تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801195690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موسویان: آمریکا در مذاکرات هسته ای باید بین نتانیاهو و معاهده ان.پی.تی، یکی را انتخاب کند /تمدید مجدد مذاکرات به ضرر ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: موسویان: آمریکا در مذاکرات هسته ای باید بین نتانیاهو و معاهده ان.پی.تی، یکی را انتخاب کند /تمدید مجدد مذاکرات به ضرر ایران است
معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران در میزگرد هسته ای دانشگاه هارواد گفت: امریکا باید در مورد توافق هسته ای با ایران بین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و معاهده ان.پی.تی ، یکی را انتخاب کند.
به گزارش نامه نیوز «حسین موسویان» در میز گرد دانشگاه هاروارد آمریکا در مورد مذاکرات هسته ای ایران وکشورهای 1+5 افزود: اگر برای آمریکا ملاک معاهدات بین المللی باشد، در مساله هسته ای، معاهده ان.پی.تی معیار جهانی است؛ چنانچه آمریکا این معاهده را به عنوان چارچوب توافق جامع هسته ای بپذیرد، توافق با ایران قطعی و صد درصد است، اما اگر تامین خواست نتانیاهو مد نظر واشینگتن باشد، مذاکرات شکست خواهد خورد. 


موسویان دراین میزگرد که با حضور «گری سیمور» مشاور سابق سلاح های کشتار جمعی اوباما رییس جمهوری آمریکا برگزار شد، از آمریکا انتقاد کرد و گفت: ما در مذاکرات هسته ای با دو آمریکا مواجهیم؛ یک آمریکا به نمایندگی اوباما رییس جمهوری و تیم مذاکره کننده اش و آمریکای دوم به نمایندگی کنگره و نخست وزیر رژیم صهیونیستی .


موسویان خاطرنشان کرد: تمام کشورهای دور میز مذاکره، کل حاکمیت کشورشان را نمایندگی می کنند، به جز مذاکره کننده گان آمریکا که گرفتار دو حاکمیتی در واشینگتن هستند. 


معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: در ٣٥ سال گذشته آمریکا همیشه ایران را به پیوستن به جامعه بین المللی دعوت کرده است؛ با شروع مذاکرات مستقیم و سطح بالای ایران و آمریکا در مورد مساله هسته ای، در حقیقت زمان آزمایش فرارسیده است؛ ایران در این مذاکرات همه تعهدات در چارچوب معاهده بین المللی ان.پی.تی را پذیرفته، آن هم در سطح حداکثری اما این آمریکاست که توافق جامع هسته ای را گروگان خواسته های فراتر از معاهده ان.پی.تی کرده است.


وی ادامه داد: با این وجود ایران برای حسن نیت و جلب اعتماد جهانی حاضر است داوطلبانه برای یک دوره ای اقدامات اعتماد ساز فراتر از معاهده ان.پی.تی مثل انجام غنی سازی در سطح پنج درصد و عدم بازفرآوری پلوتونیم و حتی تولید پولوتونیم آب سنگین اراک را کاهش دهد؛ با وجودی که همه این موارد فرای ان.پی.تی است باز هم برخی زیاده خواهی های آمریکا و فرانسه مانع تحقق توافق هسته ای شده است. 


موسویان افزود : با توجه به حسن نیت های ایران، قدرتهای جهانی نباید این فرصت بزرگ را از دست بدهند؛ البته اگر مذاکره کنندگان نتوانند به توافق نهایی دست یابند، برای پیشرفت مذاکرات می توانند توافق دومی را امضا کنند که شامل برخی تعهدات از طرف ایران در مقابل رفع برخی از تحریم های اساسی به طور همیشگی باشد و برای توافق نهایی آخر چند ماه دیگری هم مذاکره کنند؛ برای مثال با افزایش سطح غنی سازی ایران به سطح 20 درصد در سال ٢٠١١ ، اروپا بانک مرکزی و نفت ایران را تحریم کرد.


وی ادامه داد: حالا مذاکره کنندگان می توانند توافق کنند که مثلا برای یک دوره ای طولانی، ایران غنی سازی در سطح ٥درصد داشته باشد و یا بازفرآوری پلوتونیم نداشته باشد و اروپا تحریم های بانک مرکزی و نفت و سویفت را لغو کند. 


سخنگوی پیشین هسته ای ایران با هشدار به قدرتهای جهانی گفت: اگر واشنگتن به این حسن نیت های ایران و راههای معقول پاسخ مثبت نداده و اسیر خواست نتانیاهو شود، مسوول شکست مذاکرات خواهد بود و چنانچه کنگره تحریم ها را افزایش دهد، راه برای خروج ایران از ان.پی.تی باز خواهد شد و حتی ممکن است ایران با افزایش غنی سازی از ˈنقطه گریزˈ هسته ای عبور کند تا کنگره و نتانیاهو را بر سر عقل بیاورد. 


موسویان همچنین با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد تمدید توافق موقت گفت: طولانی کردن مذاکرات و تمدید مجدد توافق موقت نوامبر 2013 به ضرر ایران خواهد بود چون تحریم های اساسی به قوت خود باقی خواهند ماند و با توجه به کاهش وحشتناک قیمت نفت، دولت ایران در اجرای برنامه های اقتصادی خود با مشکل مواجه خواهد بود. 


بر اساس این گزارش، در نشست هسته ای دانشگاه هاروارد برخی از سیاستمداران برجسته همچون رییس جمهوری سابق فنلاند، دیپلمات های سابق، مدیران و برجسته ترین متخصصان هسته ای دانشگاه هاروارد حضور داشتند.




منبع: ایرنا


۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن