واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از ورود فاطمه معصومه(س) به قم گزارش میدهد
کوثر کویر در راه مانده و قم طلبیده است
ماه به نیمه دوم خود رسیده است خانه را آماده کنید، مهمانی در راه است، کوثر کویر در راه مانده و قم طلبیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، «ماه به نیمه دوم خود رسیده است خانه را آماده کنید میهمانی در راه است. کوثر کویر در راه مانده و قم طلبیده است، بیصفتان جام زهرش دادهاند. ای موسی بن خزرج، بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) به آستانه قم رسیده است تعجیل کن. تو برگزیده آل سعد اشعری شدهای تا خانهات بیتالنور اهلبیت(ع) گردد.» حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) که از مادری واحد به نام نجمه خاتون ملقب به طاهره به دنیا آمده بود در سن 18 سالگی برابر با سال 201 هجری قمری بعد از انتقال اجباری امام رضا(ع) توسط مامون عباسی به مرو یا همان خراسان کنونی به بهانه ولایتعهدی، نتوانست بیش از یک سال دوری یگانه برادر تنی خود را تحمل کند از شهر مدینه راهی سرزمین ایران شد. از جایی که حضرت معصومه(س) مدافع حقانیت امامان، پیامآور فرهنگ، معارف و سیره پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) و ادامهدهنده راه پدر خویش که سالهای متمادی به دلیل مبارزه علیه حکومت بنیعباس در زندانهای هارونالرشید به شهادت رسیده بودند، عمال حکومت بنیعباسی در شهر ساوه به کاروان ایشان حمله کرده و عدهای از همراهان را به شهادت رساندند. البته در اسناد تاریخی زیادی از جمله کتاب حیاة الامامالرضا علیهالسلام آوردهاند که «در این حمله حضرت را مسموم کردند و حضرت معصومه فاطمه(س) به دلیل این مسمومیت و غم زیادی که داشتند 17 روز بعد از ورود به قم وفات کردند. طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق که در این دامگه حادثه چون افتادم بعد از اتفاقاتی که صورت گرفته حضرت به یاران خویش دستور دادند: «مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که میفرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست» بانوی کرامت 23 ربیعالاول سال 201 هجری قمری با استقبال و حضور پرشور مردم قم که از زمان ورود اسلام به این شهر خاستگاه اهل بیت بود، وارد شهر قم شده و در خانه موسی بن خزرج از آل سعد اشعری که هماکنون معروف به «بیتالنور» است سکنی گزیدند. البته خوشحالی مردم قم دیری نپایید و 17 روز بعد از این ورود در تاریخ 10 ربیعالثانی سال 201 هجری قمری با عروج ملکوتی خویش به نزد حق رفت تا مردم قم در حسرت نبودنش بسوزند و شاید همین سوختن دری از درهای بهشت را به روی آنها باز کرد. ورود این حضرت به قم و دفن پیکر سیده طاهره در این شهر برکات زیادی به همراه داشت که با بررسی ابعاد مختلف فرهنگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این شهر به راحتی میتوان به عمق آثار ایشان نه تنها بر شهر قم بلکه بر سرتاسر ایران پی برد. آیتالله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری در مورد برکات ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر قم میگوید: برکات وجودی این حضرت مخصوص ورودشان به شهر قم نیست بلکه ایشان با ماندن در این شهر موجب راهاندازی حوزه علمیه و گسترش آن شدند. وی در ادامه افزود: در همین راستا علما و بزرگان زیادی در قم جمع شده و شهر قم محلی برای تجمع بزرگان دین شد تا جایی که نهضت انقلاب جمهوری اسلامی ایران از قم شروع شد و پایه گذار یک حکومت اسلامی در جهان شد. مهمترین برکت حضور حضرت معصومه(س) در قم پلی است که به سوی بهشت برای ساکنین آن زده است، این شگفتانگیز و شاید برای عدهای غیرقابل باور و حتی حرفی افراطی در ستایش بانو باشد اما دلیل این مدعا روایت صفوان بن یحیی کوفی از امام رضا(ع) است. صفوان بن یحیی کوفی معروف به بیاع سابری از نزدیکان امام رضا(ع) میگوید: روزی در حضور امام رضا نشسته بودم که از شهر قم و اهالی آن سخن به میان آمد و اینکه آنان در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) به سوی آن بزرگوار میل خواهند کرد. در این لحظه امام هشتم(ع) به اهل قم درود فرستاده و فرمود: «رضی الله عنهم، ثم قال: ان للجنة ثمانیة ابواب و واحد منها لاهل قم؛ و هم خیار شیعتنا من بین سائر البلاد، خمر الله تعالی ولایتنا فی طینتهم» «خداوند از آنان خشنود باشد، سپس فرمود: همانا بهشت دارای هشت در است که یکی از آن درها مخصوص مردم قم است. آنان شیعیان برگزیده ما در میان سایر شهرها هستند. خداوند ولایت و محبت ما [اهل بیت] را با طینت آنان عجین کرده است». شاید 444 امامزادهای که در قم آرمیدهاند بوی بهشت برین را از این شهر استشمام کردهاند که اینجا را مدفن خود قرار داده و این شهر را به وجود خود مزین کردهاند تا مردم قم در کنار این خورشید عالم تاب از ستارگان درخشان شجره طیبه اهل بیت(ع) نیز بهرهمند شوند. ولایتپذیری بانوی کرامت که روزگاری حضرت زینب(س) را از مدینه تا کوفه و کربلا و شام کشاند این بار ایشان را از مدینه تا ساوه و قم و توس برد، آنچنان که تشعشع ولایت موجب مصونیت شهر قم و ولایتپذیر شدن مردم آن از بلایا شد و این موضوع آنقدر ملموس و روشن بود که «اوژن فلاندن» جهانگرد فرانسوى و دانشمندى که در زمان محمد شاه قاجار در سالهاى 1219 و 1221 شمسى به ایران آمده است، در مورد اهمیت و نقش شهر قم و مرقد مطهر حضرت معصومه(ع) چنین مىنگارد: «مقبره فاطمه که ایرانىها «معصومه» مىنامند در تمام مشرق، احترامى به سزا دارد و مردم از اکناف به زیارتش مىآیند، فاطمه نوه على است. از پادشاهان ایران، شاه عباس دوم، شاه صفى و فتحعلى شاه در قم مدفونند. تیمور لنگ به قم چندان لطمه نرسانده و شاید از برکت فاطمه باشد». همسایه و همجوار بیبی فاطمه معصومه (س) بودن سعادتی میخواهد که از میان 7 میلیارد انسان در جهان و 77 میلیون مردمی که در ایران ساکن هستند فقط نزدیک به یک میلیون و 200 هزار نفر لایق این همنشینی و همجواری بودهاند. بیقرار حضرت معصومهایم جان نثار حضرت معصومهایم ما همه همسایه بانوی عشق در جوار حضرت معصومهایم در کنار روضه رضوان نور در کنار حضرت معصومهایم ما همه خدمتگزاران حرم از دیار حضرت معصومهایم مثل آهوییم ، آهویی که در سایه سار حضرت معصومهایم خانهزادیم و غلام حضرتیم از تبار حضرت معصومهایم ما همه رندان بی پا و سریم سر به دار حضرت معصومهایم ما شبیه قطرهای باران شده در بهار حضرت معصومهایم ***************** گزارش از نجمه عزتی **************** انتهای پیام/78017/صا40
93/10/25 - 11:41
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]