تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803822824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای پیشگیری از سرطان، سبک زندگیتان را تغییر بدهید


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: برای پیشگیری از سرطان، سبک زندگیتان را تغییر بدهید
قائم‌مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از قابل پیشگیری بودن 40 تا 70 درصد سرطان‌ها خبر داد.
به گزارش نامه نیوز،  سید کاظم فرهمند، امروز، 15 بهمن ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی سرطان در مرکز بهداشت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نهایت آرزو و امید در حوزه سلامت رسیدن به خودمراقبتی است.

وی با اشاره به اینکه برای موفقیت در حوزه پیشگیری از سرطان باید در سبک زندگی افراد تغییر ایجاد شود، افزود: در حال حاضر استفاده‌ی دخانیات در کشور ما، نگرانی اصلی است، طبق بررسی‌های انجام شده دخانیات عامل قطعی ایجاد سرطان است.

فرهمند اضافه کرد: فعالیت بدنی روزانه 30 دقیقه توصیه می‌شود، وزن ایده‌آل، تغذیه سالم(عدم استفاده از چربی و نمک) و پیشگیری از بروز عفونت‌ها از جمله اقدامات پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از بروز سرطان است.

وی بیان کرد: ممکن است افرادی که در ساعات زیادی در معرض تابش نور خورشید هستند به سرطان پوست مبتلا شوند، البته میزان کم آفتاب نه تنها مضر نیست بلکه برای جلوگیری از ابتلا به کمبود ویتامین دی لازم است.

قائم‌مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: زندگی روانی و معنوی سالم و شناسایی علائم هشداردهنده سرطان از سایر عواملی است که می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند.

فرهمند افزود: از جمله علائم بروز بیماری سرطان در افراد می‌توان به اسهال و یبوست طولانی، استفراغ یا اسهال خونی، سرطان در اقوام درجه یک، تغییر در خال‌های پوستی، توده در هر نقطه‌ی بدن، زخم‌های بدون بهبود، بی‌اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل، خونریزی غیرطبیعی در ادرار،‌ مدفوع، واژن و نوک پستان و سوء‌هاضمه طولانی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید وجود این علائم در افراد موجب استرس و نگرانی شود زیرا ممکن است به دلایل دیگری این علائم رخ دهد،‌ تصریح کرد: سرطان پستان بسیاری از اوقات در مرحله اولیه کشف نمی‌شود، به دلیل اینکه معاینات خوبی انجام نگرفته و زنان باید به موضوع خودمراقبتی بپردازند.

فرهمند، تغذیه سالم و مصرف میوه و سبزیجات را در جلوگیری از بروز سرطان با اهمیت دانست و اظهار کرد: سرطان لزوما بیماری کشنده‌ای نیست و در بعضی از موارد قابل درمان است.

قائم‎مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص رابطه بروز سرطان و صنایع غذایی، تصریح کرد: باید مراقبت‌های لازم در سازمان‌های مربوطه از جمله کارخانجات، رعایت شود زیرا به طور مثال از مواد نگهدارنده در موادغذایی به طور معمول استفاده شود.

وی ادامه داد: آلودگی هوا باید توسط سازمان‌های مربوطه رسیدگی شود، خصوصا در مشهد که بعضی از روزها سطح آلاینده‌ها در آن بیش از حد مجاز است. قانون منع مصرف مواد دخانی در مکان‌های عمومی باید بیشتر جدی گرفته شود. باید در خصوص جمع‌آوری قلیان از مکان‌های عمومی سازمان‌های دیگر به بهداشت درمان کمک کنند.

رهام سالک، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با اشاره به اینکه تغییر رویکردها در بیماری سرطان مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانی که اسم سرطان را در کشور می‌بریم، وحشت ایجاد می‌شود که این موضوع یک مشکل فرهنگی است. در حال حاضر اگر از افراد عادی بپرسیم که آیا سرطان قابل درمان است؟ قطعا 90 درصد از آنان پاسخ منفی می‌دهند در صورتی که باور عمومی بر این است که بیماری سرطان غیرقابل درمان است.

سالک اضافه کرد: ترس مرضی از بیماری سرطان باعث می‌شود که بیمار به پزشک مراجعه نکرده یا خیلی دیر مراجعه کند، افرادی که دچار این بیماری هستند باید با ترس روبه‌رو شوند، در کشورهای دیگر اثبات شده در صورتی که دخانیات کنار گذاشته شود 30 درصد از بار سرطان کاسته می‌شود اما متاسفانه در کشور ما نگاه منفی نسبت به قلیان در حال کاهش است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال 91 حدود 135 مورد سرطان در هر 100 هزار نفر در ایران وجود داشت و هنوز در آمار شیوع سرطان از متوسط جهانی پایین‌تر هستیم و این جای امیدواری است.

وی در خصوص سرطان معده، اظهار کرد: سرطان معده ارتباط زیادی با چاقی و نوع تغذیه دارد، در حال حاضر در کشورهای غربی با چاقی و استفاده از غذاهای آماده مبارزه می‌شود. در طی 10 سال گذشته به علت افزایش مصرف غذای آماده و چاقی افراد، در کشور، سرطان افزایش چشمگیری داشته است.

غلامحسین نوفرستی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست در خصوص تشخیص زود هنگام سرطان، افزود: سرطان یک معضل بزرگ بهداشت و سلامت در کشور محسوب می‌شود و به عنوان سومین عامل مرگ‌ومیر در ایران است.

50 درصد سرطان‌ها در افراد بالغ قابل درمان است

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز سرطان به صورت یک تابو در جامعه است، گفت: بیش از 50 درصد سرطان‌ها در افراد بالغ قابل درمان و بیش از 60 درصد سرطان‌ها در اطفال قابل درمان است، در واقع هر چقدر زودتر به پزشک مراجعه شود برای درمان این بیماری شانس بیشتری وجود دارد و نباید به سرطان به عنوان یک بیماری مهلک نگریسته شود.

نوفرستی با بیان اینکه سرطان پوست در مراحل اولیه قابل درمان است،‌ اظهار کرد: زمانی این سرطان نگران‌کننده است که بیمار دیر مراجعه می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر توده در بدن نشان‌دهنده سرطان نیست مانند برخی از توده‌های چربی یا حتی توده‌های پستان ممکن است خوش‌خیم باشند اما تغییر در شکل این توده‌ها نگران‌کننده است.

این آنکولوژیست با اشاره به اینکه شیوع توده‌های پیشرفته پستان در کشور ما مانند کشورهای جهان سوم است،‌ ادامه داد: جامعه ما نتوانسته است این باور را به بیماران منتقل کند که جای نگرانی نیست. خونریزی‌های غیرطبیعی مخصوصا در زنان می‌تواند نگران‌کننده باشد و باید به پزشک متخصص مراجعه شود.


منبع: ایسنا


۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن