تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821192905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احتمال واگذاري پروژه خط لوله گاز (تاپي) به توتال فرانسه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ بهمن ۱۳۹۳ (۱۴:۳ب.ظ)
احتمال واگذاري پروژه خط لوله گاز (تاپي) به توتال فرانسه رهبران 4 کشور درگير در پروژه «تاپي» هفته آينده براي تصميم گيري در مورد شرکت «توتال» فرانسه در اسلام‌آباد به مذاکره مي پردازند.
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، رهبران 4 کشوري که خط لوله انتقال گاز از آسياي مرکزي از اين کشورها عبور مي‌کند هفته آينده براي نهايي کردن سپردن اجراي اين پروژه چند ميليارد دلاري به شرکت «توتال» فرانسه در اسلام‌آباد گرد هم مي‌آيند.
يکي از مقامات پاکستاني اعلام کرد: «وزراي انرژي و نفت کشورهاي ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در نشست «کميته رهبري» پروژه خط لوله گاز (تاپي) در 11 فوريه در اسلام‌آباد پاکستان شرکت مي‌کنند.
پيش از اين، سازمان انرژي آمريکايي «چورون» و «اکسون موبيل» از دور رقابت براي اجراي پروژه تاپي حذف شده بودند.
به گفته مقامات پاکستاني، ترکمنستان قرارداد خدماتي پروژه تاپي را شرکت توتال فرانسه امضا کرده و «رهبري کنسرسيوم» سرمايه‌گذاري اين پروژه را با اين شرکت فرانسوي واگذار کرد.
گفته مي‌شود که هزينه ساخت اين خط لوله حدود 10 ميليارد دلار تخمين زده شده است.
براساس اين قرارداد، شرکت توتال به استخراج گاز در ترکمنستان که قرار است به افغانستان، پاکستان و هند صادر شود، کمک مي‌کند و درعوض هزينه خدمات اين شرکت از سوي اين 4 کشور پرداخت مي‌شود.
اين مقامات پاکستان اظهار داشتند: «شرکت‌هاي پاکستاني «توسعه نفت و گاز» (OGDC) و «نفت محدود پاکستان» (PPL) ممکن است که در استخراج گاز در ترکمنستان شرکت کنند.»
ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند شرکت‌هاي گازي دولتي براي ساخت و نگهداري يک هزار و 800 کيلومتر خط لوله انتقال گاز تعيين کردند.
در رقابت براي تعيين «رهبري کنسرسيوم» سرمايه‌گذاري روي پروژه تاپي، شرکت توتال فرانسه برنده شد که هفته آينده رهبران 4 کشور در مورد آن تصميم نهايي را خواهند گرفت.
مقامات پاکستاني گفتند: «شرکت توتال بدون هيچ تضميني با ترکمنستان براي استخراج گاز قرارداد بسته است.»
دولت افغانستان نيز گفت: اين کشور نيازي به استخراج تمام حجم گاز تعيين شده از سوي ترکمنستان ندارد و حجم مازاد گاز بين هند و پاکستان تقسيم شود. اين مسئله نيز يکي از محورهاي گفت‌وگوي هفته آينده سران تاپي است.
براساس توافقنامه تاپي، پاکستان روزانه يک ميليارد و 365 ميليون فوت مکعب گاز، هند حدود يک ميليارد و 365 ميليون فوت مکعب گاز دريافت مي‌کنند و سهم افغانستان از گاز ترکمنستان نيز حدود نيم ميليارد فوت مکعب در روز است.
خط لوله انتقال گاز تاپي در حالي به مراحل اجرايي خود نزديک مي‌شود، که مقامات پاکستاني در اجراي خط لوله انتقال گاز صلح که گاز ايران را به اين کشور و هند انتقال مي‌دهد، تعلل مي‌کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن