تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799148228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پلنگ در معرض انقراض را با 500 میلیون تومان بکشید! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پلنگ در معرض انقراض را با 500 میلیون تومان بکشید!
هرچند قدری دور از باور است که گروهی بارها و بارها اقدام به شکار گونه‌های نادر به صورت علنی، تاکسیدرمی این گونه‌ها و ارسال‌شان به خارج نماید و مجوز نداشته باشد و آزادسازی دستگیرشدگان در یک مورد نیز بدون برخورداری از مجوز منجر به آزادسازی شده باشد و تصور می‌شود نیاز به شفاف سازی بیشتر درباره این شکارها وجود دارد...
کد خبر: ۴۶۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰ - 19 January 2015


انتشار تصاویری از پوست یک پلنگ در ایران که توسط یک شکارچی اسپانیایی منتشر شده بود، این پرسش را پیش آورد که آیا خط قرمز حفاظت از محیط زیست با پرداخت ارقام نجومی قابل جابجایی است و هر گونه در معرض انقراضی را می‌توان با پرداخت قابل توجهی، شکار کرد و نگران حذف این گونه‌ها از محیط زیست ایران نبود؟!

به گزارش «تابناک»؛ پارک ملی بمو از پارک‌های ملی ایران در استان فارس است که نامش را از کوه بمو در شمال شهر شیراز گرفته شده و در 10 کیلومتری شهر قرار دارد. این پارک حدود ۴۰ سال است مورد حفاظت قرار گرفته و در بخش زرقان - مسیر تخت جمشید واقع شده‌است. پارک ملی بمو ۴۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است



محدوده‌ فعلی‌ پارک‌ ملی‌ بمو در سال‌ ۱۳۴۱ تحت‌ عنوان‌ منطقه‌ شکار ممنوع‌ با وسعتی‌ حدود ۱۰۰۰۰۰ هکتار توسط کانون‌ شکار ایجاد شد و در سال‌ ۱۳۴۶ پس‌ ازتشکیل‌ سازمان‌ شکاربانی‌ و نظارت‌ بر صید منطقه‌ شکار ممنوع‌ به‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ وسپس‌ به‌ پارک‌ وحش‌ بمو تغییر نام‌ داد و بالاخره‌ در سال‌ ۱۳۵۴ با ایجاد سازمان‌ حفاظت‌ محیط زیست‌، این‌ منطقه‌ که‌ وسعت‌ آن‌ معادل‌ ۴۸۶۷۸ هکتار بود به‌ نام‌ پارک‌ ملی‌ بمو تغییر نام داد.

پارک ملی بمو از لحاظ شمار حیوانات و تنوع حیات‌وحش، بعد از پارک‌های ملی گلستان و ارومیه در مقام سوم اهمیت می باشد هرچند چندان شناخته شده نمی باشد. در زیستگاه طبیعی بمو، علاوه بر پلنگ، پستاندارانی از جمله، آهو، قوچ و میش، بز و پازن و پرندگانی همچون عقاب طلایی زندگی می‌کنند و کفتار، گربه جنگلی، گربه وحشی و جغد کوچک و شاه بوف از دیگر حیوانات این منطقه می باشند همچنین در آذر 92 تعداد پلنگ‌های موجود در منطقه حفاظت شده بمو، به 6 قلاده رسیده است.


پلنگ در معرض انقراض را با 500 میلیون تومان بکشید!









به دلیل همین مختصات ویژه پراک ملی بمو، حفاظت ویژه‌ای از این محدود می‌شود و طبیعتاً شکار از این مجموعه، امر چندان ساده‌ای نیست اما با همه این ملاحظات، اخیراً یک شکارچی اسپانیایی با پرداخت 500 میلیون تومان براحتی وارد منطقه حفاظت شده «بمو» شده، پلنگ در معرض انقراض ایران را شکار می کند و عکس خود و لاشه پلنگ را روی سایت های اینترنتی منتشر کرد تا در نهایت وجود چنین تجارتی بیش از پیش عیان شود و واکنش مسئولان سازمان محیط زیست را در پی داشته باشد.

«سید احمد نبوی» مدیر کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست، آژیر قرمز را به صدا در آورد و از مرگ حیات وحشی سخن به میان بیاورد که به اعتقاد او آخرین نفس های خود را می کشد اما در عوض آنکه اعلام کند چه نهادی به این مجموعه‌های فراهم کننده زمینه شکار، مجوز فعالیت داده تا گونه‌های در حال انقراض را در مناطق شکارممنوع بدون هیچ دردسری شکار کند، در مقام مدعی ظاهر شد!

او بحث شکار بی رویه «هوبره» توسط «شیوخ عرب» را نیز به دامنه این فعالیت‌های جالب افزود و عنوان کرد: «با چه مجوزی وارد می شوند که می توانند گرانترین و نادرترین پرندگان کشور را شکار کنند؟» شیوخی که به تازگی چهار نفر از آنها در کرمان و از سوی محیط بانان دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شده اند اما آن طور که او خبر می دهد، آزاد شده اند!

هوبره پرنده ای در حال انقراض است و علاقه شیوخ عرب به این زیبای کویری ایران، قصه تازه ای نیست. تلاش ها برای پایان دادن به آن هم هرگز نتیجه بخش نبوده است. سماجت شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس و باز بودن مسیر برای ورود آنها به ایران درحدی بود که دولت قبل بخشی از منطقه حفاظت شده «بهرام گور» را در اختیار یک سرمایه گذار عرب برای پرورش این گونه نادر قرار داد که با سیلی از اعتراض ها رو به رو شد اما واگذاری مناطق حفاظت شده هم مسأله را حل نکرد.

آن طور که «نبوی» خبر می دهد به تازگی و تنها در یک عملیات، مأموران محیط زیست موفق به کشف یک محموله با ۱۴۰شاهین و ۲۴۰ هوبره در چابهار شدند که قاچاقچیان قصد داشتند آنها را از طریق پاکستان به کشورهای عربی صادر کنند! همین مسأله هم به گفته او باعث شده سازمان حفاظت محیط زیست با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وارد گفت و گو شود تا راهکاری برای جلوگیری از صدور این پرنده نادر به کشورهای عربی اندیشیده شود!

او زنگ خطر انقراض حیات وحش کشور را هم به صدا در می آورد و اعلام می کند حیات وحش ایران، آخرین نفس های خود را می کشد. او براساس پرونده هایی که در دست دارد می گوید: «فقط در یک مورد فردی در اسپانیا به یک شرکت داخلی در ایران ۵۰۰ میلیون تومان پول می دهد، نوع اسلحه ای را که می خواهد با آن شکار کند مشخص می کند، لباس استتار را خودش مشخص می کند و براحتی وارد مناطق حفاظت شده می شود. بعد وقتی از ایران خارج می شود، با درج یک عکس در سایت ها اعلام می کند که یک «پلنگ» را در منطقه حفاظت شده «بمو» شکار کرده است!»

او با اعتراض به آزادی چهار شکارچی عرب که به تازگی در کرمان دستگیر شده اند هم می گوید: «چه کسی شرایط حضور آنها را در استان مهیا می کند؟ آیا شرکت خاصی وجود دارد یا مسئولان استانی مجوز ها را صادر می کنند؟»

او بر افزایش جرایم شکار حیات وحش هم تأکید می کند و می گوید: «پرنده ای که در ایران چند میلیون تومان قیمت گذاری می شود وقتی به خارج از ایران می رود به قیمت بالا فروخته می شود. بنابراین جریمه دومیلیون تومانی نمی تواند شکارچی داخلی را از شکار آن منصرف کند.» نبوی اعتقاد دارد باید میزان جرایم به اندازه قیمت واقعی یک پرنده در بازار خرید و فروش باشد که بازدارندگی آن حفظ شود!

هرچند قدری دور از باور است که گروهی بارها و بارها اقدام به شکار گونه‌های نادر به صورت علنی، تاکسیدرمی این گونه‌ها و ارسال‌شان به خارج نماید و مجوز نداشته باشد و آزادسازی دستگیرشدگان در یک مورد نیز بدون برخورداری از مجوز منجر به آزادسازی شده باشد و تصور می‌شود نیاز به شفاف سازی بیشتر درباره این شکارها وجود دارد.

بدون تردید شکار خرس و پلنگ، موضوعی نیست که مسئولان استانی -به استثنای مدیرکل محیط زیست استان- بتوانند مجوزش را صادر نمایند و از این منظر انتظار می‌رود حداقل سازمان محیط زیست با شفافیت سخن بگوید و پرسش‌ها و ابهامات درباره آنچه رخ داده را با طرح یک سلسله پرسش‌ها، پاسخ ندهد.

«تابناک» در گزارشی دیگر، به جزئیات شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات، رقم‌های دریافتی و جزئیات دیگر آنچه در این حوزه در حال وقوع است، خواهد پرداخت.



دانلود







لینک را کپی کنید

لینک را کپی کنید دانلود








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن