محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843204877
نظریه پرداز و عالم، خود را باید جانشین آفریدگار جهان بداند نه جایگزین او
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آیت الله جوادی آملی:
نظریه پرداز و عالم، خود را باید جانشین آفریدگار جهان بداند نه جایگزین او
همایش ملی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره با پیام آیت الله جوادی آملی آغاز شد که مشروح این پیام در ذیل آمده است.
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، همایش ملی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره امروز، پنج شنبه 1393/11/16 با حضور دکتر محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله علی اکبر رشاد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و اساتید دانشگاه و فضلای حوزوی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این همایش با پیام آیت الله جوادی آملی آغاز شد که مشروح این پیام در ذیل آمده است: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين و الأئمة الهداة المهديين سيّما خاتم الأنبياء و خاتم الأوصياء(عليهما آلاف التحيّة و الثناء) بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّءُ الي الله مقدم شما اندیشوران و فرهیختگان علمی و نظری را گرامی می داریم. از برگزار کنندگان این همایش وزین، حق شناسی می کنیم. از ذات اقدس اله مسئلت می کنیم همه نظریه پردازان و فرهیختگان را مشمول عنایت ویژه خود قرار بدهد تا توفیق علم صائب و عمل صالح به دست آید و نظام اسلامی تا ظهور صاحب اصلیش از هرگزندی محفوظ بماند. اصل علم و نظریه پردازی، به چند عنصر محوری مرتبط است: اول آن نظریه پرداز و عالم، خود را باید خلیفه آفریدگار جهان بداند که جانشین او باشد نه جایگزین او که تفکر اومانیسمی است. اگر کسی خود را جایگزین خدا بداند و تفکر اومانیسمی داشته باشد از عالم هیچ طرفی نمی بندد؛ زیرا این عالم، مخلوق خداست و معلوم خداست و خلیفه خدا فقط می تواند از عالم اطلاع پیدا کند. علم آن است که مطابق با جهان هستی باشد و جهان هستی فعل خداست و تنها کسی از جهان هستی با خبر می شود که جانشین او باشد نه جایگزین او. این وظیفه عالمی است که نظریه پرداز است یا می خواهد نقد کند. عنصر محوری دیگر آن است که هم انسان محدود است و هم معلوم هایی که به سراغ آن می رود محدود است و هم دانش بی پایان نیست. گرچه دانش ها در جهان، غیرمتناهی و لایقفی اند، اما هر دانشی محدود است و قلمروی خاص دارد. چون هر معلومی محدود است و هردانشی قلمرو خاص دارد. چه اینکه هر عالم و دانشمندی محدود است. هیچ چاره ای نیست، مگر اینکه عالم در عین حالی که آزادی سیاسی، اجتماعی و مانند آن دارد، فقط در محدوده برهان حرکت کند. از این جهت رها نیست، آزاد نیست، رهین است ونه رها، رهین برهان است. این دو عنصر محوری که روشن شد، یعنی انسان فهمید که خلیفه معلوم آفرین است، خلیفه علم آفرین است، خلیفه عالم آفرین است میتواند در راه علم، نظریه پردازی یا نقد علم و نظر، نظر دهد. دوم آن است که هر شئ ای محدود به حدود خاص خودش است. معرفت شناسی این چنین است هرمعلومی را با معرفت شناسی ویژه می شود شناخت. چه کسی بخواهد نظریه ای ارائه کند چه بخواهد نظریه ارائه شده را نقد کند هیچ چاره ای ندارد مگر اینکه در رهن برهان باشد، از آن محدوده نگذرد. با تبیین این دو نکته وارد اصل بحث خواهیم شد. و آن این است که جهان معلوم است. نه تنها معلوم خدای سبحان است، خدای سبحان جهان را با علم آرایش داد. این یک علم مدون است. یک وقت انسان کتاب می خواند و یک وقت کتاب را پیاده می کند. علم الهی که کتاب و کتیبه ازلی است به صورت جهان درآمده است که اگر شما صدر و ساقه ملک و ملکوت را جمع بکنید یعنی طبیعت و مثال و عقل و بالاتر از عقل را بررسی کنید این موجودات عینی به صورت حرف در بیاید، می شود کتاب علمی و علم الهی وقتی ظهور کرد شده جهان. پس جهان علم مکتوب است، یک علم مدون است، یک علم مخلوق است. هرگوشه جهان را انسان بخواهد بشناسد به علمی از علوم الهی باریافته است و خدای سبحان عالمانه جهان را آفرید. ألا یَعلمُ مَن خَلق. وظیفه محققان و نظریه پردازان، جهان بینی است اولا، و جهان داری است ثانیا و جهان آرایی است ثالثا. آن کسی که جهان بینی به طور کلی درباره عالم، بحث می کند باید بداند ابزار او حس و تجربه حسی نیست. ابزار او یک نیم تجربی مثل ریاضی نیست. ابزار او تجریدی کلامی هم نیست. ابزار او معرفت شناسی با تجریدیِ فلسفی است. و اگر خواست بالاتر از این و برتر از این پرواز کند ابزار او معرفت شناسی تجریدیِ فلسفی هم نیست. باید از معرفت شناسی تجریدی عرفان نظری طرفی ببندد تا از عرفان سهمی پیدا کند و گزارش بدهد. راه ها مشخص است اما اگر کسی خواست سخنی نگوید و خودش شهودی داشته باشد آن دیگر از بحث نظریه پردازی و نقد و امثال ذلک بیرون است. پس کسی که بخواهد نظریه پرداز باشد، باید بداند به اینکه معلوم او چیست و طی راهی که او را به معلوم می رساند چیست. اگر در نشئه طبیعت می خواهد نظریه پردازی کند مهم ترین وسیله و رسیله نقلیه او همین حس و تجربه ی حسی است. ولی باید مستحضر باشد که فرضیه، علم نیست. فرضیه به تعبیر علامه طباطبایی که در اصول فلسفه به آن اشاره کرده اند، آن پای ثابت پرگار است تا پای دیگر فشار را بر روی آن پای ثابت بگذارد و بگردد. فرضیه آن پای ثابت است. از فرضیه کاری ساخته نیست، آن که می گردد دایره رسم می کند. آن که رشد علمی دارد علم شد، برهان شد، او حرف می زند. مادامی که فرضیه است از حد احتمال نمی گذرد. احتمال، علم نیست، احتمال را با احتمال دیگر می شود نقد کرد و آن کسی که احتمال را ارائه کرده است یعنی فرضیه را، با نقد فرضیه به فرضیه دیگر مرتفع خواهد شد. نقد فرضیه به فرضیه است. نقد فرضیه جایی که با علم هم ثابت می شود با فرضیه هم ثابت می شود؛ولی فرضیه علم نیست. از دو راه می شود آن را نقد کرد، هم با فرضیه دیگر و هم با علم. و اگر به صورت تجربه درآمد، مستحضرید که قالب این تجربه ها یک استقراء ناقص است. تجربه ای که به صورت استقراء ناقص است خروجی او و فتوای او بیش از مظنه نخواهد بود. علم قطعی نیست، بنابراین هم آن نظریه پرداز، فتوای قطعی ندهد و هم آن کسی که نقد می کند، اگر نقد او هم همسان اصل مطلب با فرضیه باشد یا با تجربه ناتمام باشد، او هم در حد مظنه نقد کند. ولی اگر با برهان خواست نقد کند یعنی تجربه او قطعی شد، تام شد، صد در صد بود او می تواند نقد کند. چه اینکه صاحب نظریه دارای تجربه صد در صد بود می تواند یقین پیدا کند. و اگر درباره علوم انسانی تلاش و کوشش کرده است باید بداند علوم انسانی هم بخش بدلی را به همراه دارد هم قسمت مهم، بخش های ناشناخته ی ملکوت او. اگر خدا درباره نظام سپهری فرمود: فلا أقسم بما تبصرون و ما لا تبصرون[1] در نظام علوم انسانی هم فرمود: ما اُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ اِلاَّ قَليلاً[2] علم شما درباره روح اندک است و اصولا علم اندک توان آن را ندارد با علم بی کران، با معلوم بی کران هماهنگ بشود. بنابراین برهان در هر مسئله ای مناسب با آن معلوم است. و اگر معلوم با یک امر ملکوتی بود هرگز به حس درنمی آید. مطلب دیگر ما اگر خواستیم انسان را بشناسیم، طب انسانی داشته باشیم از دو منظر باید جواب بگیریم. سایر رشته ها هم همینطور است اگر مرکب از ملک و ملکوت باشند. بخشی از مشکلات بدن انسان را از آزمایشگاه موش جواب می گیریم. برخی از مشکلات جان انسان و روح انسان را از آزمایشگاه فرشته ها باید مدد گرفت. هم آن نظریه پرداز در علوم انسانی باید عنایت کند که انسان هم ملک دارد که تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ[3] ، هم ملکوت دارد که به سبحان الذی به یده ملکوت کل شئ. آنجا که جای تبارک است حس و تجربه ی حسی می تواند راه یابد آنجا که جای سبحان است تجرید عقلی فقط می تواند باریابد. حس و تجربه ی حسی را به آن بارگاه رفیع راه نیست. اهل کارگاه، اهل کارگاه است و اهل بارگاره، اهل بارگاه است. جان انسان را، ملکوت انسان را، که برای همیشه زنده است باید از تجرید شناخت نه از تجربه حسی. بنابراین اصراری نباشد که ما چیزی را نقد کنیم. اصرار این باشد که چیزی را بفهمیم. اگر فهمیدیم مطابق با آن نظریه بود، تایید می کنیم، تبیین می کنیم، و اگر نبود نقد می کنیم و اگر چنانچه دو طرف نظریه دو طرف تناقض بود حتما یکی حق است و دیگری باطل. اما اگر دو طرف نظریه، دو طرف نقیضه هم نبود، ممکن است همه این نظرها صحیح باشد با حفظ مراتب یا همه این ها باطل باشد با درکات متفاوت، بنابراین هم نظریه پرداز، هم ناقد، این دو عنصر اولی را که عرض شد باید کاملا در نظر داشته باشند. انسان مکتب اومانیسم را نباید بپذیرد. جایگزین خدا باشد، وگرنه هیج سهمی از معرفت ندارد. چرا که معلوم، آیت خدا است، عالم، آیت خدا است، علم، آیت خدا است. هرسه از خدایند و خدا را نشان می دهند. آن وقت اگر کسی برخلاف این مسیر حرکت کند و خود را جایگزین الله بداند و علم خود را جایگزین علم الله بداند؛درباره معلوم که نمی تواند معلوم را هم فعل خود بداند، مخلوق را فعل خود بداند، هرگز توان آن را ندارد که شئ موجود خارجی را بشناسد. زیرا موجود خارجی فعل خدای سبحان است. مجددا مقدم شما فرهیختگان را گرامی می داریم. از این گونه همایش ها حق شناسی می کنیم، باید استقبال کرد. و از بزرگانی که نظریه پردازی کردند و می کنند سپاسگزارم و از فرهیختگانی که اهل نقد و ارزیابی و شبهه و مانند آن هستند سپاسگزارم. نقد، اشکال یا سوال علمی از بهترین راه های پیشرفت علم است که انشاالله خدا نظام ما، رهبر ما، دولت و ملت و مملکت ما را در سایه رشد علمی که به جامعه ما عطاء می کند حفظ کند، روح مطهر امام راحل و شهدا را مشمول عنایت ویژه خود قرار بدهد، دهه ی پر برکت فجر را که افتخار دینی، ملی و اسلامی ما است، همچنان پاینده و پرفروغ نگه بدارد. خطر بیگانه ها را هم به خود آنها برگرداند. غفرالله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه الله برکاته [1] الحاقه/ 38و39 [2] سراء/ 85 [3] سورة الملك/1
شورا
۱۶/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
نشست «انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی» برگزار میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
نشست انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2471921 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها اولین نشست از سلسله نشستهای علمی انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی امروز 4 بهمن ماه در مؤسسه امام خمینی ره برگزار میشود بههمايش ملی «کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره» برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
16 بهمن ماه همايش ملی کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره برگزار میشود شناسهٔ خبر 2473254 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت دبیرخانه هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره و با همكاری دانشگاه شهید بهشتی همايش ملی کرسیهای نظریه پردازیتقدیر از منتخبین در «کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره» - اخبار ایران و جهان |
تقدیر از منتخبین در کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شناسهٔ خبر 2488216 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها در همايش ملی کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره از منتخبین و نظریه پردازان حوزه های مختلف تقدیر به عمل آمد به گزارش خبرگزاری مهر &nbحضور صاحب نظران علوم انسانی در همایش ملی کرسی های نظریه پردازی - اخبار ایران و جهان |
حضور صاحب نظران علوم انسانی در همایش ملی کرسی های نظریه پردازی شناسهٔ خبر 2476758 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۵ حوزه و دانشگاه > علوم انسانی دبیر علمی همایش ملی کرسی های نظریه پردازی از دعوت صاحب نظران و اندیشکده های فعال در زمینه علوم انسانی و معارف دینی برای شرکت در همایش 1۴۳ کرسی نظریهپردازی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تشکیل شد - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
مقدادی ۴۳ کرسی نظریهپردازی در مرکز فقهی ائمه اطهار ع تشکیل شد شناسهٔ خبر 2472930 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۳ استانها > قم قم - معاون پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار ع گفت تاکنون ۴۳ کرسی نظریهپردازی با موضوعات مورد نیاز جامعه در مرکز فقهی ائمه اطهار ع تشکیل شد به گزارش خبرنگامهمترین مانع نظریه پردازی، توهم فقر آزادی است - اخبار ایران و جهان |
آیتالله علیاکبر رشاد مهمترین مانع نظریه پردازی توهم فقر آزادی است شناسهٔ خبر 2488091 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رشاد با بیان این که مهمترین مانع در امر نظریه پردازی توهم فقر آزادی است گفت این توهم بیش از آنکه یک توهم روانی باشد یک تهجانشین فرمانده سپاه پارسآباد: ایران باز هم قدرت سیاسی و نظامی خود را به جهانیان نشان داد
جانشین فرمانده سپاه پارسآباد ایران باز هم قدرت سیاسی و نظامی خود را به جهانیان نشان دادجانشین فرمانده سپاه شهرستان پارسآباد گفت ایران اسلامی باز هم قدرت سیاسی و نظامی خود را به جهانیان نشان داد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل مطلب شاهی عصر امروز در اردوی عملی درس آمادگی دفاهمایش کرسیهای نظریهپردازی۱۶بهمن برگزارمیشود/ تجلیل از ۱۹ نظریهپرداز - اخبار ایران و جهان |
غلامعلی افروز عنوان کرد همایش کرسیهای نظریهپردازی۱۶بهمن برگزارمیشود تجلیل از ۱۹ نظریهپرداز شناسهٔ خبر 2483574 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها طی ۱۰ سال گذشته صدها طرح نامه به دبیرخانه کرسیهای نظریه پردازی ارسال شد که با داوریهای انجام شده ۲اومانیسم انسان را جایگزین خدا میداند نه جانشین خدا - اخبار ایران و جهان |
آیت الله جوادی آملی اومانیسم انسان را جایگزین خدا میداند نه جانشین خدا شناسهٔ خبر 2487951 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی گفت کسی که حرف انبيا را بر فکر خودش تطبيق کند و آن را ميزان سخن انبيا و به اصطلاح ميزان الوحی قرار بدهد خودنظریه پردازی مستلزم عقبه تربیتی و آموزشی درست است - اخبار ایران و جهان |
مخبردزفولی درهمایش کرسیهای نظریهپردازی نظریه پردازی مستلزم عقبه تربیتی و آموزشی درست است شناسهٔ خبر 2488093 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هرکاری عقبه و برنامه ریزی ویژه می خواهد گفت اگر بپذیریموظیفه محققان و نظریهپردازان جهانبینی، جهان داری وجهان آرایی است - اخبار ایران و جهان |
پیام آیت الله جوادی آملی به همایش کرسیهای نظریه پردازی وظیفه محققان و نظریهپردازان جهانبینی جهان داری وجهان آرایی است شناسهٔ خبر 2488156 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیت الله جوادی آملی در پیامی به همایش ملی نظریه پردازی نقد و مناظرهاولاند: جهان سهم خود را در جنگ با تروریسم بپردازد
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۸ رئیسجمهور فرانسه در سخنانی خود در نشست اقتصادی داووس سوئیس گفت اقتصادهای بزرگ جهان باید سهم خود را در جنگ با تروریسم با اقدام علیه قاچاق و پولشویی بپردازند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه فرانسیس اولاند رئیس جمهورنشست كميته كرسيهاي نظريه پردازي دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد - اخبار ایران و جهان |
نشست كميته كرسيهاي نظريه پردازي دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد شناسهٔ خبر 2473937 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۵ حوزه و دانشگاه > آموزش عالی اولين نشست كميته كرسي هاي نظريه پردازي و نقد و مناظره با حضور سرپرست دانشگاه و اعضاي این كميته در سالن شورا برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهریک هزار تخت فرسوده بیمارستانی کرمانشاه جایگزین می شوند - اخبار ایران و جهان |
محمدی خبر داد یک هزار تخت فرسوده بیمارستانی کرمانشاه جایگزین می شوند شناسهٔ خبر 2481798 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۴ استانها > کرمانشاه کرمانشاه- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از جایگزین کردن یک هزار تخت جدید با تخت های فرسوده بیمارستانی در استان خبر داد به گفروش خودروها با پلاک 94 آغاز شد |اخبار ایران و جهان
فروش خودروها با پلاک 94 آغاز شد عرضه خودروهای داخلی با پلاک 94 به زودی آغاز خواهد شد در این زمینه برخی خودروسازان فروش و پیش فروش این محصولات را آغاز کردند کد خبر ۴۶۹۳۹۶ تاریخ انتشار ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۹ - 24 January 2015 عرضه خودروهای داخلی با پلاک 94 به زودی آغاز خواهد شسودان جنوبی بالاخره رنگ آرامش به خود می گیرد - اخبار ایران و جهان |
سودان جنوبی بالاخره رنگ آرامش به خود می گیرد شناسهٔ خبر 2482263 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۳ بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی رسانه ها از توقف کامل درگیری و خشونت در سودان جنوبی خبر دادند به گزارش خبرگزاری مهر شبکه خبری بی بی سی در گزارشی از موافقت طرفین درگیر در سودان جنوتویوتا بزرگترین خودروساز جهان در سال 2014
تویوتا بزرگترین خودروساز جهان در سال 2014شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن با تولید 10 23 میلیون خودرو در سال 2014 همچنان عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان را در اختیار دارد به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از بیزینس اینسایدر شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن با تولید 10-
گوناگون
پربازدیدترینها