تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804541529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشديد بحران اهواز، در پس زمينه سكوت مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تشديد بحران اهواز، در پس زمينه سكوت مسئولان
روز گذشته آسمان اهواز، براي چندمين بار در هفته گذشته، به تسخير ريزگردها درآمد. غلظت آلاينده‌ها از بعدازظهر ديروز به حدي شدت يافت كه مسئولان اجرايي و در رأس آنها فرمانداري اين شهر، تمامي مقاطع تحصيلي نوبت بعدازظهر مدارس را تعطيل اعلام كردند.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 
روز گذشته آسمان اهواز، براي چندمين بار در هفته گذشته، به تسخير ريزگردها درآمد. غلظت آلاينده‌ها از بعدازظهر ديروز به حدي شدت يافت كه مسئولان اجرايي و در رأس آنها فرمانداري اين شهر، تمامي مقاطع تحصيلي نوبت بعدازظهر مدارس را تعطيل اعلام كردند.
اين در حالي است كه با توجه به بحران بسيار حادي كه در اين شهر حكمفرماست، هنوز مسئولان و دستگاه‌هاي موظف اقدام قابل‌توجهي در راستاي رفع و كاهش بحران ياد شده انجام نداده‌اند.
روز گذشته خبرگزاري ايسنا نوشت: مجمع نمايندگان خوزستان طي نامه‌اي از رئيس‌جمهور خواست تا كميته اضطرار براي پيگيري پديده ريزگردها در خوزستان تشكيل دهد. مهرداد بذرپاش، عضو هيئت رئيسه مجلس در اين رابطه مي‌گويد: مجمع نمايندگان خوزستان در نامه‌اي به رئيس‌جمهور خواستار بررسي علت بي‌توجهي محيط‌زيست درباره ريزگردها در خوزستان شدند و درخواست كردند كميته اضطرار براي رسيدگي به اين مسئله تشكيل شود.
لازم به ذكر است كه تماس‌هاي مكرر روزنامه «جوان» با اداره محيط‌زيست اهواز پس از دو ساعت در حالي نتيجه داد كه اين اداره در چنين اوضاعي كه شهر در بحران به سر مي‌برد، تعطيل بوده. پيگيري‌هاي اين روزنامه به جايي نرسيد و تلفن‌هاي همراه سه تن از نمايندگان شهر اهواز خاموش و تماس با برخي از نمايندگان شهرهاي ديگر خوزستان بي‌نتيجه ماند.
  جنگ ماسك‌ها با ريزگردها!
هاشم بالدي، مديركل بحران استانداري خوزستان در اظهارنظري پس از تعطيلي مدارس شهر اهواز به «مهر» گفت: از اوايل صبح امروز، گرد و غبار در آسمان اهواز و چند شهر ديگر استان خوزستان مشاهده شد كه طبق پيش‌بيني‌هاي هواشناسي اين گرد و غبار با تشديد شدن احتمالاً تا ساعت چهار بعدازظهر ادامه خواهد داشت.
وي در خصوص اقدامات انجام شده براي مقابله با اين معضل مي‌گويد: براي كنترل گرد و غبار در حال حاضر فقط كارهاي مقابله‌اي از جمله تهيه ماسك و ذخيره‌سازي در انبار به منظور توزيع بين مدارس، تجهيز بيمارستان‌ها، اورژانس‌ها و درمانگاه‌ها به وسايل پزشكي، تقويت نيروهاي امدادي و هلال احمر را انجام مي‌دهيم.  گفتني است كه مديريت بحران استانداري خوزستان روز گذشته در اطلاعيه‌اي خطاب به فرمانداران شهرستان‌هاي استان اعلام كرد: با توجه به هشدار سازمان مديريت بحران كشور و اداره كل هواشناسي خوزستان، وزش باد قابل ملاحظه و گاهي شديد و برخاستن گرد و غبار از نيمه جنوبي و انتشار آن در ساير نقاط استان در ساعات آينده امروز (چهارشنبه) و احتمال تداوم اين پديده تا بعدازظهر با احتمال مواج شدن خليج فارس در روز جاري پيش‌بيني شده است
  آمار حقيقي 20 برابر حد مجاز
اما سازمان بهداشت جهاني ميزان ذرات معلق در هواي شهر اهواز حدود 372 است كه اين عدد پنج‌ برابر متوسط جهاني و5/1 برابر متوسط كشوري است. در حالي كه طبق دستورالعمل سازمان جهاني بهداشت، ميزان قابل ‌قبول PM١٠ در شهرها بايد حدود 20ميكروگرم در مترمكعب باشد كه به اين ترتيب مشخص است ذرات جامد آلوده‌كننده هوا در اهواز بيش از 20برابر حد مجاز است. تأثير PM10 بر سلامتي، از تأثير مخرب بر مغز تا سرطان ريه، آسم، برونشيت، حمله قلبي، افزايش فشار خون و كاهش سطح اكسيژن را دربرمي‌گيرد. در حوزه اجتماعي هم تبعات سنگيني دارد و بر گروه‌هاي خاص نظير كودكان و سالمندان اثر بيشتري دارد.
طبق آمار بانك جهاني، ميزان PM١٠ در شهر اهواز در سال ١٩٩٩، حدود ٨٠ ميكروگرم‌ بر متر مكعب بوده است. مقايسه اين رقم با عدد اعلام‌ شده در سال ٢٠٠٩ (٣٧٢) نشان مي‌دهد كه در يك بازه زماني ١٠ساله ميزان آلودگي هوا در شهر اهواز 5/4برابر شده است.
  سخن آخر
يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه در لحظه رخداد «بحران» آحاد مختلف جامعه ما، به ويژه دستگاه‌هاي اجرايي را دچار سوء‌تفاهم مي‌كند، مقوله «آمار» است. به گونه‌اي كه هر يك از مراجع و رسانه‌ها با توجه به رويكرد خود و ميزان پايبندي خود به صداقت، در اخبار، رقمي را در مورد ميزان تلفات، شدت جراحات، ميزان خسارات و... عنوان و درج مي‌كنند و منابع ديگر با برخورداري از روحيه يك كلاغ چهل كلاغي، واقعيت امر را باژگونه و دستكاري شده ارائه مي‌دهند. در نهايت اين ضعف و نقيصه، حكايت چوپان دروغگو را بازآفريني مي‌كند. به اين صورت كه شنوندگان در سطوح مختلف جامعه، به ويژه مسئولان اجرايي كه مخاطب خاص اين گونه آمار هستند و بايد در مقابل دريافت آمار اقدام عاجل نمايند، در جايگاه روستايياني قرار مي‌گيرند كه پيام‌هاي پوچ و عاري از حقيقت را از چوپان دروغگو دريافت مي‌كنند. نتيجه اين كار همين مي‌شود كه با توجه به ترك تازي‌هاي آلاينده‌هاي اهواز و زندگي خفقان‌آور مردم اهواز در يك هفته گذشته هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته و مردم مظلوم اهواز و استان خوزستان كه در زمان جنگ نيز سپر بلاي كشور بودند، بايد اكنون قرباني يك فرآيند غلط شوند چرا كه طبق آمارهايي كه از ميزان غلظت آلاينده‌هاي روزشنبه گذشته در رسانه‌هاي مختلف درج شد، ميزان آلاينده‌ها 70، 66 و‌50 برابر حد مجاز عنوان شد. گرچه شايد رسانه‌هايي اين آمار را از سر دلسوزي درج و منتشر نمايند و هيچ هدف خاصي منظور نظر نباشد اما چنين رسانه‌هايي بايد در نظر داشته باشند كه نيت خير آنان در نهايت بي‌سر و ساماني مردم را در بردارد. درست مانند اوضاع مرگ‌آوري كه مردم خوزستان اين روز‌ها با آن مواجهند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن