واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روحانیت و جنبشهای اسلامی لبنان(قسمت سوم)
بسم الله الرحمن الرحیمدر قسمتهای قبلی این نوشتار پس از مروری بر «روابط تشیع ایران و لبنان»، برای بررسی حرکت روحانیت در دوران معاصر، ابتدا نگاهی به «جنبش أمل» داشتیم. دومین گروه که در نوشتار پیش روی میخوانیم «حزبالله لبنان» است. قسمت اول و قسمت دوم این نوشتار را ببینید. ب: حزبالله لبنانپس از ربوده شدن امام موسی صدر، دومین جنبش ملی - اسلامی لبنان به رهبری روحانیت در قالب حزی الله شکل گرفت.در واقع يكي از مشهورترين و تأثير گذارترين گروه هاي اسلام گرا كه در دهه هشتاد ميلادي در جهان عرب ظهور و رشد پيدا كرد، جنبش انقلابي (حزب الله لبنان) مي باشد. «حزب اللّه» لبنان پس از حمله اسرائیل به لبنان در سال 1982 و در پی وخامت اوضاع، توسط برخی از روحانیون مبارز شیعیان لبنان از جمله «شیخ راغب حرب»، «شیخ صبحی طفیلی»، «سید حسین موسوی» و برادر او «سید عباس موسوی»، «ابراهیم امین» و «سید حسن نصراللّه» به وجود آمد.انقلاب اسلامی ایران الهام بخش مهمی در پیدایش این جنبش بود. اگر چه حزب الله لبنان به عنوان يك جنبش و در قالب مقاومت، ويژگي هاي يك دولت را ندارد، ولي نفوذ سياسي، فرهنگي و اجتماعي اين جريان شيعي در كل جامعه لبنان و همچنين تأثير تصميمات اين حزب بر روي تصميمات سياسي و حتي راهبردي دولت ملي لبنان، حزب الله را در معادلات سياسي منطقه خاورميانه به مثابه يك دولت تبديل ساخته است. شوراي لبنان در ماه مه 1982 (1361) تصميم گرفت تا نام ثابتي را براي نيروها و تشكيلات خود انتخاب و بيانيه هاي خود را با آن صادر كند. لذا نام حزب الله را كه ريشه اي قرآني دارد، برگزيدند و دفتر سياسي حزب نيز نشريه هفتگي «العهد» را ايجاد كرد.(1) حزب الله هنگام تأسيس، در بيانيه اي با عنوان (ما كه هستيم و هويت ما چيست؟) به بروز اين شاخصه پرداخته و مي نويسد:«ما فرزندان حزب الله هستيم كه خداوند طليعه آن را در ايران به پيروزي رساند تا دوباره هسته اوليه دولت اسلامي را در جهان بر پا كند... ما در لبنان يك حزب تشكيلاتي بسته با چارچوب سياسي گنگ نيستيم، بلكه امتي هستيم كه از طريق كمربند اعتقادي و سياسي نيرومندي به نام اسلام، به مسلمانان سراسر جهان وابسته ايم.»(2)حزب الله لبنان، هم در انديشه و ايدئولوژى تحت تأثير انقلاب اسلامى شكل گرفت و هم، به طور سازمانى و معنوى مورد حمايت جمهورى اسلامى ايران است.(3) «عادل عودة» نويسنده روزنامه «الاهرام» مصر مينويسد:«حزبالله نمادي از انقلاب اسلامي ايران است و آمده است تا خلاء رهبري در جهان عرب را پر كند. و اكنون سيدحسن نصرالله، تنها اسطورة ملت لبنان نيست كه قهرمان امت اسلامي و عربي است! حتي در داخل اسرائيل عظمت او را ميستايند و البته به همين ميزان خواهان مرگ اويند.»(4)حزب الله لبنان، هم در انديشه و ايدئولوژى تحت تأثير انقلاب اسلامى شكل گرفت و هم، به طور سازمانى و معنوى مورد حمايت جمهورى اسلامى ايران است. تأثير انقلاب اسلامي در زمينه هاى متعددى در روند حزب الله مشاهده مى شود؛ در زمينه فرهنگى، تعداد زيادى از تصاوير بزرگ امام خمينى(ره)و مقام معظم رهبرى در نقاط مختلف لبنان به چشم مى خورد. بر روى ديوارهاى آن عكس شهدايى ديده مى شود كه جان خود را در راه مبارزه عليه آمريكا و رژيم صهيونيستى(دشمن شماره يك ايران) از دست داده اند. مردان با ظواهر اسلامى در خيابانها در رفت و آمد هستند. زنان ملبس به حجاب اسلامى اند و در اجتماعات عمومى، جايگاه زنان از مردان جداست و مردم لبنان از ايران به عنوان يك دولت انقلابى و اسلامى حمايت مى كنند.(5) منابع:1. سعيد حاج ناصري، تحولات اخير لبنان و جايگاه آن در توازن قدرت در خاورميانه، پگاه حوزه، بيستم بهمن 1386 شماره 2252. نهاد حشيشو، احزاب سياسي لبنان، ص 47.3. آنتونی اچ. کوردزمن، درس هایی از جنگ اسرائیل علیه حزب الله، ص79.4. روزنامه الاهرام، 28/7/2006.5. دستاوردهاى عظيم انقلاب شكوهمند اسلامى ايران در گستره جهان، سازمان ارتباطات فرهنگى، تهران، ج 2، صص 48.نویسنده: سید مهدی موسوی، گروه حوزه علمیه تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]