تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815580045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موج نوی سینمای ایران: آری یا نه؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶




1422792332089_22.jpg

کتاب «روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران» نوشته اسعدالله غلامعلی روانه بازار شد. به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب عنوان شده است: «برخی از منتقدان معتقدند سینمای ایران در اوایل دهه 50 دچار دگرگونی شد، چراکه فیلم‌های متفاوتی نسبت به آثار قبل از خود (که به فیلم‌فارسی معروف بودند) روانه بازار شد که دیگر از خصوصیات فیلم‌فارسی به‌طور کامل بهره نمی‌بردند و باعث شدند تا موج جدیدی در سینمای ایران رواج پیدا کند. فیلم‌هایی نظیر «خشت و آینه» (ابراهیم گلستان)، «گاو» (داریوش مهرجویی)، «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی) و «قیصر» (مسعود کیمیایی) و چند فیلم دیگر از اولین فیلم‌های موج نوی سینمای ایران هستند. اما متاسفانه با گذشت بیش از چهار دهه از پیدایش موج نو سینمای ایران، غیر از چند مقاله آموزشی و تاریخی، هیچ‌گاه این مقوله به‌طور فرامتنی در قالب کتاب تحلیل و بررسی نشده بود. کتاب «روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران» نوشته اسعدالله غلامعلی (روزنامه‌نگار و پژوهشگر) از آن دست کتاب‌هایی است که به طور فرامتنی و تحلیلی به بررسی آثار موج نوی سینمای ایران پرداخته و با تحلیل متنی و تاریخی آثار اولیه موج نو، حتی وجود مقوله «موج نو» در سینمای ایران را زیر سوال برده است. بخشی از پیش‌گفتار کتاب: «کتاب حاضر از سه فصل تشکیل شده است. در فصل نخست، به معرفی، تحلیل مفاهیم کلاسیسیسم، مدرنیسم و فلسفه این مکاتب در ادبیات و سینما می‌پردازیم. همچنین تحول عظیمی که در ادبیات با عنوان رمان نو رخ داد مورد توجه قرار گرفته است. زیرا این مکتب علاوه بر این‌که بسیاری از اصول داستان‌نویسی را دگرگون ساخت تأثیر بسزایی بر سینما نهاد. فصل دوم از سه بخش تشکیل شده است؛ درآمدی تاریخی بر جریانی که در سال‌های 1337 تا 1357 در ایران شکل گرفت و با عنوان موج نو شناخته شد، سینماگران موج نو، و آثاری که در این دگرگونی نقش داشتند. در فصل سوم تلاش شده است که روایت در فیلم‌های اقتباسی و تألیفی موج نو تحلیل و واکاوی شود. در عین حال که چنین جریانی با تعریف و مؤلفه‌های دقیق موج نو تناسب ندارد، ولی در این کتاب در بسیاری مواقع از همان عنوان آشنای موج نوی سینمای ایران استفاده شده است. همچنین آثاری زیادی موجب این تحول در سینمای ایران شدند ولی برخی همچون فیلم «اون شب که بارون اومد» به کارگردانی کامران شیردل مستند هستند و برخی دیگر اکران نشدند. بنابراین در کتاب حاضر فقط آثار سینمای داستانی و در این میان به دلیل زمان اندک صرفاً سه فیلم را به تفصیل مورد نقد و تحلیل روایتی قرار داده‌ایم.» کتاب «روایت مدرن و موج نوی سینمای ایران» توسط نشر رسم در 200 صفحه و 500 نسخه با قیمت 14 هزار تومان روانه بازار شده است.

موج نو

انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن