تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854152297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظام صالح یا زعیم صالح ؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تشکیلات صالح یا زعیم صالح
شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیمشهید مطهری از جمله اندیشمندانی است که در حوزه های مختلف اندیشه صاحب نظر است و این مرهون آشنایی عمیق وی به جوانب مختلف اندیشه اسلامی و اشراف کامل وی به علوم عقلی است و به جهت همین اشراف و دقت نظر است که آثار وی ارزش مطالعه چند باره و دقت های مضاعف را پیدا نموده است نوشتار حاضر بر این است تا با نگاه تازه ای به آثار استاد جنبه های دیگری از مسائل مورد نیاز اجتماع را بررسی نموده و در معرض نظر اندیشمندان و دانشوران بگذارد موضوعی که دراین مقاله در پی بررسی آن هستیم عبارت است از تشکیلات و سازمانها، با نگاهی به آثار استاد می توان فهمید که آثار  ایشان جز در مواردی محدود تقریبا از این موضوع خالی است اما آثار ایشان مملو است از توجه به مبانی که می توان یک تشکیلات را بر آن مبانی بنا نهاد. سازمان و تشکیلات صالحاز جمله نوشتارهایی که می توان با دقت در آن نظر استاد مطهری را در رابطه با تشکیلات دانست بخشی از مقاله ای است که ایشان در رابطه با صلاح یا فساد اجتماع و اثر سازمانها و تشکیلات صالح و یا افراد و رهبران صالح در اصلاح اجتماع نوشته اند و به بررسی دو نظریه در باب اثر افراد و تشکیلات در اجتماع می پردازد. ایشان در این باره می فرماید:«ابتدا چنین به نظر میرسد که صلاح یا فساد اجتماع بزرگ یا کوچک تنها به یک چیز بستگی دارد :صلاح یا عدم صلاح افراد اجتماع وبالاخص زعماء آنها یعنی افرادند که همه مسئولیت ها متوجه آنها است بسیاری از افراد اینچنین فکر می کنند وبر این پایه نظر می دهند این دسته هنگامی که متوجه برخی مفاسد (1) اجتماعی می شوند چاره کار را زعیم صالح میدانند وبه اصطلاح اصالت فردی هستند.» در ادامه این بحث استاد مطهری این نظریه را ضعیف وسطحی تلقی نموده و صلاح و فساد اجتماع را در چیزی بیشتر از افراد و رهبران صالح یا فاسد جستجو می کند.«کسانی که بیشتر وعمیق تر مطالعه کرده اند به این نتیجه رسیده اند که تأثیر و اهمیت سازمان و تشکیلات و رژیم اجتماعی از تأثیر و اهمیت زعماء بیشتر است در درجه اول باید درباره سازمان صالح اندیشید و در درجه دوم درباره زعماء صالح» (2) ایشان در ادامه برای روشن تر شدن اهمیت تشکیلات در صلاح و فساد اجتماع مثالی را به زیبایی طرح می کنند و نسبت افراد اجتماع را با سازمان و تشکیلات به منزله مردم شهر و کوچه ها و خیابانها و خانه های شهر معرفی می نماید یعنی همانطور که مردم برای تردد در شهر مجبور به تردد از کوچه ها و خیابانهایی هستند که در شهر موجود است و نه از مسیر دلخواه همچنین افراد در یک تشکیلات و سازمان همانطوری عمل می کنند که تشکیلات به آنها اجازه دهد. «تشکیلات و نظامات اجتماعی نسبت به افراد اجتماع به منزله خیابانها و کوچه ها و خانه های یک شهر است نسبت به مردم و وسائل نقلیه ای که در آن شهر حرکت می کنند هر شهری به هر نحو که خیابان کشی و کوچه سازی شده باشد مردم شهر مجبورند از پیچ و خم همان خیابانها و لا به لای همان کوچه پس کوچه ها و از همان چهار راهها حرکت کنند حد اکثر آزادی عمل مردم آن شهر این است که در میان همان خیابانها و همان کوچه ها هر کدام که نز دیکتر یا خلوت تر یا پاکیزه تر و باصفاتر است انتخاب کنند » (3) چرا تشکیلات منشأ اثر است؟با اطلاع از این مطلب پرسشی که در ذهن ما ایجاد می شود این است که مگر تشکیلات دارای چه ماهیتی است که توان اثر گذاری ویا حتی مجبور نمودن افراد مستقل انسان را دارد ؟ چه نکته ای باعث می شود تا یک سازمان و تشکیلات اثری مستقل داشته باشد آیا سازمانها وتشکیلات دارای اصالتی در برابر افراد است یا صرفاً ترکیب اعتباری است که هیچ نوع حقیقت واصالتی ورای افرادندارد ؟ برای پاسخ به این پرسش باید به مبانی این بحث یعنی بحث از اصالت فرد واصالت اجتماع مراجعه نمود زیرا اگر مشخص شود که یک تشکیلات به نوعی دارای عینیت واصالت است همین مسأله مبنای اثر گذاری مستقل آن خواهد بود. پی نوشت ها:1-ده گفتار،مشکل اساسی در سازمان روحانیت ،ص2812- ده گفتار ، مشکل اساسی در سازمان روحانیت،ص2813- ده گفتار ، مشکل اساسی در سازمان روحانیت،ص 283نویسنده: میثم کریمانی، گروه حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن