تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816424496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نماز را در چند نوبت بخوانیم؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  نماز را در چند نوبت بخوانیم؟!
نشانه قبولی نماز
در نامه 52 نهج البلاغه، امام علی علیه السلام می فرماید: نمازهای پنج گانه را در وقت خود به جا آورید، حال چرا ما نمازها را در 3 وقت به جا می آوریم؟نمازهای یومیه دارای اوقات مخصوص و اوقات مشترک و اوقات فضیلت هستند که مشروح این مبحث در رساله های عملیه به تفصیل بیان شده است . در فقه ما بنابر ادله ای که از روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل البیت علیهم السلام داریم ، با اینکه خواندن نمازها در اوقات پنج گانه مستحب است و بهتر است که نمازها را در وقت فضیلت خود به جا آوریم اما جمع کردن بین آنان جایز و بدون اشکال می باشد .شیعه معتقد است نمازهای پنجگانه را در پنج وقت خواندن مستحب ، و ثواب زیادی دارد . در این زمینه روایات زیادی داریم .امام باقر علیه السلام ، می فرماید :“مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ دَخَلَ الْوَقْتَانِ الظُّهْرُ وَ الْعَصْرُ فَإِذَا غَابَتِ الشَّمْسُ دَخَلَ الْوَقْتَانِ الْمَغْرِبُ وَ الْعِشَاءُ الْآخِرَةُ  ؛ یعنی آنگاه که خورشید به وسط آسمان رسید ، وقت انجام دادن نماز ظهر و عصر فرا می رسد و آنگاه که خورشید غروب کرد هنگام انجام نماز مغرب و عشاء خواهد بود ."1امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری می فرماید : "هنگامی که خورشید به حد زوال رسید ، وقت نماز ظهر و عصر فرا می رسد جز آنکه نماز ظهر قبل از نماز عصر انجام می گیرد آنگاه تو اختیار داری که آن دو را هر وقت خواستی بخوانی تا زمانی که خورشید غروب کند".2 ولی این تفکیک واجب نیست.در روایات شیعه واهل سنت آمده است که گاهی پیامبر اکرم (ص) بدون هیچ عذری بین دو نمازشان جمع می کردند (آنها را پشت سر هم به جا می آورند).ولذا خواندن نمازها در پنج وقت مستحب است و با هم خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء هم جایز استقرآن کریم می فرماید: « أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلی‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودًا ؛ نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکی شب (نیمه شب) برپا دار؛ و همچنین قرآن فجر (نماز صبح) را؛ چرا که قرآن فجر، مشهود (فرشتگان شب و روز) است »3
نماز
 بسیاری از فقهاء اهل سنت نیز جمع بین نمازها را در سفر جایز می دانند و خود پیامبر اکرم (ص) بنابر آنچه صحیح مسلم نقل کرده است ، گاهی بدون وجود خوف و یا سفری ، جمع بین نماز ظهر و عصر و جمع بین نماز مغرب و عشاء می کرد.4حکمت این مسئله و جواز جمع بین نمازها به خاطر آسایش مسلمین و سخت نگرفتن به آنان بوده است . در روایتی از اهل سنت آمده است که پیامبر اکرم (ص) جمع بین نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء کرد ، به آن حضرت عرض شد که چرا چنین کردید ؟ فرمود : اینگونه عمل کردم تا حرجی بر امتم نباشد .5در روایات شیعه واهل سنت آمده است که گاهی پیامبر اکرم (ص) بدون هیچ عذری بین دو نمازشان جمع می کردند (آنها را پشت سر هم به جا می آورند) .6ولذا خواندن نمازها در پنج وقت مستحب است و با هم خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء هم جایز است . روایاتی که از اهل سنت ، درباره اقدام رسول خدا (ص) به جمع بین دو نماز وارد شده است ، متجاوز از بیست روایت است که بخشی از آنها مربوط به سفر و بخش دیگر در غیر سفر و مرض و وقت باران است که در برخی از آنها به حکمت جمع میان نمازها که همان آسان شدن امر بر مسلمانان می باشد ، اشاره شده است . و فقهای شیعه ، از جهت جمع بین دو نماز را همیشه و در همه جا جایز می دانند  .در یک نتیجه ی کلی می توان گفت : کلام حضرت امام علی بن ابیطالب (ع) در نامه 52 نهج البلاغه که به تبیین اوقات فضیلت نمازهای یومیه می پردازد ، تأکید بر امری مستحب و یکی از سنن پیامبر اکرم (ص) دارد و دلالت بر وجوب و الزام و حتمیت ندارد. فرآوری: زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1- وسائل الشیعه / ج 3 / ابواب المواقیت / باب 4 / روایت 12-  صحیح مسلم / ج 2، /ص 15 / باب جمع بین الصلاتین فی الحضر3-  اسراء / 784- صحیح مسلم / ج 2 / ص 151 باب الجمع بین الصلوتین فی الحضر5-  شرح الزرقانی علی موطأ مالک / ج 1 /باب الجمع بین الصلاتین فی الحضر ص 2946- وسائل الشیعه / ج 3/ ابواب مواقیت / باب 4 /روایت 604 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 483]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن