واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار سه شنبه 20 آذر 1386 تعداد مشاهده : 68 خبرگزاري فارس: در حالي كه موضوع استقلال يا عدم استقلال جشنواره فيلم دفاع مقدس از جشنواره فيلم فجر چندي است به محل مناقشه برخي سينماگران با مسئولان سينمايي تبديل شده ، امسال تنها 3 فيلم با مضمون دفاع مقدس توليد شده است. به گزارش خبرگزاري فارس، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آخرين اظهار نظر خود در گفتوگو با فارس به درستي به اين نكته اشاره كرد كه كساني كه استقلال جشنواره فيلم دفاع مقدس و اصولا «سينماي دفاع مقدس» برايشان مقدس است، بايد كاري بكنند و فيلمي بسازند كه بتوان سالانه با آن يك جشنواره مستقل راه انداخت. بر اين اساس در حالي كه در جشنواره بيستوپنجم فيلم فجر، 9 فيلم با مضمون دفاع مقدس حضور داشتند و به موفقيتهايي نيز در جشنواره دست يافتند، امسال 3 فيلم دفاع مقدس براي شركت در جشنواره بيستوششم آماده ميشوند. اين تعداد حتي با توجه به دوسالانه برگزار شدن جشنواره دفاع مقدس و اهداف فرهنگي مسئولان سينمايي نميتواند قابل اعتنا بشد. در حالي كه بعد از اوجگيري سينماي دفاع مقدس در جشنواره بيستوپنجم فيلم فجر بهنظر ميرسيد كه در جشنواره بيستوششم نيز اين روند ادامه يابد، بنا به دلايلي اين اتفاق رخ نداد و سينماي دفاعمقدس با 3 فيلم حضوري كمرنگ را در اين دوره پيشرو دارد. بنا بر اين گزارش، عدم فعاليت سينماگراني چون جمال شورجه، حسن برزيده، ابراهيم حاتميكيا، عبدالله باكيده، مجتبي راعي، رحيمرحيمي پور، احمدرضا درويش و... (كه خاستگاهشان سينماي دفاع مقدس بوده است) در اين حيطه ميتواند به عنوان يكي از اين دلايل مطرح باشد. همچنين عدم اكران مناسب براي فيلمهاي سينماي دفاع مقدس در جشنواره سال گذشته، ناخودآگاه سينماگران اين ژانر بومي سينماي ايران را نسبت به فعاليت در اين زمينه بيانگيزه ميكند. به گزارش فارس، اتوبوس شب (كيومرث پوراحمد)، اخراجيها (مسعود دهنمكي)، پاداش سكوت (مازيار ميري)، دستهاي خالي (ابوالقاسم طالبي)، شب به خير فرمانده (انسيه شاه حسيني)، مثل يك قصه (خسرو سينايي)، روز سوم (محمدحسين لطيفي)، ساعت 25 (مسعود آبپرور) و آنكه دريا ميرود (آرش معيريان) از جمله فيلمهايي بودند كه در جشنواره بيستوپنجم فيلم فجر به طور مستقيم يا غيرمستقيم به دفاع مقدس پرداخته بودند كه از اين بين به جز استثناي «اخراجيها»، ساير فيلمها يا اكران نشدهاند يا به به دليل اكران نامناسب، جزو ناموفقهاي اكران سال 86 بودهاند. «تلخ عين عسل»(محمدعلي باشه آهنگر)، آن مرد آمد (حميد بهمني) و ماه قرمز(سعيد ابراهيميفر) فيلمهاي امسال با مضمون دفاع مقدس هستند. «آن مرد آمد» دومين فيلم بلند سينمايي «حميد بهمني» پس از «آخرين نبرد»(1376)، داستان پدر و دختري است كه با يكديگر اختلاف دارند، اما با وخيم شدن حال پدر به دليل مجروح شدن در جنگ اتفاقي جديد ميافتد. جمشيد هاشم پور، آتنه فقيه نصيري، كورش تهامي، علي دهكردي، عبدالرضا زهره كرماني و كاوه سماكباشي بازيگران فيلم هستند كه به تهيهكنندگي محسن علي اكبري و بر اساس فيلمنامه شادمهر راستين در شركت سينمايي هفت آسمان توليد شده است. اين فيلم دو فضاي كاملا متفاوت از دوران دفاع مقدس و زندگي شهري معاصر را به تصوير ميكشد. «تلخ عين عسل» سومين فيلم بلند «محمد باشهآهنگر»(پس از نيمه گمشده (1375) و نبات داغ(1381) درباره همسر مرد مفقودالاثري است كه سالهاست در انتظار بازگشت مردش است تا اين كه به او خبر ميدهند پيكر همسرش را نيروهاي تفحص در كردستان پيدا كردهاند، او راهي سفر شده و در اين راه با دختري كرد همراه ميشود و... در «تلخ عين عسل»، شبنم مقدمي، نقش دختر كرد، مهتاب نصيرپور نقش مينا و قاسم زارع نقش فرمانده نيروهاي تفحص را بازي ميكنند. مشاور آهنگر در اين فيلم، جمال شورجه بوده است و حوزه هنري فيلم را تهيه كرده است. اما در خلاصه فيلمنامه «ماه قرمز»(سعيد ابراهيميفر) كه محصول سيمافيلم است و به شيوه ويدئويي تصويربرداري شده است، آمده است: زمان جنگ است. نويد نوجواني روستايي مجبور ميشود آمبولانس دست ساز پدرش را به جبهه ببرد. نويد و آمبولانس باعث نجات مجروحان بسياري ميشوند. رويارويي با حوادث جنگ او را به بلوغ فكري ميرساند. حسن پورشيرازي، كورش سليماني، عليرضا مهابادي، حسين فلاح، سعيد نورالهي، علي اصغر محمدي، احمد ياوري شاد، حميد مهيندوست، محمد كرمانينسب و سيدجلال طباطبايي در اين فيلم بازي كردهاند. در اين راستا، «حوزه هنري» نيز «روي خط صفر»(آرش قادري)(با مضمون دفاع مقدس) را نيز در فهرست فيلمهايي كه براي نمايش در جشنواره بيستوششم قرار داده است و اين در حالي است كه «روي خط صفر» يك فيلم ويدئويي است و ظاهرا از ابتدا قصدي مبني بر تبديل آن به فيلم سينمايي وجود نداشته است.. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]