تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805623583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفس‌هایی که بالا نمی‌آید


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نفس‌هایی که بالا نمی‌آید
نفس‌هایی که بالا نمی‌آید گرد و غبار خوزستان و اثرات نامطلوب آن بر زندگی مردم چند سالی است که به معضلی اساسی در این استان تبدیل شده و از نظر زیست محیطی تاثیر زیادی بر زندگی روزمره مردم این استان داشته است.


به گزارش فرهنگ نیوز، گرد و غبار خوزستان و اثرات نامطلوب آن بر زندگی مردم  چند سالی است که به معضلی اساسی در این استان تبدیل شده و از نظر زیست محیطی تاثیر زیادی در زندگی روزمره مردم این استان داشته است.

گرد و غبار یک پدیده طبیعی است که در اثر خشکسالی‌های چند سال اخیر در کشورهای عراق، عربستان و سوریه تشدید شده است، این وضعیت طی هفته اخیر وضعیت زندگی شهروندان خوزستانی را مختل کرده و بار دیگر با آسیب به بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی، سلامت آنان را به خطر انداخته است.

آلودگی هوا در استان خوزستان به تعطیلی مدارس در روزهای آخر هفته گذشته منجر شده و بر اساس گزارش‌های رسیده، مراکز خرید در شهرهای استان به شکل نیمه تعطیل درآمده است.

در گزارش زیر گفت‌وگوی فارس با تنی چند از شهروندان و مسئولان خوزستانی آورده شده است.

*مسئولان حداقل دلشان به حال خودشان بسوزد
یکی از شهروندان آبادانی، در خصوص بروز چندباره معضل پدیده گرد و غبار اظهار کرد: به نظر می‌رسد این پدیده خطرناک برای مسئولان هیچ اهمیتی ندارد و شاید آنان در این استان و در این آب و هوا زندگی نمی‌کنند.

«علی دایلی» افزود: لااقل برای رفاه حال خودشان نیز حاضر به دست جنباندن نیستند تا مردم را از بلای جانکاه نجات دهند.

وی خاطرنشان کرد: هر چه فریاد زده‌ایم صدای ما به جایی نرسیده است و تنها چیزی که اینجا بی‌ارزش است جان ما است.

*بیماری‌ام هر از چندگاه تشدید می‌شود
دیگر شهروند خرمشهری نیز با ابراز گلایه از بی‌توجهی مسئولان امر به این پدیده اظهار کرد: مدت‌هاست از مشکل ریه رنج می‌برم و پزشکان بیماری‌ام را بر اثر هوای آلوده تشخیص داده‌اند.

«امین بخشی» گفت: مدتی است که عزم کرده‌ام که از این شهر بروم تا لااقل اگر مسئولان به فکر ما نیستند خود به فکر جان خود باشیم.

وی عنوان کرد: هر چند مدت برای درمان در بیمارستان بستری می‌شوم و پس از کسب بهبودی مجددا در این هوای آلوده بیماری‌ام تشدید شده و مجددا سراغ دارو و درمان می‌روم.

*فرزندم دچار مشکل تنفسی شده است
دیگر شهروند خوزستانی نیز اظهار کرد: فرزندم به خاطر مشکل تنفسی که در این آب و هوا دچارش شده، چند روزی است که در بیمارستان بستری شده و حال رضایت‌بخشی ندارد.

«مهدی ناصری» تاکید کرد: امیدوارم هر چه زودتر چاره‌ای برای این پدیده خطرناک اندیشیده شود و اگر این مشکل مشترک چند کشور است، مسئولان با این کشورها نشستی داشته باشند و یا لااقل به مردم خدماتی دهند تا در هنگام وقوع گرد و غبار کمتر این پدیده را حس کنیم.

 *متوسط بارندگی خوزستان 200 میلی‌متر/ دولت کم‌کاری می‌کند
معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: دولت به تعهدات خود در زمینه رفع گردوغبار به‌ طور کامل عمل نکرده است.

«احمد سیاحی» در نشست خبری پروژه‌های دهه فجر اظهار داشت: سال‌های گذشته هیئت دولت 200 هزار هکتار را با اعتباری بالغ بر 478 میلیارد تومان برای تثبیت شن‌های روان تصویب کرد و مقرر شد این اعتبار از منابع مالی نفت تامین شود اما متاسفانه فقط 25 هزار هکتار از سطح مصوب انجام گرفت و برای مابقی اراضی هیچ‌کاری تاکنون انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه از اثرات مخرب گرد و خاک اطلاع داریم اما همه بخش‌های دولتی باید به تعهدات خود در جهت مقابله با پدیده ریزگردها عمل کنند افزود: متاسفانه محیط زیست استان فدای لابی‌های دیگر شده است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه منشا اصلی این ریزگردها از عراق و سوریه است گفت: متاسفانه این کشورها به دلیل مشکلات داخلی، مسائل زیست‌محیطی را در اولویت‌های آخر خود قرار داده‌اند.

به گفته سیاحی، منشا دیگر ریزگردها به کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی در پی مربوط می‌شود.

وی در این زمینه با اکتفا به آمار عنوان کرد: در حال حاضر متوسط بارندگی جهان 700 میلی‌متر در سال است اما متوسط بارندگی خوزستان 200 میلی‌متر است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: همه بخش‌های دولتی باید به تعهدات خود در جهت مقابله با پدیده ریزگردها عمل کنند زیرا با شعار دادن نمی‌توان جلوی گرد و خاک را گرفت.

*میزان آلایندگی هوا تقریبا در حد استاندارد
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: هوای اهواز پس از چند روز گرد و غبار، در صبح روز شنبه به حالت عادی درآمده و میزان آلایندگی هوا تقریبا در حد استاندارد است.

«احمدرضا لاهیجان‌زاده» اظهار کرد: میزان آلایندگی استاندارد 150 تا 250 میکروگرم بر متر مکعب است در حالی که میزان گرد و غبار روز گذشته اهواز 198 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.

وی افزود: میزان ذرات معلق در هوا ناشی از گردوغبار در روز شنبه در آبادان 171، دزفول 130، شوش 260، گتوند 100، سوسنگرد 160 و بهبهان 134 میکروگرم بر متر مکعب است.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: میزان ریزگردهای هوای اهواز در ظهر پنج‌شنبه، بیش از 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب یعنی بیشتر از 66 برابر حد مجاز و در روز جمعه بالاترین میزان آلودگی چهار هزار و 390 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.

معاون اداره کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: با عبور سامانه ناپایدار ضعیف مربوط به وقوع گرد و غبار که در 72 ساعت گذشته باعث ایجاد ناپایداری در خوزستان شده بود به تدریج جوی پایدار تا اواسط هفته در این استان حاکم می‌شود.

«علیرضا غلامپور» اضافه کرد: بر این اساس برای 24 ساعت آینده آسمان خوزستان صاف تا قسمتی ابری در مناطقی از شرق و شمال شرق استان قسمتی ابری با احتمال رگبار پراکنده و در سایر نقاط استان غبار محلی و مه رقیق صبحگاهی توام با وزش باد قابل ملاحظه پیش بینی می‌شود.

وی اظهار کرد: شعاع دید در اهواز و آبادان 5 هزار متر و در ماهشهر 6 کیلومتر است که در اهواز پدیده مه رقیق صبحگاهی مشهود است.

*مسئولان شرایط حساس را بازگو کنند
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: گرد و غبار و شرایط بد هوا به قدری بود که پروازها کنسل شد، متاسفانه در بعضی از تصمیمات موجود اختلافاتی وجود دارد و نگاه ویژه‌ای به مرکز می‌شود.

«سید شریف حسینی» عنوان کرد: با وجود تذکرات کتبی و شفاهی پس از گرد و غبار و باران‌های اسیدی سال گذشته که حدود 21 هزار نفر را به بیمارستان‌ها کشاند، حتی شاهد حضور یک وزیر برای رسیدگی و بررسی اوضاع در خوزستان نبودیم اما وقتی همین اتفاق با کمترین شدت در تهران رخ می‌دهد تمام مسئولان و دستگاه‌ها برای حل آن بسیج می‌شوند.

وی ادامه داد: از مسئولان استان انتظار داریم شرایط حساس را بازگو کنند و آن را ساده مطرح نکنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید برنامه‌ریزی این کار را داشته باشیم و مسئولان استان باید در زمان رخداد چنین مساله ای باید برای کمک به شهروندان شیر و ماسک رایگان بین آنها توزیع کنند نه از تهران بفرستند.

حسینی خاطرنشان کرد: بحث حمایتی بهداشتی و درمانی باید توسط مرکز بهداشت و علوم پزشکی و بیمارستان‌ها انجام شود و با هماهنگی دولت و نمایندگان اعتبارات را برای این امر جذب کرد و در شرایط حساس به استان خوزستان اختصاص داد.

وی افزود: باید سهم خوزستان از بخش حوادث بیشتر شود همان‌گونه که در استان مازندران سیل به وقوع پیوسته و آنها هم باید استفاده کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با تدابیری که استاندار می‌تواند بیاندیشد امکان حل موضوع‌های این‌چنینی وجود دارد.

با توجه به شرایط حساس خوزستان و اینکه این استان جز آسیب پذیرترین نقاط کشور محسوب می‌شود تلاش و عزم جدی مسئولان را برای برطرف کردن این معضل می‌طلبد تا بیش از این شاهد بوجود آمدن خسارت در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در این استان نباشیم.



93/11/11 - 18:09 - 2015-1-31 18:09:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن