تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821132439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ممنوعيت تردد و جابجايي شتر در سطح کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ بهمن ۱۳۹۳ (۱۰:۳۱ق.ظ)
ممنوعيت تردد و جابجايي شتر در سطح کشور معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور گفت: از مرداد سال جاري به منظور کنترل بيماري مرس، تردد شتر در سطح کشور در استان هاي جنوبي و شرقي کشور ممنوع اعلام شد و هيچ گونه جابجايي از اين استان ها صورت نگرفته است.
به گزارش خبرگزاري موج، جمال الدين جاويدي اضافه کرد: در اين راستا، مجددا از نيمه مرداد ممنوعيت خروج شتر از استان سيستان و بلوچستان به طور خاص مورد تاکيد قرار گرفت.
وي ادامه داد: سازمان دامپزشکي کشور طي سال جاري در راستاي پايش بيماري در جمعيت شتران کشور طرحي به اجرا گذاشته و در اين موضوع با حساسيت و اولويت ويژه‌اي به استان هاي شرقي خصوصا استان سيستان و بلوچستان پرداخته و در اين استان علاوه بر پايش معمول جمعيت شتران بومي، نسبت به نمونه برداري از تمامي گله‌هاي شتري واقع در ايستگاه هاي موقت قرنطينه‌اي و آزمايش نمونه‌هاي مذکور اقدام کرده است؛ به طوري که فقط در استان سيستان و بلوچستان بيش از يک هزار نمونه سواپ بيني اخذ و مورد آزمايش قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومي سازمان دامپزشکي کشور، معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي تصريح کرد: از شتران مثبت آزمايشگاهي، نمونه برداري مجدد صورت گرفته و تا اخذ نتايج منفي از نمونه‌هاي شتران مذکور، آنها در يک مکان جداگانه در شرايط قرنطينه‌اي نگهداري شده که اين مهم در خصوص معدود نمونه‌هاي مثبت واقع در مراکز قرنطينه‌اي استان سيستان و بلوچستان به اجرا گذاشته شده و شتران پس از منفي شدن اجازه کشتار را داشته‌اند.
وي با اشاره به برگزاري نشست مسقط که با شرکت کارشناسان بين المللي از سه نهاد تخصصي جهاني يعني سازمان جهاني بهداشت (WHO)، سازمان جهاني بهداشت دام (OIE) و سازمان غذا و کشاورزي ملل متحد (FAO) و کارشناسان کشورهاي منطقه خاورميانه در ارديبهشت سال جاري، افزود: با توجه به اهميت بيماري کرونا - مرس در منطقه و جهان و افزايش روز افزون موارد ابتلاي انساني بيماري در شبه جزيره عربي و با عنايت به اين که شتر يک کوهانه عربي مي تواند به عنوان عامل انتقال بيماري مورد ظن و گمان مي باشد، شرکت کنندگان در اين گردهمايي نياز به مطالعه و بررسي بيشتر در خصوص اپيدميولوژي بيماري را خواستار شدند.
جاويدي ادامه داد: بيماري مرس با عامل کرونا ويروس يکي از بيماري هاي نوپديد در بين جوامع بشري است که بنا به بررسي ها و تحقيقات به عمل آمده، شتران به عنوان مخازن احتمالي بيماري مطرح شده اند.
معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي تصريح کرد: عامل بيماريزا هيچ گونه علايم باليني مشخص و بارزي در شتران ايجاد نمي کند و برخي بر اين باورند که اصولاً کرونا ويروس براي شتران بيماريزا نبوده و فقط شترها به عنوان مخزن ويروس در طبيعت عمل مي کنند .
جاويدي اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان جهاني بهداشت دام انتقال انسان به انسان و ابتلاي آزمايشگاهي انسان به بيماري، مهمترين فاکتورهاي شيوع و گسترش آن در جوامع انساني است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن