تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803566407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتراف به خصوصی‌سازی اشتباه سایپا پس از 4سال


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
اعتراف به خصوصی‌سازی اشتباه سایپا پس از 4سال
اعتراف به خصوصی‌سازی اشتباه سایپا پس از 4سال چهار سال پس از اقدام مسئولان سایپا در دولت دهم برای مدیریت انحصاری بر شرکت سایپا، مدیرعامل فعلی این شرکت بر اشتباه بودن این اقدام اعتراف کرد.


به گزارش فرهنگ نیوز ، در سال 1389 در حالی که حلقه انحرافی دولت دهم به تدریج مدیریت تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های پول‌ساز دولتی را در اختیار می‌گرفت، شرکت خودروسازی سایپا نیز مورد طمع این حلقه قرار گرفت.

در این سال،18 درصد از سهام شركت سايپا در بورس عرضه شد، که شركت‌هاي وابسته به سايپا همين سهام را خريدند تا محشرترين نوع اختصاصي‌سازي در اقتصاد رخ دهد. طبق سناریوی مذکور، اکثریت هیئت مدیره سایپا در اختیار مدیرعامل شرکت قرار گرفت .

بر این اساس سهام عرضه‌شده سایپا برای خصوصی‌سازی از جانب کنسرسیومی با ترکیبی از کارکنان سایپا، نمایندگان خدمات فروش، قطعه‌سازان و بعضی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در قالب شرکت‌های زیر مجموعه سرمایه‌گذاری کارکنان شرکت خریداری شد و البته تهیه پول آن هم ماجراهایی داشت.

بر طبق این برنامه از پیش تعریف شده، نزدیک به 50 درصد سهام سایپا توسط شرکت سرمایه گذاری سایپا و شرکت های تابعه این شرکت من جمله شرکت رنا، شرکت تجارت الکترونیک و ستاره تابان خریداری شد که این امر باعث شد که 3 عضو از اعضای هیات مدیره سایپا همواره توسط مدیرعامل سایپا انتخاب شوند که باعث مدیریت مادام العمر و عدم نظارت هیات مدیره در این شرکت می‌شد. اين در حالی بود که منابع خرید این سهام که بالغ بر 2500 میلیارد تومان بود از شرکت سایپا تامین شد که سبب مشکلات مالی شرکت شد.

در سال‌های 1389 و 1390 سایت مشرق درباره آن خصوصی‌سازی‌ صوری پیگیری‌های فراوانی کرد.

گفتنی است در سال 1390 و یک سال پس از انجام این خصوصی سازی! سايپا قادر به پرداخت اقساط بلوك 17 درصدي كه سال 1389 در خصوصي‌سازي خودش آن را خريده بود نشد و مشکلات مالی شرکت بدتر شد.

لذا سايپا به منظور بازپرداخت‌ بدهي‌هاي خود، با عدم پرداخت مطالبات شركت‌هاي زيرمجموعه عملاً سعي مي‌كرد بحران بدهي‌ها را به تعويق بياندازد.

 گفته مي‌شد شركت‌هايي همچون مگاموتور، سايپا آذين، سايپا شيشه، سايپا ديزل و برخي ديگر از شركت‌ها مطالبات فراواني از شركت مادر داشتند، اما به دليل سررسيد شدن اقساط بلوك 17 درصدي، سايپا قادر به پرداخت مطالبات شركت‌هاي زيرمجموعه خود نبود.

 بدين ترتيب بحران بدهي سايپا به شركت‌هاي زيرمجموعه نيز سرايت كرد به طوري كه برخي از اين شركت‌ها حتي قادر به پرداخت حقوق كارمندان خود هم نبودند. حتي گفته مي‌شد برخی شرکت ها خط توليد خود را به حداقل رسانده و در بعضي روزها هم متوقف كرده است.

اعتراف به اشتباه به خصوصی‌سازی سایپا پس از 4 سالاینک 4 سال پس از آن خصوصی‌سازی صوری، مدیرعامل فعلی گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در سال 1389 شرکت سایپا در یک معامله نامقبول، سهام خود را با رقم بالایی که بسیار غیر کارشناسی بود خریداری کرد، خاطرنشان کرده است: در آن زمان نقدینگی هنگفتی از این شرکت خارج شد، بنابراین برای جبران این نقدینگی و ادامه حیات مجبور به دریافت تسهیلات بانکی شدیم.

سعید مدنی به ایسنا گفت: پرداخت سودهای بانکی این تسهیلات در چند سال اخیر بار مالی زیادی را به این شرکت تحمیل کرد. افزایش هزینه‌های مالی باعث شد که وضعیت سهام این شرکت در بازار سرمایه نامناسب شده و روند آن نزولی شود.

 وی افزود: در آن زمان وضعیت سیاسی کشور، تحریم‌های بین‌المللی و رشد چند برابری نرخ ارز باعث افزایش مشکلات مالی شده و برای حل این مشکلات ایجاد تنوع در سبد محصولات، رونق فروش و افزایش تیراژ تولید در دستور کار قرار گرفت. بنابراین مشکلات مالی تا حدی برطرف شده به‌گونه‌ای که سال آینده شرایط مساعدتری در بازار سرمایه خواهیم داشت.



93/11/12 - 10:43 - 2015-2-1 10:43:39





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن