تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835892760
بحث و جدل بر سر سعدي
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار چهارشنبه 4 اردیبهشت 1387 تعداد مشاهده : 90 جام جم آنلاين: نشست علمي يادروز سعدي امروز يكشنبه با حضور سعديپژوهان، استادان دانشگاه، دوستداران و علاقهمندان اين شاعر در تالار حافظ شيراز برگزار شد. در اين نشست، موضوعات حكمت در گلستان سعدي، لطايف عشق عرفاني در گلستان، تشنيع هاي ناروا به سعدي، سعدي و لافونتن، شجره هاي ممنوعه در گلستان و تاثير گلستان در داستان نويسي معاصر اشاره كرد. غلامحسين ابراهيمي ديناني که با موضوع «حکمت در گلستان سعدي» سخنراني ميکرد، زبان فارسي را مديون تلاش بيدريغ سعدي شيرازي دانست و گفت: اگر فردوسي حکيم نبود، ما امروز به زبان فارسي سخن نميگفتيم و اگر سعدي نبود به اين زيبايي سخن نميگفتيم. وي با برشمردن ويژگيهاي عقل عملي و حکمت عملي اظهار كرد: شيخ اجل سعدي بيشتر به حوزه عقل عملي و حکمت عملي تعلق دارد و سعدي با حکمت عملي خود يک مربي بزرگ است. اين استاد فلسفه معتقد است: اگر سعدي را از انجيل بالاتر ندانيم، کمتر هم نميدانيم؛ همچنانکه 700 سال است با اخلاقيات سعدي سخن مي گوييم. محمديوسف نيري - استاد بخش زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شيراز - با موضوع «لطايف عشق عرفاني در گلستان» گفت: اگرچه نگرش عرفاني شيخ بزرگ سعدي شيرازي را در غزليات، بوستان و قصايد او ميبينند و کتاب گلستان را آينهي نگاه عرفاني او نميدانند، اما اين حکيم سترگ در گلستان نيز با نگاهي جامع منشوري، جهان درون و بيرون را به دقت واکاوي ميکند. او افزود: کلام سعدي در گلستان حضوري زيبا، صادقانه و بسيار واضح دارد و سخن زلال او رويي با جهان صورت دارد و رويي با عالم مجرد دل. نيري تصريح کرد: هنر بديع سعدي در اين است که چگونه پيامهاي مجرد از لفظ و صوت و فراعقلي را در قالب داستانهاي بسيار ساده و روشن بيان ميکند. به اعتقاد اين استاد دانشگاه، گلستان سعدي آينهي روشني است که انسان را آنگونه که هست و آنگونه که بايد باشد، نشان ميدهد و از اين رهگذر در معرفت را به روي انسان ميگشايد. وي افزود: سعدي در ملتقاي دو هندسه عقلي دل و هندسهي حسي زبان، انسان و مراتب وجودي او را تجربه ميکند، ميشناسد و ميشناساند و در اين هنر بديع هيچکس توفيق درخشان او را نيافته است. تشنيعهاي ناروا به سعدي سعيد حميديان نيز که با عنوان «تشنيعهاي ناروا به سعدي» سخن ميگفت، به بررسي خردهگيريها و اتهامزنيهايي که از 120 سال پيش به سعدي زده ميشود، پرداخت و اظهار كرد: اتهامزنيها به سعدي از ميرزا فتحي آخوندزاده و احمد کسروي به ظهور رسيد و به شاعران نوپردازي مثل نيما يوشيج و شاگردان او مثل احمد شاملو رسيد. او با بيان اينکه ايرانيها نقد و تحليل را به شيوهي جديد از استادان غربي ياد گرفتهاند، گفت: اين حکايت خامي است که به يکي از برومندترين فرزندان ايران تشنيع ميزنيم و جالب اينکه در اکثريت اين تشنيعها و خردهگيريها يک شاهد مثال دست داده نميشود؛ در حالي که بايد سؤال کرد آيا همان نقدآموزان ما يعني غربيها آيا از شکسپير خرده ميگيرند که چرا او مثل امروز نميانديشيد؟ در حالي که سعدي متهم ميشود به اينکه چرا مثل امروزيها نميانديشيد! حميديان با بيان اينکه به نيما پيشواي شعر نو ارادت دارم و شعر شاملو را نيز سالهاست در دانشگاه تدريس ميکنم، گفت: ضعف اخلاقي مغازله در غزل، عشق مذکر، ماکياوليسم و فرصتطلبي، اشتباهات لغوي، نداشتن تلفيق تازه و... از جمله اتهاماتي است که به سعدي ميزنند و حتا کسي مثل شاملو از بيخ و بن منکر سعدي شد و اعلام شد که جنبهي استعاري در شعر سعدي کم است. وي با اشاره به اتهاماتي که فروغي به سعدي زده است، گفت: فروغي عقيده داشت سعدي اخلاق جوانان را فاسد ميکند و توصيه کرد بيش از 700 غزل سعدي خوانده نشود و فقط 50 غزل او را بخوانند! حميديان با انتقاد از نيما يوشيج اظهار كرد: نيما ميگفت اشتباهات لغوي، بايد ديد چه کسي از چه کسي اشتباهات لغوي ميگرفت! اين استاد دانشگاه با بيان اينکه من نميدانم سعدي تلفيقات تا زنده ندارد، يعني چه، افزود: آيا مراد او ترکيبسازي است که در قرن شش به اوج رسيد؟ حتا من نديدم که يک بار اين تلفيقات تازه را روشن کنند. وي با انتقاد از شاملو نيز گفت: شاملو از بيخ و بن منکر شاعري سعدي شد و گفت سعدي بزرگترين و تهيترين ناظمي است که من شناختم! او حتا ميخواست سعدي را با حافظ دراندازد! به آواز بلند ميگويم بنا بر اين گزارش، ميرجلالالدين کزازي نيز در سخنراني خود با عنوان «سعدي و لافونتن» اظهار عقيده کرد: اگر روزگاري بخواهند چند سخنور جهاني را برگزينند، بي هيچ گمان يکي از آنان سعدي خواهد بود و سرودهها و نوشتههاي اين سالار سترگسخن بر پارهاي از بزرگان ادب جهان کارساز افتاده و اثر نهاده است که يکي از آنها سخنسراي پرآوازهي فرانسوي لافونتن است. وي با اشاره به سرودهي «خواب باشندهاي در مغولستان» لافونتن گفت: به آواز بلند ميگويم، بي هيچ بيم و باک، پيراسته از تنگبيني و يکسويهنگري، فرهنگ ايراني و ادب پارسي را اگر با ديگر سامانههاي ادبي جهان بسنجيم، باور خواهيم کرد که آنچه ما ايرانيان از آن برخورداريم، برتر از آن ديگران است. او معتقد است: لافونتن از گلستان بهره برده و آن را پايه و مايهي سرودهي خود در کتاب فسانهها قرار داده است. كزازي افزود: لافونتن زبان فارسي نميدانست و آشنايي او با شاهکارهاي فارسي به پاس برگردان خاورشناسان فرانسوي بوده است. او با بيان اينکه لافونتن سه سده پس از سعدي يکي از حکايات او را ديگرگون کرده، گفت: نخستين جدايي در سرودهي لافونتن و حکايت سعدي در پيکرهي سخن و اندازهي آن آشکار ميشود. حکايت سعدي نوشتهاي است آهنگين و هنري و شعرگونه؛ اما فسانه لافونتن سرودهاي مثنويوار است و فسانه درازناتر از حکايت سعدي است و در نکتههاي ريز نيز اين دو بر يکديگر هماهنگ و همساز نيز نميتوانند بود. کزازي گفت: لافونتن پادشاه را در حکايت سعدي به وزير در فسانه خويش تغيير داده و مشخص نيست که چرا او پادشاه را تا حد وزير پايين آورده، شايد انگيزه او از اين کار پرواهاي سياسي بوده و نميخواسته شاهان خودي و فريفته بر خويش را بيازارد. او گفت: حکايت سعدي در سنجش با فسانه لافونتن سختتر، همگونتر و درهم تنيدهتر و بر پايه داستاننويسي نيز هنريتر است. عليمحمد حقشناس هم در سخناني با عنوان «شجره هاي ممنوعه در گلستان سعدي» گفت: سعدي عليرغم اينکه جزء به ظاهر زشت فرهنگ را با زشتي تمام نشان ميدهد؛ اما توجه را به صورتي معجزهآسا معطوف ميکند به نتيجهاي که ميخواهيم بگيريم و تو گويي اين زشتيها تازيانهاي بر اخلاق عمومي ماست. حسن ميرعابديني نيز ديگر سخنران مراسم يادروز سعدي بود که به «تأثير گلستان در داستاننويسي معاصر ايران» پرداخت و گفت: اهميت گلستان نه در پندهاي آن بلکه در رفتار هنرمندانه سعدي در زبان و توجه به ساختار روايي است. وي به دو ويژگي رفتار هنرمندانه سعدي اشاره کرد و گفت: يکي موسيقي کلامي رشکانگيز سعدي است که کل نثر او واجد هماهنگي دروني است و ديگر اين است که سعدي با انتخاب لحنهاي متفاوت در حکايتهاي متفاوت بر تأثير سخن خود ميافزايد و در حکايتنويسي به چهرهپردازي کلي شخصيتها اکتفا مي کند؛ زيرا جزءنويسي ادبي در حد دوره سعدي نبوده است. او به بيان تأثير سعدي بر داستاننويسي معاصر پرداخت و گفت: پيشتازان تجدد نثر از گلستان سعدي الهام گرفتهاند. به اعتقاد وي، فريدون توللي در نوشتههاي انتقادي مشهورش در التفاصيل از گلستان تأثير پذيرفته است و نويسندگان سنتگرايي مثل جمالزاده و محمد حجازي که هدف يک داستان کوتاه را مفهوم و مضمون آن ميدانستند، نيز از سعدي تأثير پذيرفتهاند. ميرعابديني ادامه داد: نويسندگان نوگرايي نيز که بيشتر به قالب و فرم پرداختهاند، نيز کوشيدهاند از امکان تازهاي که نثر سعدي پديد آورده، استفاده کنند و ساختارهاي زبانشناسي جديدي را بيازمايند. ميرعابديني با بيان اينکه از دوره مشروطيت به بعد توجه به محاوره مردم مرسوم ميشود، افزود: در سالهاي 1320 به بعد نويسندگاني مثل صادق چوبک، جلال آل احمد و ابراهيم گلستان ضمن توجه به زبان محاوره مردم سعي ميکنند زبان کلاسيک گذشته را نيز مورد توجه قرار دهند و نقاشي کردن روايت را جانشين نثر معاصر ميکنند. او با بيان اينکه تقريباً همه نويسندگان ما تمايل خود را به کاربرد نثر کهن نشان دادهاند، گفت: آنها تلاش کردهاند نثر را نيز مدرن کنند؛ چنانکه جمالزاده در يکي بود و يکي نبود، هم از صداقت داستاننويسي اروپايي و هم از سنت قصهگويي شهري بهره ميگيرد، اما حجازي بيش از جمالزاده از فرم مقالهوار استفاده ميکند. به اعتقاد وي، در ميان نويسندگان نوگرا ابراهيم گلستان بيش از آنکه دنبال پندآموزي باشد، شيفته موسيقي کلامي زبان فارسي است. ميرعابديني ادامه داد: ابراهيم گلستان با برشهاي کوتاه و بلندي که به جملات ميدهد، سعي ميکند نثري موزون پيدا کند و متأثر از سعدي با وفور از صنايع ادبي استفاده ميکند. به اعتقاد اين پژوهشگر، ابراهيم گلستان با اينکه نويسندهاي نوگراست، اما از طريق جملات قصار موزون سعي ميکند فکري ساده را تبديل به تمثيل کند. او در پايان با تأکيد بر اينکه سعدي و ديگر بزرگان ادبيات را نبايد حوزهيي کنيم، گفت: ادبيات معاصر ما که از دوره مشروطه به بعد پديدار شد و غالباً در محافل دانشگاهي دست رد بر آن ميزنند، صرفاً ادبياتي ترجمهيي و بيريشه نيست؛ بلکه ادبياتي است که ريشههايش از ادبيات کلاسيک فارسي آب ميخورد و درواقع اين ادبيات ادامه منطقي ادبيات کلاسيک ماست و وقت آن رسيده که دانشگاههاي ما به ادبيات معاصر عنايت بيشتري داشته باشند. تاثير گلستان بر شاعران جديد به گزارش ايسنا، همچنين کاميار عابدي در سخنان خود با عنوان «اشارهاي چند به تأثير گلستان سعدي بر شاعران و قلمزنان ادبي و فرهنگي ايران در سده بيستم ميلادي»، گفت: سه شاعر را ميتوان نام برد که از اولين روزهايي که شعر فارسي شکل گرفت تا قرن هفتم ميلادي تأثيرگذار بودهاند؛ يکي رودکي که نماد تأسيس زبان فارسي است، ديگري فردوسي است که نماد تثبيت زبان فارسي است و ديگري سعدي است که نماد پختگي زبان فارسي است. او در ادامه گفت: فارسي امروز بيش از هر زبان و يا نثرنويسي ديگري مديون سعدي است. سعدي کتاب جامعه را بيش از کتابهاي مدرسه در مطالعه خويش داشت. او شاعر زندگي و زندگان و شاعر رونده و روندگان است. عابدي در بيان ويژگيهاي سعدي و گلستان او گفت: رواني زبان در مقابل فصاحت، رسايي سخن سعدي در مقابل بلاغت، در کنار ايجاز که تقريباً ميشود گفت تنها در سعدي است، مجموعهاي را ميسازند که ميگويند سهل است و ممتنع و اساس زبان فارسي نيز بر ايجاز نهاده شده است. وي معتقد است: پس از کتاب گلستان آن جنبههاي موسيقيايي و روايي و شعر در خدمت نثر بودن در آثار مختلفي مورد توجه قرار گرفت و سعي شد از الگوي کتاب گلستان استفاده شود. اين منتقد ادبي ادامه داد: با ورود به دوره بازگشت ادبي، عده زيادي منشآتنويس داريم که همه کم و بيش شاگردان مکتب سعدي هستند که از ميان اينها قائممقام بيشترين تأثير را از گلستان گرفته است. او با بيان اينکه در دوره قاجار گلستان سعدي مهمترين رکن آموزشي بود، افزود: با روي کار آمدن دوره تجدد، همچنان گلستان به واسطه دانشآموختگان دوره سنت حضور داشت؛ اما پس از شهريور 20 امواج تجدد تبديل به تندباد شد و اين حضور مستقيم تبديل به تندباد شد و حضور گلستان حضوري نامحسوس بود. به اعتقاد عابدي، حضور گلستان در قرن گذشته به دليل دوري ما ايرانيان از فردگرايي و فردجويي بيشتر آميخته هيجانها و احساسات بوده است و به لحاظ فکري از گلستان دور بودهايم؛ اما به لحاظ زباني همچنان در ادامه منطقي گلستان بوديم، البته عنصر ايجاز در حال حاضر گسترده نيست. او در ادامه افزود: در حوزه ادبيات و تحقيقات ادبي کساني مثل محمدعلي فروغي، خانلري، اسلامي ندوشن و سعيدي سيرجاني متأثر از مکتب گلستان هستند، در ميان روزنامهنگاران نيز عبدالرحمان فرامرزي و محمود عنايت، در ميان مترجمان قاضي و دريا بندري، در ميان مورخان عبدالله مستوفي و در زمينههاي ديگر فخرالدين شادهان، حميد عنايت، اميرحسين آريانپور، محمود سناپور و فريدون توللي بيشترين تأثير را از گلستان پذيرفتهاند. عابدي همچنين گفت: چرند و پرند دهخدا نيز متأثر از گلستان سعدي است؛ همچنانکه در ميان معاصران، عمران صلاحي به گلستان سعدي خيلي توجه داشت. او همچنين گفت: در ميان مورخان اقبال آشتياني و باستاني پاريزي و فريدون آدميت متأثر از سعدي و گلستانش بودهاند. محمد قراگوزلو و محمود عباديان نيز با عنوانهاي «نظريه انحطاط به روايت سعدي و ابن خلدون» (بازخواني شتابزده دو نظريه «تحمل» و «انحطاط» به روايت گلستان سعدي با نگاهي به افکار ميل و ابن خلدون) و «حکايتهاي گلستان سعدي از منظر مناسبت عنصر نثر و نظم در آنها» در اين نشست سخنراني کردند
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]
صفحات پیشنهادی
بحث و جدل بر سر سعدي
بحث و جدل بر سر سعدي-جام جم آنلاين: نشست علمي يادروز سعدي امروز يكشنبه با حضور سعديپژوهان، استادان دانشگاه، دوستداران و علاقهمندان اين شاعر در تالار حافظ ...
بحث و جدل بر سر سعدي-جام جم آنلاين: نشست علمي يادروز سعدي امروز يكشنبه با حضور سعديپژوهان، استادان دانشگاه، دوستداران و علاقهمندان اين شاعر در تالار حافظ ...
ادبيات پارسي و اندرزگويي
آثار سعدي به بيست و دو يا بيست و سه كتاب و رساله ميرسد كه عبارتند از مجالس پنجگانه، ... و يا:«هر كه نصيحت نشنود سر ملامت شنيدن دارد. .... بحث و جدل بر سر سعدي ...
آثار سعدي به بيست و دو يا بيست و سه كتاب و رساله ميرسد كه عبارتند از مجالس پنجگانه، ... و يا:«هر كه نصيحت نشنود سر ملامت شنيدن دارد. .... بحث و جدل بر سر سعدي ...
سعديپژوهان در شيراز ...
بحث و جدل بر سر سعدي 23 آوريل 2008 – ... نشست علمي يادروز سعدي امروز يكشنبه با حضور سعديپژوهان، استادان دانشگاه، دوستداران و علاقهمندان اين شاعر در تالار ...
بحث و جدل بر سر سعدي 23 آوريل 2008 – ... نشست علمي يادروز سعدي امروز يكشنبه با حضور سعديپژوهان، استادان دانشگاه، دوستداران و علاقهمندان اين شاعر در تالار ...
لطایف کهن
بحث و جدل بر سر سعدي در اين نشست، موضوعات حكمت در گلستان سعدي، لطايف عشق عرفاني در گلستان، ... او با بيان اينکه تقريباً همه نويسندگان ما تمايل خود را به ...
بحث و جدل بر سر سعدي در اين نشست، موضوعات حكمت در گلستان سعدي، لطايف عشق عرفاني در گلستان، ... او با بيان اينکه تقريباً همه نويسندگان ما تمايل خود را به ...
مناظره و جدل، آفت بزرگ رسانه ها(1)
از اين رو بجاست كه در بحث از «اخلاق رسانه اي و مطبوعاتي»، به موضوع جدل و مناظره و ... خواهد بود، يا بيمار و ناسالم، يا مرده به دنيا خواهد آمد، يا بحثكننده را سر «زا» خواهد كشت. ... (2) سعدي گويد: «هر كه با داناتر از خود، مجادله كند تا بدانند كه «دانا»ست، بدانند كه ...
از اين رو بجاست كه در بحث از «اخلاق رسانه اي و مطبوعاتي»، به موضوع جدل و مناظره و ... خواهد بود، يا بيمار و ناسالم، يا مرده به دنيا خواهد آمد، يا بحثكننده را سر «زا» خواهد كشت. ... (2) سعدي گويد: «هر كه با داناتر از خود، مجادله كند تا بدانند كه «دانا»ست، بدانند كه ...
كارگاه آموزشي شعر فارسي درحوزه هنري گلستان برگزار مي شود
بحث و جدل بر سر سعدي در اين نشست، موضوعات حكمت در گلستان سعدي، لطايف عشق عرفاني در گلستان، تشنيع. ... استادان دانشگاه، دوستداران و علاقهمندان اين شاعر در ...
بحث و جدل بر سر سعدي در اين نشست، موضوعات حكمت در گلستان سعدي، لطايف عشق عرفاني در گلستان، تشنيع. ... استادان دانشگاه، دوستداران و علاقهمندان اين شاعر در ...
عمران صلاحی در کنار احمد شاملو
بحث و جدل بر سر سعدي حميديان با بيان اينکه به نيما پيشواي شعر نو ارادت دارم و شعر شاملو را نيز سالهاست ... سالهاي 1320 به بعد نويسندگاني مثل صادق چوبک، جلال ...
بحث و جدل بر سر سعدي حميديان با بيان اينکه به نيما پيشواي شعر نو ارادت دارم و شعر شاملو را نيز سالهاست ... سالهاي 1320 به بعد نويسندگاني مثل صادق چوبک، جلال ...
آل عصمت در آیینه شعر سعدی
سعدى با آن همه دانش و آگاهى وسیر و سیاحت ... سعدى با آن همه دانش و آگاهى وسیر و سیاحتبه هنگام تدریس در نظامیه بغداد در برخورد با رجال علم و عمل و بحثو جدل با آنان ... ايشان در ديوان اشعار ص 94 مي فرمايند : خار راه مني اي شيخ زگلزار برو از سر راه من اي .
سعدى با آن همه دانش و آگاهى وسیر و سیاحت ... سعدى با آن همه دانش و آگاهى وسیر و سیاحتبه هنگام تدریس در نظامیه بغداد در برخورد با رجال علم و عمل و بحثو جدل با آنان ... ايشان در ديوان اشعار ص 94 مي فرمايند : خار راه مني اي شيخ زگلزار برو از سر راه من اي .
گلدن گلوب امسال زودتر برگزار ميشود
بحث و جدل بر سر سعدي · آمستردام پايتخت جهاني كتاب · «انجيل» محبوبترين كتاب آمريكاييها · جنجال عکسهاي پاريس تحت اشغال · اعلام زمان بازديد از نمايشگاه کتاب ...
بحث و جدل بر سر سعدي · آمستردام پايتخت جهاني كتاب · «انجيل» محبوبترين كتاب آمريكاييها · جنجال عکسهاي پاريس تحت اشغال · اعلام زمان بازديد از نمايشگاه کتاب ...
همچنان «دايره زنگي» ميزند ..
آلمانيها قرآن و انجيل ميخوانند · برگزاري جشنواره فرهنگي چين · بحث و جدل بر سر سعدي · آمستردام پايتخت جهاني كتاب · «انجيل» محبوبترين كتاب آمريكاييها ...
آلمانيها قرآن و انجيل ميخوانند · برگزاري جشنواره فرهنگي چين · بحث و جدل بر سر سعدي · آمستردام پايتخت جهاني كتاب · «انجيل» محبوبترين كتاب آمريكاييها ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها