تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804778995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاركت در فعاليت اجتماعي نوجوانان را از بزهكاري دور مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مشاركت در فعاليت اجتماعي نوجوانان را از بزهكاري دور مي‌كند
نویسنده : جلال مهرگان 
 - خانواده كوچك‌ترين واحد اجتماعي است كه اساس تشكيل جامعه و حفظ روابط انساني را بر عهده دارد. خانواده مكاني براي شكل‌گيري الگوهاي رفتاري نوجوانان مي‌باشد كه آنها را در تصميمات و روابط اجتماعي راهنمايي مي‌كند.
- به عقيده جامعه‌شناسان سرمايه اجتماعي خانواده شامل ميزان علاقه و صميميت بين نوجوانان و والدين، چگونگي ارتباط بين اعضاي خانواده، احساس محبت كردن، كمك از والدين در حل مشكلات شخصي و صحبت كردن با والدين است.
- راه‌هايي كه خانواده‌ها مي‌توانند سرمايه اجتماعي را انتقال دهند از طريق راهنمايي‌ها و پيوندهاي صميمي بين آنها و فرزندان است و از طريق تلاش و زماني است كه آنها براي فرزندانشان صرف مي‌كنند.
- روابط افراد، عامل مؤثري در رفتار بزهكارانه نوجوانان مي‌باشد. ايجاد و حفظ پيوندهاي عاطفي بر ميزان سرمايه اجتماعي خانواده مؤثر است.
- اغلب نوجوانان بزهكار در خانواده‌هايي رشد مي‌كنند كه در آن رابطه صميمانه‌اي بين پدر و فرزند و مادر و فرزند وجود ندارد و همين رابطه به تدريج در رفتار آنان نسبت به ديگران اثر مي‌گذارد.
- بررسي در مشكلات رفتاري نوجوانان نشان مي‌دهد كه سختي كار پدر در خارج از خانه، اشتغال مادر در خارج از خانه و تعداد زياد فرزندان، آنها را در معرض خطر و بزهكاري قرار مي‌دهد. بنابراين تلاش والدين براي صرف وقت بيشتر و توجه آنها به فرزندان، احتمال ارتكاب بزه را كاهش مي‌دهد.
- سرمايه اجتماعي خانواده تعيين مي‌كند كه نوجوان چه مقدار از زمان را به صحبت كردن و گذراندن اوقات فراغت با والدين صرف مي‌كند. خانواده‌هايي كه سرمايه‌ اجتماعي بالايي دارند، هدفشان به وجود آوردن افرادي است كه از لحاظ رواني و اجتماعي سازگار هستند.
- بزهكاري نوجوانان به دليل غيرعادي بودن و همراه بودن با خشم و كينه و نفي هنجارهاي اجتماعي از بزهكاري بزرگسالان جدا است.
- حمايت اندك نوجوانان از طرف والدين، پايين بودن ميزان كنترل از سوي معلم و پايين بودن اعتماد بين اشخاص، رابطه زيادي با بزهكاري دارد. همچنين پيوندهاي ضعيف والدين كه باعث كشيده شدن نوجوان به سوي كار پاره وقت مي‌شود، نمي‌تواند باعث حمايت نوجوان در برابر بزهكاري شود.
-عواملي كه باعث پيوند فرد و جامعه مي‌شود عبارتند از وابستگي به اجتماع، مشاركت در فعاليت‌‌هاي اجتماعي، تعهد، اعتقاد و باور داشتن به قواعد اجتماعي.
- ضعيف شدن پيوند ميان فرد و جامعه بر وقوع بزهكاري مؤثر است. پيوند اجتماعي عواملي است كه جامعه در جهت حفظ ارزش‌‌هاي خود به كار مي‌برد و نيز مجموعه موانعي كه به قصد جلوگيري افراد از بزهكاري، سر راه آنان قرار مي‌دهد.
- بزهكاري نوجوانان در علوم اجتماعي آن دسته از اعمالي مي‌باشد كه نوجوانان 12 تا 20 ساله مرتكب مي‌شوند و اين اعمال از نظر هنجارهاي حقوقي يا اجتماعي به منزله اعمال ضد اجتماعي ارزيابي مي‌شود.
- بزهكاري نوجوانان به چهار دسته تقسيم شده است: 1- ونداليسم كه عبارتند از تخريب وسايل عمومي شهر و مدرسه و خانه 2- خشونت و پرخاشگري كه شامل درگيري در مدرسه و خيابان، تهديد و ترساندن ديگر است 3- دزدي و تقلب كه شامل دزدي از خانه و مغازه نپرداختن پول بليت و تقلب در امتحانات مي‌باشد 4-كجروي‌‌هاي فرهنگي كه عبارتند از سيگار كشيدن، مزاحمت‌‌هاي تلفني، دير برگشتن به خانه، بي‌احترامي به معلم، پوشش نامناسب در مدرسه، فرار از مدرسه و غيبت از مدرسه.
- والدين نقش مهمي در جامعه‌پذيري دختران و بهنجار نمودن رفتارهاي آنان دارند. آگاهي دادن والدين به نوجوانان تأثير زيادي در كاهش بزهكاري دختران دارد در صورتي كه در بزهكاري پسران آگاهي والدين تأثير چنداني ندارد.
 شايد دليل اين موضوع حضور بيشتر پسران در خارج از خانه و نقش گروه‌‌هاي همسالان در رفتارهاي بزهكاري آنان مي‌باشد.
- بر اساس تحقيقات عواملي كه بيشترين تأثير را بر كاهش بزهكاري نوجوانان پسر دارد عبارتند از اعتماد، هنجارها و ارزش‌‌هايي كه در درون خانواده وجود دارد و عواملي كه بيشترين تأثير را بر كاهش بزهكاري نوجوانان دختر دارند شامل رفتارهاي بين اعضاي خانواده، حضور والدين در خانه، اشتغال پدرو مادر و تعداد فرزندان مي‌باشد و علت اين امر شايد اين است كه دختران نسبت به پسران بيشتر در محيط خانواده حضور دارند و گروه همسالان روي رفتار بزهكارانه آنها نقش كمتري دارند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن