واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ناهماهنگی رهاورد گروه کم تجربه ایتالیایی در جشنواره موسیقی فجر تهران-ایرنا- کوارتت ایتالیایی (maurice) در حالی شب گذشته (شنبه) اجرای خود را در جشنواره موسیقی فجر به صحنه برد که کم تجربگی نوازندگان و اجرای نه چندان رضایت بخش این گروه مشهود بود.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در دومین روز برگزاری خود مبزبان کوارتت ایتالیایی (maurice) در بخش بین الملل بود.
این اجرا ساعت 18:15 در تالار ایوان شمس و با استقبال متوسط مخاطبان که قبل از اجرای این گروه نیز انتظار می رفت، کار خود را آغار کرد.
رپرتوآر اجرایی این گروه به دو بخش دوره باروک و معاصر تقسیم می شد، چینش رپرتوار به گونه ای نبود که پیوستگی در آن وجود داشته باشد و از طرفی مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی کرد.
در ابتدای این کنسرت، ناهماهنگی در اجرای فواصل موسیقایی و بیان درست جملات آثار مشهود بود که نشان می داد این گروه چندان حرفه ای نیست.
در بروشور ارائه شده در کنسرت نوشته شده بود که کوارتت " maurice" بر روی اجرای قطعات معاصر تمرکز دارد. به نظر می رسید اگر تمامی قطعات اجرایی کنسرت با همین ذهنیت انتخاب می شد، موفق تر بود تا اینکه یک اجرای متوسط از آثار دوره باروک ارائه شود.
همانطور که درخصوص تاریخ و نوع فعالیت این گروه نوشته شده بود، کوارتت مذکور تجربه اجرایی قابل توجهی در جشنواره های بین المللی نداشت.
برداشت موسیقایی چهار نوازنده از موسیقی معاصر و مدرن، مطلوب تر بود به طوری که کیفیت اجرای آثار مدرن و معاصر رضایت بخش تر بود.
شاید اگر رپرتواری معاصر توسط این گروه انتخاب می شد، کنسرت سطح بالاتری می داشت چرا که اعضای این گروه تمرکز بهتری روی اجرای آثار معاصر و مدرن داشتند.
اجرای آثار دوره باروک همچون باخ، همواره در عرصه موسیقی جهانی مورد توجه بوده است اما باید در نظر داشت که عرضه موسیقی این دوره علاوه بر داشتن تکنیک، به درک بالای نوازندگان از داشته های موسیقی این دوره تاریخی نیاز دارد.
شاید اگر نوازندگان برجسته کشور که در حوزه موسیقی کلاسیک فعالیت می کنند تمرینات مناسبی را پشت سر می گذاشتند اجرای بهتری از این گروه ارائه می کردند.
با توجه به پیشینه درخشان ایتالیا در عرصه موسیقی جهان، مخاطبان انتظار اجرای سطح بالاتری را از این گروه داشتند.
از صدابرداری سطح پایین می توان به عنوان نکته ای یاد کرد که موجب افت کیفیت اجرایی این گروه شد ، صدابرداری سازهای مختلف نیازمند دانستن آکوستیک و علم فیزیک صوت است که تنها از راه تجربه به دست نمی آید و نیازمند دانش و گذراندن دروس آکادمیک است.
این مهم نشان داد حضور متخصصان صدابرداری در روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر امری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
باید به این نکته نیز توجه داشت که بخش اعظمی از کیفیت کنسرت ها به صدابردای مطلوب سازها وابسته است.
کوارتت ایتالیایی در اوخر بخش نخست کنسرت توانست اجرای بهتری را از خود ارائه دهد بطوریکه رعایت دینامیک و نوآنس ها بیشتر مورد توجه نوازندگان قرار گرفت.
در بخش دوم نیز این گروه کنسرت خود را با اجرای اثری از "شوستاکویچ" آهنگساز نامی ادامه داد که تمامی توان کواراتت را به نمایش می گذاشت.
رعایت نوآنس و دینامیک از مهمترین مواردی است که در اجرای موسیقی قرن بیستم مورد توجه بوده اما این گروه تنها به اجرای نتها بسنده می کرد تا تمبر صوتی اثر.
نکته قابل توجه این بود که هر چقدر کنسرت به پایان خود نزدیک می شد هماهنگی این کوارتت بیشتر می شد، شاید اگر کنسرت ساعت ها طول می کشید کیفیت اجرای گروه به سطح استاندارد اروپایی می رسید.
نیمی از سالن کنسرت خالی بود که نشان می داد مخاطب همچنان آنطور که باید با موسیقی معاصر ارتباط مطلوبی برقرار نکرده است.
از طرف دیگر، کوارتت ایتالیایی به اندازه ای شناخته شده نبود که بتواند مخاطبان قابل ملاحظه ای را به سالن کنسرت بکشاند.
باید به این نکته توجه داشت که در انتخاب گروه های بین المللی می توان از نظرات متخصصان این امر نیز بهره برد.
حضور چهره های شناخته شده و گروه های سطح بالا موجب شناخته شدن یک جشنواره در عرصه های بین المللی می شود.
اگر به جای حضور کوارتت "maurice" که برای کسب تجربه به تهران سفر کرده گروه سطح بالاتری انتخاب می شد؛ بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر روند رو به رشد سال های اخیر را پیوسته تر ادامه می داد.
این گروه 28 بهمن ماه ساعت 21 در سالن ایوان شمس نیز دومین اجرای خود در قالب بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر را روی صحنه می برد.
سی امین جشنواره بین المللی موسیقی در بخش های رقابتی، جنبی، بانوان، کودک، استعدادهای درخشان، نسل دیگر، نواحی و بین الملل تا یکم اسفندماه در تهران برپا است.
فراهنگ**9252**1027
26/11/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]