تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820235473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقشه راه يمني‌ها براي تكميل انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نقشه راه يمني‌ها براي تكميل انقلاب
نویسنده : احمد كاظم‌زاده 
از روز جمعه (17 بهمن) انقلاب نيمه تمام يمن وارد مرحله‌اي تازه شده و گام‌هاي اساسي براي بازگرداندن انقلاب به مسير اصلي و نجات يمن از طرح‌هاي وارداتي و تحميلي برداشته شده است. در اين روز بيانيه قانون اساسي موقت اين كشور رونمايي شد كه در آن دست‌كم تا دو سال ديگر چشم‌انداز تحولات سياسي و امنيتي اين كشور مشخص و امكان خروج اين كشور از برزخ سياسي و امنيتي فراهم شده است.

طبق نقشه راه جديد، شوراي انتقالي 551 نفري جايگزين پارلمان قبلي مي‌شود و در عين حال شوراي رياست جمهوري پنج نفره و همچنين دولتي تكنوكرات براي اداره دو سال انتقالي تشكيل مي‌شود.

 البته ارائه قانون اساسي موقت از اجراي مفاد قانون اساسي قبلي ممانعت ايجاد نمي‌كند مگر مواردي كه در بيانيه قانون اساسي موقت تداخل ايجاد نمايد. هدف از اتخاذ چنين رويكردي اين است كه از ايجاد هرگونه خلأ اعم از سياسي، امنيتي و قانوني جلوگيري شود تا كشور بار ديگر بتواند روي ثبات و امنيت را ببيند.

 از اينرو مفاد اعلاميه قانون اساسي موقت به گونه‌اي تنظيم شده است كه هم به خلأ سياسي پايان دهد كه از استعفاي رئيس‌جمهوري و نخست وزيري ايجاد شده بود و هم اينكه زمينه را براي مشاركت همه اقشار، احزاب و گروه‌هاي سياسي و همچنين طوايف در فرآيند تدوين قانون اساسي جديد و ترسيم نظام سياسي جديد اين كشور فراهم كند. اين بدين مفهوم است كه در تدوين اعلاميه قانون اساسي موقت تلاش شده است كه قدرت سياسي در اين كشور به صورت متوازن و برابر بين همه احزاب و گروه‌هاي سياسي توزيع شود و از ايجاد انحصار و تمركز قدرت پرهيز شود و درعين حال جلوي ديكتاتوري براي هميشه گرفته شود. براين اساس مي‌توان گفت اعلاميه قانون اساسي موقت (كه در عين حال مي‌تواند مبناي براي قانون اساسي دائم باشد) مي‌تواند بستر لازم را براي برپايي نظام سياسي مردم سالار و دموكراتيك فراهم كند.

 از اين ديد چشم انداز ثبات سياسي در يمن مثبت‌تر به نظر مي‌رسد. همين فضا در عرصه امنيتي نيز قابل تصور است. چنانكه بلافاصله بعد از اعلام نقشه راه سياسي جديد، كميته امنيتي جديد تشكيل و آغاز به كار كرد و در اولين گام وزراي دفاع و كشور را تعيين كرد كه اين خروج اين كشور از فضاي هرج و مرج گونه چند سال گذشته را نويد مي‌دهد. اين در حالي است كه اگر طرح اقاليم (كه از سوي مخالفان داخلي و خارجي انقلاب و در راس آن عربستان تجويز شده بود) به مرحله اجرا در مي‌آمد نه تنها از سطح و ميزان بي‌ثباتي سياسي و امنيتي در اين كشور كاسته نمي‌شد بلكه چه بسا اين امكان وجود داشت كه يمن وارد تونل تاريك شود و تا مرز تجزيه پيش رود. زيرا در طرح اقاليم(كه در پيش نويس قانون اساسي قبلي گنجانده شده بود ) تقسيم يمن به شش ايالت پيش بيني شده است و با توجه اينكه اين تقسيم بندي هيچ تناسبي با وضعيت تاريخي، جغرافيايي، اقتصادي و انساني آن ندارد، لذا تأييد و اجراي آن مي‌توانست خطر تشديد بي‌ثباتي‌هاي سياسي و امنيتي بلندمدت و پيش بيني نشده را در پي داشته باشد. در واقع طرح اقاليم با هدف برطرف كردن دغدغه‌هاي عربستان از طريق قرار دادن جمعيت حوثي‌ها در كانون‌هاي مختلف تهيه شده است كه البته اجراي آن با توجه به اينكه خطر تجزيه يمن را نيز به همراه دارد مي‌تواند به نفع رژيم صهيونيستي نيز باشدكه تجريه يمن يا هر كشور عربي و اسلامي ديگر را در اولويت‌هاي راهبردي خود قرار داده است و در اين ميان تجزيه يمن از اين جهت مي‌تواند براي اين رژيم حائز اهميت ويژه باشد كه ازاوضاع آشفته و هرج و مرج گونه ناشي از تجزيه اين كشور بتواند پايگاهي براي خود در نزديكي مرزهاي ايران داشته باشد.
درمجموع مي‌توان گفت جابه‌جايي قدرت در يمن برخلاف آنچه كه بقاياي نظام سابق و حاميان غربي و عربي آنها ادعا مي‌كنند نه كودتا بلكه تلاشي براي نجات انقلاب از طرح‌هاي تحميلي خارجي و فراهم كردن بستربراي مشاركت همگان و توزيع برابر قدرت وهمچنين پيشگيري ازخطرات بزرگتردر آينده است كه امكان داشت از ناحيه اجراي طرح اقاليم متوجه اين كشور شود و آن را با خطر تجزيه همراه سازد كه همانند ديگر طرح‌هاي تجزيه‌طلبانه در منطقه فقط مي‌تواند به نفع رژيم صهيونيستي تمام شود. از اين روبا توجه به آثار و پيامدهاي مثبتي كه ارائه و اجراي اعلاميه قانون اساسي جديد( يا همان نقشه راه سياسي جديد) مي‌تواند درحوزه‌هاي سياسي و امنيتي براي عموم مردم يمن در پي داشته باشد، ارائه اين طرح با استقبال اغلب مردم و احزاب و گروه‌هاي سياسي در يمن همراه شده است و به همين علت حتي خيلي از كشورهاي غربي و سازمان ملل نيز به رغم سمپاتي سياسي با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس به خصوص عربستان نتوانسته‌اند به صراحت با طرح سياسي جديد انقلابيون يمني مخالفت كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن