تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803099721




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تالاب میقان زیستگاه پرندگان مهاجر + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مکان‌های تفریحی ایران/
تالاب میقان زیستگاه پرندگان مهاجر + تصاویر
تالاب میقان در موقعیت جغرافیایی در استان مرکزی واقع است. تالاب ميغان آخرين حلقه اکولوژيک حوزه آبريز دشت اراک است که آب‌هاى سطحى مسيل‌هاى فصلى را جذب مى‌‌کند.
 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،تالاب میقان در موقعیت جغرافیایی N3411 E4950 در استان مرکزی واقع است. تالاب ميغان آخرين حلقه اکولوژيک حوزه آبريز دشت اراک است که آب‌هاى سطحى مسيل‌هاى فصلى را جذب مى‌‌کند. گياهان دشتى اطراف درياچه ميغان از گونه خشکى پسند و شورپسند هستند. مساحت درياچه ميغان با توجه به آب‌هاى ورودى آن از حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کيلومترمربع متغير است. اين محدوده از نظر اقليمى زمستان‌هاى معتدل دارد و به جهت همين ويژگى، توقفگاه گروه‌هاى بزرگى از پرندگان مهاجر است که از نواحى سردسير شمال به سرزمين‌هاى گرمسير جنوب کوچ مى‌کنند.


تالاب میقان +تصاویر//////جمعه ساعت 18.30 منتشر شود



 اين درياچه در روزگاران گذشته به نام نمکزار فراهان مشهور بوده است. محيط درياچه ميغان از ۱۶ تا ۲۴ کيلومتر متغير است و جزيره کوچکى در وسط آن قرار گرفته است که آثار و خرابه‌هاى ساختمانى در آن وجود دارد. آب درياچه به قدرى شور است که در هر ليتر آن در تابستان ۵۰ گرم، ‌ در بهار ۳۸ گرم و در زمستان ۲۸ گرم نمک وجود دارد. اين درياچه زيستگاه گروه‌هاى بزرگ پرندگان است و آب و هواى آن در فصل پاييز بسيار مناسب است.
  

تالاب میقان +تصاویر//////جمعه ساعت 18.30 منتشر شود

 
گياهان دشتى اطراف درياچه ميقان از گونه خشکى پسند و شورپسند هستند. مساحت درياچه ميقان با توجه به آب‌هاى ورودى آن از حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ کيلومترمربع متغير است. اين محدوده از نظر اقليمى زمستان‌هاى معتدل دارد و به جهت همين ويژگى، توقفگاه گروه‌هاى بزرگى از پرندگان مهاجر است که از نواحى سردسير شمال به سرزمين‌هاى گرمسير جنوب کوچ مى‌کنند. آب درياچه شور است و آب و هواى آن در فصل پاييز بسيار مناسب است.
 

تالاب میقان +تصاویر//////جمعه ساعت 18.30 منتشر شود
 

 
تالاب ميقان با ويژگي‌هاي اكولوژيك منحصر به فرد و به عنوان يكي از بزرگترين زيستگاه‌هاي پرندگان مهاجر،يك اكوسيستم ارزشمند و مطرح در سطح جهان است. حضور سالانه بيش از ده هزار (10000)قطعه درناي زيباي خاكستري(Grus grus    ) توجه بسياري از علاقه مندان و محققين در گرايش هاي مختلف علوم زيستي را به اين منطقه معطوف مي‌كند. وجود "پلانگتون آرتميا" به عنوان تنها جانور آبزي سازگار با شرايط تالاب وجود گونه‌هاي منحصر به فرد گياهي از جمله قره داغ(Nitraria   scoberi) كه بومي منطقه ميقان است و نقش مهمي در تثبيت خاك و كاهش غبار منطقه و تلطيف هواي شهراراك دارد، يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين منطقه است.و همچنين چشم اندازهاي بكر موجود در اين منطقه، قابليت آنرا دارد كه با رعايت استانداردهاي زيست محيطي پذيراي جمع بسياري از گردشگران و مشتاقان طبيعت باشد.
 

تالاب میقان +تصاویر//////جمعه ساعت 18.30 منتشر شود
 

 
بیش از 60 درصد پرندگان استان و 16 درصد پرندگان کشور در این تالاب کشوری زیست می‌کنند و برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر و بومی این منطقه نادر و ارزشمند بوده و حضور پر تعداد آن‌ها در فصل مهاجرت موجب می‌شود که گروه‌های گردشگری متعددی برای پرنده نگری به این خطه سفر کنند. وجود برخی وحوش مانند گرگ و روباه، مار، پرندگانی چون عقاب و برخی نمونه های نادر لابه لای شاخ و برگ های سبز قره داغ و آترپلیکس جلوه ای دیدنی به منطقه کویری این تالاب داده است.
 

تالاب میقان +تصاویر//////جمعه ساعت 18.30 منتشر شود

 
درنا، مرغابی سانان، فلامینگو ها، خروس کولی و انواع پرندگان دیگر با حضور خود در طبیعت بکر تالاب میقان انسان را شگفت زده و به دیدن هر چه بیشتر وا می دارد. این تالاب توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است. تالاب میقان اراک سالانه پذیرای بیش از 12 هزار قطعه پرنده مهاجر از سیبری است و از سوی دیگر تالابی در یک محیط کویری است که این خصوصیت یک ویژگی منحصر بفرد و جالب است.
 
 
تالاب میقان +تصاویر//////جمعه ساعت 18.30 منتشر شود


 
بر اساس استانداردهای جهانی تالاب ها، هر تالاب که یک درصد از یک گونه پرنده را در خود پذیرا باشد در مختصات جهانی و بین‌المللی قرار می‌گیرد و تالاب میقان اراک در کنار تالاب گاوخونی اصفهان تنها پذیرای پرندگان مهاجر در مرکز کشور به منظور زمستان گذرانی محسوب می‌شوند. خاک این منطقه از مارن و رس بوده و در هوای مرطوب و بارانی نرم می‌شود. هنگامی که رطوبت هوا کم می‌گردد قدرت تبخیر آب افزایش می‌یابد. در تالاب به علت شوری آب، گنبدها و طبقات نمکی شکل می‌گیرد. این طبقات و لایه‌های نمکی تمامی سطح دریاچه را پوشانده است و از فاصله دور سفید و برفی جلوه می‌کند.
 

تالاب میقان +تصاویر//////جمعه ساعت 18.30 منتشر شود



انتهای پیام/
منبع:irandeserts.com


اخبار مرتبط

دره راگه؛ بهشتی در قلب کویر + تصاویر
غار آبی شگفت‌انگیز سهولان مهاباد + تصاویر
جنگلی با درختان ۱۹۰ میلیون ساله + تصاویر
برفی ترین شهرهای دنیا+تصاویر




کد خبر: ۵۱۰۹۴۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن