تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819683567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فساد بزرگي كه مانع پيشرفت حداقلي شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فساد بزرگي كه مانع پيشرفت حداقلي شد
سي و ششمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي فرا‌رسيده، انقلابي كه رهبر آن يك روحاني بود و با مقابله هوشمندانه و آگاهانه با نظام شاهنشاهي، توانست حركتي نوين و تأثيرگذار را در تاريخ بشريت رقم بزند.


سي و ششمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي فرا‌رسيده، انقلابي كه رهبر آن يك روحاني بود و با مقابله هوشمندانه و آگاهانه با نظام شاهنشاهي، توانست حركتي نوين و تأثيرگذار را در تاريخ بشريت رقم بزند. مبارزه عقلاني و توأم با ايستادگي بر اصول و مباني ديني اين روحاني باعث شد، فردي كه چند دهه با حمايت مطلق نظام سلطه بر مسند قدرت نشسته بود به ناچار از كشور فرار كند و كشور را به دست انقلابيون بسپارد. اگر چه شاه مخلوع ايران نتوانست در مقابل حركت انقلابي مردم مقاومت كند و نهايتاً مجبور به فرار از كشور شد، اما نمي‌توان به سادگي از كارنامه 37 ساله حكومت وي گذشت. كارنامه‌اي كه مرور بخشي از آن مي‌تواند ملاك مناسبي براي ارزيابي عملكرد وي نزد افكار عمومي باشد آنچنان كه با مدارك مستند و متقن مي‌توان چگونگي خيانت وي در طول اين سال‌ها به مردم كشورش را اثبات كرد.

   جدا كردن بحرين از ايران
يكي از صدها اقدامات خائنانه حكومت پهلوي را بايد جدايي كشور بحرين كنوني از تماميت ارضي ايران دانست، اقدامي كه نشانگر تحقير ملت ايران در جامعه بين‌الملل بوده است.
در مورد واگذاري بحرين به بيگانه و تجزيه اين بخش استراتژيك از كشور، اعلم در خاطرات خود مي‌نويسد: «سه‌شنبه 21/5/48... از سفير انگليس [خواسته بودم عصري به ديدنم بيايد] گفتم... در خصوص بحرين و مراجعه به آراي عمومي، شما راه غلطي پيشنهاد مي‌كنيد كه قابل قبول نيست. شما مي‌گوييد به اوتانت پيشنهاد خواهيد كرد كه به محافل خاصي در بحرين، جهت [كسب] عقيده مردم مراجعه نمايد و نظر خود را به دبير كل سازمان ملل خواهد داد. مي‌خواهيد ما هم پاي آن صحه بگذاريم، اين غيرممكن است. ما جواب ملت ايران را چه مي‌توانيم بدهيم؟»
وزير دربار پهلوي دوم در ادامه پيشنهاد انگليس را مبني بر اينكه براي جدا ساختن بحرين از ايران نماينده سازمان ملل نظر برخي محافل سياسي را در بحرين سؤال كند و نتيجه را به دبير كل منتقل سازد، به شاه مي‌دهد: «چهارشنبه 22/5/48- صبح شرفياب شدم. جريان مذاكرات ديروز با سفير انگليس را گفتم خيلي تأييد فرمودند.» فرمودند: «دوباره به او بگو اين كار براي من خودكشي است. من البته به خودكشي در صورتي كه پاي منافع ملت ايران در بين باشد هيچ اهميتي نمي‌دهم، ولي اين كار به نظر من يك خيانت به ملت ايران است و من ديگر اين را نمي‌توانم تحمل بكنم.»
اعلم در قسمت ديگري تصريح مي‌كند كه در نهايت همان برنامه انگليسي‌ها كه شاه آن را خيانت به ملت ايران مي‌دانست عملي شد: «20/2/49... امشب راجع به بحرين با يكي از دوستان در منزل خود صحبت مي‌كرديم. بايد بگويم وضع نظرخواهي در آن جا خلاف اصول بود، يعني رفراندوم نبود. سؤال از جمعيت‌ها و باشگاه‌ها و اشخاص مختلف بود.»
اعلم در فرازي ديگر از آگاهي كامل شاه نسبت به اين اقدام پرده برمي‌دارد: «19/11/48... بعد فرمودند مسئله بحرين دارد حل مي‌شود. با كمال آقايي و بزرگواري ‌فرمودند: حالا كه تو و من هستيم آيا فكر مي‌كني در آينده ما را خائن خواهند گفت يا چنان كه معتقدم و اغلب سياستمداران دنيا هم معتقدند، من كه حاضر به حل مطلب بحرين شدم، خواهند گفت كار بزرگي انجام داديم...»
وي همچنين در اين خاطرات مي‌افزايد‌: «سه‌شنبه 19/2/51 صبح زود كاردار سفارت امريكا به من تلفن كرد كه كار فوري دارم... پيام نيكسون را براي شاهنشاه آورد... من وقتي شرفياب شدم، به عرض رساندم و عرض كردم، شاهنشاه بايد جواب مثبتي مرحمت فرماييد. فرمودند، آخر ما همه جا گفته‌ايم بايد مقررات كنفرانس ژنو اجرا شود... چطور جواب مثبت بدهم؟ عرض كردم، با كمال تأسف شيشه عمر ما همه در دست امريكاست».

  پرونده قطور فساد اشرف پهلوي
صد‌‌ها سند غير قابل خدشه وجود دارد كه وجود فسادهاي اقتصادي و اخلاقي وابستگان به شاه ايران را نمايانگر مي‌كند اما يكي از مهم‌ترين اين افراد را بايد اشرف پهلوي، خواهر محمدرضا و دختر رضا شاه دانست كه در ادامه به بخش كوتاهي از آن اشاره مي‌شود.
1. قاچاق مواد مخدر و سرقت پول از شاه
قاچاق مواد مخدر در داخل و همكاري با باندهاي مافياي بين‌المللي، قماربازي در كازينوهاي داخل و خارج تنها گوشه‌اي از اقدامات اشرف بود. او در قمار تا بدانجا پيش رفته بود كه علناً سر برادرش (محمدرضا) كلاه مي‌گذاشت و در قماربازي‌هاي شبانه كاخ محمدرضا و با تباني با عوامل خودش مبالغ سنگين 20، 30 و 50 ميليوني از شاه مي‌برد و پس از پايان بازي، اشرف دسته چك محمدرضا را مي‌آورد و به دستش مي‌داد و او نيز چك مي‌كشيد و امضا مي‌كرد.
2. تصرف زمين‌هاي كشاورزي مردم
اشرف در تصرف عدواني زمين‌هاي زراعي مردم در اقصي نقاط حاصلخيز كشور به ويژه در شمال، زمين‌هاي ملي در تهران و شهرستان‌ها نيز دست داشت و كسي جلو‌دار او نبود.
3. شهوت‌راني با رجال حكومتي و جوانان دربار
 او ده‌ها تن از رجال عصر پهلوي و جوانان مورد علاقه‌اش را با هزار حيله و كلك به دام شهوت خود گرفتار كرد و اگر كسي جواب نه به او مي‌داد مرگ در انتظارش بود. موضوع قتل فجيع پالانچيان به دستور اشرف كه درخواست او را رد كرده بود نمونه‌اي از اقدامات جنون‌آميز او بود.
حسين فردوست ـ رئيس دفتر ويژه اطلاعات
شاه ـ با شناختي كه از اشرف داشت در مطلع سخنش او را شيطاني به نام اشرف پهلوي ناميده است. وي در آخرين فراز مطلبش راجع به اشرف مي‌نويسد: «اشرف فرد دوم خانواده پهلوي، زني كه در هر زمينه در حد اعلاي افراط و گستاخي است و مي‌توانم او را به حق«فاسد‌ترين زن جهان» بنامم در تاريخ زنان فاسد جهان، معادل اشرف يا نيست يا نادر است. معتاد، قاچاقچي مواد مخدر، عضو مافياي امريكا، بيمار جنسي و زني كه به قول خودش اگر هر شب يك مرد تازه نبيند خوابش نمي‌برد.»
البته موارد اقدامات فساد خيز خواهر شاه به همين موارد خلاصه نمي‌شود و نمونه‌هاي بيشمار ديگري نظير «انتقال 14 تن ترياك به سعدآباد»، «كشته‌شدن معشوقه اشرف پهلوي به دست وي»، «اختصاص يك كاخ به عياشي‌هاي اشرف در شمال»، «دست بردن در بليت‌‌هاي بخت آزمايي با حق حساب‌هاي ميليوني» و «فروش پست‌هاي دولتي با پول» را هم بايد مورد توجه قرار داد.

   527 كارخانه‌اي كه پولش به جيب محمدرضا پهلوي مي‌رفت
«رواساني» يك پروفسور آلماني است كه استاد دانشگاه اولدنبورگ آلمان غربي بوده و در كتاب خود به نام ايران با اشاره به فساد‌هاي اقتصادي دربار، فهرستي از كارخانه‌هايي را منتشر مي‌كند كه به طور مستقيم به شاه و اطرافيانش وابسته بوده و شخص شاه از درآمد اين كارخانه‌ها سود كلاني را به دست آورده است.
در اين كتاب در خصوص اسامي اين كارخانه‌ها آمده است:
۱۳۷ واحد مؤسسات مالي و كارخانه‌هاي متعلق به شاه و منسوبين؛ ۷۴ واحد فرمانفرماييان؛ ۶۷ واحد خسروشاهي؛ ۶۱ واحد لاجوردي؛ ۳۳ واحد خاندان ثابت پاسال؛ ۳۸ واحد رضايي؛ ۳۱ واحد فولادي؛ ۲۲ واحد اخوان؛ ۱۷ واحد القائيان و ۱۶ واحد تيمورتاش.
در ادامه اين كتاب فهرستي از دارايي‌ها و اموال خاندان پهلوي هم مورد اشاره قرار مي‌گيرد كه از جمله آن: بانك‌ها، شركت‌هاي بيمه و مؤسسات سرمايه‌گذاري وابسته به خاندان پهلوي.
1- بانك عمران: سرمايه ۴ ميليارد ريال، دارايي ۱۱۰۱۱۲ ميليون ريال (اسفند ۵۶) بنياد پهلوي كليه سهام.
2- بانك ايرانشهر: سرمايه ۳ ميليارد ريال، دارايي ۲۶۷۴۷ ميليون ريال (اسفند ۵۵) بنياد پهلوي 30‌درصد سهام.
3- بانك داريوش: سرمايه ۵ ميليارد ريال، دارايي ۲۴۱۴۶ ميليون ريال (اسفند ۵۶) بنياد پهلوي سهامدار عمده.
4- بانك توسعه و سرمايه‌گذاري ايران: سرمايه ۳۰۴۰ ميليون ريال، دارايي ۲۱۶۴۲ ميليون ريال (اسفند ۵۵) بنياد پهلوي جزو سهامداران.
5- بانك اعتبارات ايران: سرمايه ۲ ميليارد ريال، دارايي ۱۲۳۴۵۸ ميليون ريال، شفيق‌ها (فرزندان اشرف) سهامدار عمده.
6- بيمه ملي ايران: سرمايه ۱۵۰ ميليون ريال بنياد پهلوي كليه سهام.
7- شركت عمران ترنيوال ايران: بنياد پهلوي و سه شركت خارجي سهامداران.
8- شركت سرمايه‌گذاري عمران: بنياد پهلوي سهامدار عمده.
9- شركت ايرانشهر فينانس: بنياد پهلوي جزو سهامداران.
  صنايع نساجي
در اين كتاب همچنين صنايع نساجي وابسته به خاندان پهلوي را هم مورد توجه قرار مي‌دهد كه از جمله آن:
1- شركت شه‌باف: سرمايه ۴۸۰ ميليون ريال، محمودرضا پهلوي سهامدار عمده.
2- شركت ايران پوپلين: سرمايه ۲۰۰ ميليون ريال، محمودرضا پهلوي جزو سهامداران.
3- ريسندگي و بافندگي آذر اصفهان: شهرام پهلوي‌نيا جزو سهامداران.
4- شركت ريسندگي و بافندگي كرج: غلامرضا پهلوي و خانواده، اكثريت سهام.
اين كتاب در ادامه مي‌آورد:

   شركت‌هاي ساختماني
1- سازمان نوسازي و عمراني اراضي غرب تهران: بنياد پهلوي، كليه سهام.
2- سازمان عمران كيش با سرمايه‌گذاري حدود ۲۰۰ ميليون دلار: بنياد پهلوي كليه سهام.
3- شركت عمران و آپارتمان‌سازي خوردين: بنياد پهلوي كليه سهام.
4- شركت ساختماني عمران تكلار: بنياد پهلوي و دو شركت يوناني و دانماركي، كليه سهام.
5- شركت عمراني و شهرسازي شميران‌نو: بنياد پهلوي سهامدار عمده.
6- شركت ساختماني فرانكور ايرانين: بنياد پهلوي كليه سهام.
7- شركت ساختماني آربيتا: بنياد پهلوي كليه سهام.
8- شركت مونتكس ايران: بنياد پهلوي و يك شركت آلماني كليه سهام.
9- شركت آتي‌ساز: بنياد پهلوي جزو سهامداران.

   خريد تسليحات نظامي از امريكا
طبق بسياري از اسناد، از سال 1950 تا زمان سقوط شاه ارزش قراردادهاي خريد تجهيزات و خدمات نظامي ايران از امريكا به حدود 20 ميليارد دلار رسيد. تصويب و اجراي طرح مصونيت قضايي اتباع امريكايي در ايران، ورود هزاران متخصص نظامي امريكايي و سلطه آنها بر ارتش، مداخله شاه در عمان و ارسال تجهيزات نظامي از سوي ايران به مراكش، اردن و زئير و در‌گيري نظامي ايران در سومالي بخشي از برنامه‌هايي بود كه به دستور امريكا و در راستاي منافع بين‌المللي اين كشور تحقق يافت و ايرانيان را بيش از پيش به وابستگي شاه به امريكا معتقد ساخت
جالب است بدانيم، امريكا 40 در صد سهام كنسرسيوم نفتي را به دست آورد و به سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده در ايران پرداخت.
اين توضيح را هم بايد اضافه كرد كه باري روبين در كتاب جنگ قدرت‌ها درباره وابستگي همه‌جانبه و بي‌اختياري شاه در برابر قدرت‌هاي خارجي و سلطه آنها بر كشور مي‌نويسد: مأموران سياسي نظامي انگليس و امريكا عملاً در همه كارهاي حكومت ايران دخالت مي‌كردند.
 
  اشراف افكار عمومي به فسادها شاه را فراري داد
همانطور كه اشاره شد توانستيم بر بخش كوتاهي از فسادهاي گسترده مالي، اقتصادي، اخلاقي و سياسي حكومت شاهنشاهي اشاره كنيم و اسناد و مدارك فراواني دال بر اين وجود دارد كه نشان مي‌دهد حكومت محمدرضا شاه و پدرش رضا شاه با بيش از نيم قرن، چيزي جز وابستگي و ضعيف شدن كشور در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي نداشته و با گذشت ايام ايران زير چرخ توسعه كشورهاي غربي ضعيف‌تر و ناتوان‌تر مي‌شد.
بنابراين مردم كشورمان در آن روزها فقط با احساسات خود انقلاب اسلامي را شكل نداده و بر اساس عقلانيت و تدبير و اشراف كامل نسبت به عملكرد خاندان پهلوي در ايران و همچنين فسادهاي گسترده صورت گرفته در اين ايام نسبت به براندازي حكومت محمدرضا شاه وارد عمل شدند.

   منابع و مآخذ در دفتر روزنامه موجود است

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن