تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831342881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشکیلات از دیدگاه استاد مطهری 2


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تشکیلات از دیدگاه استاد مطهری(قسمت دوم)
شهید مطهری
در قسمت اول این نوشتار، «سازمان و تشکیلات صالح» را از نظر علامه شهید مرتضی مطهری بررسی کردیم و به این موضوع پرداختیم که: چرا تشکیلات منشأ اثر است؟ اصالت فرد یا اصالت اجتماع؟با توجه به مباحثی که در رابطه با این مسأله وجود دارد و با نگاهی به آثار استاد و با توجه به اینکه جامعه ترکیبی از افراد است پرسش این است که جامعه چگونه ترکیبی است؟ و رابطه فرد با اجتماع چگونه رابطه ای است؟ می‏توان گفت درباره این موضوع چهارنظریه وجود دارد:اول. ترکیب جامعه از افراد یک نوع ترکیب اعتباری است وجامعه وجود اصیل وعینی وحقیقی ندارد بلکه آنچه دارای اصالت است صرفاً افراد هستند که از به هم پیوستن آنها جامعه موجود می شود واین پیوستن وترکیب یک ترکیب حقیقی نیست که حاصل آن موجود جدیدی باشد، همچون ترکیب اکسیژن وهیدروژن که در اثر ترکیب حقیقی آن دو آب حاصل می شود که در نتیجه خاصیتی غیر از خواص مواد تشکیل دهنده خود دارد بلکه فقط یک ترکیب اعتباری است و نتیجه وحاصل جدیدی ندارد. (اصالت فرد )دوم. جامعه دارای نوعی ترکیب صناعی است نه همچون مرکبات طبیعی وحقیقی که در عناصر مادی رخ می دهد که درآن ترکیب، مواد در اثر تأثیر وتأثر نسبت به یکدیگر ماده جدیدی را به وجود می آورد بلکه همچون ترکیب وبه هم پیوستگی قطعات واجزای یک ماشین که اجزاءدر عین اینکه هویت مستقل خود را حفظ می کنند دارای استقلال در اثر نیستند و در کنار هم یک ماشین را می سازند جامعه نیز دارای چنین ترکیبی است (این نیز به نوعی اصالت فردی است)سوم. جامعه یک مرکب حقیقی وطبیعی است  نه به ترکیب بدنها وجسمها بلکه به ترکیب روحها واندیشه ها وعاطفه ها که حاصل این ترکیب هویت روحی جدیدی است به نام روح جمعی در این نوع ترکیب در اثر تأثیر وتأثر ارواح انسانی در یکدیگر یک هویت جدید به وجود می آید البته در این ترکیب اجزاءبه طور کامل هویت فردی خود را از دست نمی دهند وبه هیچ وجه کثرت تبدیل به وحدت نمی شود .(ازجهتی اصالت اجتماعی است واز جهتی اصالت فردی، چیزی بین این دوزیرا ترکیب، واقعی است ولی استقلال افراد از بین نمی رود)چهارم. جامعه مرکب حقیقی است بالاتر از مرکبات طبیعی در مرکبات طبیعی اجزاء قبل از اینکه با هم ترکیب شوند دارای هویت وآثاری هستند ولی در این نظریه افراد انسان قبل از وجود اجتماعی هیچ هویت انسانی ندارند بلکه فقط یک حیوان هستند که مستعد پذیرش روح جمعی می باشندوهر چه از انسانیت وجود دارد روح جمعی است وبس(اصالت اجتماع محض)آن چه در بالا به طور خلاصه آورده شد در برخی از آثار استاد مطهری همچون فلسفه تاریخ وجامعه وتاریخ  به صورت مفصل موجود است اما نظریه ای را که استاد به عنوان مختار خود می پذیرد نظریه سوم است واین نظریه را مورد تأیید قرآن معرفی می کنند.«آیات کریمه قرآن نظریه سوم راتأیید می کند... قرآن برای امتها (جامعه ها) سرنوشت مشترک، نامه عمل مشترک، فهم وشعور ،عمل، طاعت وعصیان قائل است بدیهی است که امت اگر وجود عینی نداشته باشد سرنوشت وفهم وشعور وطاعت وعصیان معنی ندارد اینها دلیل است بر اینکه قرآن به نوعی حیات قائل است که حیات جمعی واجتماعی است حیات جمعی صرفاً یک تشبیه وتمثیل نیست یک حقیقت است همچنان که مرگ جمعی نیز یک حقیقت است در سوره اعراف آیه 34 می فرماید:و لکل أمه أجل فاذا جاءأجلهم لایستأخرون ساعه ولا یستقدمونهر امتی مدت وپایانی دارد، مرگی دارد،پس آنگاه که پایان کارشان فرا رسد ساعتی عقب تر یا جلوتر نمی افتد» (4) رابطه تشکیلات واجتماعحال که نظر استاد را در رابطه با چیستی وهویت جامعه دریافتیم باید ببینیم که میان جامعه وتشکیلات چه پیوندی است تا از این طریق بتوانیم نتیجه این نظریه را در رابطه با تشکیلات در یابیم و به مدد آن بفهمیم که احتمالاً نظر استاد در رابطه با تشکیلات چه بوده است هنگامی که با دقت به یک تشکیلات نظر می کنیم عناصر مشترک زیادی بین یک تشکیلات و اجتماع می بینیم که مهم ترین و اساسی ترین این عناصر عبارتند از:1-اجتماع افرادانسان 2-ترکیب روحی آنها با یکدیگرلذا می‏توان گفت که یک تشکیلات هر چند که به خودی خود جزئی از اجزای اجتماع است امایک  تشکیلات جزء شبیه به کل است نه جزئی که خود دارای ماهیت مستقل از کل است در حقیقت یک تشکیلات نماینده کل یک اجتماع است.با روشن شدن ارتباط میان تشکیلات واجتماع به درستی می‏توان منظور استاد مطهری را از نسبت دادن  وصف صلاح وفساد به یک تشکیلات وسازمان(به قسمت اول مقاله رجوع شود ) درک نمود.بدیهی است اگر ایشان برای تشکیلات اصالتی مستقل از افراد تشکیل دهنده آن قائل نبود دادن چنین اوصافی وعقیده به تأثیری اینچنین عمیق منطقی نمی نمود.نویسنده: میثم کریمانی، گروه حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 446]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن