تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821103230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش ايران براي تثبيت قدرت اقتصادي در آفريقا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ بهمن ۱۳۹۳ (۲۳:۳۸ب.ظ)
تلاش ايران براي تثبيت قدرت اقتصادي در آفريقا گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، روابط ايران و کشورهاي آفريقايي هر چند ريشه در تاريخ ايران داشته است، اما؛ در دهه هاي گذشته و با استقلال بيشتر کشورهاي اين قاره ابعادي ديگري يافته است. در اين بين در يک دهه اخير نيز توجه و تمايل کشورها و قدرت هاي در حال توسعه و بزرگ به کشورهاي اين قاره ابعادي نوين يافته است.
آفريقا از منظر اجتماعي، سياسي، فرهنگي و مجموع سياست خارجي اهميت بسيار زيادي دارد. از منظر سياسي آفريقا دربردارنده 54 واحد سياسي است که نيمي از کشورهاي غيرمتعهد، نيمي از کشورهاي سازمان همکاري اسلامي و تقريباً يک چهارم کل واحدهاي سياسي موجود جهان را به خود اختصاص مي‌دهد. اين کشورها در مجموعه هاي زيادي از سازمان ملل مانند انکتاد، گروه هفتادو هفت و… حضور دارند. از سوي ديگر نيمي از اعضاي غير دائم شواري امنيت سازمان ملل و حداقل دو عضو آن آفريقايي است و کشوري مانند آفريقاي جنوبي از اعضاي دايمي شوراي حکام آژانس بين امللي انرژي هسته اي است. در اين حال به دليل همگرايي بسياري از کشورهاي قاره سياه با ايران و همراهي ايران با آنان همواره اين کشورها در مجامع جهاني از ياران ما بوده اند، با توجه به اينکه ما در عرصه سياسي که نياز به عضو گيري داريم و جهان امروزه هم جهان يارگيري است و برخي از اين کشورها فداکاريهاي بسياري را براي ما انجام داده اند. چه اينکه ما در بين ملت هاي آفريقايي محبوبيت زيادي داريم و حتي اتحاديه آفريقا ما را به عنوان شريک راهبردي خود شناخته و از ما به طور دائم در جلسات اتحاديه آفريقا دعوت مي کند که اين امر هم فرصتي براي کشور ما است.
علاوه بر اين کشورهاي آفريقايي عموما در حال توسعه بوده و همين عامل باعث همگرايي ايدئولوژيکي و فرهنگي ميان ما و کشورهاي آفريقايي مي‌گردد. از نظر اقتصادي آفريقا هم اين قاره مي تواند برآورنده بسياري از نيازهاي ما در عرصه هاي غذايي و معدني باشد. همچنين در بخش هاي مهمي مانند کشتيراني و.. مي تواند به ما کمک کنند. مثلا حدود 80 درصد از زمين هاي کشت آفريقا هنوز کشت نشده و منابع آنها هم مي تواند منابع بسيار خوبي براي ما باشد.
در نمايي کلي، افزايش تمايل مردم جهان به صلح و عدالت، تبديل مقاومت در برابر غرب به يک ارزش براي مردم کشورهاي درحال توسعه، مشارکت فعال ايران در سازمان هايي، نظير جنبش غيرمتعهدها و گروه هشت کشور در حال توسعه و تلاش براي افزايش روابط سياسي، اقتصادي، فرهنگي و دفاعي با کشورهاي غرب آفريقا، از عوامل مهم ارتقاي قدرت نرم ايران به شمار مي رود.
روابط فرهنگي، ديپلماتيکي، اقتصادي و دفاعي چهار رويکردي است که ايران مي کوشد بواسطه آنها قدرت نرم خود در غرب آفريقا را افزايش دهد. تلاش ايران براي ارتقاي قدرت نرم خود در غرب آفريقا در راستاي افزايش دسترسي به بازارهاي اقتصادي، تضمين امنيت دسترسي به مواد خام اساسي، مشروعيت زدايي از رژيم صهيونيستي، فراهم نمودن محيط مناسب براي شيعيان و جنبش مقاومت و کاهش حمايت مردم غرب آفريقا از ايالات متحده آمريکا و سياست هايش صورت مي پذيرد.
رويکرد منطقه‌گرايي يکي از راهبردهاي مناسب براي تدوين و توسعه روابط جنوب‌ -جنوب است. سادک يکي از سازمان‌هاي اقتصادي و توسعه جنوب آفريقا و شوراي همکاري‌ خليج‌فارس نيز يکي از نهادهاي منطقه‌اي بدنبال بسط و توسعه روابط فرامنطقه‌اي در چارچوب روابط جنوب-جنوب هستند. اگرچه روابط فرامنطقه‌اي اين دو با ابتکارات اقتصادي، تجاري، اتحاديه گمرکي، طرح‌هاي مشترک صنعتي، تبادل اطلاعات و تجارب قانونگذاري و حمايت از محيط زيست و نيز تلاش براي برقراري توسعه و دموکراسي است و از آنجا که دايرهء گستره ابتکارات مذکور دو طرف پس از 11 سپتامبر گسترش و تعميق همکاري‌هاي دوجانبه‌ امنيتي عليه تروريسم و برقراري امنيت منطقه‌اي در دو حوزه خليج‌فارس، درياي سرخ و اقيانوس هند است، ولي؛ جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک کشور قدرتمند اقتصادي و نظامي در منطقه خليج‌ فارس و اقيانوس هند و به لحاظ ظرفيت‌هاي منطقه‌اي و گستره ارتباطات پيراموني مي‌تواند به‌ تحکيم و تقويت روابط منطقه‌اي شوراي همکاري خليج‌فارس و سادک بپردازد.
تأکيد بر گسترش روابط ايران و آفريقا بيش از پيش در سفر محمد جواد ظريف، وزير خارجه کشورمان، به 4 کشور آفريقايي نمود پيدا کرد.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در اين سفر با تأکيد بر اين که آفريقا در سياست خارجي ايران جايگاه والايي دارد، گفت: همواره تلاش شده تا روابط سياسي ممتازي با کشورهاي آفريقايي داشته باشيم. وي در سفر به کنيا در ديدار با تجار و بازرگانان ايراني مقيم اين کشور گفت: توجه به آفريقا به عنوان شريک و همکار تجاري مورد توجه دولت تدبير و اميد است.
ظريف، قاره آفريقا را مرکزي براي رقابت همه کشورها دانست و يادآور شد: اين نشانگر ظرفيت و زمينه‌هاي تجاري بسيار مستعد در اين قاره است.
وزير خارجه ايران با يادآوري اين که آفريقا در اين مسير يک انتخاب بسيار مهم براي ما است، تصريح کرد: وزارت امور خارجه ايران و همچنين در سطح کشور براي همکاري با آفريقا توجه ويژه و سازوکار خاص دارد و ما فقط در حوزه خليج فارس و آفريقا داراي چنين سازوکاري در سطح بالا هستيم که با توجه و نظارت مسوولان عالي دنبال مي‌شود.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران براي همکاري با آفريقا در حوزه اقتصادي، علمي، آموزشي و بهداشتي برنامه بلند مدت دارد و دولت در اين زمينه داراي باور عميق و جدي است. وي با بيان اين که بايد همه زمينه‌هاي همکاري را فراهم کنيم، گفت: بايد با آسيب شناسي دوره‌هاي گذشته مشکلات و موانع را رفع کنيم.
از سوي ديگر در ماه هاي گذشته برخي مقامات آفريقا نيز بر گسترش روابط با ايران مصرانه تأکيد کرده اند. به عنوان مثال ويليم مکس وايتهد، سفير آفريقاي جنوبي در تاريخ ششم آبان 1393 در جلسه ملاقات با سفير ايران گفت: افزايش روابط اقتصادي قدرتمند بين دو کشور بايد از طريق توانمندسازي بخش خصوصي در ايران و آفريقا جنوبي صورت گيرد.
سفير آفريقاي جنوي توانمندسازي بخش خصوصي را در راستاي افزايش روابط اقتصادي دو کشور مهم و استراتژيک خواند و اظهار کرد: بخش خصوصي در ايران و آفريقاي جنوبي مي‌تواند در توسعه روابط اقتصادي و مبادلات تجاري بين دو کشور تاثيرگذار باشد. وي در اردامه خاطر نشان شد که ايران بسياري از محصولات و کالاهاي وارداتي خود را از کشورهاي اروپايي و آسيايي تامين مي‌کند و اين در حالي است که اين کالاها در آفريقاي جنوبي با قيمت پايين‌تر توليد مي‌شود، ايران بايد در اين زمينه توجه خود را فقط به کشورها و بازارهاي خاص معطوف نکند و ضمن گوناگون‌سازي تامين نيازهاي خود با ساير کشورها از جمله آفريقاي جنوبي نيز ارتباط برقرار کند.
سفير آفريقاي جنوبي با اشاره به اينکه کشور آفريقاي جنوبي يک حوزه فعاليتي به اسم «سادک» در حاشيه جنوبي قاره آفريقا دارد، گفت: به وسيله اين بازار با 300 ميليون نفر ارتباط برقرار مي‌کنيم که اين مي‌تواند پايه خوبي براي شروع فعاليت‌هاي اقتصادي دو کشور باشد.
تلاش گسترده کشورمان براي نفوذ در کشورهاي غرب آفريقا نه تنها نشان دهنده استراتژي قدرت نرم ايران مي باشد، بلکه به نوعي بيان کننده نوع برداشت از جهان، ترجيحات ارزشي و روش هايي است که کشورمان درصدد دست يافتن به آن مي باشد، از اين رو، در ادامه تلاش مي شود تا به بررسي ابعاد فرهنگي، اقتصادي و ديپلماتيک استراتژي قدرت نرم ايران در کشورهاي غرب آفريقا پرداخته شود.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن