس «جان آلن»-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها