واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روحانیت و جنبشهای اسلامی لبنان(قسمت چهارم)
تأثيرات نهضت روحانیون ایران بر لبنان و شيعيان جهان در گفتار علامه فضل الله(بخش اول) بسم الله الرحمن الرحیمعلامه آیت الله سید محمد حسین فضل الله از علماي برجسته لبنان دوشنبه، 26 آذر ماه، 1386در مصاحبه با روزنامه لوسآنجلس تایمز در پاسخ به اين سئوال خبرنگار كه با توجه به تغییراتی که در دوره اخیر اتفاق افتاده است و از جمله جنگ علیه عراق، شما وضعیت شیعیان جهان را از هند و پاکستان تا لبنان و عراق و ایران چگونه ارزیابی میفرمایید؟ فرمود:میتوانیم بگوییم که پیش از انقلاب اسلامی ایران، وضعیت سیاسی شیعیان این گونه بود که در حاشیه سیاستهای جهانی قرار داشتند. زیرا در سطح جهان هیچگونه فعالیت سیاسی و چالشهای امنیتی نداشتند. در آن زمان [در ایران] مخالفان فعالیتهایی علیه رژیم شاه داشتند. چرا که مخالفان با سیاست آمریکایی سیطره بر ایران مخالف بودند. ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی شیعیان وارد عرصه جهانی شدند. زیرا اولاً انقلاب اسلامی رژیم شاه را ساقط کرد. رژیمی که از سوی آمریکا ژاندارم منطقه تلقی میشود و روابط دیپلماتیک با اسرائیل داشت و ثانیاً شعار انقلابی امام خمینی، آوازه ایران را به تمام مناطق اسلامی جهان رساند.طبیعی است که پیروزی انقلاب اسلامی ایران تأثیر فراوانی را روی مراکز شیعی منطقه و خصوصاً عراق و لبنان برجای گذاشت. در لبنان بسیاری از شیعیان تحت عنوان حزبالله با امام خمینی ارتباط یافتند. بدین ترتیب حزب الله لبنان تابع فتاوای امام خمینی به عنوان ولی فقیه گردید و به یک عنصر انقلابی در مقابل اسرائیل تبدیل شد....نسبت به شیعیان لبنان تأکید میداریم که وضعیت آنان از نظر سیاسی و نظامی خوب است. زیرا حزبالله بزرگترین قدرتی است که در سال 2000م لبنان را آزاد کرد و در سال 2006م به تجاوز اسرائیل پاسخ داد.ايشان همچنين در مصاحبه با خبرگزاری ایرانی مهر بر نقش انقلاب اسلامي در منطقه تأكيد داشته و در پاسخ به پرسش: انقلاب اسلامی ایران چه تأثیری روی اندیشمندان مسلمان سنی و شیعه بر جای گذاشت؟ ميگويد:انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (قدس سره) یک زلزله سیاسی در منطقه و جهان به وجود آورد و اولین نشانهها و بازتابهای آن را هم مناخیم بگین نخست وزیر اسبق رژیم اشغالگر و غاصب صهیونیستی درک کرد. او گفت: دوران تاریکیها برای اسرائیل آغاز شده است. شیمون پرز وزیر امورخارجه وقت اسرائیل نیز اعلام کرد: آن چه در ایران اتفاق افتاده است زلزلهای است که ضربات آن به زودی به ما هم خواهد رسید. فراتر از این هم انقلاب پربرکت اسلامی یک زلزله تمدنی بود که عنوان فکری، منبع اساسی تکانها و امواجش را تشکیل میداد. بنا براین بسیار طبیعی بود که اندیشمندان و فرهیختگان دنیای عرب و جهان اسلام از این حادثه تأثیر بپذیرند و به خاطر ویژگیهای ممتازش، در بسیاری زمینهها با آن همنوایی و تعامل به خرج دهند. در زمینه اسلامی، اندیشمندان مسلمان احساس کردند که پیروزی انقلاب اسلامی ایران خصوصاً به جهت نوع نگاهش به مسأله حکومت همان پیروزی اسلام است. انقلاب اسلامی این حقیقت را برملا کرد که ملل اسلامی و عربی عمیقاً به اسلام باور دارند و فرصتی شد که تأکید شود این دین به دلیل مقابله با قویترین نیروی امپریالیستی منطقه به هیچ وجه واپسگرا نیست و افیون تودهها نمیباشد، بلکه عامل اساسی انقلاب و انتفاضه و مقابله به شمار میآید و این علاوه بر آن است که نشان داد علمای دین نقش ارزشمندی در تحقق اهداف بزرگ اسلامی به عهده دارند. در حقیقت این بازتابهای مثبت باعث گردید که یکسری تحولات بزرگ در میان مردم به راه افتد که میتوان این تحول را در بازگشت پر حجم مردم در تمسک به اسلام به عنوان دین و هویت و عمل مشاهده کرد. این امر برای اندیشمندان مسلمان این زمینه را فراهم کرد که وارد عمل شوند و میدانهای مردمی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهند. چرا که آنان پیش از این عالمان و اندیشمندان مسلمان با دشواری تمام میتوانستند عرصهای را برای کار و فعّالیت خود پیدا کنند، ولی اکنون این مردم بودند که برای بازشناسی دین و به عهده گرفتن مسؤولیت و طرح سؤالهای خود به سوی علما و اندیشمندان میرفتند. این فرایند سبب گردید که دنیای اسلام شاهد چیزی بنام بیداری اسلامی گردد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این بیداری توانسته است در عرصههای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در اقصا نقاط عالم به تکاپو افتد و در معادلات بین المللی جایگاه ممتازی را به خود اختصاص دهد. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، حتی بعضی از اندیشمندان دارای تفکرات غیر اسلامی هم به اسلام بازگشتند و ادبیات اندیشمندان اسلامی، پس از سالها محاصره و محرومیت، دوباره به میدان چالشهای فرهنگی و رسانهای بازگشت و به یکسری بازنگریهای ریشهای دست زد. اما بعضی از این اندیشمندان هم تفکرات غیراسلامی خود را حفظ کردند و با انجام یکسری تعدیلهای فکری روی آن، به آنها رنگ اسلامی دادند که در عمل نوعی مصالحه با اسلام و مسلمین را به نمایش میگذاشت. اما بعضی دیگر هنوز هم موضع منفی و تجاوزگرانه خود نسبت به اسلام را حفظ کردهاند و جدیداً هم سعی دارند فهمی را از اسلام ارائه دهند که از آن طریق بتوانند به جنگ اسلام بیایند.به صورت کلی، انقلاب خجسته اسلامی، دین خداوند را پس از مدتها انزوا گزیدن در کنج حوزهها و مساجد و آمیخته شدن با انواع عقب ماندگی و رکود و واپسگرایی، به متن درگیریهای جهانی بازگرداند. انقلاب چه تأثیری در بیداری و آگاهی ملتها داشت؟سخن گفتن از میزان تأثیرات انقلاب اسلامی در بیداری و آگاهی ملتها، به بحث عمیقی نیاز ندارد. فقط کافی است که بگوییم دنیای استکبار از انقلاب و تجلیات و تأثیرات آن، دچار اضطراب و ناراحتی شده است. هیچ نوع موضعگیری سیاسی مخالف یا موافقی را نمیتوان یافت مگر اینکه جمهوری اسلامی در آن سهیم است. متنی را نمیتوان یافت مگر این اسلام در آن سهیم است و چالشسازی در برابر طاغوتها را نمیتوان یافت مگر اینکه انقلاب اسلامی در آن دستی دارد و فرصت نیست که به ذکر نمونههای زنده بسیاری در این زمینه بپردازیم. پس از شکل گیری جمهوری اسلامی، دنیای کنونی در عرصههای سیاسی و تمدنی گوناگون بسیار با گذشته تفاوت کرده است. منبع:برگرفته از سايت اينترنتي رسمي علامه فضلالله در قم.نویسنده: سید مهدی موسوی، گروه حوزه علمیه تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]