محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846697745
ابعاد هندسی «انقلاب» در آرای امام خمینی (ره)؛ امام چگونه مبارزه را به جنبشهای اسلامی آموزش داد؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ابعاد هندسی «انقلاب» در آرای امام خمینی (ره)؛
امام چگونه مبارزه را به جنبشهای اسلامی آموزش داد؟
پس از غائلهی کشتار فیضیه و شهادت مظلومانهی طلاب قم و کشتار خونین قیام 15 خرداد، امام خمینی و بسیاری از علما بدین نتیجه میرسند که کار از اصلاح گذشته و فساد در ریشههای رژیم شاه نفوذ نموده است.
در این مقاله قصد داریم منش سیاسی-اجتماعی امام خمینی در مبارزه علیه رژیم شاه را مورد بررسی قرار دهیم. این مطلب از این منظر مورد توجه ماست که بسیاری از جنبشهای اسلامی که علیه نظامهای سیاسی فاسد مبارزه میکنند، فاقد الگوی عملیاتی برای نیل به آرمانهای خویش هستند. الگوی کنش سیاسی امام خمینی از این منظر که از ابتدای شروع به مبارزه تا به انجام رسیدن مبارزه و حتی بعد از آن در مرحلهی نظامسازی، یک الگوی کاملاً جدید و درخور توجه است، میتواند بهعنوان دستور کار جنبشهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
فرایند مبارزاتی از منظر امام خمینی (ره)
اول) ابتدای سخن امام: «اسلام روح مبارزه»
حضرت امام (ره) ضمن تأکید بر تحقق انقلاب بیرونی یا تحول مادی، بر انقلاب درونی بهمثابهی شرطی اساسی و ضروری در تحقق نهضت اسلامی عقیدهمند بودند. مطابق با دیدگاه حداکثر گرای ایشان، در حین ایجاد تحول بنیادین در تمامی ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، تحول فکری، ایدئولوژیکی، فرهنگی و عقیدتی در نحوهی اجرا سازی سیاست داخلی و خارجی نیز امری لازم و ضروری در تحقق انقلاب است. صحت این مطالب را میتوان از اهتمام آن بزرگوار بر وجهه و جنبهی معنوی و محتوایی انقلاب دریافت:
«پیروزى را ما باید از انقلاب درونى مردم جستو جو کنیم و تا این معنا حاصل نشود، انقلابها یک انقلابهاى تحویل قدرت از او به قدرت دیگر است و وضع براى ملت همانجور که بوده، مىباشد...»[1]
به نظر امام راحل (ره)، پارامتر اسلامی موجب پدید آمدن تحول روحی میگردد؛ چراکه هدفی عظیم یعنی پیاده شدن احکام خداوند در روح زمین را مطرح مینماید که اگر نصبالعین ملت قرار گیرد، در سایهی آن، وحدت و اتحاد و همدلی میان اقشار جامعه حاصل میشود و در سایهی همین تحول روحی مبتنی بر اعتماد به خدا، بریدن از غیر او،شجاعت،استقبالازشهادتوتلقیآنبهعنوانسعادتاستکه انقلاب بیرونی تحقق مییابد.[2]
در واقع انقلاب به ما هو انقلاب، بدون پارامتر اسلامی از دیدگاه اندیشمندان اسلامی مذموم است و بهنوعی نظراتشان همسو با نظریههای کلاسیک انقلاب است. در همین راستا، امام خمینی (ره) در پایان نامهای توصیهآمیز به محمدرضا، وی را «به حکم خیرخواهى براى ملت اسلام»، ... از تمام کارهایى که خلاف دین و قانون است بر حذر میدارد و از خداوند تعالى «استقلال ممالک اسلامى و حفظ آنها را از آشوب و انقلاب ...»[3] مسئلت میدارد. پس در حقیقت عالمان و اندیشمندان اسلامی برای انقلاب بدون ماهیت اسلامی آن، ارزشی قائل نیستند. لذا در این مبحث که به بررسی «انقلاب» از دیدگاه امام خمینی (ره) میپردازیم، هرکجا واژهی انقلاب آورده شده منظور همان انقلاب اسلامی است.
دوم) مبارزه با رویکرد اصلاحگرایانه شروع میشود
حضرت امام (ره) برمبنای فرمایش امیرالمؤمنین علی (ع) که فرمودند: «أسد حطوم خیر من سلطان ظلوم و سلطان ظلوم خیر من فتنة تدوم»[4] ترجمه: «شیر درنده بهتر است از سلطان ستمکار و سلطان ستمکار بهتر است از فتنه و آشوب دائمى»، در ابتدا به اصلاح روند جاری کشور روی آوردند و اغلب سخنرانیها و نامههای ایشان جنبهای توصیهآمیز و صبغهای موعظهگرانه داشت. ایشان در سخنرانیها و نامهها، ابتدائا با رویکردی انتقادی و اصلاحگرایانه با محمدرضا برخورد کردند و همهی این موارد از آن رو بود که ایشان خواستار اصلاح و ممانعت از انحراف مبانی و اصول اسلامی بودند. بهعنوان نمونه، ایشان در تلگرافی به محمدرضا پهلوى دربارهی انجمنهاى ایالتى و ولایتى مینویسند:
«بسم الله الرحمن الرحیم... دولت در انجمنهاى ایالتى و ولایتى، اسلام را در رأىدهندگان و منتخبین شرط نکرده... صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است... امر فرمایید مطالبى را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمى مملکت است، از برنامههاى دولتى و حزبى حذف نمایند.»[5]
این نشان میدهد که امام خمینی ابتدا رویکردی اصلاحگرایانه دارند و خواستار عدم انحراف از اصول اسلامی در زمان شاه هستند.
سوم) امام انقلابی، حمله به فیضیه و تغییر رویکرد مبارزاتی
لیکن پس از غائلهی کشتار فیضیه و شهادت مظلومانهی طلاب قم و کشتار خونین قیام 15 خرداد، حضرت امام خمینی (ره) و بسیاری از علما بدین نتیجه میرسند که کار از اصلاح گذشته و فساد در ریشههای رژیم شاه نفوذ نموده است و لذا این نظام مستبد بایستی از ریشه سوزانده شود. اینجاست که نحوهی برخورد امام (ره) با رژیم شاه تغییر میکند و ایشان در سخنرانیها و مکتوبات خود، طالب برکناری محمدرضا و سرنگونی رژیم پهلوی میگردند. این تغییر نگرش را میتوان در ادبیات امام (ره) نسبت به شاه دریافت. ایشان پس از غائلهی حمله به فیضیه، در نامههای متعدد و سخنرانیها، حکومت شاه را با چنگیز و یزید بن معاویه مقایسه مینمایند:
«از اظهار همدردى در این فاجعهی عظیمه که واقعهی شهداى کربلا را به نظر مىآورد متشکرم. قواى دولتى با بىرحمى، اولاد روحانى و جسمانى پیغمبر را سرکوب کرده و قلب امام زمان را جریحهدار نمودند. خاطرات زمان چنگیز تجدید شد. اکنون روحانیون تأمین جانى ندارند. خداوند قاهر کافى است...»[6]
رویکرد مبارزاتی حضرت امام خمینی صرفاً بهصورت سلبی نیست، بلکه ایشان بهصورت ایجابی خواستار تشکیل مدل بدیل نظام سیاسی در کشور هم هستند و نسخهی بدیل ایشان، نظام مبتنی بر ولایتفقیه است. همین موضوع نشان میدهد که مبارزه صرفاً نبایستی براساس رویکرد سلبی باشد. امام خمینی بهخوبی این موضوع را به جنبشهای اسلامی تجدید نظر طلب نسبت به ساختار نظام سیاسی خود آموزش میدهند. از آنجا که پیش از سرنگونی هر نظام و سلطنتی، از جایگزین و بدل آن پرسیده میشود، امام خمینی (ره) در زمان تبعید و در نجف، مبحث ولایتفقیه را که مدتها مسکوت مانده بود، در سلسله جلساتی مطرح میکنند و حکومت اسلامی با شالودهی ولایتفقیه را بهعنوان جایگزین رژیم پهلوی به همگان معرفی مینمایند. از آنجا که اندیشهی سیاسی امام (ره) و آشنایی با آن از اهمیت والایی برخوردار است، لذا اجمالاً بدان میپردازیم و در ادامه، به مبحث ولایتفقیه اشاره مینماییم.
چهارم) نیاز مبرم مبارزه به ارائهی مدل بدیل
مدل بدیل حضرت امام برای نظام سیاسی شاهنشاهی، مدل ولایتفقیه مبتنی بر شکل مردمسالاری دینی است. لازمهی باز کردن مبحث ولایتفقیه، نگاهی به اندیشهی سیاسی امام خمینی (ره) است که در این بخش اختصاراً بدان میپردازیم.امام خمینی (ره) در پاسخ به برخی که اسلام را دینی فردی و عبادی صرف میدانند، اساس دین را عبادت توأم با سیاست میداند:
«[اسلام] دینی است که عبادتش توأم با سیاست و سیاستش توأم با عبادت است.»[7]
از نظر امام نه تنها ابعاد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی برای اسلام نافی قداستش نیست، بلکه حتی اسلام چنین آموزههایی دارد. امام (ره) همچنین اسلام را دارای نظام اجتماعی و اقتصادی[8] و دربردارندهی احکام فردی و اجتماعی[9] میداند[10]و در پاسخ برخی اسلامگرایان ظاهر نما که بحث جدایی دین از سیاست را بهصورت علنی یا در خفا مطرح میکنند و شأن اسلام را اجل و اعلی از این میبینند که وارد مقولهی ناپاکی به نام سیاست شود، میفرمایند:
«سیاست خدعه نیست، سیاست یک حقیقتی است، سیاست یک چیزی است که مملکت را اداره میکند، خدعه و فریب نیست. اینها همهاش خطاست. اسلام، اسلام سیاست است، حقیقت سیاست است، خدعه و فریب نیست.»[11]
و در جایی دیگر اشعار میدارند:
«این مسئله [طرح جدایی دین از سیاست] در زمان بنیامیه طرح شد و در زمان بنیالعباس قوت گرفت... در زمانهای اخیر آنها [بیگانه] هم به این مسئله دامن زدند...»[12]
امام خمینی (ره) مشارکت و دخالت مستقیم پیامبر (ص) و امام علی (ع) در امور سیاسی و تشکیل و ادارهی حکومت را نشاندهندهی بطلان منطق جدایی دین از سیاست میپنداشتند.
«...یا باید قبول نکنید که اصلاً پیغمبر اسلام وارد سیاست مىشد و حکومتى نداشته و گوشهی مدینه توى مسجد نشسته بوده و مسئله مىگفته؛ اینجور بوده؟ حضرت امیر هم گوشهی خانهاش نشسته بود و عبایش را روش مىکشیده و مىرفته مسجد نماز مىخوانده، برمىگشته باز آنجا مىنشسته مطالعه مىکرده، مسئله این بوده؟ یا اینها از اول وارد سیاست بودند؟ مدتى که [در] مکه بود، حضرت رسول (ص) نمىتوانست یک حکومتى تشکیل بدهد، لکن مشغول جمعآورى افراد بود، مشغول یک سیاست زیرزمینى بود. بعد که کار را درست دید و آمدند به مدینه، آنجا دیگر حکومتى بود، تشکیل دادند و فرستادند...»[13]
امام (ره) در ادامه میافزایند:
«حتى این آخرى [دربار شاه] مىگفتند که با قداست اینها مخالف است؛ با قداست اهل علم، وارد شدن در حکومت و سیاست مخالف است. این قداست در زمان حضرت رسول نبوده؟ حضرت رسول قداستش محفوظ نمىمانده؟ حضرت امیر قداست نداشته؟»[14]
امام خمینی (ره) دلایل لزوم تشکیل حکومت اسلامی را بیان میفرمایند و در واقع در بیان چرایی آن، ابتدا به حکم عقل در نیاز به حکومت اشاره میکنند[15] و اشعار میدارند که تنها حکومتی که خرد آن را حق میشمارد حکومت خداوند متعال است.[16]
امام (ره) مطابق با سیرهی علوی، رد ظلم و ستم و مقابله با زیادهخواهی ستمگران را بهعنوان دلیلی دیگر مطرح مینمایند: «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا»[17]
فرجام سخن
امام (ره) تا پیش از غائلهی کشتار فیضیه، اصلاح را مقدم بر انقلاب و سرنگونی میدانستند، ولی پس از این غائله و در پی آن، تبعید آن حضرت و کشتار خونین 15 خرداد، به این نتیجه رسیدند که فساد بهطور کامل سلطنت پهلوی را در بر گرفته است و این حکومت قابلیت اصلاح ندارد و لذا منطق مبارزه را تا برچیدن سلطنت پهلوی پیش میگیرد. و بدینترتیب قیام و اقدام در جهت انقلاب و سرنگونی رژیم پهلوی را بر هر زن و مرد مسلمانی واجب اعلام نمودند. امام (ره) بر انقلاب در همهی ابعاد، اعم از تحول بیرونی و درونی، اشاره داشتند. تحول بیرونی که با تغییر رژیم و تکوین جمهوری اسلامی همراه بود و تحول درونی که متضمن تحول در رویکرد سیاست داخلی و خارجی میشد. ایشان همچنین انقلاب را مقطعی ندانسته و آن را بهمثابهی یک پروژه و امری زماندار که همچنان باقی است، معرفی نمودند.
ادامه دارد...
پی نوشت ها:
[1]. امام خمینی، روحالله، 1385، صحیفهی امام، مؤسسهی تنظیم و نشر آثارامام خمینی (ره)، ج 19، ص 479.
[2]. http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=10301&t=article
[3]. امام خمینی، روحالله، 1385، همان، ج1 ، ص 89.
[4]. شوشتری، محمدتقی، 1376، بهجالصباغة فی شرح نهجالبلاغة، انتشارات امیرکبیر، ج 10، ص 406.
[5]. امام خمینی، روحالله، 1385، همان، ج1 ، ص 78.
[6]. امام خمینی، روحالله، 1385، همان، ج1 ، ص 176.
[7]. امام خمینی، روحالله، 1385، همان، ج 10، ص 158.
[8]. امام خمینی، روحالله، 1385، همان، ج 5، ص 389.
[9]. امام خمینی، روحالله، 1385، همان، ج 2، ص 31.
[10]. حکومت اسلامی و ولایتفقیه در اندیشهی امام خمینی (ره)، تبیان آثار موضوعی (دفتر چهل و پنجم)، مؤسسهی تنظیم و نشر آثارامام خمینی (س)، 1384، ص 3 و 4.
[11]. امام خمینی، روحالله، 1385، همان، ج 10، ص 125.
[12]. امام خمینی، روحالله، 1385، همان، ج 16، ص 418.
[13]. امام خمینی، روحالله، 1385، همان، ج 15، ص11 و 12.
[14]. همان.
[15]. امام خمینی، روحالله، کشف أسرار، ص 181.
[16]. حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشهی امام خمینی (ره)، همان، 1384، ص 53.
[17]. نهجالبلاغه، نامهی 47.
علی کمالی منبع: برهان انتهای متن/
93/11/22 - 00:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
در مبارزه با افراطگرایی و تروریسم وبگاه خبری عربستانی: چگونه میتوان از تجریه موفق (امام) خمینی استفاده کرد؟
در مبارزه با افراطگرایی و تروریسموبگاه خبری عربستانی چگونه میتوان از تجریه موفق امام خمینی استفاده کرد هنگامی که دولتهای چپگرا افراطگونه به ملیگرایی روی آوردند و از دردهای مردم غافل شدند یا دولتهای وابسته به غرب هچون شاه ایران خود را در آغوش غرب انداختند انقلاب اسلامیپدر امام خمینی چگونه به شهادت رسید
پدر امام خمینی چگونه به شهادت رسید اینها نیز تصمیم گرفتند پدر ما را از جلوی راهشان بردارند پدر ما هم که اوضاع را بسیار آشفته میبیند برای گزارش این وضعیت به والی و کمک جستن از وی قصد رفتن به عراق اراک میکنند به گزارش فرهنگ نیوز آیت الله پسندیده اخوی بزرگتر حضرتدبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان در گفتوگو با فارس: امام خمینی(ره) الگوی مبارزه با استعمار است
دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان در گفتوگو با فارس امام خمینی ره الگوی مبارزه با استعمار استدبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان با بیان اینکه امام خمینی ره الگوی مبارزه با استعمار است گفت تحریمها علیه ایران نشان دهنده نگرانی و ترس قدرتهای استعماری از آرمانهای رهبر کبیر انقلاببه منظور آشنایی کودکان با آرمانهای امام خمینی(ره) صورت گرفت اجرای طرح «خمینی ای امام» در پیش دبستان
به منظور آشنایی کودکان با آرمانهای امام خمینی ره صورت گرفتاجرای طرح خمینی ای امام در پیش دبستانیهای مشهدمدیر فرهنگسرای کودک و آینده مشهد گفت طرح خمینی ای امام در 120 مهد کودک و پیش دبستانی در سطح شهر مشهد به منظور آشنایی کودکان و خردسالان با رهبر کبیر انقلاب در حال اجراست بپدر امام خمینی چگونه به شهادت رسید؟
برگی از تاریخ پدر امام خمینی چگونه به شهادت رسید آیت الله پسندیده اخوی بزرگتر حضرت امام است که در سالهای مبارزه علیه رژیم پهلوی همراه و یاور حضرت امام بود ایشان در خاطرات کودکی نحوه شهادت پدرشان را نقل کردهاند به گزارش جهان آیت الله پسندیده اخوی بزرگتر حضرت ابا حضور دو تن از محافظان امام خمینی(ره) محفل خاطرهگویی «گاهی آسمان» برگزار میشود
با حضور دو تن از محافظان امام خمینی ره محفل خاطرهگویی گاهی آسمان برگزار میشودهمزمان با سی و ششمین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی محفل خاطرهگویی گاهی آسمان از سوی حوزه هنری قم برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم سومین محفل خاطرهگویی «گاهی آسمان» روز چهاز شبکه افق پخش میشود عشق جوان کنیایی به امام خمینی(ره) در مستند «آشنای دور»
از شبکه افق پخش میشودعشق جوان کنیایی به امام خمینی ره در مستند آشنای دورمستند آشنای دور به فعالیت قرآنی جوانی کنیایی و علاقه او به امام و رهبری می پردازد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس عمر عبدالله جوان کنیایی به کودکان روستا قرآن می آموزد او از روی ارانقلاب اسلامی و مهندسی فرهنگ مهدوی امام خمینی(ره)
حجت الاسلام عرفان انقلاب اسلامی و مهندسی فرهنگ مهدوی امام خمینی ره پژوهشگر مهدوی گفت امام خمینی ره با پیروزی انقلاب اسلامی و رویکرد جامع و بنیادی راهبردی و تمدن ساز فرهنگ مهدوی را در جامعه مهندسی و رهبری کردند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام امیر محسن عرفانمدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): کتاب «نقش علوم ادبی در تفسیر قرآن» م
مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره کتاب نقش علوم ادبی در تفسیر قرآن منتشر میشودمدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره از انتشار کتاب نقش علوم ادبی در تفسیر قرآن با زیر عنوان صرف لغت و نحو در آیندهای نزدیک خبر داد محمد روحانیروایت اهالی چاپ از پیروزی انقلاب/۵ رضایی: جعل مهر برای چاپ راحت اعلامیهها/ پوستر «الامام موسوی الخمینی
روایت اهالی چاپ از پیروزی انقلاب ۵رضایی جعل مهر برای چاپ راحت اعلامیهها پوستر الامام موسوی الخمینی را شبانه چاپ کردیمیکی از پیشکسوتان صنعت چاپ گفت در دی 1357 تصاویر امام را که بر روی آن نوشته شده بود الامام موسوی الخمینی و دکتر شریعتی را که این عکسها در تمام راهپیماییهای زمهمزمان با «لحظه ورود حضرت امام خمینی(ره) به کشور در سال ۵۷» زنگ «گلبانگ انقلاب» در مدارس ک
همزمان با لحظه ورود حضرت امام خمینی ره به کشور در سال ۵۷زنگ گلبانگ انقلاب در مدارس کشور طنینانداز شدزنگ گلبانگ انقلاب اسلامی همزمان با لحظه ورود تاریخی حضرت امام ره به کشور در سال ۵۷ در مدارس سراسر کشور طنینانداز شد ------------------------------- به گزارش خبرنگار آموزش و پنگاهی دوباره به رمان «قیدار» اثر رضا امیرخانی قربانیکردن هشتاد گوسفند برای سلامتیِ امام خمینی/ قیدا
نگاهی دوباره به رمان قیدار اثر رضا امیرخانیقربانیکردن هشتاد گوسفند برای سلامتیِ امام خمینی قیدار سالی یک گوسفند به عالم بدهکار استوقتی قرار شد آقای خمینی تشریف بیاورد ایران قیدار زنگ زد بهم گفت میروی و در حلبی آباد نزدیکِ کوره جدیدِ حاج علی فتاح هشتاد گوسفند زمین میزنینشست علمی ابعاد نظری حریم خصوصی در اندیشه امام خمینی(ره) - اخبار ایران و جهان |
در دفتر حقوق بشر اسلامی برگزار شد نشست علمی ابعاد نظری حریم خصوصی در اندیشه امام خمینی ره شناسهٔ خبر 2491423 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۴ سیاست > سایر نشست اندیشهورزی از سلسله نشستهای تخصصی ماقبل همایش بینالمللی حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی ره با حضور جمعیویژه نامه انقلاب اسلامی/ بشارتی در گفتوگوی تفصیلی با فارس: منتظری امام را دقمرگ کرد/ هیچکس جز امام بهدنبا
ویژه نامه انقلاب اسلامی بشارتی در گفتوگوی تفصیلی با فارس منتظری امام را دقمرگ کرد هیچکس جز امام بهدنبال انقلاب اسلامی نبود ماجرای تلاش برای ترور امام در جماران امام تا آخر انقلابی و عقلانی عمل کردند تفکر اسلامی نهضت آزادی خروجی نداشتبشارتی با بیان اینکه منتظری تنها راهیامام خمینی(ره) در جمع اعضای کمیته استقبال در ۱۴ بهمن مطرح کردند: پاسداری از منافع امریکا با شعار «ملیت
امام خمینی ره در جمع اعضای کمیته استقبال در ۱۴ بهمن مطرح کردند پاسداری از منافع امریکا با شعار ملیت وحدت کلمه کلید پیروزیاینهایند که باز منافع امریکا را به اسم ملیت به اسم اسلام به اسم قومیت به اسم ملت به اسم ـ نمیدانم ـ خدمتگزاری میخواهند منافع امریکا را حفظ بکنند میرهبر جنبش عمل اسلامی بحرین: مبارزه با آمریکا، انگلیس و رژیم دیکتاتور آل خلیفه را از امام خمینی(ره) آموختیم
رهبر جنبش عمل اسلامی بحرین مبارزه با آمریکا انگلیس و رژیم دیکتاتور آل خلیفه را از امام خمینی ره آموختیمراشد الراشد با اشاره به نقش مردم بحرین در پیروزی انقلاب اسلامی گفت در زمانی که امام ره در نجف بود ما بحرینیها در صحنه انقلاب با امام بودیم راشد الراشد رهبر جنبش عمل اسلاصبح امروز وزیر دفاع با آرمانهای والای امام خمینی (ره) تجدید میثاق کرد
صبح امروزوزیر دفاع با آرمانهای والای امام خمینی ره تجدید میثاق کردوزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح معاونان مدیران و جمعی از کارکنان این وزارتخانه با حضور در حرم مطهر امام خمینی ره با آرمانهای والای معمار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند به گزارش خبرگزاری فارس از جنو-
گوناگون
پربازدیدترینها