تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805290002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط واشنگتن_دهلی در ابهام دوستی و دشمنی/ توصیه پکن به دهلی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
روابط واشنگتن_دهلی در ابهام دوستی و دشمنی/ توصیه پکن به دهلی
گرایش دولت باراک اوباما به سمت هند و افغانستان به ویژه بعد از تشکیل دولت جدید در این دو کشور همسایه پاکستان، کاملا مشهود است، گرایش واشنگتن به سمت تقویت روابط با دهلی نو و توجه بیشتر به کابل، همزمان با کم توجهی های کاخ سفید به پاکستان همراه بوده است تا حدی که رسما پاکستان را عامل ناآرامی و کمک به حملات تروریستی علیه هند و افغانستان معرفی کرده است.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در جریان بررسی سفر هفته گذشته ریاست جمهوری ایالات متحده به هند، چندین مساله قابل توجه است که نخستین آن روند ارتباطات بین دو کشور علی‌رغم وجود اختلافات بین آنهاست .

یک مقام ارشد امریکایی در این رابطه گفته است، ارتباط با هندی‌ها آسان نبوده است و اگر هندی‌ها شرکای بهتری در مقابل چالش‌های بزرگ مانند ایران و روسیه برای امریکا بودند،‌ می‌توانستند برای آمریکا سودمندتر باشند.



هند و آمریکا



یک مقام رسمی دیپلماتیک هندی نیز گفته است: هند نمی‌تواند توجه دولت اوباما را به خود جلب کند و ما نمی‌توانیم مشکلات اساسی خود را با آمریکا حل کنیم‌ آمریکا با روسیه، سوریه، منطقه خاورمیانه و ایران مشغول است اما توجه دولت آمریکا به هند ضروری است و در صورت ادامه بی توجهی، شکاف به وجود آمده در روابط دو کشور عمیق‌تر خواهد شد.



هند و آمریکا





سفر هفته گذشته "باراک اوباما" به هند در حالی انجام شد که تحلیلگران و مقامات سیاسی از وجود برخی اختلافات بین دو کشور خبر داده‌اند، مراسم رژه روز استقلال هند با حضور باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دهلی نو برگزار شد اما همزمان با این مراسم در شهر کلکته، شهروندان هندی در اعتراض به حضور اوباما در کشورشان، دست به تظاهرات زدند.



هند



در آغاز آمریکا درخواست کرده بود در زمان حضور اوباما در هند، منطقه پرواز ممنوع بر فراز پایتخت اعلام شود اما هند به شدت با این طرح مخالفت کرد.



هند




همچنین از آنجا که اوباما می‌خواست با خودروی تشریفات ریاست جمهوری برای بازدید از جاذبه توریستی «تاج محل» به شهر «آگرا» برود، دادگاه های هند با این اقدام مخالفت کردند و حکم دادند وی باید در تاج محل از خودروی معمولی استفاده کند که این امر به لغو سفر اوباما از تاج محل منجر شد.



هند و آمریکا



هند کشوری برخوردار به لحاظ منابع طبیعی و همچنین با جمعیتی بسیار بالاست که امروزه به دلايلي از جمله برخورداري از پتانسيل پذيرفته شده در جمع صاحبان قدرت هسته‌ای، احتمال عضويت در شوراي امنيت در صورت تغيير ساختار سازمان ملل و داشتن فن آوری پيشرفته رايانه اي و اطلاعاتي، موقعيت كاملا جديدی در صحنه بين المللی به دست آورده و وزن و اعتبار آن در تعاملات جديد روابط بين الملل غيرقابل انكار است.

هند با دارا بودن 1/1 ميليون نفر نظامي سومين ارتش، چهارمين نيروی هوايی و پنجمين نيروی دريايی بزرگ و يكی از بزرگترين خريداران سلاح در سطح جهان است كه از آمريكا، روسيه و هند به عنوان سه فروشنده بزرگ تسليحات سلاح خريداری مي كند.

اما در شرایط کنونی رهبران هند معتقدند كه هند نمي تواند مسير حركت به سوی تبديل شدن به يك قدرت بزرگ در قرن 21 را طي كند بدون آن كه روابط خود با ابرقدرتي چون آمريكا را كنترل و مديريت كند و در مسايل كلان بين المللی به بده بستان با آمريكا و ساير قدرت‌های بزرگ بپردازد.




هند و آمریکا



 در مقابل آمريكا نيز به اين نتيجه رسيده كه پيشبرد سياست هايش در منطقه نيازمند روابط گسترده تر با هند است.

روابط دو كشور هند و آمريكا در طي پنج دهه گذشته شاهد فراز و نشيب‌های زيادی بوده است، در دوران جنگ سرد دولت‌ها‌ی آمريكا نسبت به ضرورت توقف كمونيسم علاقه و اصرار داشتند و به روابط روسيه و هند بدبين بودند و جايگاه هند را در جنبش عدم تعهد چندان جدی نم، گرفتند.

از سوی دیگر همكاری نظامي آمريكا با يك كشور مخالف هند يعني پاكستان نيز دليل ديگري براي ايجاد شكاف بين واشنگتن و دهلي نو بود، حجم روابط نظامی دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد و طرفین توافق کرده‌اند تا برخی از تسلیحات در خاک هند ساخته شود این در حالی است که رژیم صهیونیستی و روسیه نیز به عنوان مهمترین شرکای هند در زمینه تامین تسلیحات نظامی به شمار می آیند و تنها چند روز قبل از سفر اوباما به دهلی، توافق هند و روسیه بر سر ساخت جنگنده‌های نسل پنجم اعلام شد که این توافق می‌توانست حامل پیام مهمی از سوی هند به آمریکا باشد.

در جریان سفر اوباما به هند دو کشور یک موافقتنامه هسته‌ای امضا کردند که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد فناوری غیرنظامی اتمی را در اختیار هند بگذارند.

اما موضوعات جالب توجه برای همکاری میان دهلی و واشنگتن نیز وجود دارد، نخستین مساله همکاری هسته‌ای است که برای 2 کشوراز اهمیت بسیاری برخوردار است.

هند از کشورهای مسلح به بمب اتم است و در سال‌های اخیر به دلیل نپیوستن به «ان‌پی‌تی»، در توسعه زیرساخت‌های اتمی خود دچار مشکل شده بود.

«سوجاتا سینگ» وزیر خارجه هند پس از دیدار باراک اوباما و نارندا مودی اعلام کرد و گفت «ما بر بن‌بستی که در سال‌های اخیر بر سر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزمان پیش‌‌ آمده بود، فائق آمدیم.»

همچنین در حوزه‌ی همکاری‌های نظامی با هند نیز آمریکا با رقبای بسیاری روبرو است، موضوعات زیست محیطی نیز همواره در گفتگوهای دو کشور بوده است.

اما همکاری‌های تجاری دوجانبه از بیشترین موضوعات مورد علاقه آمریکا و هند است در حال حاضر حجم روابط تجاری 2 کشور، به 64 میلیارد دلار رسیده و بر پایه برخی ارزیابی‌ها، سقف یکصد میلیارد دلاری برای روابط تجاری طی سال های آینده پیش بینی شده است.

همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، همکاری‌های اطلاعاتی و گفتگو درباره تحولات منطقه‌ای از دیگر محورهای دیدار اوباما با مقام‌های هند است.

دولت هند در آستانه ورود اوباما به پالایشگاه‌های این کشور دستور داده است، میزان واردات نفت از ایران را کاهش داده و به مقداری برسانند که آمریکا در تحریم‌ها علیه ایران تعیین کرده است.

باراک اوباما در بخش دیگری از سخنانش گفت: من از حمایت‌های پایدار نخست وزیر (نارندار مودی) در زمینه جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و تلاش برای دستیابی به یک راه حل عادلانه دیپلماتیک قدردانی می‌کنیم.

با وجود این مسائل یکی از اهداف آمریکا از سفر به هند را برای مقابله با نفوذ روز افزون چین در جغرافیای سیاسی جهان به خصوص در قاره آسیا و اقیانوس هند دانست که این تقابل می‌تواند به صورت یک تفاهم راهبردی میان ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و هند صورت بگیرد.

روزنامه « ایشین ایج» در گزارشی نوشت که چین در واکنش به سفر سه روزه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به هند با هدف شرکت در مراسم شصت و ششمین سالروز جمهوری هند در دهلی نو از هند خواست تا مقابل آمریکا هشیار بوده و فریب این کشور را برای مقابله با چین و اقدامات آمریکا در منطقه نخورد.

گرایش دولت باراک اوباما به سمت هند و افغانستان به ویژه بعد از تشکیل دولت جدید در این دو کشور همسایه پاکستان، کاملا مشهود است، گرایش واشنگتن به سمت تقویت روابط با دهلی نو و توجه بیشتر به کابل، همزمان با کم توجهی های کاخ سفید به پاکستان همراه بوده است تا حدی که رسما پاکستان را عامل ناآرامی و کمک به حملات تروریستی علیه هند و افغانستان معرفی کرده است.


سفر باراک اوباما به هند در ابهام دوستی و دشمنی/



رئیس‌جمهوری آمریکا روز (سه‌شنبه) گذشته سفر خود به هندوستان را با یک سخنرانی و تاکید بر "ارزش‌های مشترک دو کشور" پایان داد هرچند قرار بود سفر اوباما به هند روز سه شنبه به طور کامل ادامه یابد و رئیس جمهوری آمریکا به تاج محل برود اما مرگ پادشاه عربستان باعث شد تا وی سفر خود را کوتاه کرده و برای دیدار با پادشاه جدید عربستان به ریاض برود.

انتهای پیام/
 





اخبار مرتبط

ایران هژمونی غرب را به چالش کشیده است/ مولفه‌های قدرت ایران در عرصه بین‌المللی
از پیام کوبنده سرلشکر جعفری در پی اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی تا توافق ایران و روسیه برای حل مشکل S300
عوامل موثر بر نحوه تعیین قیمت نفت در سال آینده
ظریف به همراه تیم هسته‌ای کشورمان راهی ژنو شد




کد خبر: ۵۱۱۴۳۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن