تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801629042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده از ۸۰۰هزار بطری آب برای تولید یک خودرو |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: استفاده از ۸۰۰هزار بطری آب برای تولید یک خودرو
وزیر نیرو با بیان اینکه میزان آب رودخانه‌ها در ۵ سال گذشته نصف شده است، گفت: مقدار بهره ما از برف و باران به اندازه یک‌سوم متوسط دنیاست.
کد خبر: ۴۷۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰ - 08 February 2015


وزیر نیرو با بیان اینکه میزان آب رودخانه‌ها در ۵ سال گذشته نصف شده است، گفت: مقدار بهره ما از برف و باران به اندازه یک‌سوم متوسط دنیاست.

به گزارش فارس، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در همایش مرکزی «ایست! آب نیست»‌ که در تالار فرهنگ برگزار شد با بیان اهمیت آب در زندگی امروز اظهار داشت: واژه آب بسیار ساده است و شاید اولین کلمه‌ای است که هر دانش‌آموز در ابتدای خواندن و نوشتن آن را یاد می‌گیرد اما بسیار با اهمیت است.

وی ادامه داد:‌ اهمیت آن به خاطر این است که زندگی ما براساس آب است و سلامت انسان و غذای آن از آب است و مواد غذایی مانند نان، گوشت، حبوبات و پروتئین نیز از نتایج آب است.

چیت‌چیان افزود: بنابراین نه فقط برای آشامیدن بلکه برای تغذیه انسان نیز آب با اهمیت است و هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنیم مانند پوشاک، مسکن و کاغذی که بر روی آن می‌نویسیم برای تولید آنها به آب نیاز داریم و بدون آب کارخانه‌های پتروشیمی، فولادسازی و آهن نیز قادر به کار نیستند.

وزیر نیرو با تأکید براینکه تمام فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای برای تولید نیاز به آب دارند، گفت: در دنیا اصطلاحی به نام آب مجازی رایج شده است یعنی میزان آبی که تمام مواد برای تولید نیاز به آن دارد.

وی اضافه کرد: اگر یک لیوان شیر می‌خوریم برای تولید آن 200 لیتر آب استفاده شده است و برای آماده‌سازی یک فنجان چای 18 لیتر آب و برای استفاده یک تخم‌مرغ 135 لیتر نیز آب مصرف می‌شود.

چیت‌چیان یادآور شد: برای تولید یک برگ کاغذ A4 برابر 10 لیتر آب مصرف می‌شود و یا برای تولید یک کیلوگرم گندم 1300 لیتر آب لازم است و 400 هزار لیتر نیز برای فرآیندهای مختلف تولید یک خودرو آب مصرف می‌شود.

وی گفت: 800 هزار بطری آب لازم است تا یک خودرو تولید شود و اینها نشان می‌دهد آب چه نعمت با ارزشی است که خداوند به ما عطا کرده است.

وزیر نیرو با اشاره به همایش «ایست! آب نیست»، گفت: ایست به معنای توقف نبوده بلکه یک هشدار و توجه است؛ روشی که طی می‌کنیم روشی نیست که منابع آب را پایدار کرده و نیازمند تغییر است.

وی یادآور شد: باید در مدارس یاد بگیریم کشور ما از جهت منابع آب کشور فقیری است و فقط با مصرف درست می‌توانیم زندگی خود را ادامه دهیم در غیر این صورت طبیعت بر ما سخت خواهد گرفت.

چیت‌چیان ادامه داد: میزان بهره‌ ما از برف و باران به اندازه یک سوم متوسط دنیاست و میزان آب سرانه 130 میلیارد متر مکعب در سال بود و در ابتدای قرن حاضر هر ایرانی 13 هزار متر مکعب از آب تجدیدپذیر کشور سهم داشت.

وزیر نیرو با بیان اینکه متوسط بارش ما 250 میلی‌متر در سال بود و این میزان به 240 میلی‌متر در سال رسیده است، گفت: میزان برخورداری هر ایرانی از آب تجدیدپذیر کمتر از 1500 متر مکعب است و طی 5 سال اخیر میزان آبی که در رودخانه‌ها جریان دارد نصف شده و بسیاری از تالاب‌های ما خشک شده است.

وی با اشاره به اینکه در 40 سال گذشته بیشتر از 110 میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت کرده‌ایم، افزود: باید رفتار خودمان را اصلاح کنیم و با انجام 25 راهکار می‌توانیم 30 درصد مصرف را کاهش دهیم.

چیت‌چیان ادامه داد: فرهنگ درست مصرف‌ کردن را از مدارس شروع کنیم و این ریشه‌ای‌ترین کار است.

وی خاطرنشان کرد:‌به عنوان وزیر نیرو به وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کنم هرآنچه برای دانش‌آموزان لازم است آماده‌ایم انجام دهیم و می‌توانیم از کودکی و اول دبستان بچه‌ها را با نیروگاه‌ها و تصفیه‌خانه‌های خود آشنا کنیم و آنها می‌توانند از آن دیدن کنند و اطلاعات لازم در تدوین درس‌ها و برنامه‌های آموزشی در اختیارتان قرار دهیم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن