تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819940847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سدها؛ عامل کاهش زاد و ولد ماهيان خاوياري خزر/ آلودگي نفتي خزر هيچ ربطي به سوآپ ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ بهمن ۱۳۹۳ (۹:۱۱ق.ظ)
سدها؛ عامل کاهش زاد و ولد ماهيان خاوياري خزر/ آلودگي نفتي خزر هيچ ربطي به سوآپ ندارد گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، يکي از مسايل مهم قرن حاضر، حفظ محيط زيست در سطوح مختلف است. اين مهم باعث شده است که کشورهاي مختلف براي رسيدن به تراز مثبت در حفظ محيط زيست کشور خود، برنامه هاي مختلفي را تدوين کنند.
محيط زيست دريايي يکي از مهمترين بخش هاي زيست محيطي کشورهاي داراي مرزهاي آبي است که ايران از اين بابت به دليل وجود خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر، شرايط ويژه اي دارد.
مشکل آلودگي آب ها و سواحل، آلودگي هاي نفتي در شمال و جنوب، کشند قرمز، کاهش جمعيت ماهيان خاوياري و صدها مشکل ديگر که در محيط زيست درياي به چشم مي خورد، ما را بر اين داشت تا با دکتر پروين فرشچي معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست هم کلام شده و آخرين شرايط مناطق دريايي و ساحلي کشور را از ايشان جويا شويم.
*خانم دکتر فرشچي با تشکر از وقتي که در اختيار خبرگزاري موج قرار داديد.
ابتدا يک بازگشت به عقب داشته باشيم. در خرداد سال جاري، شما از نشستي در شيراز خبر داديد که همه مديران محيط زيست کشور در آن حضور داشتند. کمي از دستاوردهاي آن نشست و هم انديشي بفرماييد.
در اين مدت تغييراتي بسياري زيادي در حوزه محيط زيست دريايي اتفاق افتاده است که خوب هم مثبت بوده و هم منفي.
در جلسه شيراز، مديران استاني چالش هاي خودشان را مطرح کردند؛ اين مشکلات گاهي محيط زيستي و در پاره اي از مواقع فرابخشي بود.
اين مشکلات و پيشنهادات در قالب يک گزارش با جدول اطلاعاتي از هر استان، تدوين و براي تاييد به استان ها ارسال شد.
اين گزارش در پيشنهاداتي که محيط زيسنت براي نوشتن برنامه ششم توسعه مي کند، بسيار موثر است.
در برنامه هاي توسعه اي کشور، نقش محيط زيست و بخش درياي بسيار کمرنگ بوده است. البته در برنامه چهارم به محيط زيست نيم نگاهي شد اما؛ کافي نبود. در برنامه پنجم نگاه به محيط زيست خوب بود اما؛ اين نگاه اجرايي نشد.
اما در برنامه ششم توسعه با توجه به اينکه سياست هاي کلي کشور در مورد توسعه برنامه ريزي مي شود بايستي به محيط زيست جدي تر از قبل توجه شده و تنها به صورت تئوري به موضوع نگاه نشود.
ما بايد در برنامه هاي توسعه استان ها، تمام داشته ها و کمبودهاي هر استان را بسنجيم و بر اساس آن براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي برنامه ريزي کنيم.
*بنابراين از برگزاري نشست شيراز راضي بوديد؟
بله. نشست خوبي بود زيرا مشکلات اجرايي استان ها مطرح شد و مواردي همچون تعداد محيط بانان، کمبود تجهيزات و مشکلات آزمايشگاهي به خوبي مورد توجه قرار گرفت.
بعد از بيان اين مشکلات بود که سازمان متخصصان خود را به استان ها فرستاد تا کمبود ها را بررسي کنند و براي رفع ساير مشکلات تدبيري بينديشد.
ما در مورد آزماشيگاه هاي فعال در موضوع پايش نيز فعاليت هاي خوبي بعد از شنيدن مشکلات استان ها انجام داديم.
از نتايج خوب اين نشست، آغاز کارگاه هاي آموزشي براي استان ها بود که به زودي 2 کارگاه با موضع، کار با دستگاه هاي جديد و افزايش کيفيت کارهاي آزمايشگاهي برگزار خواهد شد.
*در مورد برنامه ششم توسعه تا به حال چه فعاليت هايي انجام داده ايد؟
بخش دريايي اولويت هاي خودش را مطرح کرده است و سياست هاي کلان را براي مشارکت در برنامه ششم توسعه مطرح کرده ايم.
ما به همه اعلام کرده ايم که به دنبال اين نيستيم که طرح و برنامه اي با نام ما تدوين شود بلکه مي خواهيم محيط زيست و مشکلات آن ديده شود.
ما از طريق شوراي صنايع و معادن، از طريقه سازمان توسعه درياي نظرات خود را اعلام کرده ايم.
*خانم دکتر در مورد آلودگي هاي نفتي در مناطق ساحلي کمي صحبت بفرماييد.
آلودگي هاي نفتي معمولا کانون دارند و به طور دائم يک جا نمي مانند. مشکلات آلودگي آب هاي سرزميني به نقطه آغاز و يا همان کانون شروع آلودگي بستگي دارد.
ايران نيز به مانند بسياري از کشورهاي نفتي با کانون هاي آلودگي که به صورت مستقيم با اکتشاف، استخراج و حمل و نقل مرتبط هستند، مواجه است.
البته اين بدان معني نيست که اعلام شود کليه مناطق آبي ما مشکل آلودگي دارند.
*آيا همچنان با کشند قرمز در جنوب کشور مواجه هستيم؟
بله. متاسفانه از 15 دسامبر به اين طرف، از آغاز يک کشند قرمز بسيار گسترده مطلع شديم که از عمان آغاز شده و به سمت آبهاي ما مي آيد. در تاريخ 27 دسامبر، اين کشند به تنگه هرمز رسيد و ما نيز اين موضوع را اطلاع رساني کرده و با سازمان تحقيقات شيلات، هماهنگي هاي لازم انجام شد.
«نوکتيلوکا» نام کشند قرمزي است که در حال ورود به آبهاي کشورمان بود که بر اساس اطلاع سازمان تحقيقات شيلات، در حال دور شدن از منطق است.
وسعت اعلام شده از اين کشند در حدود 88 هزار هکتار بود که بسيار زياد است و حدس زده مي شود که در هر ليتر 8 هزار و 500 «نوکتيلوکا» وجود داشته است.
*چه عاملي باعث ايجاد کشند قرمز مي شود؟
کشند قرمز با دلايل مختلفي به وجود مي آيد که مي توان به آلودگي مواد مغذي، غني شدن منطقه، آلودگي و تغيير دماي آب هاي سطحي اشاره کرد.
ما دنبال اين مسئله هستيم که يک کارگاه منطقي در منطقه راپمي براي کشند قرمز برگزار کنيم تا با کمک سازمان تحقيقات شيلات که تجهيزلت مناسبي براي مقابله با کشند قرمز دارد يک مرکز منطقه اي براي اين مهم ايجاد کرده و سازمان شيلات را به عنوان يک مرکز منطقه اي تحقيقاتي به کشورهاي منطقه معرفي کنيم.
*ديدگاه شما در مورد آغاز مجدد سوآپ نفتي در خزر چيست؟
در سيستم سوآپ نفت چيزي به نام نفت جابه جا نمي شود بلکه به ميزان نفتي که در شمال تحويل گرفته مي شود در جنوب کشور به خريدار نفت تحويل مي دهند. اينکه گفته مي شود اين فعاليت باعث آلودگي زيستي درياها مي شود درست نيست.
*برخي از مديران محيط زيست در دولت گذشته از آلودگي نفتي خزر و سهم بسيار ايران در اين فرآيند سخن مي گفتند. نظر شما چيست؟
اين صحبت هيچ پشتوانه علمي ندارد. منشا 60 درصد از آلودگي هاي خزر از خشکي است و هيچ ربطي به اکتشاف و بهره برداري از منابع نفتي ندارد.
موضوع اين است که در کشورهاي قزاقستان، روسيه و آذربايجان بيش از 1000 چاه نفت قديمي و رها شده وجود دارد. خاک اطراف اين چاه ها بسيار آلوده است و نوسانات آب خزر باعث انتقال اين آلودگي به دريا مي شود.
چرا براي پاکسازي اين چاه ها کاري نمي شود؟
براي حل مشکل بايد اين چاه ها را با درپوش مسدود کرد و اين کار براي هر پاه در حدود 260 هزار دلار هزينه دارد.
بنابراين اگر يک کشور 700 چاه مشکل دار داشته باشد، به سختي حاضر مي شود 700 درپوش 260 هزار دلاري تهيه کرده و جلوي انتشار آلودگي را بگيرد.
تاکيد مي کنم اين آلودگي ها هيچ ربطي به جابه جايي نفت يا سوآپ ندارد.
در مورد ماهيان خاوياري خزر هم کمي صحبت بفرماييد.
در دهه 90 ميلادي اوضاع ماهيان خاوياري زياد بد نبود اما به تدريج اوضاع بد شد.
در سال 2009 مشکل آنقدر حاد شد که حتي کشورهاي منطقه نتوانستند سهميه تعيين شده را از درياي خزر استحصال کنند.
چرا اين مشکل در منطقه به وجود آمده است؟
يکي از دلايل عمده، ايجاد سد بر روي رودخانه ها بود که به دليل مهاجر بودن ماهيان خاوياري و ممانعت از تخم ريزي در رودخانه ها، جمعيت اين گونه ها را کاهش داد.
آلودگي هوا و قاچاق ماهي نيز جزو عامل هايي هستند که باعث بروز چنين اتفاقي در منطقه خزر شده اند.

محمد علي رفيعي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن